نکات سلامتی مادران

دلیل بیخوابی در بارداری و ۳ روش درمان خانگی موثر

bestkid b

اختلالات خواب یکی از شایع ترین مشکلات زنان باردار است که معمولا ناشی از وضعیت بدن و رشد جنین است. براساس تحقیقات انجام شده از هر ۴ زن باردار ۳ زن دچار اختلالات خواب است. احساس خستگی مفرط از اوایل بارداری و با تغییرات هورمونی شروع میشود و هرچه به زمان زایمان نزدیک تر میشوید این اختلالات خواب بیشتر خواهد شد. بی خوابی ها و اختلالات خواب بر خلق وخو ، سطح انرژی و زندگی روزمره تاثیر زیادی خواهد گذاشت. در این مقاله به بررسی دلایل بی خوابی خواهیم پرداخت و روش های درمان آن را خواهیم گفت.

دلایل کلی بیخوابی در بارداری

۱- تکرر ادرار

در دوران بارداری جریان خون دوبرابر میشود و از این رو کلیه ها جهت تصفیه خون بیشتر کار میکنند، این عمل موجب تکرر ادرار در زنان باردار میشود البته رشد جنین و فشار بر مثانه نیز یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار است. این تکرر ادرار موجب بیدار شدن موقع خواب میشود و نظم و چرخه خواب بهم میخورد که در نهایت موجب بی خوابی میشود.

۲- سوء هاضمه در بارداری

سوزش سر معده، یبوست و دردهای معده موجب بی خوابی در بارداری میشود.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

۳- وضعیت نامناسب بدن موقع خواب

درد کمر ، گردن و ستون فقرات و عادت های مربوط به خواب در دوران بارداری موجب ناراحتی در بارداری میشود. محدودیت های حرکتی در بارداری موجب بدخوابی میشود.

۴- احساسات منفی

نگرانی و عوامل هیجانی مانند استرس های ناشی از بارداری، اطمینان از سلامت جنین و انتظار کشیدن برای تولد کودک می تواند موجی از اضطراب در فرد ایجاد کند. تمام این احساسات منفی موجب بی خوابی در زن باردار میشود.

۵- احتقان بینی

افزایش حجم خون در پی اثر استروژن می تواند باعث احتقان بینی شود و بر مشکلات تنفسی حین خواب بیفزاید. افراد معمولا حین خواب از راه بینی نفس می کشند و اگر گرفتگی بینی وجود داشته باشد، فرد باید از راه دهان نفس بکشد. این موضوع می تواند باعث خشکی دهان و بیداری های مکرر هنگام خواب شود.

بی خوابی در دوره های بارداری

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

عوارض بی خوابی در بارداری

درمان بی خوابی در بارداری

روش اول: مراقبت های خانگی

۱- هر زمان که ممکن است به تخت خواب بروید و هر روز در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید.

یک برنامه شبانه منظم تنظیم کنید تا خود را برای خوابیدن آماده کنید.

۲- بهتر است قبل از خواب به جای ساتفاده از تلویزیون و یا تلفن همراه مطالعه کنید و به یک موسیقی آرامبخش گوش دهید تا تنش ها و احساسات منفی از شما دور شود.

۳- حمام آب گرم همراه با عصاره های بنفشه، بابونه یا سنبل میتواند بدن شما را آرام کند و عضلات در حالت آرامی قرار بگیرند.

۴- حرکات یوگا میتواند شما را برای خواب بهتر کمک کند.

۵- در صورتی که برای رابطه جنسی پرهیز ندارید قبل از خواب رابطه جنسی داشته باشید.

برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار +غذاهای کاملا ضروری

۶- فعالیت های روزانه بارداری (بسته به مرحله بارداری، سلامت کلی و پرهیزها) می توانند کمک کنند راحت تر خوابتان ببرد.

۷- در دوران بارداری کافئین مصرف نکنید.

۸- مصرف مقادیر زیاد آب در دوران بارداری بسیار ضروری است، اما سعی کنید در ساعات قبل خواب آب کمتری بنوشید تا از بیدار شدن در نصف شب پیشگیری کنید.

۹- دمای اتاق خوابتان را خنک و راحت نگه دارید و سعی کنید اتاق خواب را تاریک کنید.

۱۰- بالش و تشکتان را تنظیم کنید. بسیاری از زنان از بالش های بدن استفاده می کنند یا یک بالش معمولی را بین پاهای خود قرار می دهند تا درد کمر را کاهش دهند.

۱۱- برای تسکین سوزش معده و رفع تنگی نفس بالاتنه خود را از زمین فاصله دهید (اگر در تنفس به مشکل برخورده اید.

روش دوم: توصیه های غذایی

۱- بهتر است مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین مانند چای، نوشابه، قهوه و شکلات را متوقف کنید یا از مصرف آنها به ‌ویژه هنگام عصر و شب خودداری کنید.

۲- در اوایل روز بیشتر مایعات بنوشید و در طول عصر نیز کمتر مایعات مصرف کنید. این کار باعث می‌شود در طول شب کمتر نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید.

۳- مصرف غذاهای ادویه‌دار مانند غذاهای حاوی فلفل قرمز یا دارای اسید مانند گوجه‌فرنگی می‌تواند موجب ایجاد سوزش معده و سوءهاضمه شود.

۴- وعده‌های غذایی را سبک‌تر بخورید و سعی کنید شامتان را زودتر از همیشه میل کنید و حداقل دو تا سه ساعت بعد از غذا نخوابید.

۵- همچنین پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کردنی در شب می‌تواند به داشتن یک خواب خوب کمک کند.

بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

۶- برای بالا نگه داشتن قند خونتان در طول شب، میان‌وعده‌های حاوی مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید. بعضی از انتخاب‌های پروتئینی مناسب شامل تخم‌مرغ، ارده، کرۀ بادام‌زمینی یا تکه‌های مرغ یا بوقلمون است.

۷- همچنین خوردن میان‌وعده‌ها در طول روز و شب، هنگام خواب ممکن است به شما کمک کند تا معده‌تان خالی نماند. این کار می‌تواند مشکل حالت تهوع شما را تا حدی کاهش بدهد.

۸- نوشیدن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب، راهی بسیار مناسب برای خوب خوابیدن است.

روش سوم: بهترین شیوه دراز کشیدن

  • از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو با زانوان خمیده، بهترین و راحت ترین وضعیت خواب در این دوران می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد.
  • بعضی از پزشکان معتقدند که زنان باردار باید به پهلوی چپ بخوابند. زیرا کبد در طرف راست بدن قرار دارد و خوابیدن به پهلوی چپ ، فشار ناشی از رحم را از روی این ارگان بزرگ برمی دارد. خوابیدن به پهلوی چپ جریان خون را به قلب ارتقا می بخشد و خون بیشتری به جنین، رحم و کلیه ها راه می یابد و فشار از کمر برداشته می شود. اما راجع به چرخش خود در هنگام خواب نباید نگران بود.
  • اما اگر به پشت بخوابید فشار ناشی از جنین به بزرگ سیاهرگ اعمال شده و با ایجاد ناراحتی از خواب بیدار می شوید.

نتیجه

بی خوابی تاثیر زیادی بر زایمان زودرس دارد، کیفیت خواب در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید با اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی و نحوه خوابیدن بر کیفیت خواب تاثیر زیادی میگذارد. توصیه ما این است از دمنوش های آرامبخش و قرصهای خواب آور استفاده نکنید. این داروها تاثیر مخرب بر جنین دارند.

چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟

ready-for-gif

سعید حیدری

محقق پرشکی برتر چندین دوره پیاپی در منطقه و دارای ده ها مقاله علمی (در لینکدین سرچ بفرمایید) در معتبرترین مجلات پزشکی دنیا. سوالات خود را دقیق (وخلاصه) مطرح کنید. نهایتا تا 10 ساعت بعد با دقت کامل پاسخ خواهم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا