نکات سلامتی مادران

حرکت زیاد جنین نشانه چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

bestkid b

نقطه عطف بارداری زمانی است که شما برای اولین بار حرکت فرزند خود را در رحم احساس می کنید. این حرکات بسیار امید بخش است زیرا نشان می دهد کودک شما زنده است و به خوبی در حال رشد و پیشرفت می باشد.

ممکن است در شکم خود احساس لرزیدن یا غلت زدن کنید. حرکات کودک را می توان به چیزهای مختلف از جمله لگد زدن، غلتیدن، چرخیدن و… تشبیه کرد. با پیشرفت دوران بارداری ممکن است نوع حرکات تغییر کند. بیشتر نوزادان تا ۲۴ هفتگی، الگوهای حرکتی مشابهی دارند.

حتما بخوانید: زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

به زنان باردار توصیه می شود که از الگوی حرکتی نرمال جنین مطلع باشند تا اطمینان حاصل کنند که چه موقع ممکن است کودک به خطر افتاده باشد یا اینکه چه حرکاتی غیر طبیعی است. در این مطلب همراه ما باشید تا به علل جنب و جوش زیاد کودک پی ببرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حرکت جنین چیست؟

تا هفته ی بیستم حاملگی، بیشتر خانمها می توانند حرکات کودک خود را احساس کنند. این حرکات از نظر قدرت و دفعات وقوع متفاوت هستند. الگوهای مختلفی برای حرکت جنین وجود دارد. این الگوها به سن جنین بستگی دارند. بیشتر نوزادان در ساعات عصر تمایل به فعالیت بیشتری دارند و این می تواند از اوایل سه ماهه دوم شروع شود. ممکن است کودک حدود یک ساعت پس از غذا خوردن مادر فعال شود. این به دلیل افزایش قند (گلوکز) در خون مادر است. حرکات جنین معمولاً در طول روز افزایش میابد و در اواخر شب به اوج خود می رسد.

پس از گذشت هفته ی ۱۶ تا ۲۴ م بارداری و یا رسیدن به ۳۲ هفتگی، باید احساس کنید کودک شما بیشتر و بیشتر حرکت می کند. از ۳۲ هفتگی به بعد، حرکات تا زمان تولد تقریباً ثابت باقی می مانند.

افزایش حرکت جنین

هر بارداری متفاوت است. نمی توان برای حرکات و ضربات، تعداد دقیقی مشخص کرد بنابراین بعید نیست که کودک شما بیش از حد حرکت کند. در عوض سعی کنید میزان حرکت روزانه کودک را تنظیم کنید. دانستن الگوی معمول حرکات به شما کمک می کند تا از بروز هرگونه تغییر، آگاهی و اطلاع بیشتری داشته باشید.

  • ممکن است متوجه شوید که اوقات خاصی در روز وجود دارد که کودک شما فعال تر است. بسیاری از خانمها متوجه می شوند که جنین، در شب و در هنگام خواب بیشتر از هر زمان حرکت می کند. این کاملاً طبیعی است، بنابراین سعی کنید به بهترین شکل ممکن استراحت کنید. اگر جنین بیش از حد در زمان خوابیدن شما حرکت می کند، می توانید چند دقیقه بلند شوید و کمی حرکت کنید. به این ترتیب فرزندتان را به آرام شدن ترغیب کنید.
  • برخی از محرک ها مانند کافئین و قند می توانند کودک شما را فعال تر کنند. اگر مرتباً چای یا قهوه می نوشید یا غذاهای قندی و نوشیدنی های زیادی مصرف می کنید، سعی کنید میزان آن را کاهش دهید. کارشناسان توصیه می کنند میزان مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر که معادل دو فنجان قهوه فوری است، محدود کنید.
  • در طول روز، حرکت بدن شما می تواند بر حرکات جنین تاثیر بگذارد و موجب کم تحرکی یا پر تحرکی او شود. بتدریج به عوامل تحریک آمیز پی می برید. برای مثال در زمان های زیر، جنین فعالیت بیشتری دارد:
    • در زمان خواب و آخر شب که قصد خوابیدن و استراحت دارید، احتمالا جنب و جوش جنین بیشتر می شود.
    • بعد از صرف غذا یا میان وعده. افزایش قند خون ممکن است انرژی لازم را به کودک شما برساند و موجب فعالیت بیشتر او شود.
    • وقتی عصبی هستید نیز آدرنالین می تواند اثر مشابهی داشته باشد و به افزایش انرژی جنین کمک کند.
  • هنگام گرسنگی مادر، حرکات جنین به طور معمول افزایش می یابد که این نشان دهنده کاهش قند خون مادر و جنین است. این شبیه به افزایش فعالیت اکثر حیوانات هنگام جستجوی غذا است و به دنبال آن یک دوره آرامش پس از تغذیه وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: بلند قد شدن جنین: عوامل تاثیرگذار، تاثیر وراثت و بهترین راهکارها

این امکان وجود دارد که جنین های کوچکتر، هنگام گرسنگی یا هنگامی که سطح قند خونشان کاهش می یابد، بیشتر حرکت کنند زیرا در مقایسه با جنین های بزرگتر، به دلایلی مختلفی کمتر از طریق جفت غذا دریافت می کنند و این موجب گرسنگی و حرکت بیشتر در آنها می شود.

  • یک پدیده جدی تر که بسیاری از مادران با آن روبرو می شوند، حرکات غیر منتظره و شدید جنین در پایان بارداری است که باید به آن توجه ویژه ای نشان داد. برخی از دلایل آن عبارتنداز:

هیپوکسی جنین (کاهش جریان اکسیژن رسانی به جنین):

افزایش حرکات جنین می تواند نشانه ای از هیپوکسی باشد. این شرایط ممکن است کودک را دچار افزایش ناگهانی حرکات کند که در صورت ادامه این وضیت، حرکات بتدریج کاهش میابند.

ناهنجاری های بند ناف:

در این زمان ممکن است کودک با افزایش حرکات ناگهانی، واکنش نشان دهد. بنابراین احتمالا مادر، فعالیت جدی و غیرقابل توصیف جنین را تجربه خواهد کرد.

برخی ناهنجاری‌ ها می ‌توانند بند ناف را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال بند ناف ممکن است بیش از حد بلند یا کوتاه باشد، به شکل نامناسبی به جفت متصل شود یا در برخی موارد گره بخورد یا تحت فشار قرار بگیرد. ناهنجاری‌های بند ناف می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری یا در طول زایمان برای جنین شود بنابراین باید مورد توجه قرار گیرند.

حتما بخوانید: علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی (طبق تحقیقات جدید)

یک ویدیوی جالب از حرکات جنین

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنوز نگران حرکات کودک خود هستید، بهتر است با پزشک صحبت کنید. او ممکن است از شما بخواهد در هنگام حرکت کودک، به کارهایی که انجام داده اید توجه داشته باشید تا به علت افزایش حرکات پی ببرد. اگر احتمال بروز مشکلی وجود دارد، لازم است یک سونوگرافی انجام دهید تا از وجود هرگونه خطر احتمالی، اطمینان حاصل نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا