نکات سلامتی مادران

بهترین میوه برای رشد جنین+ بدترین مواد غذایی رشد جنین

بدون شک همه می‌ دانند که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری برای سلامت جنین تا چه حد اهمیت دارد. مادران باردار برای این که جنین شان به خوبی رشد کند، باید از انواع ویتامین‌ ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی تغذیه کنند. با این حال، برخی از غذا ها هم هستند که زنان باردار باید از خوردن شان اجتناب کنند. در ادامه به معرفی غذا های مفید و ممنوعه می ‌پردازیم.

5 غذایی که باید در دوران بارداری بخورید

1-موادغذایی حاوی ویتامین C، مثل پرتقال، توت ‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی که به رشد جنین و جذب آهن کمک می ‌کنند.

2- غذا هایی مثل لوبیا، عدس، سبزیجات برگ سبز، گوشت و اسفناج که آهن دارند ، همگی به تولید خون بیشتر برای مادر و نوزاد کمک می‌ کنند.

3- غذا های سرشار از کلسیم، از جمله محصولات لبنی پاستوریزه (ماست، شیر گاو و پنیر سفت) و همچنین بادام، کلم بروکلی و نخود که به رشد استخوان و دندان‌ ها کمک می ‌کنند.

4- غذا های حاوی اسید های چرب امگا 3 (EHA و DHA) مثل ماهی ساردین ، سالمون و ماهی قزل‌آلا هم بهتر است مصرف شوند. اگر ماهی دوست ندارید، از یک مکمل قبل از زایمان که حاوی امگا 3 هست، استفاده کنید.

5- نوشیدن آب فراوان به هیدراته ماندن بدن و رساندن بهتر مواد مغذی از طریق خون به نوزاد کمک و از یبوست، بواسیر و عفونت ‌های دستگاه ادراری مادر جلوگیری می‌ کند. (منبع)

4 ماده غذایی که نباید در دوران بارداری مصرف کرد

1-از محصولات لبنی غیر پاستوریزه (پنیر نرم و شیر) و گوشت ‌های آماده به طبخ یخچالی اجتناب کنید. این غذاها ممکن است باکتری ‌هایی داشته باشند که باعث به وجود آمدن بیماری ناشی از غذای لیستریوز می ‌شوند. این بیماری ممکن است باعث ایجاد علائم آنفلوانزا، تهوع ، اسهال و سقط جنین و همین طور زایمان زودرس شود.

2- هر غذای کنسروی می ‌تواند خطر ابتلا به بوتولیسم که یک بیماری ناشی از غذاست و می ‌تواند باعث اختلال در سیستم عصبی – عضلانی در مادران باردار شود را افزایش دهد.

3- مصرف غذا های دریایی خام مثل سوشی یا صدف خام ، خطر ابتلا به سالمونلا را افزایش می ‌دهد. این بیماری غذایی می ‌تواند باعث تب و تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال در زنان باردار و همچنین سپسیس داخل رحمی شود که روی نوزاد تاثیر منفی می ‌گذارد.

4- ماهی ‌هایی مثل شمشیر ماهی، کوسه ‌ماهی، ماهی لیزابه سر، مارلین و شاه ماهی خال مخالی که محتوای جیوه‌ای بالایی دارند، می ‌توانند باعث رساندن آسیب به سیستم عصبی مادر و آسیب مغزی یا مشکلات شنوایی و بینایی در جنین شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا