نکات سلامتی مادران

مضرات باقلا در بارداری، تاثیر بر نوزاد و مواد غذایی جایگزین

bestkid b

باقلا نوعی سویا و گیاهی از خانواده پروتئین‌های گیاهی و یک ساله است. برداشت باقلا زمانی انجام می شود که به طور کامل نرسیده است و از آن جایی که باقلا از سویا نارس تر است، تفاوت زیادی از نظر مواد غذایی بین سویا و باقلا وجود دارد. اما هر دو منبع غنی از پروتئین و مواد مغذی لازم می باشند. خوردن باقلا یک چالش بزرگ است و بسیاری افراد با مصرف باقلا دچار حساست و کم خونی میشوند. یکی از رایج ترین بیماری ها در ارتباط با مصرف باقلا، بیماری فاویسم است و اما سوال مهم درباره باقلا خطر آن برای زنان بادار و میزان احتمال ابتلا به این بیماری است که در ادامه به طور کامل به این مسئله خواهیم پرداخت.

معرفی باقلا

  • باقلا گیاهی هست علفی و یکساله که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر میرسد.
  • این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقاست که از ۵هزار سال پیش کشت میشود.
  • برگ‌های آن متناوب و مرکب هست که دارای برگچه‌هایی بشکل تخم مرغ می‌باشد. گل‌های باقلا درشت و سفید که دارای لکه‌های سیاه و یا بنفش هست.
  • میوه آن که همان باقلا هست دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا ۱۲ سانتیمتر هست.
  • در هر غلاف تعدادی دانه قرار درد.
  • این گیاه حاوی مواد مغذی لازم برای بدن از جمله فسفر، پتاسیم، ویتامین K و آهن هست.
  • این گیاه منبع بینظیر تیامین هست که برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم عصبی ضروری هست.
  • ویتامین A موجود در آن برای سلامت پوست، تقویت بینایی و رشد استخوان ضروری هست.
  • مقدار پتاسیم در باقلا به بدن کمک می‌کند تا فشار خون را در حد طبیعی حفظ کند و عملکرد قلب را تنظیم کند.

۱۰ تاثیر خوردن موز در دوران بارداری بر جنین

باقلا و فاویسم در بارداری

یکی از مهمترین و خطرناک ترین عارضه های باقلا در بارداری ابتلای جنین به بیماری فاویسم است. بیماری فاویسم در واقع کمبود فعالیت آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز گلبول‌های قرمز خون به صورت ارثی است. این آنزیم جهت عملکرد طبیعی گلبول‌های قرمز خون لازم است. کمبود این آنزیم می‌تواند باعث تخریب گلبول‌های قرمز خون و ایجاد کم خونی همولیتیک همراه زردی شود.

معمولا این اختلال در جنین پسر بیشتر است. این بیماری در نوزادان با علائم زیر همراه است:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دیگر عوارض باقلا در بارداری

۱- در باقلا مقدار زیادی میکروب های بیماری زا وجود دارد که در صورت تمیز نشدن امکان بروز بیماری های باکتریایی در زنان باردار افزایش می یابد.

۲- خانم های بارداری که به باقلا حساسیت دارند به هیچ عنوان نباید آن را مصرف کنند، علائم آلرژیک باقلا در زنان باردار ممکن است خطرساز باشد.

۳- خانم های بارداری که قرص رقیق کننده مصرف می کنند با مصرف باقلا احتمال خونریزی در آن ها افزایش می یابد.

۴- مصرف باقلا در زنان بادرار ممکن است مشکلات گوارشی مانند یبوست ، اسهال و گرفتگی معده ایجاد کند.

۵- باقلا حاوی مقدار زیادی استروژن می باشد که با مصرف آن مستقیما روی نوزاد دختر از زمان جنین تا بزرگسالی اثر می گذارد.

۶- از سوی دیگر استفاده از باقلای اصلاح شده ممکن است موجب سقط جنین شود.

۷- از نظر طب سنتی طبع باقلا سرد و تر است و ممکن است برای زنان باردار با مزاج سرد مضر باشد.

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

۶ غذای جایگزین باقلا

در دوران بارداری باید دقت داشته باشید که غذاهایی که می‌خورید روی رشد جنین تاثیر مستقیمی دارد. در اینجا چند غذایی که باعث حفظ سلامتی شما در طول بارداری و فراهم‌نمودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین می‌شوند را بیان می‌کنیم.

۱-گندم

سرشار از فیبر و مواد مغذی مثل ویتامین E، سلنیوم و آهن است، درطول بارداری به فیبر نیاز دارید تا سیستم هاضمه‌تان دچار مشکل نشود. علاوه بر پیشگیری از یبوست، مصرف فیبر از دیابت‌های دوران بارداری نیز جلوگیری می‌کند.

۲- لوبیا (حبوبات)

علاوه بر فیبر، لوبیا حاوی آهن، فولیک اسید، کلسیم و روی است. وجود آهن باعث تولید هموگلوبین در بدن می‌شود، هموگلوبین اکسیژن را از طریق خون به بافت‌ها انتقال می‌دهد. اگر به مقدار کافی آهن مصرف نکنید، ممکن است دچار خستگی‌شوید و جنین به اندازه کافی رشد نکند.

۳- مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامینC هستند که برای رشد کودک مفید است. مصرف کافی ویتامین C به جذب آهن که یک ماده معدنی مورد نیاز در بارداری است کمک می‌کند.

۴- ماهی قزل آلا

امگا ۳ چربی مفیدی است که به سلامت بدن کمک می‌کند. برای رشد مغز، چشم و سیستم عصبی جنین مفید است. امگا ۳ را فقط از طریق غذا خوردن می‌توانید بدست آورید، زیرا بدن شما قادر به ساخت امگا ۳ نیست.

۵- ماست

میزان کلسیم موجود در ماست از شیر بیشتر است. کلسیم به رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودک کمک می‌کند. همچنین به گسترش عضله‌ها و تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند. اگر به میزان کافی کلسیم دریافت نکنید، استخوان‌هایتان خالی از کلسیم می‌شود (ضعیف می‌شوند) و این موضوع به جنین نیز انتقال می‌یابد.

۶- سبزیجات برگ‌دار

کاهو، اسفناج و نعنا سرشار از مواد مغذی هستد. این سبزیجات حاوی ویتامین‌های آ، سی، کا و فولیک اسید و کلسیم، آهن و پتاسیم هستند. بخاطر وجود فیبر بالا در این سبزیجات، برای پیشگیری از یبوست نیز مفید هستند.

نتیجه

شاید این گیاه خواص زیادی برای بدن اشته باشد اما در صورتی که قبلا علائم آلرژیک نشان داده اید و یا تا به حال آن را امتحان نکردید از مصرف آن خودداری کنید. بهتر است در زمان بارداری قبل از مصرف هر خوراکی غیرمعمول با پزشک خود مشورت کنید.

نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا