بهترین روش های آموزش سریع کامپیوتر به کودکان

۳ روش عالی آموزش عکاسی به کودکان ۱ تا ۸ ساله +فیلم

bestkid b

عکاسی هنر ثبت وقایع و مناظر است که آثار ارزشمندی را به یادگار می گذارد. خیلی از والدین تمایل دارند این هنر را از همان دوران کودکی به فرزندانشان آموزش دهند. آموزش عکاسی به کودکان ۱ تا ۸ ساله، عنوانی است که در این مقاله به معرفی ۲ روش برای انجام اینکار می پردازیم.

مقدمه:

انتخاب روش درست عکاسی برای آموزش کودکان می تواند علاقه آنها را به عکاسی بهتر و دقیق تر، بیشتر کند. عکاسی ذوق و سلیقه هنری می طلبد. آموزش هایی که در این مطلب ارائه می دهیم باعث یادگیری و تقویت مهارت جذاب عکاسی در کودکان می شود. تعریف و آموزش فنون و تقویت مهارت های چگونه دیدن در سنین کودکی ارتباط بسیار عمیقی در علاقه مندی آنها و پیگیری این هنر و کسب تبحر لازم برای عکاس شدن و ماندن در آیندۀ ایشان دارد. با استفاده از این دو روش بچه‌ها برای گرفتن عکس‌های جالب و خاص، ایده‌های بسیاری خواهند گرفت و در نتیجه از عکاسی بیش‌تر لذّت خواهند برد.

فیلم:

 

مطلب کاربردی: ۱۰ تا از بهترین وب سایت های خارجی برای آموزش و تربیت کودکان

بخش اول آموزش عکاسی به کودکان:

عکاسی-کودکان

۱- شروع عکاسی با مد اتوماتیک و ترکیب بندی:

برای شروع بهتر است مفاهیم دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت را به او آموزش دهید. سپس و با درک او از این مقولات، سراغ عمق میدان و تأثیرات آن بپردازید و در نهایت مفهوم نوردهی را به او آموزش دهید و به او یاد دهید که چگونه در حالت دستی عکاسی کند. پس ابتدا شروع به توضیح ترکیب بندی کرده و مفاهیم فنی را به بعد موکول کنید. همه ما می دانیم که ترکیب بندی یا کامپوزیشن (Composition)، شامل نحوه قرار گرفتن اشیاء در فریم تصویر است. اما با این حال در نظر داشته باشید که فرزند شما جهان اطراف را در سطح پایین تری از جزئیات می بیند. بنابراین اولین مرحله این است که دید خود را با آن ها هم سطح کرده و محیط اطراف را از چشم آن ها ببینید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برای شروع کار بهتر است که دوربین های حرفه ای SLR خود را کنار گذاشته و کار خور را با یک دوربین دیجیتال معمولی و یا حتی گوشی و تبلت آغاز کنید. دوربین گوشی یک وسیله عالی برای ترکیب بندی عکس است. یک دید زنده از محیط اطراف که هر دو با هم بتوانید آن را ببینید خیلی در مسائلی از قبیل تنظیمات دقیق عکس، زوایای مختلف از یک تصویر و حرکت دادن محدوده فریم دوربین به سمت آن چه چشمشان می بیند کمک می کند. ترکیب بندی جایی است که خلاقیت آغاز می شود. دیدن این که آن ها چطور یک فریم را ترکیب بندی می کنند می تواند به شما دیدی از ذهن آن ها داده و حتی باعث شود که از خلاقیت آن ها چند نکته یاد بگیرید.

هر چه بتوانید محیط بهتری برای عکاسی آن ها فراهم کنید، شانس بیشتری برای ایجاد عشق به عکاسی در وجود آن ها به وجود می آورید. یکی از موقعیت های عالی برای شروع، عکاسی از مناظر (Landscape) و یا هر چیز دیگری که در تصویر زیاد حرکت نکند می باشد. این چیزها شامل حیوانات خانگی، اسباب بازی ها، گل ها و گیاهان و حتی شکاف پیاده رو می شود! عکاسی از المان های خاص مانند خطوط، درها، فاصله ها، آسمان و … یک راه عالی جهت به کار گرفتن تصوراتشان و همچنین گسترش دید آن ها نسبت به محیط اطراف می باشد.

۲- نوردهی:

پس از این که بچه ها با بحث ترکیب بندی و انتخاب موضوع بیشتر آشنا شدند، وارد بحث مثلث نوردهی عکس شوید و  اصطلاحاتی مانند «عمق میدان»، «تغییر اندازه دیافراگم» و «عکسبرداری کاملاً باز» را بیان کنید. همچنین شما میتوانید مفهوم حساسیت سنسور به نور (ISO) را نیز با عینک آفتابی به او نشان دهید. ز لحاظ فنی، ایزو مقدار نوری نیست که وارد دوربین شما می شود بلکه مقدار حساسیت دوربین شما به آن نور را نشان می دهد. پس عینک آفتابی را بگذارید و سپس بردارید که این به منزله افزایش ایزو است. شما نور اتاق را تغییر نداده اید اما مسلما زمانی که عینک را بر میدارید اتاق روشن تر می شود.

۳- کار با دوربین عکاسی:

کار با دوربین هایی که از فیلم عکاسی استفاده می کنند چیزهایی به انسان می آموزد که در دوربین های دیجیتال وجود ندارد. اگر می خواهید به دانش آموزانتان عکاسی با فیلم را یاد بدهید یک راه خیلی خوب ساخت یک دوربین عکاسی است. دو کیت آموزشی ساخت دوربین Konstruktor و Recesky TLR دو انتخاب عالی هستند. دیدن این که چطور قطعات در کنار یکدیگر قرار می گیرند فهم بهتری به دانش آموز داده و در گرفتن عکس های بهتر به او کمک می کند. یک نکته برای آموزش عکاسی به کودکان این است که لذت ببرید ولی همه چیز را تحت نظر داشته باشید. عبارت «تو داری اشتباه می کنی» را کاملاً از فرهنگ لغات خود حذف کنید. اجازه ندهید که اشتباهات و نواقص رخ دهند اما آن ها را با آغوش باز بپذیرید.

اگر به دنبال تربیت تخصصی کودکان خود هستید کلیک کنید: دانلود ۵ نرم افزار آموزشی برتر کودکانه اندروید (برای کودکان زیر ۷ سال)

بخش دوم آموزش عکاسی به کودکان:

عکاسی-کودکان۰

۱ . تجربه کردن:

عکاسی

گرفتن عکس های تکراری تأثیری در آموزش صحیح آنها ندارد. تجربه شکل‌ها و صحنه های متفاوت برای رسیدن به زیبایی‌شناسی شخصی در آنها لازم است. در این زمینه می‌توانید توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از پرسپکتیوهای متفاوت عکاسی کن؛ از زاویه بالا، از زاویه پایین، …
  • از سوژه دور و یا به آن نزدیک شو تا قاب‌های متفاوت‌تری را تجربه کنی
  • اطراف سوژه خود بچرخ و از زاویه‌های متفاوت آن عکاسی کن
  • عکاسی در تنظیمات متفاوت دوربین را تجربه کن (باید کار با تنظیمات دوربین را قبل‌تر به آموزش داده باشید)

۲ . انتخاب پس زمینه مناسب:

عکاسی۱

انتخاب و توجه به پس زمینه و پیش زمینه عکس بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. به او آموزش دهید که قبل از گرفتن عکس پس زمینه و پیش زمینه را چک کند تا چیزی عکس را دچار مشکل نکند و در صورتی که چنین بود، با تغییر زاویه و قاب، این مشکل را برطرف کند.

۳ .صاف گرفتن دوربین:

عکاسی۲

کودکان کم سن و سال با صاف گرفتن دوربین مشکل دارند. البته صاف بودن قاب قانونی غیر قابل تخطی نیست و این کج بودن گاهی باعث می‌شود که عکس آنها جذاب‌تر و کودکانه‌تر باشد. اما ابتدا آنها باید گرفتن عکس با قاب صاف را یادبگیرند و بعد از آن تخطی کنند. از کودک خود بخواهید که قبل از فشردن دکمه شاتر، از صاف بودن قاب خود مطمئن شود.

۴ . در دست گرفتن صحیح دوربین:

عکاسی۳

کودکان نیز مانند برخی از بزرگترها با نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین آشنایی ندارند. در دست گرفتن دوربین باعث می‌شود لرزش کمتری وارد عکس‌ها شده و کنترل بیش‌تر و بهتری بر عکس‌ها داشته باشید. به راحتی و با چند تذکر ساده می‌توانید نحوه درست دست گرفتن دوربین را به کودک خود آمزش دهید. شاید در ابتدای کار کمی برایش سخت باشد، اما به مرور و اندکی سخت‌گیری از سوی والدین، او به حالت درست گرفتن دوربین عادت خواهد کرد.

۵ . از نزدیک عکس گرفتن:

عکاسی۴

گاهی عکس گرفتن از فاصله نزدیک، جلوه بهتری داشته باشیم. اغلب از یک فاصله ثابت معمولاً دور از سوژه‌های خود عکاسی می‌کند. باید این مفهوم را به آنها آموزش دهید که برای بهتر دیده شدن جزئیات سوژه خود در عکس، باید به آن نزدیک شوند. یکی از مسائل فنی‌ای که باید در این زمینه یاد بگیرند استفاده از قابلیت زوم لنز است.

۶ . زیاد عکس گرفتن:

عکاسی۵

به کودکان آموزش دهید که تا جایی که می توانند از سوژه خود عکس بگیرند. بهتر است از کودک خود بخواهید که عکاسی کند و عکاسی کند. گرفتن عکس‌های زیاد باعث بالا رفتن تجربه او و همچنین تسلط به تکنیک‌های عکاسی می‌شود. به او آموزش دهید که از موضوعی که به نظرش جذاب می‌آید از زاویه‌ها و قاب‌های متفاوتی عکاسی کند و برای رسیدن به عکس بهتر شات‌های زیادی ثبت کند.

۷ . عکس گرفتن از همه چیز:

عکاسی۶

اگر به عکس‌های کودکان از یک سفر یا یک اتفاق دقت کنید، می‌بینید که اغلب بر روی یک سوژه تمرکز کرده‌اند و باقی چیزها را فراموش کرده‌اند. مثلاً اگر از یک اردوی دانش‌آموزش عکاسی کرده‌ باشند، یا تمام عکس‌هایشان از دوستانشان است، یا همه عکس‌ها از ساختمان‌ها و محلی که بازدید کرده‌اند. یا مثلاً وقتی از یک جشن تولد عکس گرفته‌اند، همه تمرکزشان بر روی شخص اول جشن و کیک است و از باقی مهمانان عکس نگرفته‌اند. به کودکان خود آموزش دهید که وقتی قصد عکاسی از یک مکان و یا اتفاق را دارند، تمام جنبه‌های آن را مدنظر قرار دهند؛ از جمله ساختمان‌ها، مردم، طبیعت و … . البته باید اضافه کنم که بسیاری از ما بزرگسالان نیز هنوز همین مسئله را یاد نگرفته‌ایم.

۸ . عکس گرفتن از چیزهای متفاوت‌:

عکاسی۷

عکس‌های متفاوت، دارای عنصر متفاوت و دیدی متفاوت هستند. به کودکان خود آموزش دهید که چگونه متفاوت‌ها و جذاب‌ها را قبل از اینکه عکس بگیرد پیدا کند. قطعاً پس از یادگیری این مسئله به چگونه جلوه‌مند کردن این تفاوت‌ها فکر خواهد کرد که این خود نیازمند آموزش دیگری از سوی شماست.

۹ . قانون یک سوم‌ها:

عکاسی۸

یکی از چیزهایی که به کودکان کمک می‌کند تا به ترکیب بندی‌های بهتر رسند، یادگیری قانون یک سوم‌ها است. اکثر دوربین‌های عکاسی قابلیت نمایش خطوط راهنمای یک‌سوم‌ها را بر روی نمایشگر خود دارند، که با استفاده از آن می‌توانید ساده‌تر این قانون را به فرزند خود تفهیم کنید. اگر فرزند شما هنوز آنقدر کوچک است که درک قانون یک سوم‌ها برای او مشکل است، یادگیری قرار دادن سوژه اصلی در وسط کادر برای او کافی است.

۱۰ . تحلیل عکس‌ها برای کودک:

عکاسی۹

یکی از چیزهایی که قطعاً به پیشرفت فرزند شما در زمینه عکاسی کمک می‌کند، نشستن در کنار ا روبروی کامپیوتر و دیدن عکس‌های او و نظر دادن دربراه آنها است. با دیدن عکس‌های فرزند خود، نکات مثبتی که در عکس دیده‌اید به او گفته و نکاتی که با رعایت آنها به عکس‌های بهتری دست می‌یابد نیز به او آموزش دهید. این مساله نه تنها به عکاسی آنها کمک می‌کند، بلکه رابطه شما با فرزندتان را نیز صمیمی‌تر می‌کند.

۱۱ . فوکوس کردن:

عکاسی۱۰

یکی از مسائل مهمی که باید به کودک خود بیاموزید این است که چگونه درست فوکوس کند. حالت فوکوس خودکار اغلب دوربین‌های عکاسی، بر روی سوژه مرکز کادر فوکوس می‌کند. حال اگر کودک عکسی ثبت کند که سوژه اصلی در مرکز قاب نباشد، قطعاً عکس فوکوس درستی نخواهد داشت. به فرزند خود آموزش دهید که چگونه با استفاده از فشردن نیمه دکمه شاتر روی سوژه اصلی خود فوکوس کند سپس قاب مورد نظر خود را ببندد.

۱۲ . استفاده از حالت‌های مختلف دوربین:

عکاسی۱۱

در حال حاضر تقریباً همه دوربین‌های دیجیتال حالت‌های تنظیمی مختلفی مانند پرتره، منظره، ورزشی و … به صورت پیش فرض بر روی خود دارند. این حالت‌ها می‌توانند کمک موثری به عکاسی فرزند شما بکنند. با آموزش نحوه استفاده از این حالت‌ها و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها به کودک خود، او را ترغیب کنید تا در شرایط مختلف از تنظیمات مختلف دوربین استفاده کند.

۱۳ . نحوه عکاسی در حالت دستی (Manual):

عکاسی۱۲

اگر زمینه لازم را در کودک خود می‌بینید، بهتر است به آموزش و تفهیم مسئله نوردهی به او بپردازید. او با آشنایی با مفهوم نوردهی و مفاهیم وابسته به آن می‌تواند درحالت دستی عکاسی کند.

۱۸ مهارت ضروری که باید به کودک تان بیاموزید

چنانچه بازهم سؤالی در اینخصوص دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا