تربیت کودکان

آموزش خطرات آتش سوزی به کودکان با روش های سرگرم کننده

آتش سوزی، همیشه یکی از تلخ ترین و ناگوارترین اتفاقاتی بوده که می‌تواند برای همه‌ی ما رخ دهد. از این رو، نه تنها ما بزرگسالان باید از خطرات آتش سوزی آگاهی کافی داشته باشیم؛ بلکه این خطرات و چگونگی کنترل شرایط در آتش سوزی را باید به کودکان خود نیز آموزش دهیم. در واقع آموزش خطرات آتش سوزی به کودکان، نکته ای بسیار مهم و حائز اهمیت است که والدین نباید به سادگی از آن گذر کنند.

کودکان همیشه به دلیل حس کنجکاوی معصومانه‌ی خود به دنبال کشف چیزهای جدید هستند و از عواقب و خطراتی که می‌تواند آن‌ها را تهدید کند اطلاعات کافی ندارند. پس ما به عنوان والدین و یا مربی کودکان می‌بایست آن‌ها را در برابر خطرات آتش آگاه کنیم و آموزش‌های لازم و از بین 34 روش برای پیشگیری از خطرات آتش سوزی، چند راه را به آن‌ها یاد بدهیم چراکه در غیر این صورت ممکن است کودک در شرایط بحرانی دست به کارهای خطرناکی بزند که موجب گسترش آتش شود و جان خود را به خطر بیندازد.

چه نکاتی را باید درمورد آتش سوزی به کودکانمان آموزش دهیم؟

آموزش درک کردن خطر

اولین قدم در آموزش نکات آتش سوزی به کودکان آموزش درک خطر است. بسیاری از کودکان ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و نداشتن درک درستی از شرایط به وجود آمده ناخواسته خود را در مکانی نزدیک به آتش پنهان کنند و با انجام این رفتارهای پرخطر احتمال صدمه دیدن خود را افزایش دهند. پس باید از طریق آموزش صحیح، کودکان خود را از وجود این خطرات آگاه کنیم تا آن‌ها قادر به محافظت از خودشان در مواقع اضطراری باشند. برخی از آمارهای تکان دهنده در مورد آتش سوزی شامل موارد زیر می‌شود:

بیش از نیمی از مرگ های ناشی از آتش سوزی برای کودکان زیر چهار سال اتفاق می‌افتد.
آسیب های ناشی از آتش سوزی در نوجوانی افزایش می‌یابد، زیرا نوجوان ها به نسبت کودکان رفتارهای پر خطر بیشتری از خود نشان می‌دهند.
پسران در آتش سوزی بیشتر از دختران آسیب می‌بینند، چراکه احتمال انجام رفتارهای مخاطره آمیز در پسران بیشتر است.

آموزش نحوه فرار

چگونگی فرارکردن در هنگام آتش سوزی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکاتی است که باید در مورد آتش سوزی به کودکان آموزش دهیم. در قدم اول می‌بایست خانه‌ی خود را ارزیابی کنید و چگونگی راه‌های فرار از اتاق را که معمولاً در و پنجره هستند، به کودک آموزش دهید. به خاطر داشته باشید که حتماً باید از باز شدن پنجره های اتاق، اطمینان حاصل کنید و نحوه ی استفاده ار پله های فرار را نیز به آن‌ها آموزش دهید و در صورت نیاز نردبان‌ها و طناب‌ها را کنار پنجره و یا بالکن قرار دهید.

پس از آموزش نحوه‌ی فرار و تخلیه ی مناسب خانه، حال می‌بایست نحوه‌ی فرار در مدرسه را به آن‌ها آموزش دهید. شما می‌توانید یک صحنه‌ی اضطراری آتش سوزی یا به اصطلاح زنگ خطر در مدرسه به نمایش درآورید و یا حتی با اضافه کردن موانع و مسدود کردن بعضی از راه‌ها، فرار را برای کودکان چالش برانگیزتر کنید.

چک کردن گرما

به کودکان بگویید که در هنگام آتش سوزی اول درها را چک کنند و از نظر حرارت و گرم بودن آن‌ها را بررسی کنند و در صورتی که دری، گرم بود آن را باز نکنند چراکه موجب گسترش آتش می‌شود.
کودکان باید بدانند که هرگز به دستگیره‌های داغ دست نزنند و یا در صورت لزوم حتماً از یک حوله یا پارچه استفاده کنند.

آموزش تجهیزات ایمنی در برابر آتش

به کودکان خود در مورد تجهیزات ایمنی اعم از پتوهای آتش نشانی، آلارم‌های آتش نشانی، شلنگ‌های آتش نشانی، دزدگیر‌ها و کپسول‌های آتش نشانی آموزش دهید.

ایستادن، دراز کشیدن و غلتیدن

یکی دیگر از مواردی که باید از قبل به کودک آموزش دهید، این است که در صورت آتش گرفتن لباس خود باید چه کاری انجام دهند. شما باید اصول ایستادن، دراز کشیدن و غلتیدن را به فرزندان خود آموزش دهید و خودتان این کار را در مقابل آن‌ها انجام دهید و از آن‌ها بخواهید این کار ها را با شما تکرار و تمرین کنند.
از کودکان خود بخواهید به جای دویدن از این روش استفاده کنند. چراکه دویدن فقط وضعیت را بدتر می‌کند و باعث شعله ور شدن آتش می‌شود، اما با استفاده از روش ایستادن، دراز کشیدن و غلتیدن آسیب‌ها به حداقل می‌رسد.

روش‌های آموزش جذاب و سرگرم کننده‌ی نکات آتش سوزی به کودکان چیست؟

انجام مسابقات سرگرم کننده

برای آموزش نکات آتش سوزی به کودکان روش‌های سرگرم کننده گوناگونی وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با کمک گرفتن از مدیر مدرسه‌ی فرزندتان، یک سفر میدانی با حضور آتش نشانان منطقه ترتیب دهید و در این فرصت استثنایی با استفاده از روش‌های جذاب نکات مورد نیاز در رابطه با آتش سوزی را به کودکان آموزش دهید. برای مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید پوستر یا روزنامه دیواری درباره‌ی مقابله با آتش بسازند و آن‌ها را وادار کنید نحوه ی فرار و نکاتی که در مورد آتش سوزی می‌دانند را به تصویر بکشند و در آخرکامل ترین روزنامه دیواری برنده‌ی مسابقات باشد.

استفاده از آهنگ‌ها و شعرها

با استفاده از شعرهای معنی دار و با قافیه می‌توانید شرایط آموزش نکات لازم در مورد آتش سوزی را به کودک خود بهتر کنید. شما می‌توانید از شعرهایی که برای کودکتان موقعیت آتش سوزی و راه های فرار از آن را بازسازی می‌کند استفاده کنید.

آموزش اشعار کودکانه درباره آتش سوزی می‌تواند برای خارج شدن از یک ساختمان در حال سوختن برای کودک شما بسیار کمک کننده باشد و البته نجات بخش کودک شما باشد مانند شعر:

آتیش گرفته خونه! باید بریم از خونه!

از این آتیش دوری کن! دور شو ازش خیلی زود!

استفاده از بازی های مهیج

در هنگام آتش سوزی به دلیل تاریکی و وجود دود نمیتوان به درستی حرکت کرد. شما می‌توانید با استفاده از شبیه سازی این شرایط، با کودکان خود بازی کنید و از طریق روش های سرگرم کننده نکات مهم آتش سوزی را به آن‌ها آموزش دهید. به این گونه که در قدم اول با استفاده از پارچه چشمان کودک خود را ببندید و از او بخواهید که راه رسیدن به یک منطقه از پیش تعیین شده را پیدا کند. این بازی باعث می‌شود که کودک با محیط اطراف خود آشنا شده و در شرایط اضطراری راه فرار را پیدا کند و از هرگونه آسیبی به دور باشد.

چگونه می‌توان خسارت های ناشی از آتش سوزی را جبران کرد؟

در برخی موارد حتی با رعایت کردن تمام نکات پیشگیرانه از آتش سوزی باز هم ممکن است دچار این اتفاق ناگوار شویم، زیرا حادثه‌ای است که در لحظه رخ می‌دهد و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. اما نکته قابل توجه اینجاست که چگونه می‌توانیم خسارات ناشی از آتش سوزی را جبران کنیم.

در چنین شرایطی تنها راه نجات از این خسارات، خرید بیمه آتش سوزی است. داشتن بیمه آتش سوزی می‌تواند نگرانی های شما را در رابطه با این خسارات به حد قابل توجهی کم کند و کمک بزرگی برای شما باشد. چراکه شما با خرید این بیمه می‌توانید هرگونه خسارتی که به محل آتش سوزی و یا به خودتان وارد شده را به نحوی جبران کنید. از این رو خرید بیمه آتش سوزی برای هر فرد امری ضروری محسوب می‌شود.

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا