متدهای جدید آموزش آسان موسیقی به کودکان

20 فایده اصلی یادگیری موسیقی برای کودکان و 7 ترفند

bestkid b

آشنا کردن کودکان با موسیقی مخصوصا از سنین پایین لطف بزرگی در حق آن ها است! مهارت های موسیقی به شکوفایی استعداد و ذوق هنری کودک کمک می کند. آموزش موسیقی هیچ ربطی به موفقیت و هوش تحصیلی او ندارد چرا که خودش به تنهایی جنبه های دیگری از استعداد او را نمایان می کند . داشتن یک پیانو حالا یا با کمک کار در منزل یا فرستادن آنها به بهترین آموزشگاه موسیقی برای کودکان نوپا و خردسال می تواند به آن ها در یادگیری موسیقی کمک به سزایی کند. به چندین دلیل یادگیری موسیقی به نفع کودکان است که در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

ماریون آترتون از همان ابتدا که پسرش کودکستان را در یک مدرسه دولتی در برکلی کالیفرنیا آغاز کرد تصور می کرد موسیقی بخشی از برنامه تحصیلی اوست.

آترتون به عنوان مدیر مدرسه كراودن (یك موسسه غیرانتفاعی در منطقه خلیج) که به كودكان محروم موسیقی آموزش می دهد، فکر می کرد در مدرسه پسرش هم موسیقی تدریس می شود. اما خیلی زود فهمید که او تا کلاس سوم همچنان آموزش موسیقی ندیده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آترتون که از این بابت شوکه بود گفت: ” من مدیر مرکز کرادون هستم و فزرندانم برنامه موسیقی ندارند؟”

بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان طبق جدیدترین تحقیقات

فقط مدرسه پسرش اینطور نبود و طبق بررسی که در سال 2008 توسط مرکز سیاست گذاری آموزش انجام شد، نشان داد که محدود شدن برنامه های درسی منجر به تغییرات چشم گیری در برنامه های هنری و موسیقی سراسر کشور شده است. از سال 2001 تا 2002، 16 درصد مدارس ابتدایی زمان آموزش مربوط به هنر و موسیقی را کاهش داده اند. برنامه های موسیقی در مدارس، تا حد زیادی به جمع آوری کمک های مالی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده ها بستگی دارد.

کاهش ساعات آموزش موسیقی با توجه به تحقیقات فزاینده ای که نشان می دهد موسیقی چقدر روی بخش هایی از مغز که مربوط به پردازش زبان، حافظه و سایر مهارت های مربوط به تفکر تحلیلی و مرتبط با موفقیت تحصیلی هستند تاثیر مثبت می گذارد ، امری مضحک و غیرعادی است. همچنین به نظر می رسد موسیقی از نظر اجتماعی و عاطفی به نفع کودکان است.

مطالعات نشان داده موسیقی روی هفت زمینه ای که باعث پیشرفت تحصیلی کودکان می شود، تاثیر مثبت می گذارد:

1-مهارت های اجتماعی کودک تقویت می شود

یادگیری موسیقی به صورت گروهی باعث می شود که کودک مجبور شود برای پیاده سازی تکنیک های اَچِلِراندو و کرشندو که معمولا به صورت تیمی انجام می شود، با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر بقیه اعضا، سازهای شان خیلی بلند یا خیلی تند بنوازند کودک خودش را با آن ها هماهنگ خواهد کرد. اگر معلم موسیقی به هر گروه تکلیف جداگانه ای محول می کند، هدف اصلی همه رسیدن یک هدف مشترک خواهد بود.

قرار است هنرآموزان یکدیگر را حمایت کنند و به عنوان یک تیم در جهت رسیدن به هدف شان تلاش کنند. از آن جا که گاهی اوقات باید تمام اعضای گروه فکرهای شان را روی هم بگذارند تا به حل مشکلات و ایجاد خلاقیت کمک کنند، لازم می شود با هم تعامل گروهی داشته باشند. به طور کلی، تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک باعث تقویت مهارت های اجتماعی می شود.

2-به رشد ذهنی کودک کمک می کند

بر اساس تحقیقات، مشخص شده است که موسیقی به رشد ذهنی کودک کمک می کند . بعضی از تست ها نشان می دهد دانش آموزانی که موسیقی یاد می گیرند، به احتمال زیاد در دبیرستان و آزمون های استاندارد نمرات بالا تری کسب می کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که یادگیری موسیقی به سمت چپ مغز کمک می کند تا در پردازش زبان و استدلال بهتر عمل کند. یادگیری موسیقی خصوصاً در سنین پایین به منضبط شدن کودکان کمک می کند زیرا رمز موفقیت در موسیقی، نظم است. و در نهایت آن ها از این طریق یاد می گیرند که برای رسیدن به اهداف شان در زندگی، باید پشتکار و ممارست داشته باشند.

کودکان خود را به آموزشگاه و کلاس موسیقی نفرستید! (حتما بخوانید)

3-اعتماد به نفس را تقویت می کند

کودکان وقتی احساس رضایت دارند که بتوانند با اجرای تکنیک های مختلف توانایی هایشان را ارتقا دهند و به اهداف شان برسند. با یادگیری موسیقی کودک به چالش کشیده می شود و سعی می کند هر چه در توان دارد را نشان دهد. کودکان از انتقادات سازنده درس می گیرند و بازخورد های منفی را به یک تغییر مثبت تبدیل می کنند که همین باعث ایجاد اعتماد به نفس در آن ها می شود.

آموزش های گروهی به هنرجویان کمک می کند تا بفهمند هیچ کس کامل نیست و همه جای پیشرفت دارند. اگر کودک شما قصد دارد یک نوازنده حرفه ای شود، بد نیست بدانید با اعتماد به نفس حضور پیدا کردن در مقابل دیگران یکی از مهارت های مهمی است که باید یاد بگیرد. موسیقی به کودک کمک می کند حتی برای یک سخنرانی عمومی هم مشکلی نداشته باشد .

piano lessons4-انضباط فردی و شکیبایی

نظم و انضباط موقع تمرین معنا پیدا می کند. هنرجویان می توانند برای تسلط بر یک قطعه جدید ، یک روتین مشخص را دنبال کنند. این به کودکان می آموزد که می توانند در یک کوتاه مدت با سخت کوشی تمرینات شان را به موقع انجام دهند .

نواختن یک ساز به کودکان می آموزد که قبل از رسیدن به اهدافی مثل اجرای انفرادی یا تشکیل یک گروه ، باید ساعت ها، ماه ها یا سال ها برای اجرا و تمرین پشتکار داشته باشند. در کلاس های گروهی، کودکان خود به خود یاد می گیرند که صبور باشند زیرا باید صبر کنند تا نوبت اجرای آن ها فرا برسد. آن ها به وقت یکدیگر احترام می گذارند، ساکت می مانند و بیشتر توجه می کنند.

5-پردازش زبان

مطالعات متعدد نشان می دهد که مغز ، موسیقی و زبان را به شیوه مشابهی پردازش می کند و با یادگیری موسیقی مغز از مهارت های مرتبط به زبان، از ساخت واژگان گرفته تا پردازش واج ها، کمک می گیرد . تحقیقات موسسه عصب شناسی نشان داد که بین موسیقی و پردازش زبان هم پوشانی و اشتراکات قابل توجهی وجود دارد. علاوه بر این محققان دانشگاه استنفورد در بررسی در سال 2005 متوجه شدند که تسلط روی یک ساز، رفتار مغز انسان در پردازش بخش هایی از زبان گفتاری را بهبود می بخشد. یافته ها حاکی از آن است که دانش آموزانی که با مهارت های زبانی و خواندن سر و کار دارند، بهره بیشتری از آموزش موسیقی می برند.

6-حافظه

به نظر می رسد آموزش موسیقی برای تقویت حافظه هم موثر است. مطالعه محققان دانشگاه چینی هنگ کنگ نشان داد کودکانی که از آموزش موسیقی بهره مند هستند ، حافظه کلامی بهتری نسبت به همسالان خود دارند. عاملان این بررسی این طور می گویند که ” با یک سال تحت نظر قرار دادن این کودکان متوجه شدیم آن هایی که آموزش موسیقی را شروع یا ادامه داده بودند، بهبود قابل توجهی در حافظه کلامیشان داشتند”. به عبارت دیگر، حفظ قطعات موسیقی با تقویت حافظه غیر موسیقیایی در ارتباط است. افزایش حافظه کاری یا کوتاه مدت در بزرگسالان جوان از طریق آموزش موسیقی در مطالعه سال 2018 محققان دانشگاه یورکبه اثبات رسید.

7 ways music boosts that brain

این ارتباط ممکن است به این دلیل باشد که موسیقی ” ذهن جوانان ” را “به چالش” می کشد. تاکاکو فوجیوکا، دانشمند انستیتوی تحقیقاتی روتمن در تورنتو، انتاریو، کانادا و یکی از نویسندگان مشترک تحقیقی است كه نشان داد طبق آزمایش های انجام شده در طول یک سال، كودكانی كه آموزش موسیقی می بینند پیشرفت بیشتری نسبت به همتایان آموزش ندیده شان دارند. علت آن هم این است که نواختن موسیقی مغز را وادار می کند تا مشکلات مربوط به نحوه تخصیص حافظه و جمع شدن حواس برای کار های پیچیده را حل کند.

7-ریاضی

اگر تا به حال سعی کرده اید یک قطعه موسیقی ساده را بخوانید یا سر ضرب روی یک طبل ضربه بزنید، احتمالا می دانید که در موسیقی لازم است از قبل چند عمل ریاضی ( مثل تقسیم ) انجام دهید. تحقیقات نشان داده بین آموزش موسیقی و موفقیت در ریاضیات مدرسه هم ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال تحقیق یک هنرستان موسیقی سلطنتی در کانادا که روی تأثیرات آموزش هنر بر دانش آموزان دوره ابتدایی متمرکز بود ، نشان داد که دانش آموزان شرکت کننده در کلاس های هنری، در آزمون های محاسباتی ریاضی به طور قابل توجهی بالاتر و موفق تر از سایر دانش آموزان بودند.

آموزش نت های موسیقی به کودکان (اولین گام شروع یادگیری)

8-خودآگاهی

دکتر فرانک ویلسون، نورولوژیست و مرجع متخصص در زمینه تحقیق رابطه استفاده دست با رشد شناختی انسان، توضیح می دهد که یادگیری موسیقی به کودکان می آموزد تا خودشان را ارزیابی کنند و دلخوش به جایزه و تشویق دیگران نباشند. بیشتر ما در دوران تحصیل تمرکزمان روی جایزه و نمره بوده است، در حالی که موسیقی می تواند انگیزه درونی را پرورش دهد. ویلسون می گوید دقت و توجهی که برای نواختن یک ساز لازم است شما را ترغیب می کند تا به طور مستمر روی خودتان نظارت داشته باشید. این نظارت باعث می شود شما منتقد کار خودتان شوید و به چیزی کمتر از آنچه در نظر داشته اید، راضی نباشید.

9-مهارت های اجتماعی

تاكاكو فوجیوكا از موسسه تحقیقاتی روتمن، با ذکر این كه فواید نواختن موسیقی فراتر از كاربرد هایی است که برای تحصیلات آكادمیك دارد ، می گوید: ” وقتی شما در یک انجمن یا مدرسه موسیقی شرکت می کنید، در جریان فعالیت های موسیقی، خاطرات مشترکی هم برایتان به وجود می آید. و این پپوند و تجربه با هم بودن است.”

این پیوند می تواند توانایی کودکان برای همکاری با یکدیگر را هم افزایش دهد. مطالعه اخیر محققان دانشگاه کوئینز شارلوت کارولینای شمالی نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان دبستانی در معرض خطری که بعد از مدرسه برنامه آموزش موسیقی داشتند، کاهش چشم گیری داشته است. شارون بورچ، معلم موسیقی مدرسه ابتدایی که مجموعه کتاب ها و فعالیت های ” فردی قورباغه” را برای آموزش مبانی موسیقی به کودکان تهیه کرده است، شاهد تأثیرات موسیقی بر روی”سلامت اجتماعی” دانش آموزان بوده است. او می گوید : “من هر ساله 450 کودک را آموزش می دهم و متوجه شده ام کودکانی كه موسیقی یاد می گیرند، رفتار های مطلوبی از خودشان نشان می دهند، اعتماد به نفس بالا تری دارند و در كلاس های علمی به خوبی عمل می كنند.”

10-موفقیت تحصیلی

با وجود تمام مزایایی که موسیقی برای زبان ، ریاضیات، حافظه و ارزیابی شخصی کودکان دارد عجیب نیست که بین موسیقی و موفقیت عمومی در تحصیلات ارتباط قوی وجود داشته باشد. بررسی های موسسه کالج بورد نشان داده است دانش آموزانی که در برنامه های موسیقی شرکت می کنند در دروس زبان انگلیسی و ریاضی نمرات بالاتری نسبت به دانش آموزانی که موسیقی ندارند، به دست می آورند. یک نظرسنجی در سال 1994 نشان داد که گروه رشته های موسیقی، بالاترین میزان قبولی را در دانشکده پزشکی دارند.

11-موفقیت بلند مدت

دانش آموزانی که موسیقی یاد می گیرند، در بلند مدت موفقیت تحصیلی و درآمد بالاتری خواهند داشت. نظرسنجی که در سال 2007 توسط هریس اینتراکتیو انجام شد نشان داد تقریباً نه نفر از هر ده نفری که تحصیلات تکمیلی دارند، هنگام تحصیل موسیقی هم یاد می گرفته اند. همچنین 83 درصد از افرادی که درآمدشان 150 هزار دلار یا بیشتر بود ، تحصیلات موسیقی داشته اند. بررسی کالج بورد در سال 2006 همچنین نشان داد دانش آموزان دبیرستانی که در یک گروه یا ارکستر موسیقی شرکت می کردند، تمایل بسیار کم تری به الکل و مواد مخدر داشته اند.

دانلود ۳ کتاب آموزش موسیقی به کودکان ۱ تا ۶ ساله

12- حل مساله و تفکر خلاق

آموزش موسیقی به کودکان مهارت تفکر خلاق را در آنها پرورش می دهد؛ مهارتی که یادگیری را برای بچه ها آسانتر می کند و آنها می توانند در جنبه های زندگیشان از این مهارت استفاده کنند. یادگیری موسیقی جرقه ای برای شروع تفکر نوآورانه و خلاقانه است. به این ترتیب کودکان می توانند به مسائل مختلف از زاویه ای خاص و منحصر به فرد نگاه کنند و موقع حل مشکلات و مسائل چالش برانگیز، راه حلهای خلاقانه ای ارائه کنند.

خیلی از دروس مدرسه و موضوعات تحصیلی مثل مسائل ریاضی، فرضیات علمی یا تجزیه و تحلیل شخصیتهای کتابها به مهارت حل مبتکرانه مسائل نیاز دارند و فراگیری موسیقی این مهارت را در بچه ها تقویت می کند.

علاوه بر این، بچه هایی که از سنین پایین به یادگیری موسیقی مشغول می شوند این را هم یاد می گیرند که سختکوشی و تلاش در نهایت نتیجه خوب و مثبتی به ارمغان می آورد. بنابراین تشویق می شوند تا سخت تلاش کنند و در زمینه های دیگر زندگیشان هم عملکرد بهتری داشته باشند.

13- تقویت مهارت های گفتاری و زبانی

موسیقی هم مثل زبانهای گفتاری صداهایی برای صحبت کردن، گوش دادن و رمزگشایی دارد که بچه ها آنها را یاد می گیرند. یادگیری موسیقی، سمت چپ مغز که در پردازش زبان نقش دارد را تمرین می دهد. محیطهای مملو از موسیقی به بچه ها کمک می کند مهارتهای شنیداری و کلامی لازم برای درک و برقراری ارتباط به وسیله زبان گفتاری را تمرین کنند.

علاوه بر این، آموزش موسیقی مهارتهای واج شناختی که توانایی فرد برای تشخیص، مقایسه و استفاده از هجاها در کلمات است را هم تقویت می کند. با اینکه موسیقی به طور مستقیم و صریح مهارتهای زبانی را آموزش نمی دهد، اما روی توانایی کودکان برای پردازش جنبه های زبانی مثل هجاها و قافیه ها تاثیر مثبتی می گذارد.

آواز خواندن و انجام تمرینهای شنیداری به بچه ها کمک می کند تا با اجزای مختلف اصوات تشکیل دهنده کلمات آشنا شوند. ریتم ها و آهنگ های زبان گفتاری خیلی شبیه موسیقی هستند؛ برای همین بچه ها با یادگیری موسیقی از سنین پایین آواها را یاد می گیرند و منتقل می کنند.

14- رشد فعالیتهای عصبی

مغز انسان از طریق یک سری ارتباطات پیچیده بین سلول های عصبی که به آنها نورون گفته می شود افکار ما را ایجاد می کند. برای ایجاد و تقویت این ارتباطات، مغز ما به ورودی حسی نیاز دارد. وقتی افراد و به خصوص بچه های کوچکی که مغزشان نسبت به بقیه برای تغییر بازتر است چیز جدیدی یاد می گیرند، مغز دچار تغییر فیزیکی می شود و تکانه های الکتریکی مغز به دنبال این تغییر ارتباطات خاصی را ایجاد می کند که باعث می شوند شخص در آینده به راحتی بتواند محرکها را تشخیص و به آنها پاسخ بدهد.

بلد باشید: 10 تکنیک مثبت برای تنبیه کودکان+تاثیر آنها

بچه هایی که تحت تعلیم موسیقی قرار می گیرند یا اطرافشان پر از موسیقی است، در مقایسه با کودکانی که موسیقی در زندگیشان زیاد جریان ندارد فعالیت عصبی بیشتری دارند. وقتی کودکان موسیقی می نوازند یا به آن گوش می دهند از مغزشان به طور همزمان بیشتر استفاده می کنند، چون مدام در حال انجام یک کار پیچیده و مشکل هستند. یادگیری موسیقی باعث قوی شدن توانایی های فکری بچه ها می شود و مغز آنها را از لحاظ فیزیکی برای بهتر شدن تغییر می دهد.

15- کنترل بازداری (Inhibition Control)

به توانایی فرد برای کنترل پاسخ های رفتاری اش کنترل بازداری گفته می شود. از آنجایی که برای آموزش موسیقی به کودکان خردسال روی ریتم تاکید می شود، مهارت کنترل بازداری آنها افزایش پیدا می کند. یادگیری موسیقی به بچه ها کمک می کند تا تمرکز کنند و مهارت تمرکزشان را افزایش بدهند. همین مساله باعث می شود بتوانند کارها را به بهترین شکل انجام بدهند و رفتارهای تکانشی خودشان را کمتر کنند.

16- مهارت های فضایی – زمانی (Spatial-Temporal Skills)

یادگیری و فهم موسیقی به بچه ها کمک می کند تا مهارتهای حل مسئله چند مرحله ای که شامل تجسم عناصر یک موقعیت در کنار همدیگر است را در خودشان تقویت کنند. ما برای نواختن موسیقی از همان قسمتی از مغز استفاده می کنیم که برای حل مسائل ریاضی بکار گرفته می شود. مهارت‌های فضایی-زمانی که بچه ها در طول یادگیری موسیقی در خودشان پرورش می دهند برای موفق شدنشان در زمینه های دیگر زندگی مثل کار با کامپیوتر، خلق آثار هنری و کار در مشاغلی مثل معماری و نویسندگی هم مفیدند.

دانلود کنید برای کودک: ۳ بهترین کتاب های آموزش موسیقی به کودک

17- فراخوانی حافظه (Memory Recall)

بخش عمده فرایند یادگیری به حافظه مربوط می شود. یادگیری جدی موسیقی مثل نواختن ساز یا آواز خواندن باعث تقویت حافظه افراد و به خصوص افزایش تواناییشان در به خاطر سپردن چیزهایی که خوانده یا شنیده اند می شود. در حقیقت اطلاعاتی که در قالب آهنگ به بچه ها آموزش داده می شود به آنها کمک می کند تا چیزهای جدید را بهتر حفظ کنند، چون می توانند موضوعات تازه و جدید را به آهنگهای آشنا پیوند بدهند.

بچه ها حتی موقع خواندن نتهای موسیقی هم به طور مکرر مهارتهایشان تمرین می کنند، چون یاد می گیرند که هر نت چه صدایی تولید می کند و باید چطور نتها را درست بخوانند تا به صدای دلخواهشان برسند. علاوه بر این، نوازنده ها نسبت به بقیه بهتر و بیشتر می توانند از مهارت بازیابی یا همان فراخوانی حافظه خودشان برای حل مشکلات جدید با استفاده از دانش قبلی و ارائه راه حلهای نو و تازه استفاده کنند.

18- شناسایی الگو (Pattern Recognition)

انسانها توانایی خاصی در الگوسازی با استفاده از ورودیهای حسی برای پیش بینی کردن و معنا بخشیدن به اتفاقات بعدی دارند. شناسایی و تشخیص الگو برای عملکردهای اجتماعی مهم و اساسی مثل استفاده از زبان و تشخیص چهره های آشنا و همینطور کارهای سخت و پیچیده تری مثل حل مسائل ریاضی اهمیت زیادی دارد.

بچه ها با درگیر شدن در روند آموزش موسیقی یاد می گیرند که الگوها را تشخیص و به آنها پاسخ بدهند و خود همین مساله باعث می شود تا با تمرین آهنگ ها و تکرارشان، فراگیری گامهای موسیقی و حتی ساخت آهنگهای جدید را هم یاد بگیرند.

حتما به کودک یاد بدهید: آموزش نت موسیقی به کودکان (اولین گام شروع یادگیری)

19- هماهنگی (Coordination)

موسیقی تاثیر عمیقی روی نحوه یادگیری افراد دارد. مغز ما دو نیمه دارد که توسط رشته ضخیمی به نام جسم پینه ای (corpus callosum) که از رشته های عصبی تشکیل شده به همدیگر پیوند داده می شوند. تمرین دادن جسم پینه ای برای تقویت انواع فعالیتهای فیزیکی و شناختی مثل هماهنگی و توانایی پردازش اطلاعات پیچیده بسیار مهم است.

خیلی از دروس موسیقی به کارهای فیزیکی مثل حرکت دست یا حرکات پا نیاز دارند که باعث تقویت ارتباط بین دو نیمه مغز می شود و هماهنگی اجزای بدن را در کودکان افزایش می دهد.

20- همه پذیری (Inclusivity)

آموزش موسیقی محدود به افراد خاص نمی شود و فراگیر و همه پذیر است. یادگیری موسیقی به خصوص برای کودکان مبتلا به اختلالات رشدی مثل اختلال اوتیسم، سندروم داون و مشکلات مربوط به یادگیری مثل ADHD (اختلال بیش فعالی- کم توجهی) و نارساخوانی موثر و مفید است. برخی از دوره های موسیقی به طور ویژه برای کودکانی طراحی شده اند که با مشکلات اجتماعی و یادگیری دست و پنجه نرم می کنند. چنین آموزشهایی به این کودکان کمک می کند تا هماهنگی، شناسایی و بازتولید صداها را در خودشان تقویت کنند و فرایند یادگیریشان را بهبود ببخشند.

سایر تاثیرات مثبت آموزش موسیقی به کودکان خردسال

یادگیری موسیقی باعث می شود تا بچه ها در عین حال که تفکر خلاقانه و مهارتهای سرگرم کننده را در خودشان پرورش می دهند، درباره دنیای پیرامون خودشان هم اطلاعات بیشتری کسب کنند. آموزش موسیقی نه تنها برای پرورش مهارت های شناختی مهم است، بلکه در شکل گیری محیط های اجتماعی و عادات شخصی سالم هم نقش مهمی ایفا می کند.

از دست ندهید: کودکان خود را به آموزشگاه و کلاس موسیقی نفرستید

برخی از مهمترین فواید اجتماعی و عاطفی یادگیری موسیقی برای کودکان خردسال شامل موارد زیر می شوند:

1- انضباط

فرقی نمی کند کودکتان بخواهد ساز زدن یاد بگیرد یا دوره های آواز را بگذراند؛ در هر صورت یادگیری موسیقی به صبر و انضباط زیادی نیاز دارد. بچه ها در کلاسهای موسیقی یاد می گیرند که قرار نیست برای انجام هر کاری در اولین تلاششان موفق شوند، بلکه این تمرین و تکرار است که باعث به ثمر رسیدن تلاششان می شود.

علاوه بر این، یادگیری موسیقی به بچه ها یاد می دهد که خودشان برنامه تمرین بسازند و زمان تمرین فقط روی یک کار متمرکز شوند. از این گذشته، یادگیری نحوه خواندن نتهای موسیقی خودش یک چالش با ارزش است که به تلاش و صبر نیاز دارد و باعث می شود بچه ها بتوانند بین نتهای نوشته شده، سازهایشان و صداهایی که می نوازند هماهنگی و نظم برقرار کنند.

2- اعتماد به نفس

یادگیری موسیقی و شرکت در مسابقات استعدادیابی، برگزاری کنسرت و روی صحنه رفتن به کودکان امکان می دهد تا استعدادها و مهارتهایشان را به دیگران نشان بدهند. دیدن نتیجه سختکوشیها و تلاشها به بچه ها اعتماد به نفس می دهد. فرصت های ارائه و اجرای هنر حتی می تواند به کودکان کمک کند تا با یاد گرفتن نحوه تبدیل اضطراب به انرژی مثبت و خلاق، بر ترس از اجرا روی صحنه هم غلبه کنند.

حتی اگر هیچ اجرای صحنه ای هم وجود نداشته باشد بچه ها میتوانند هنرشان را به معلمان و همکلاسیهایشان نشان بدهند و با این کار اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنند. کودکانی که به طور مداوم روی کنترل استرس و اضطراب خودشان کار می کنند و با شجاعت استعدادهایشان را به نمایش می گذارند، در سایر زمینه های زندگیشان هم با اعتماد بنفس بیشتری عمل می کنند.

3- دوستی و کار تیمی

یکی از راههای عالی برای پیدا کردن دوست جدید این است که بچه ها علایق مشترکشان را با هم در میان بگذارند. اوایل دوران کودکی زمانیست که بچه ها برای اولین بار به مدرسه می روند و معاشرت با دیگران و دوست پیدا کردن را یاد می گیرند. شرکت در کلاسهای موسیقی و قرار گرفتن در کنار همسن و سالانی که آنها هم به موسیقی علاقمندند راه بسیار خوبی برای ایجاد دوستیهای جدید است.

بلد باشید: بهترین ساز برای شروع یادگیری موسیقی کودکان

علاوه بر این بچه ها در روند یادگیری موسیقی، کار تیمی و گروهی را هم می آموزند. خیلی از کارهای مربوط به موسیقی مثل اجرای گروه کر یا ارکستر و همینطور نوازندگی گروهی به اجرای خوب تیمی بستگی دارند. کودکان در جریان این آموزشها ارزش کار گروهی را یاد می گیرند چون از نزدیک متوجه می شوند که کار گروهی و ایفای مناسب نقش در گروه بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.

4- کاهش استرس

یادگیری موسیقی به بچه ها کمک می کند تا در سایر محیطهای آموزشی هم احساس راحتی کنند. کلاسهای درس آرامبخش تمرکز کودک را افزایش می دهند و به او کمک می کنند تا بهتر یاد بگیرد. معلمها می توانند وقتی بچه ها در حال انجام کارهای انفرادی کلاسی هستند یک موسیقی ملایم و آرامبخش پخش کنند تا استرس و اضطراب آنها کم شود.

ساخت آهنگ به کارهای لمسی نیاز دارد و برای آواز خوانی هم به انجام تمرینات تنفسی نیاز است. هر دوی این کارها آرامبخشند و استرس کودک را کم می کنند. پخش موسیقی یا رقصیدن با آهنگ‌ هم ابزار مفید و مثبتی برای بیان احساسات در اختیار بچه ها می گذارد که به آنها کمک می کند روشهای سازنده و خوبی برای کنترل استرس و اضطراب پیدا کنند.

5- رشد عاطفی

نواختن موسیقی ذاتا یک کار احساسی است. آمیگدال همان بخشی از مغز است که احساسات ما را پردازش می کند. نت ها و ترکیبات مختلفشان احساسات مختلفی در افراد ایجاد می کنند و برای همین موسیقی میتواند داستانهای مختلف و احساسات متفاوتی را خلق کند. بچه هایی که یاد می گیرند موسیقی بنوازند و بخوانند خودشان داستانهای مختلف را از طریق صدا یا سازشان تعریف می کنند و بیشتر از بقیه افراد می توانند احساساتشان را از راه صدا و لحن انتقال بدهند.

علاوه بر این، یادگیری موسیقی از همان دوران کودکی به بچه ها ارزش گنجانده شدن و پذیرش اجتماعی را القا می کند. شرکت در کلاسهای موسیقی عزت نفس، خودآگاهی، همکاری، احساس تعلق و مهارتهای ارتباطی کودکان را افزایش می دهد و قلدری کردن و زورگویی را در آنها کم می کند.

6- مشاغل هنری

بچه هایی که از کودکی با موسیقی آشنا می شوند این اشتیاق و علاقه را در بزرگسالی هم ادامه می دهند و احتمال اینکه در یک شغل هنری مشغول فعالیت شوند. شروع یادگیری موسیقی از کودکی به بچه ها کمک می کند تا وقتی بزرگ شدند این مهارتها را گسترده تر کنند. به این ترتیب می توانند در مشاغلی شروع به کار کنند که هم درآمد خوبی دارند و هم در راستای علایق و سلایق آنها هستند. مهارتهایی که بچه ها حین یادگیری موسیقی در خودشان پرورش می دهند مثل تفکر خلاق، حل مسئله، همکاری و مدیریت زمان مهارتهایی هستند که در هر شغل و حرفه ای بسیار مهم و مورد نیاز هستند.

3 نکته مهم: به وجود آوردن محیطی که موسیقی در آن جریان دارد

اگر مربی کودک یا از والدین او هستید ، چند نکته در مورد ایجاد محیطی که محرک آن موسیقی باشد وجود دارد که بد نیست بدانید . با فراهم کردن این محیط کودکان پیش دبستانی می توانند بیشتر یاد بگیرند.

نکته اول

تا حد امکان برای کودک موسیقی پخش کنید. اجازه بدهید به آهنگ های مختلف از ژانر های گوناگون گوش کند، فیلم های کنسرت ارکستر و رسیتال های تک نفره و ویدئوی موسیقی های ساخته شده مربوط به فرهنگ های مختلف را تماشا کند و برایش ترانه های کودکانه و آهنگ های معروف را بخوانید . هر چه کودک بیشتر با موسیقی آمیخته شود، زودتر و بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

نکته دوم

از ساز های موسیقی متناسب با سن کودک استفاده کنید و یا خودتان از وسایل موجود مثل قوطی های حلبی ساز درست کنید. اگر خلاقانه فکر کنید ، متوجه خواهید شد که هر چیزی می تواند وسیله ای برای تولید موسیقی باشد! اشیایی که می شود با آن ها آهنگ ساخت را در دسترس قرار دهید و به کودکان اجازه دهید صدا های مختلفی که می توانند با آن ها به وجود بیاورند را کشف کنند. هنگام بازی، آن ها را تشویق کنید برقصند و آواز بخوانند.

نکته سوم

آهنگی پخش کنید که کودکان تان هنگام انجام فعالیت های مختلف می توانند آن را بخوانند. می توانید آهنگ و متن ترانه را تغییر دهید و یا چیزی منحصر به فردی ارائه دهید. شما می توانید آهنگی درباره زمان حمام و نظافت، خوردن سبزیجات یا حتی چیزی در مورد انجام کار های خانه مثل جمع کردن اسباب بازی ها برای شان بخوانید یا پخش کنید.

این نکات می توانند به شما در به وجود آوردن محیطی پر انرژی و غنی از موسیقی برای کودکان در حال رشد کمک کنند.

10 تکنیک مثبت برای تنبیه کودکان+تاثیر آنها

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا