تربیت کودکان

10 تکنیک مثبت برای تنبیه کودکان+ 7 روش جایگزین تنبیه کودک

bestkid b

به عنوان یک والد، ​​طبیعی است که بدنبال بهترین راه آموزش درست و غلط به فرزند خود باشید. تنبیه چیز جالبی نیست، اما گاهی اوقات برای تغییر رفتار باید انجام شود. تاکنون در مورد چگونگی تنبیه کودکان توافقی صورت نگرفته است، اما برخی از کارشناسان معتقدند تکنیک تنبیه مثبت بهترین روش ممکن است. در این مقاله، جزئیات بیشتری در مورد تکنیک های تنبیهی مثبت ونحوه تاثیر آنها ارائه خواهیم کرد.

تکنیک تنبیه مثبت چیست؟

https://cdn.mind-diagnostics.org/uploads/mind-diagnostics/images/image/url/10-positive-punishment-techniques-their-effect-1_.jpg

تعیین بهترین روش برای تربیت یک کودک بازیگوش می تواند بسیار دشوار باشد. شما می خواهید از روش موثری استفاده کنید و در عین حال مرتکب زیاده روی نشوید. هرچه کودک لجبازتر باشد، کار شما سخت تر می شود. یکی از روشهایی که افراد تمایل به استفاده از آن دارند تکنیک تنبیه مثبت است.

چند روش ساده جایگزین تنبیه کودک (ویدیوی کوتاه آموزشی)

ممکن است فکر کنید این تکنیک های مثبت همیشه خوب هستند، اما اینطور نیست. در حالی که اثبات شده برخی از اشکال تنبیه مثبت موثر هستند، بعضی دیگر از آنها به کودک آسیب می رسانند. تنبیه مثبت به این معنی است که شما به رفتار منفی کودک خود عکس العمل منفی نشان می دهید. منفی در منفی هم مثبت می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تفاوت بین تنبیه مثبت و منفی

بین تنبیه مثبت و منفی تفاوت جزئی وجود دارد. تنبیه مثبت به این معنی است که رفتار منفی کودک به عکس العمل منفی والدین منجر شود. تنبیه منفی به این معنی است که شما در پاسخ به رفتار منفی کودک، او را از یکی از چیزهای مود علاقه اش محروم کنید. به عنوان مثال، وقتی به فرزند خود اجازه خروج از خانه را نمی دهید از روش تنبیه مثبت استفاده می کنید زیرا به رفتار او عکس العمل منفی نشان داده اید، اما اگر به طور خاص اجازه رفتن به مهمانی را به او ندهید از تکنیک تنبیه منفی استفاده کرده اید. همانطور که می بینید، اختلافات آنها می تواند بسیار اندک باشد.

به عنوان یک والد، احتمالا این تفاوت چندان برایتان مهم نیست. شما فقط می خواهید بدانید چه چیزی بهترین عملکرد را دارد. اگر با رفتار کودک خود مشکلی دارید، باید بدانید که تنها نیستید. تقریباً 8 درصد از کل کودکان دچار مشکلات رفتاری هستند. اگر مشکل رفتاری کودک شما تشخیص داده شده است، جای نگرانی نیست زیرا می توانید شروع به درمان آن در خانه کنید.

با کودکی که چیزی را می دزدد، چطور برخورد کنیم؟

تکنیک های تنبیه مثبت

تکنیک های تنبیهی مثبت بسیاری وجود دارند که می توانید در تربیت فرزند خود استفاده کنید. بهتر است بین تنبیه و خطا تناسب ایجاد کنید. اگر رفتار منفی کودک جزئی بوده است، ممکن است یک سرزنش کافی باشد. اما اگر این رفتار منفی جدی تر یا مکرر باشد، ممکن است برای شکستن الگو به تنبیه شدیدتری نیاز داشته باشید. تکنیک های زیر را بررسی کنید:

  • سیستم علامت گذاری: سیستم علامت گذاری روش خوبی برای ترکیب تکنیک تنبیه مثبت با تشویق است و شبیه روشی است که در مدارس استفاده می شود. نام کودک با یک علامت (به نشانه رفتارهای نادرست) روی تخته نوشته می شود. هر بار که رفتار منفی از طرف کودک نمایش داده می شود، یک علامت دیگر در کنار نام او اضافه خواهد شد. اگر رفتار خوب نشان داده شود، یک علامت حذف می شود. اگر در پایان روز علامتی وجود نداشته باشد، پاداش می گیرد.
  • سرزنش: این تکنیک تنبیه مثبت معمولا توسط والدین و به صورت ناخودآگاه انجام می شود. سرزنش می تواند به صورت عمومی یا خصوصی انجام شود و هر کدام طرفداران خود را دارد. برخی از معلمان این کار را مقابل کل کلاس انجام می دهد. اما برخی از روانشناسان معتقدند سرزنش کودک در جمع می تواند یک تجربه شرم آور و آسیب زا باشد.
  • تنبیه بدنی/اردنگی زدن: بحث های زیادی پیرامون این شکل از تنبیه مثبت وجود دارد. در حالی که نزدیک به 70 درصد آمریکایی ها احساس می کنند اردنگی روش مناسبی برای تنبیه است، بسیاری از روانشناسان با این عقیده مخالفند و معتقدند که این کار بی اثر و در نهایت مضر خواهد بود.
  • محروم سازی/حبس شدن در اتاق: بسیاری از روانشناسان این نوع تنبیه را توصیه می کنند، اگرچه باید متناسب با سن کودک باشد. قانون کلی در ازای هر سال یک دقیقه است. تأثیر آن نیز به پیگیری شما و البته لجبازی فرزندتان بستگی دارد.
  • نوشتن دیکته یا جمله سازی: مدارس در طول دهه های متمادی از این روش بعنوان یک نوع تنبیه مثبت استفاده کرده اند. به راحتی می توانید از آن در خانه نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن کارهای روزمره: اضافه کردن کارهای خانه ی بیشتر به لیست کارهای کودک می تواند به عنوان یک نوع تنبیه مثبت مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب کودک فعال نگه داشته می شود، لیست کارهای خانه سبکتر می شود و باعث می شود به خانواده کمک شود. همچنین از منزوی شدن طولانی مدت کودک جلوگیری خواهد شد.

https://cdn.mind-diagnostics.org/uploads/mind-diagnostics/images/image/url/10-positive-punishment-techniques-their-effect-2_.jpg

  • محروم سازی/حبس شدن در خانه: یکی دیگر از اشکال رایج تنبیه مثبت وقتی است که کودک خود را در خانه نگه می دارید و از حضور او در مراسم های مختلف و یا بیرون رفتن با دوستانش جلوگیری می کنید، اگرچه این روش در واقع نوعی تنبیه منفی محسوب می شود. اما حبس کردن کودک در اتاق تنبیه مثبت است، واقعیت این است که مرز بین تنبیه مثبت و منفی بسیار مبهم است.
  • زود خوابیدن یا خواب طولانی تر: زود خوابیدن یا بیشتر در رختخواب ماندن یک تنبیه مثبت موثر برای کودکان خردسال است. کودکان نمی خواهند وقتی می توانند بازی کنند یا تحرک داشته باشند بخوابند، بنابراین مجبورشدن به خواب بازدارندگی خوبی برای رفتارهای بد خواهد داشت. همچنین، کودکان خردسال هنگام خستگی بیشتر فعالیت می کنند. با مجبور شدن به خواب اضافی، می توانید ریشه این مشکل را درمان کنید.
  • زمان مطالعه اضافی: زمان مطالعه اضافی یکی دیگر از اشکال موثر تنبیه مثبت است، به ویژه هنگامی که در پاسخ به انجام ندادن تکالیف مدرسه باشد. زمان مطالعه اضافی اساسا در این شرایط یک نتیجه طبیعی است. از آنجا که کودک درسی را که قرار بوده مطالعه نکرده است، به جای بازی یا وقت گذراندن با دیگران، مجبور به مطالعه اضافی می شود.
  • پیامدهای طبیعی: پیامدهای طبیعی بهترین شکل تنبیه مثبت هستند زیرا زندگی واقعی را به فرزندان شما یاد می دهند. عواقب طبیعی نیازی به اقدامی از طرف والدین ندارند و به طور طبیعی در نتیجه رفتار بد رخ می دهند. به عنوان مثال، اگر کودک شما اتاق خود را تمیز و لباس هایش را جمع نکند، لباسهایش شسته نخواهد شد، بنابراین مجبور است لباس کثیف بپوشد.
  • راه حل هایی برای تنبیه مثبت
  • ثبات رمز موفقیت تنبیه مثبت است. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که تنبیه مثبت تنها در صورت ادامه دار بودن موثر است. این یعنی هر بار که رفتار منفی نشان داده می شود، باید نتیجه مشابهی اعمال شود. عدم انسجام و ثبات باعث می شود که مجازات اثربخشی کمتری داشته باشد.

همچنین مهم است که از سایر ابزارهای فرزندپروری مانند تشویق نیز همراه با این روش ها استفاده کنید. اگر مرتبا از تنبیه مثبت استفاده کنید و هرگز سیستم پاداش در مقابل رفتار خوب را اعمال نکنید، کودک ممکن است به این نتیجه برسد که هر کاری که انجام دهد فقط بازخورد منفی خواهد داشت. در این صورت ممکن است دست به لجبازی بزند و روش تربیتی شما را با شکست مواجه کند.

انتظارات خود را به طور واضح و شفاف برای فرزندانتان توضیح دهید. آنها فقط در صورتی می دانند چه کارهایی باید انجام دهند که در این زمینه آگاه شده باشند. آنها به حد و مرز احتیاج دارند. به آنها بگویید که شما آنها را دوست دارید و همواره از آنها حمایت خواهید کرد. این امر ضروری است و می تواند پیوند شما با کودک را تقویت کند.

توضیحات ویدئو (ارائه چند روش ساده به جای تنبیه کودک)

 

توضیحات نوشتاری ویدیو:

روش های جایگزین تنبیه کودکان

  • هنگام خطا بجای تنبیه بدنی با کودک قهر کنید.
  • قهر طولانی آسیب زیادی به کودک میزند.
  • نگرانی از قهر واکنش های اضطرابی را در پی خواهد داشت.
  • در هنگام قهر سایر اعضای خانواده با کودک قهر نکنند.
  • گاهی اوقات قهر والدین بدرفتار باعث آسودگی خاطر کودک میشوند.
  • پس از قهر بهتر است والدین زمینه آشتی را فراهم کنند.

کمک حرفه ای می تواند موثر باشد

اگر فکر می کنید ممکن است فرزندتان از نظر رفتاری مشکلی داشته باشد، باید با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاوره، تشخیص و درمان از طریق مشاوره آنلاین به راحتی در دسترس است. اگر نمی توانید یک روانشناس کودک مناسب در محل زندگی خود پیدا کنید، جای نگرانی نیست زیرا بر اساس تجربه نتایج مشاوره آنلاین با مشاوره حضوری مطابقت دارد.

۹ روش کاهش لجبازی کودکان (کاملا موثر)

اگر به این نوع پشتیبانی نیاز دارید، صحبت با یک مشاور را در نظر بگیرید. ممکن است به مشاوره نیاز داشته باشید یا فقط بخواهید درد دل کنید، مشاوران می توانند بدون هرگونه قضاوت گوش شنوای خوبی برای شما باشند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا