سلامت کودکان

علت بوی بد دهان کودکان زیر 7 سال و 12 روش درمان در منزل (قطعی)

bestkid b

بوی بد دهان کودک 2 تا 7 ساله یکی از مشکلات رایج است که معمولا بعد از شستن دهان و یا مسواک زدن از بین میرود، اما گاهی این بوی نامطبوع از بین نمیرود و با تذکر دیگران احساس شرم و ناراحتی برای کودک و والدینش به وجود خواهد آمد. پوسیدگی دندان ها، بیماری های عفونی و گاهی مصرف برخی مواد غذایی موجب بوی نامطبوع دهان کودک میشود. در ادامه تمامی دلایل بوی نامطبوع دهان کودک را بررسی میکنیم و به شما راه های مراقبتی و درمانی را برای برطرف کردن این مشکل آموزش خواهیم داد.

هالیتوسیس یا بوی بد دهان کودک

هالیتوسیس یک وضعیت پزشکی است که در آن دهان کودک به طور مداوم بو می دهد. معمولا کودکان مبتلا به هالیتوسیس، دهان یا هوای خارج شده بدبو از طریق بینی خود دارند و این بو زمانی بدتر می شود که ترکیبات سولفور نیز در آن وجود داشته باشد. تشخیص صحیح هالیتوسیس ممکن است نیازمند آزمایش از سر و گردن و یا آزمایش دندانی باشد. نفس بد بو می تواند بوی آمونیاک ، کبد خام، استون، ماهی مرده، کره فاسد یا جوراب کثیف را بدهد. معمولا در این وضعیت بوی بد دهان بعد از مسواک زدن نیز از بین نخواهد رفت.

نشانه های هالیتوزیس

فواید مسواک زدن کودکان چیست؟ از چه سنی باید شروع کنند؟

دلایل بوی بد دهان کودک

دلایل عمومی مشکلات دهان و دندان عارضه پزشکی
کاهش جریان بزاق پوسیدگی دندان مشکلات کبدی
غلبه باکتریهای بی هوازی گرم منفی تجمع جرم دندان شرایط تنفسی و سینوسی
افزایش پروتئین در رژیم غذایی آبسهٔ دندان لوزه ها
کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی مشکلات زبان نارسایی کلیه
افزایش pH دهان و قلیایی شدن محیط آن عفونت قارچی دندان عفونت هلیکوباکتر پیلوری
افزایش تعداد سلول های اپی تلیالی مرده دهان بیماری لثه دیابت
خوردن غذاهای تند و پرادویه سرطان دهان داروها

بوی بد دهان در نوزادان

بوی بد دهان در کودکان زیر دوسال معمولا شایع نیست، اما در صورتی که متوجه بوی بد دهان نوزاد شدید دلایل آن را بررسی کنید، مصرف شیر زیاد یکی از دلایل بوی بد دهان نوزاد است و گاهی رژیم غذایی محدود آن ها از عوامل بوی بد دهان است. یکی دیگر از عوامل بدبویی دهان نوزاد، مکیدن انگشتان، لباس و یا اسباب بازی های آلوده است که میتواند امکان ورود باکتری ها را به دهان نوزاد فراهم کند. اما شایع ترین علت بوی بد دهان نوزاد رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

معرفی بهترین خمیر دندانها برای بچه ها (ایرانی و خارجی با قیمت)

تشخیص بوی بد دهان کودک توسط پزشک

دقیق‌ترین راه تشخیص بوی بد دهان، استفاده از دستگاه هالیمتر است که یک لوله انعطاف‌پذیر می‌باشد. لوله را وارد دهان یا بینی فرد می‌کنند و کودک برای ۱۰ ثانیه نفسش را نگه می‌دارد. میزان گاز سولفید هیدروژن توسط هالیمتر اندازه‌گیری شده و اگر میزان آن، بالاتر از ۷۵ باشد، بوی بد دهان تشخیص گذاری می‌شود.

یک راه دیگر تشخیص بوی بد دهان، این است که پزشک در فاصله ۱۲ سانتیمتر از کودک قرار می‌گیرد و از او می‌خواهد که بازدم انجام دهد. سپس شدت بوی بد، بر اساس نظر پزشک نمره‌ای بین ۱ تا ۵ می‌گیرد.

درمان بوی بد دهان کودک

۱- بهتر است در سنین کم والدین عمل مسواک زدن را برای کودک خود انجام دهند، اما در سنین بالا بر مسواک زدن کودک نظارت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید کودک به درستی مسواک میزند.مسواک زدن می‌بایست پس از هر وعده غذایی و شب‌ها پیش از خواب انجام شود.

۲- استفاده از دهان‌شویه در کودکانی که بوی دهانشان نامطبوع است توصیه نمیشود، زیرا دهان‌شویه تنها مشکل را می‌پوشاند.

۳- اگر کودکتان عادت دارد، انگشت یا هر چیز دیگری را وارد دهانش کند، سعی کنید این عادت را در او از بین ببرید. این اشیا می‌توانند باعث انتقال عفونت به دهان کودک شده و بوی بدی را ایجاد کنند.

۴- نوشیدن آب کافی باعث ترشح بزاق و رفع بسیاری از مشکلات دهان و دندان می‌شود، بنابراین کودک را ترغیب کنید تا به اندازه کافی آب بنوشد.

۵- با مخلوط یک فنجان آب جوش شیرین شده و اضافه کردن اسانس نعنا دهان شویه ای برای کودک تهیه کنید اما حین استفاده به کودک یاداوری کنید تا آن را قورت ندهد.

۶- اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه‌ی انگشتانش را می‌مکد، شما باید مطمئن شوید که او دست‌ها و وسایل شخصی‌اش را به‌طور مرتب با آب و صابون می‌شوید.

۷- اگر کودکتان از پستانک استفاده می‌کند،‌برای ضد‌عفونی کردن آن می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا آب داغ بیندازید و یا آن را بجوشانید.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان با ۱۲ روش موثر

۸- نامتعادل بودن رژیم غذایی می‌تواند باعث بدبوشدن تنفس شود. کمبود مواد مغذی، به‌ویژه ویتامین B12 باعث می‌شود دهان کودک بدبو شود و درکل، سطح ویتامین‌ها در بدن کاهش می‌یابد. بنابراین سعی کنید مواد سالم و مغذی را جایگزین مواد غذایی بی فایده کنید.

۹- باید میزان قند مصرفی کودکان کاهش یابد و مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین، اسنک‌ها، شکلات و شیرینی قطع گردد و مصرف غذاهایی که ترشح بزاق را افزایش می‌دهند مانند برنج قهوه‌ای، پرتقال، سبزیجات برگ سبز، میوه‌جات، مغزها، ماهی و غلات افزایش یابد.

۱۰- گاهی پزشک برای رفع خشکی دهان، استفاده از بزاق مصنوعی مانند کربوکسی‌متیل سلولز را تجویز می‌کند.

۱۱- اگر بیماری لثه یا عفونت دهان منشاء بدبویی دهان کودکان باشد ممکن است پزشک از اقدامات جراحی و دارویی استفاده کند.

۱۲- گاهی برای رفع عفونت ناشی از پوسیدگی و فساد دندان انجام جراحی دندان یا ریشه‌ی دندان ضروری است. اگر شرایط پزشکی بیمار منشاء بدبویی دهان باشد درمان آن باعث خوش‌بوشدن تنفس می شود.

۱۳- اگر گمان می کنید که بوی بد دهان کودک به دلیل عادت خوابیدن است در این زمینه به آن ها کمک کنید. شما می توانید یک دستگاه مرطوب کننده به اتاق آن ها ببرید تا به میزان رطوبت هوا اضافه شود.

3 روش گیاهی درمان موثر بوی بد دهان کودک

  • دانه های رازیانه: به مقدار کم هر صبح بعد از صبحانه در حد 4-5 دانه رازیانه به کودک بدهید. این دانه ها نه تنها در مقدار کم هیچ ضرری برای کودک ندارند بلکه حالت ضدعفونی کننده طبیعی دارد. همچنین بزاق را رفرش می کند.
  • جعفری: این سبزی نه تنها برای کودکان بسیار پرخاصیت است بلکه کلروفیل موجود در آن باعث کاهش چشمگیر بوی دهان می شود. بعد از هر وعده غذایی مقدار کمی جعفری خام و کاملا تمیز به کودک بدهید.
  • میخک: چند تکه کوچک گیاه میخک را داخل دهان کودک قرار دهید و از او بخواهید آنها را در بین میان وعده های غذایی، مثل آدامس بجود. خاصیت آنتی باکتریایی میخک کمک زیادی به درمان بوی دهان کودک می کند.

این ویدیوی کاربردی را هم تماشا کنید

 

پیشگیری از بوی بد دهان کودک

  • بچه ها باید روزی 3 بار مسواک بزنند. کشیدن نخ دندان هم میتواند کمک کننده باشد.
  • کودکان باید روزانه با یک مسواک نرم به آرامی قسمت پشتی زبان را مسواک بزنند.
  • کودکان باید یک صبحانه خوب بخورند؛ زیرا این جریان بزاق را تحریک می کند و سطح میکروبهای دهان را کاهش می دهد. خوردن غذاهای فیبردار بسیار توصیه می شود.
  • کودکان مبتلا به هالیتوزیس باید دهان را با آب بشورند و مقدار زیادی مایعات بنوشند تا به کاهش خشکی دهان کمک کنند. آدامس بدون قند نیز باعث تحریک جریان بزاق می شود.
  • بچه ها باید از شستشو دهنده های دهان حاوی الکل اجتناب کنند، زیرا بافت های دهان را خشک می کنند. به یاد داشته باشید که دهانشویه ها می توانند بچه های کوچک را مسموم کنند و باید دور از دسترس اطفال نگهداری شوند.
  • کودکان باید به طور منظم به دندانپزشک و پزشک مراجعه کنند.

نتیجه

شما باید از سن ۶ ماهگی و پس از رویش اولین دندان، دهان و دندانهای کودک خود را تمیز نگه دارید و پس از سه سالگی می توانید برای تمیز کردن دندان ها از خمیر دندان استفاده کنید. توصیه ما به شما این است اجازه دهید کودک مسواک و خمیردندان خود را انتخاب کند تا با رغبت بیشتری بهداشت دهان را رعایت کند. همچنین توصیه ما به شما این است فرزند‌تان را به خاطر بوی بد دهانش خجالت‌زده نکنید. سعی کنید با این اتفاق کنار بیایید حتی اگر به خاطر آن احساس شرمندگی می‌کنید.

 آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودکان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا