آموزش های درسی و دینی

آموزش چپ و راست به کودکان (روش انجام و 2 ویدیوی آموزشی)

bestkid b

همانطور که کودکتان روز به روز بزرگتر می شود متوجه می شوید که چیزهای زیادی وجود دارد که باید به او آموزش بدهید. گاهی اوقات حتی آموزش چیزهای ساده مثل جهات چپ و راست به کودک هم کار سخت و طاقت فرسایی می شود. مفهوم چپ و راست باید در همان سنین پایین به کودک آموزش داده بشوند. اما جای نگرانی نیست. خوشبختانه ابزارها و روشهای زیادی برای کمک به شما وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به راحتی جهات چپ و راست را به کودکتان یاد بدهید. ما در این مطلب بهترین روشها برای این کار را در اختیارتان می گذاریم.

بهترین سن برای آموزش “چپ” و “راست” به کودک چه سنی است؟

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که ما از چه سنی باید جهات “چپ” و “راست” را به کودک آموزش بدهیم؟ طبق نظر کارشناسان، بچه ها از 3 سالگی می توانند یاد بگیرند که چپ و راست را از هم تشخیص بدهند. هر چه زودتر کودکتان با این مفاهیم آشنا شود بهتر است و سریعتر هم می تواند مفاهیم دیگر را یاد بگیرد.

18 مهارت ضروری به جز چپ و راست: این ۱۸ مهارت ضروری را به کودکان تان آموزش دهید

یکی از مهمترین قوانین این است که هیچ وقت نباید جهات چپ و راست را با هم به کودکتان آموزش بدهید. اگر امروز جهت چپ را به او یاد دادید اجازه بدهید چند روز بگذرد تا او کاملا این جهت را یاد بگیرد و بعدها آن را با جهت راست اشتباه نگیرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نکاتی برای آموزش چپ و راست به کودکان

در ادامه به نکات ساده و موثری اشاره می کنیم که می توانید از آنها برای آموزش جهت چپ و راست به بچه ها استفاده کنید:

1- اول از همه بفهمید که کودکتان چپ دست است یا راست دست

به محض اینکه کودک به تنهایی شروع به غذا خوردن یا نوشتن می کند می توانید بفهمید که او چپ دست است یا راست دست. اگر فرزندتان راست دست بود به او بگویید طرفی که با آن غذا می خورد یا می نویسد سمت راست است، و بر عکس. به این ترتیب درک جهات چپ و راست برای کودک آسان می شود. معمولا بیشتر بچه ها راست دست هستند.

بلد باشید: 14 بهترین بازی فکری برای کودک (افزایش هوش)

2- بازیهای مرتب سازی به سمت چپ و راست انجام بدهید

یکی از روشهای خوب برای آموزش چپ و راست به کودک این است که با او بازی و فعالیتهای مرتب سازی انجام بدهید. به عنوان مثال از او بخواهید ماشینها یا عروسکهای بزرگش را سمت راست و کوچکترها را سمت چپ بچیند. این کار به صورت طبیعی به بچه ها کمک می کند تا مفهوم چپ و راست را یاد بگیرند.

3- با شعر و آهنگهای حرکتی، چپ و راست را به کودک یاد بدهید

آهنگها و شعرهای زیادی وجودی دارد که به شکلی سرگرم کننده و جذاب مفاهیم مختلف از جمله جهات چپ و راست را به بچه ها یاد می دهند. می توانید کلیپ های ویدئویی این آهنگها را دانلود کرده و به کودکتان به نشان بدهید. این کار برای تقویت حافظه بچه ها هم مفید است.

4- موقع لباس پوشاندن به کودک به او چپ و راست را آموزش بدهید

کودکتان را تشویق کنید تا همیشه موقع پوشیدن لباسهایش اول سمت غالب را تنش کند و بعد طرف دیگر. مثلا اگر راست دست است، اول آستین لباس راست را بپوشد و بعد چپ. موقع پوشیدن شلوار و کفش هم به همین صورت عمل کند. به این ترتیب خیلی زود جهات چپ و راست را یاد می گیرد.

5- 18 و 81 را به او یاد بدهید

اگر کودکتان در تشخیص چپ و راست گیج می شود به او بگویید که کف هر دو دستش را نگاه کنید. خطوط کف دست راست شبیه عدد 18 هستند و خطوط کف دست چپ شبیه عدد 81.

در کنار این مطلب بخوانید: آموزش تفکر خلاق به کودکان با ۱۶ روش

6- از ویژگیهای بدن خود کودک استفاده کنید

اگر فرزندتان در یک طرف بدنش خال یا جای زخم دارد می توانید از آن برای آموزش جهت راست و چپ استفاده کنید. اگر هم چنین چیزی روی بدن کودکتان نبود می توانید از برچسب های کودکانه استفاده کنید یا خودتان روی یکی از دستهایش نقاشی بکشید و به او بگویید این برچسب یا نقاشی روی دست راست یا چپش است.

7- به یکی از دستهایش عطر بزنید

هر روز کمی کرم یا عطر روی دست چپ یا راست کودکتان بزنید و بعد از او بخواهید دست معطر یا کرم زده اش را به شما نشان بدهد. به او یاد بدهید دستی که بوی خوبی می دهد در جهت راست یا چپش است. بچه های کوچک از این کار خوششان می آید و خیلی زود یاد می گیرند که چپ و راست را تشخیص بدهند.

8- موقع عبور از خیابان، جهات را به او یاد بدهید

هر بار که با کودکتان از خیابان عبور می کنید از او بخواهید دست راست شما را بگیرد. این تمرین به او کمک می کند تا خیلی زود جهت راست و چپ را یاد بگیرد.

9- موقع گردش به او آموزش بدهید

وقتی با کودکتان برای پیاده روی و گردش بیرون می روید به او بگویید که فقط می تواند در سمت راست شما جست و خیز کند و اصلا نباید به طرف چپ بیاید. به این ترتیب او یاد می گیرد که سمت راست کدام طرف است. بعد از یک هفته جهت را عوض کنید و به سمت چپ تغییر بدهید. با این کار در عرض یک ماه کودکتان یاد می گیرد که سمت چپ و راست کدام طرف هستند.

این مهارت رو حتما بهش یاد بدین: روش های تقویت فن بیان کودک (10 ترفند تقویت مهارت گفتاری)

2 ویدیوی کاربردی آموزش چپ و راست به کودکان

این دو ویدیو را روزانه یک بار به مدت یک هفته برای کودک پخش کنید و با او همراهی کنید:

 

 

حتما بخوانید: آموزش کامپیوتر برای دانش آموزان ابتدایی (6 مهارت ضروری) 

سوالات رایج

1- کودک من بین چپ و راست گیج می شود، آیا طبیعی است؟

بله کاملا طبیعی است. با اینکه بچه ها می دانند با کدام دست غذا می خورند یا می نویسند، ولی باز هم ممکن است در تشخیص چپ و راست دچار مشکل شوند. یادگیری این جهات به زمان نیاز دارد.

2- چه مدت طول میکشد تا فرزندم چپ و راست را یاد بگیرد؟

این مساله بستگی به کودکتان دارد. سرعت یادگیری هر بچه ای با بچه های دیگر متفاوت است. شما باید بارها و بارها با صبر و حوصله زیاد، مفاهیم مختلف را به کودکتان آموزش بدهید و از نکاتی که در این مطلب گفته شد هم برای سرعت بخشیدن به این روند استفاده کنید.

3- آیا سردرگمی کودک در تشخیص چپ و راست می تواند نشانه مشکل یادگیری او باشد؟

نه لزوما. توصیه می کنیم عجله نکنید و زود به چنین نتیجه ای نرسید. بچه ها برای یادگیری چپ و راست به زمان احتیاج دارند. اجازه بدهید کودکتان مدتی تمرین کند، حتی بچه هایی که به طور منظم می نویسند هم گاهی در تشخیص چپ و راست دچار اشتباه می شوند.

4- چرا آموزش جهات چپ و راست به کودکان مهم است؟

“چپ” و “راست” معمولا کلمات و ابزارهای ارتباطی برای اشاره به مسیرها و چیزهای دیگر هستند. اگر کودکتان این مفاهیم را زود یاد نگیرد، کار برایش سخت می شود. حتی ممکن است وقتی کودکتان با بچه های دیگر بازی می کند به خاطر بلد نبودن این مفاهیم احساس کند که کنار گذاشته شده است.

حتما بخوانید: ۹ تا از مضرات اصلی اینترنت برای کودکان +راهکارها

جمع بندی

تمام کارها و فعالیتهای ساده ذکر شده در این مطلب برای آموزش جهات چپ و راست به کودکتان مفید خواهند بود. با این حال یادتان باشد که یادگیری این مفاهیم همیشه برای بچه ها گیج کننده و سخت است. برای این کار باید صبر و حوصله به خرج بدهید و با کودکتان تکرار و تمرین کنید. مطمئن باشید که کوچولویتان خیلی زود یاد می گیرد که بدون زحمت و سردرگمی، چپ و راست را از هم تشخیص بدهد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا