آموزش کودکان

بازی های مفید برای کودکان اوتیسم (6 بازی طبق تحقیقات جدید)

bestkid b

لحظه ای که یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD) تشخیص داده می شود، می تواند برای پدر و مادرش سخت و طاقت فرسا باشد. شرایط این بیماری برای هر کودکی متفاوت است، به طور مثال برخی از کودکان در برقراری ارتباط و تمرکز مشکل دارند اما عده دیگری رفتار های کلیشه ای از خودشان بروز می دهند و به لمس، صدا یا بو ها بسیار حساس هستند.

مطالعات نشان داده ‌اند که بازی ‌های رومیزی می ‌توانند برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید باشند، زیرا به تقویت مهارت ‌هایی کمک می ‌کند که در غیر این صورت تسلط بر آن ها برای این کودکان دشوار خواهد بود. در ادامه هفت مورد از بهترین بازی ‌های رومیزی و این که چه طور می ‌توانند برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید باشند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

Candyland

سرزمین آب نبات یکی از محبوب ترین بازی های رومیزی است که سالانه میلیون ها طرفدار دارد . در این بازی نسبتا ساده، بازیکنان برای پیشرفت باید یک کارت از یک دسته ورق بیرون بکشند . خیلی سخت نیست، اما موانعی سر راه بازیکن قرار می دهد که باعث می شود نوبتش را از دست بدهد یا به نقطه شروع برگردانده شوند. این بازی به کودکان یاد می دهد که یاس و نا امیدی را مدیریت و بر حریفانش غلبه کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

Battleship

یکی دیگر از بازی های قدیمی و استراتژیک کشتی جنگی است که باید سعی کنید ناوگان حریف تان را قبل از این که کشتی های شما را غرق کنند، از بین ببرید. این بازی تفکر و استدلال منطقی را آموزش می دهد و کودکان را با صفحات شطرنجی و مختصات آشنا می کند . کودک مبتلا به اوتیسم استراتژی و برنامه ریزی را یاد می گیرد.

شطرنج

شطرنج یا Chess یک بازی استراتژیک است که در آن بازیکنان از یک سری مهره برای حذف مهره‌ های حریف استفاده می ‌کنند. این یکی از محبوب ترین بازی های جهان است که در سطح حرفه ای و دورهمی های خانوادگی بازی می شود . این بازی برای کودکانی که در یادگیری ناتوان هستند هم مفید می باشد . در یک بررسی مشخص شد کودکانی که در کنار آموزش ریاضی، شطرنج هم یاد می گیرند، نسبت به کودکانی که فقط به آن ها ریاضی آموزش داده می شود، در سطح بالاتری هستند.

حتما بخوانید: خواب کودک اوتیسم: مشکلات و بهترین درمانهای موثر (تحقیقات جدید)

Mastermind

Mastermind یا مغز متفکر یک بازی رمز گشا است که توسط دو نفر یعنی کد ساز و کد گشا انجام می شود. این بازی تفکر و استدلال منطقی می خواهد. تحقیقات ثابت کرده اند دانشجویانی که این بازی را انجام دادند، تفکر انتقادی شان بهتر شده و خطا های منطقی کم تری مرتکب شده اند.

Animal on Animal

این بازی هم با تاس انجام می شود. بازیکنان باید سعی کنند حیوانات را روی یکدیگر قرار بدهند. با پرتاب تاس مشخص می شود که چند حیوان باید روی هم گذاشته شوند . این بازی هماهنگی دست و چشم و مهارت های هماهنگی – حرکتی را تقویت می کند . علاوه بر این صبر را هم محک می زند و به برقراری ارتباطات اجتماعی هم کمک خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: اوتیسم درکودکان چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

Chinese Checkers

هدف این بازی کلاسیک این است که تیله یا مهره های تان را قبل از بقیه بازیکنان از یک گوشه تخته به گوشه دیگر آن ببرید. چکرز چینی را می توان 2، 4 یا 6 نفره بازی کرد. این بازی ساده استراتژیک برای کودکان مبتلا به اوتیسم مفید است. کودکان به فکر واداشته می شوند و هر بار که بازی می کنند ، حرکات جدیدی به ذهن شان خطور می کند.

Scrabble

اسکربل بازی کلمات مورد علاقه همه است. به بازیکنان یک مجموعه تصادفی از حروف داده می شود و باید تا آن جا که می توانند با آن ها کلمه بسازند. به این طریق کودکان املای کلمات را هم یاد می گیرند و روابط اجتماعی شان هم تقویت می شود.

از دیگر مزایای بازی های رومیزی می توان به تقویت زبان ، بهبود مهارت های پایه ریاضی ، پیروی از دستورالعمل ها و کنترل احساسات اشاره کرد.

۶ اپلیکیشن جهانی برای کمک به کودکان اوتیسم

امروزه در دوران سلطنت بازی های رایانه ای، انجام بازی های رومیزی برای کودکان مبتلا به اوتیسم منطقی تر است. اگر کودک شما نیاز های خاصی داشته باشد، بازی های رومیزی به او کمک می کند تا سریع تر از هر بازی کامپیوتری مهارت هایش را تقویت کند .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا