آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

بهترین ورزش ها برای کودکان اوتیسم (مزایا و روش تشویق کودک)

bestkid b

تناسب اندام و ورزش برای بچه های مبتلا به اوتیسم، می تواند هم ضروری و هم چالش برانگیز باشد. براساس تحقیقات انجام شده در Finding Balance مشخص شده است که حدود دو سوم از نوجوانان مبتلا به اختلال اوتیسم دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. تحقیقات دیگر نشان داده است که نوجوانان مبتلا به اوتیسم و ​​سندرم داون دو تا سه برابر بیشتر از همسالانشان چاق هستند.

اما چرا؟ کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است نسبت به بافت، عطر، طعم و رنگ برخی غذاهای خاص بسیار حساس باشند و این باعث محدود شدن رژیم غذایی شان می شود. یک مطالعه نشان داد که بچه های اوتیسم بیش از دو برابر بچه های دیگر، از خوردن برخی غذاها امتناع می ورزند و نسبت به کودکان سالم، بیشتر از نوشیدنی های شیرین و میان وعده های حاوی قند استفاده می کنند. داروهایی که برای درمان علائم اوتیسم استفاده می شود نیز ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

حتما بخوانید: اوتیسم درکودکان چیست و چگونه به راحتی آن را درمان کنیم؟

علاوه بر این تناسب اندام و فعالیت بدنی برای بچه های مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکل باشد. حساسیت بیش از حد به دیدن برخی چیزها، صداها و محرک های لمسی می تواند بر مشارکت آنها در ورزش کردن تأثیر بگذارد زیرا می تواند در هماهنگی حرکتی و عضلانی محدودیت ایجاد کند یا آن را به تأخیر بیندازد. ورزش تیمی برای کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند و در ارتباطات و تعاملات اجتماعی با مشکل روبرو هستند، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چاقی و کم تحرکی مشکلاتی است که میلیون ها نفر در ایالات متحده را درگیر کرده است. اما همانطور که در بالا هم اشاره شد، کودکان اوتیسم بیشتر از کودکان سالم همسن خود، به چاقی مبتلا می شوند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که “شیوع چاقی در افراد مبتلا به اوتیسم زیاد بوده و تا بزرگسالی باقی می ماند، در حالی که شیوع چاقی در کودکان سالم، در بزرگسالی کاهش میابد.”

مزایای ورزش کردن برای کودکان مبتلا به اوتیسم

حتی با وجود این چالش ها، یافتن راه هایی برای کمک به ورزش کردن بچه های مبتلا به اوتیسم و شرکت آنها در فعالیت های بدنی مورد علاقه بسیار مهم است. ورزش منظم می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا باعث لاغری شود. بعلاوه مزایای درمانی نیز دارد. ورزش کردن با توجه به برنامه و نوع فعالیت، می تواند به ادغام حسی، تقویت هماهنگی و تون عضلات و مهارت های اجتماعی کمک کند.

اشکال مختلف ورزش از روش های خاصی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند. ورزش هوازی ممکن است به کاهش رفتارهای تحریک کننده مضر در این کودکان کمک کند. فواید ورزش برای کودکان اوتیسم و افراد سالم یکسان است: کاهش وزن، سلامت قلب و کاهش استرس تنها بخشی از مزایای تحرک بدنی بشمار می آیند. ورزش هایی که باعث بهبود انعطاف پذیری می شوند، می توانند به رفع مشکلات مرتبط با تضعیف عضلات کمک کنند. تمرینات قدرتی می توانند عضلات مرکزی کودک را بسازند که به نوبه خود به تعادل و هماهنگی بیشتر کمک خواهد کرد.

فعالیت های ورزشی و بدنسازی زیر می توانند برای بچه های مبتلا به اوتیسم موثر واقع شوند اما این لیست به هیچ وجه کامل نیست و مهارت ها، استعدادها و علایق کودکان با هم متفاوت است که باید قبل از انتخاب ورزش در نظر گرفته شوند. از جمله ورزشهای مفید و مناسب برای کودکان اوتیسم عبارتنداز:

  • شنا: آب موجب آرامش افراد می شود و بچه ها می توانند در حالی که عضو یک تیم هستند، به صورت جداگانه هم با یکدیگر رقابت کنند.
  • هنرهای رزمی: این کلاسها معمولاً چارچوب مشخصی دارند و میزان پیشرفت کودکان هم افزایشی و هم قابل پیش بینی است.
  • دویدن: در دویدن بچه ها می توانند مانند شنا، بصورت تیمی یا تک نفره با هم رقابت کنند. علاوه براین درصورت تشکیل یک تیم، به هماهنگی و مشارکت کمی بین اعضای گروه نیاز است.
  • بولینگ: بچه های اوتیسم می توانند به عنوان بخشی از یک تیم کوچک، دوستان جدیدی پیدا کنند و ممکن است از حرکات تکراری بولینگ لذت ببرند.
  • اسب سواری: بعضی اوقات کودکان مبتلا به اوتیسم از برقراری ارتباط با حیوانات لذت می برند و ممکن است در اینکار نسبت به دیگران برتری داشته باشند. ورزش اسب سواری برای کودکان اوتیسم هم سرگرم کننده است و هم خاصیت درمانی دارد.

ورزش مناسب کودک مبتلا به اوتیسم را پیدا کنید

با پزشکان، معلمان و درمانگران فرزند خود صحبت کنید. اگر فرزند شما تحت نظر متخصص کاردرمانی است، از او بخواهید تمرینات و فعالیتهایی را که در خانه قابل انجام است به شما پیشنهاد دهد. همچنین می توانید از تیم مدرسه فرزندتان و همچنین سایر والدین بچه های اوتیسم در مورد لیگ های ورزشی و سایر برنامه ها سوال کنید.

پس از مشخص شدن گزینه های موجود، می توانید تشخیص دهید که آیا این برنامه ها مناسب کودک شما هست یا خیر. شما باید مطمئن شوید که مربی ورزش کودک، برای کار با بچه های اوتیسم آموزش دیده است. ورزشی که برای کودکان اوتیسم در نظر گرفته می شود، باید بر تقویت مهارتهای اجتماعی و مهارتهای فیزیکی متمرکز شود. همچنین مربیان ورزش باید صبور و آماده باشند تا یک روال روزانه و پرتکرار را برای کودک ارائه دهند.

حتما بخوانید: بازی های موثر برای کودکان اوتیسم (آرامبخش، آموزشی، حسی و اجتماعی)

اگر برنامه ای را پیدا می کنید که به نظر جذاب می رسد، آن را به صورت آزمایشی امتحان کنید. این را به خاطر بسپارید که یک ورزش ممکن است برای فرزند شما مناسب باشد یا نباشد. گاهی اوقات داشتن یک مربی ورزش یا یک همراه، می تواند باعث پیشرفت کودک برای شرکت در فعالیت های جدید شود.

نکاتی برای ورزش کردن کودکان مبتلا به اوتیسم

رژیم غذایی سالم و ورزش، دو فاکتور کلیدی مهم برای مبارزه با چاقی است. انتخاب ورزش های مناسب برای کودکان مبتلا به اوتیسم، جهت حفظ فعالیت، سلامتی و داشتن حس خوشبختی بسیار مهم است. نکات مهم دیگر عبارتنداز:

تبدیل ورزش به یک سرگرمی

اگر می خواهید ورزش به یک عادت در زندگی روزمره شما تبدیل شود، آن را به یک سرگرمی تبدیل کنید. تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی جورجیا نشان داده است که سرگرمی یک فاکتور اساسی برای ورزش کردن کودکان مبتلا به اختلالات رشد مانند اوتیسم و اختلال کم توجهی-بیش فعالی است. برای انجام اینکار باید کودک را به انجام ورزش های مورد علاقه اش (از شنا گرفته تا دوچرخه سواری و دو)، تشویق کنید.

برای برخی از بچه ها، ورزش به همراه دیگران موجب انگیزه ی بیشتر آنها در انجام اینکار می شود. برای برخی دیگر، ورزش های داخل خانه تقویت کننده ی قلب (مانند دوچرخه ی ثابت)، که موجب افزایش ضربان قلب می شود، بسیار مناسب هستند. ورزش داخل و خارج از خانه به فرزند شما کمک می کند وزن خود را کاهش دهد و عضلاتش را تقویت کند. علاوه بر این، اگر فرزند شما با ورزش های انفرادی آرامش بیشتری کسب می کند، آنها را به انجام اینکار تشویق کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم +نکات کاربردی

تشویق کودک

مطالعه دیگری که توسط محققان موسسه رشد کودک فرانک پورتر گراهام منتشر شد نشان داد که ستایش کردن و تشویق نوجوانان مبتلا به اوتیسم به ورزش، ممکن است تأثیر بسیار زیادی در ورزش کردن آنها داشته باشد. در این مطالعه محققان از هدفون برای بیان و رساندن جملات تشویق کننده و انگیزه بخش به کودک استفاده کردند.

این محققان از جملاتی مانند “تو در ورزش کردن عالی هستی یا کار تو بینظیر است” استفاده کردند تا کودکان را به ورزش کردن تشویق کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که ستایش کردن کودکان و نوجوانان، موجب می شود آنها بیشتر و بهتر ورزش کنند. بنابراین اگر می خواهید کودک مبتلا به اوتیسم را به ورزش کردن تشویق کنید، ستایش و قدردانی از او را فراموش نکنید.

کاهش سطح استرس

اگر فرزند شما از ورزش کردن در خانه یا باشگاه مضطرب است، اولین کاری که باید انجام دهید کاهش سطح استرس او است. یکی از راه های انجام این کار، استفاده از روش EMDR است. EMDR (حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم و پردازش مجدد) نوعی درمان روان شناختی است که به میلیون ها نفر در همه ی سنین، در کاهش و بهبود انواع مختلفی از استرس های عصبی و روان شناختی کمک کرده است.

به عنوان مثال در زمانهایی که کودک از دوچرخه ی ثابت استفاده می کند یا در داخل خانه شروع به ورزش می کند، یک موسیقی مورد علاقه و آرامش بخش برای او پخش کنید تا ورزش برای او به یک سرگرمی تبدیل شود نه یک کار اجباری.

کودکان مبتلا به اوتیسم شانس بیشتری برای ابتلا به چاقی دارند به همین دلیل ورزش روزمره برای آنها باید اولویت باشد. ورزش نه تنها به حفظ وزن سالم کودکان کمک می کند بلکه موجب می شود با افسردگی و اضطراب مبارزه کنند و روحیه ی بهتری پیدا کنند. یافتن ورزش هایی که فرزند شما واقعاً دوست دارد و می خواهد آنها را انجام دهد بسیار حیاتی است چون باعث تداوم ورزش و تبدیل آن به یک عادت در زندگی می شود.

حتما بخوانید: کاردرمانی برای کودکان اوتیسم: اهمیت، روش انجام و نکات دیگر

انجام اقدامات لازم برای کاهش استرس کودکان مبتلا به اوتیسم (چه قبل از فعالیت و چه در طول فعالیت)، به افزایش جذابیت تمرین و کاهش ناراحتی کودک حین تمرین کمک می کند. از نکات گفته شده در این مطلب برای ورزش کردن کودکان مبتلا به اوتیسم بهره ببرید تا علاوه بر کاهش خطر چاقی، استرس و اضطراب آنها نیز کاهش یابد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا