سلامت کودکان

۱۰ تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان اوتیسم +نکات کاربردی

bestkid b

کودکان مبتلا به اوتیسم هم مانند دیگر کودکان هستند. پس آنها هم به بازی و سرگرمی نیاز دارند! اما مناسبترین و بهترین اسباب بازی های بچه های اوتیسم که موجب تقویت کاوش آنها از طریق بازی می شود کدامند؟

جیمی وینتر، دکترای روانشناسی مرکز اوتیسم و ​​توسعه ی مغز در بیمارستان نیویورک می گوید: “کودکان اوتیسم به اسباب بازی های خاص و ویژه ای نیاز ندارند، بلکه اسباب بازی هایی می خواهند که از آنها لذت ببرند و برای ترغیب رشد و توسعه ی آنها مناسب باشد.” در حقیقت، اسباب بازیهایی که معمولاً در گروه های بازی پیش دبستانی ها و اتاق های بازی کودکان نوپا یافت می شوند، همان اسباب بازی هایی هستند که برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مفید است.

در اسباب بازی های کودکان مبتلا به اوتیسم، چه مواردی باید درنظر گرفته شود؟

قبل از شروع به خرید اسباب بازی های مختلف یا وسایلی که برای نیازهای خاص طراحی شده است، لازم است این را بدانید: قبل از هر چیز، اسباب بازی های کودکان مبتلا به اوتیسم باید سرگرم کننده باشند! بعلاوه چند نکته ی دیگر هم هست که باید به خاطر داشته باشید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • اسباب بازی هایی انتخاب کنید که کودک به آن علاقه داشته باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند به چیزهایی مانند یک قطار یا دایناسورها بسیار علاقه مند شوند. Rondalyn Varney Whitney، پزشک و استادیار کاردرمانی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا غربی می گوید: “والدین گاهی اوقات سعی می کنند میزان علاقه فرزندشان را به چیزی متوقف کنند یا آن را کاهش دهند چون فکر می کنند این یک عادت بد است که باید از بین برود.” اما علاقه، علاقه است و شما باید با آن پیش بروید. اگر کودک مبتلا به اوتیسم به چیزی علاقه ی زیادی دارد، به سادگی در مورد راه های استفاده از این علاقه به گسترش بازی و یادگیری فکر کنید.
  • از خرید اسباب بازی هایی که موجب تحریک بیش از حد کودک می شوند، خودداری کنید. دکتر وینتر می گوید: “بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم توسط اسباب بازی های الکترونیکی که تعداد زیادی چراغ، صدا و قطعات متحرک دارند، تحریک می شوند.” درست است که این اسباب بازی ها موجب سرگرمی زیاد کودک می شوند اما باعث می شود که کودکان به طور انحصاری روی اسباب بازی متمرکز شوند و بنابراین هیچ توجهی به کودکان و بزرگسالان اطراف خود نمی کنند.
  • هنگام خرید اسباب بازی، چیزهایی مهمتر از رده ی سنی را در نظر بگیرید. تولید کنندگان اسباب بازی ها، محصولات خود را از نظر سنی دسته بندی می کنند تا والدین بتوانند اسباب بازی های مناسب سن و درک کودک را انتخاب کنند. اما هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودکان اوتیسم، به مسایل مهمتر از رده ی سنی باید توجه داشت. مهمترین چیزی که باید در نظر گرفته شود، ایمنی اسباب بازی و همچنین توجه به مرحله ی رشد کودک است. Whitney می گوید: “بعضی از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای ناتوانی ذهنی هستند، درحالیکه برخی دیگر، توانایی های ذهنی بالایی دارند”. بنابراین شما به عنوان والدین باید به خود اعتماد کنید و اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که مناسب میزان رشد و تکامل ذهنی و فیزیکی فرزندتان باشد و ایمنی بالایی داشته باشند.
  • اسباب بازی هایی انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد. اسباب بازی هایی که با روش های مختلفی می توان با آنها بازی کرد جزء بهترین اسباب بازی ها برای کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. Whitney می گوید: “اسباب بازی هایی که استفاده از آن آسان است بطور خاص برای کودکانی که در رشد و پیشرفت خود مشکل دارند، مناسب هستند.”
  • به دنبال تحریک حسی درست و مناسب باشید. کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند به طور معمول میل حسی خاصی دارند. برخی به سمت لمس کردن گرایش دارند (شاید لمس کردن برخی از بافت ها برایشان آرامش بخش باشد)، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند سیستم اختصاصی خود را تحریک کنند که در اصل مفاصل و عضلات است (چرخش یا پرش ممکن است روحیه آنها را تنظیم کند). پس بسیاری از آنها نیازهای حسی مختلفی دارند. Whitney می گوید: “به دنبال اسباب بازی هایی باشید که قطعات حسی زیادی دارند بطوریکه کودک شما از بازی با آنها لذت ببرد.”
  • اسباب بازی های کمتری در دسترس کودک قرار دهید. Winter می گوید: “اغلب دسترسی کودک به اسباب بازی های زیاد و متنوع در یک زمان مشکل ساز است. ظروف درب دار، کابینت یا قفسه برای قرار دادن اسباب بازی ها به شما کمک می کند تا کودک خود را به تمیز کردن اتاق و محدود کردن حواس پرتی ها آموزش دهید.”

۱۰ اسباب بازی برتر برای کودکان مبتلا به اوتیسم

ممکن است با توجه به نکات گفته شده در این مطلب، باز هم سردرگم باشید که بهترین اسباب بازی ها برای کودکان مبتلا به اوتیسم کدام است. برای اینکه به این نکته پی ببرید، سازمانی به نام MyAutismTeam اخیراً از ۱۴۰۰۰ والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، یک نظر سنجی انجام داد. در اینجا نتایج حاصل از بررسی بهترین اسباب بازی ها و هدایا که توسط خود والدین انتخاب شده اند، آورده شده است!

۱- آیپد

با توجه به نظر تعداد زیادی از والدین، ​​iPad Apple به عنوان بهترین اسباب بازی برای کودکان مبتلا به اوتیسم انتخاب شد.

برنامه ها و بازی های iPad به یک کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا بتواند بخوبی ارتباط برقرار کند و چیزهای مختلفی یاد بگیرد (این دو مورد گزینه هایی هستند که معمولاً کودکان اوتیسم با آن مشکل دارند). صفحه لمسی یک تجربه حسی خوبی فراهم می کند که توجه بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم را به خود جلب می کند و اغلب آنها را ساعت ها درگیر می کند.

حتما بخوانید: کودکان اوتیسم دنیا را چگونه می بینند؟ (حقایق اوتیسم)

استفاده از آیپد برای کودکان مبتلا به اوتیسم در طول مسافرت هم عالی است. اگر این وسیله باعث همراهی و مشارکت کودک با کودکان دیگر شود، مزایای آن دوچندان خواهد شد. پس اگر فرزند مبتلا به اوتیسم دارید، بهترین هدیه ی شما به او می تواند یک آیپد باشد. اگر بودجه ی کافی برای خرید آیپد ندارید، می توانید از تبلت های ارزان قیمت تر استفاده کنید.

۲- لگو

با توجه به نظر سنجی انجام شده توسط والدین، لگو در رده دوم قرار گرفت!

رنگ های جذاب و تجربه لمسی ایجاد شده حین ساخت و ساز با لگو جذابیت زیادی برای بچه های مبتلا به اوتیسم فراهم می کند. آنها می توانند از بلوک ها برای نشان دادن خود به شیوه های خلاقانه استفاده کنند و در ضمن هر آنچه را که می توانند تصور کنند، بسازند. لگو می تواند منجر به ساعت ها درگیر ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم شود.

با بزرگتر شدن کودک، می توانید از لگوهای پیچیده تری استفاده کنید که دارای دستورالعمل های گام به گام هستند. به طور کلی استفاده از لگوها می تواند سرگرمی زیادی در کودکان ایجاد کند و موجب تقویت خلاقیت آنها شود.

۳- اسباب بازی های حسی

اسباب بازی های حسی موجب بهبود توانایی های فیزیکی و ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم می شود و موجب تحریک حواس پنجگانه ی آنها می شود. این اسباب بازی ها بر تحریک حواس کودک متمرکز می شوند، مانند اسباب بازی های چراغ دار یا آنهایی که بطور جذابی حرکت میکنند.

این امر به این دلیل است که بچه های اوتیسم به لمس، نورها و صداها حساس هستند. حیوان های عروسکی برای لمس کردن بسیار نرم هستند در حالی که سایر اسباب بازیها مانند اسباب بازیهای کنترل از راه دور می توانند موجب تحریک حرکت، نور و صدا شوند.

۴- کارت های هدیه

کارتهای هدیه یک کادوی محبوب برای کودکان اوتیسم است زیرا کودک می تواند آنچه را که برای او جذاب است خود انتخاب کند.

به گفته بسیاری از والدینی که فرزندان مبتلا به اوتیسم دارند، پیدا کردن هدیه مناسب و جذاب برای آنها کاری دشوار است. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند، بنابراین دادن کارت هدیه، موجب تنوع بیشتر می شود و از همه مهمتر باعث می شود کودک اسباب بازی مورد علاقه اش را انتخاب کند!

۵- بازی های ویدئویی

بازی های ویدئویی به کودکان مبتلا به اوتیسم در تقویت اعتماد بنفس و بهبود هماهنگی چشم و دست کمک می کنند.

بسیاری از والدین گزارش می دهند که فرزند مبتلا به اوتیسم آنها، تا حد زیادی از بازی های ویدئویی لذت می برد. این بازی ها معمولاً انواع مختلفی دارند و حتی در سفرها می توان از انواع سیستم های دستی شان استفاده کرد.

حتما بخوانید: خواب کودک اوتیسم: مشکلات و بهترین درمانهای موثر (تحقیقات جدید)

بازی های ویدیویی همچنین سایر اعضای خانواده را قادر می سازد، در بازی کودک شرکت کنند. این امر به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا با دیگران تعامل داشته باشد و همچنین برای کسانی که خواهر و برادر دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازی های ویدئویی می توانند در ایجاد پیوند با سایر اعضای خانواده نقش داشته باشند.

۶- پازل

پازل ها سرگرمی مورد علاقه ی بچه های مبتلا به اوتیسم هستند. قطعات در هم تنیده ی پازل، موجب تحریک تمرکز و لمس کودک می شود.

علاوه بر این، کودکان اوتیسم از تماشای پیشرفت پازل در یک تصویر واقعی لذت می برند. بسیاری از بچه های مبتلا به اوتیسم آنقدر از معماها لذت می برند که در هر جلسه از بازی، یکی از آنها را کامل می کنند.

۷- کتاب

کودکان مبتلا به اوتیسم از برخی خصوصیات کتاب های کودکان ازجمله ریتم و تکرار آنها لذت می برند.

والدین کودکان مبتلا به اوتیسم گزارش می دهند که توانایی فرزندشان در حفظ کردن جزئیات بسیار شگفت انگیز است، بنابراین کتاب ها ابزاری عالی برای آموزش بچه های اوتیسم هستند.

برای کودکان کوچکتر، به دنبال کتاب هایی با قافیه های تکراری مانند کتاب های شعر باشید. بچه های بزرگتر معمولاً به سمت یک علاقه خاص مانند تاریخ یا علم گرایش می یابند بنابراین از داستانهایی که در رابطه با این موضوعات است بسیار لذت می برند.

۸- اسباب بازی های آموزشی، بازی ها و DVD ها

کودکان اوتیسم تمایل دارند که از روشهای تحریک بصری اطلاعات بیشتری کسب کنند. این می تواند شامل لمس و تحریک با صدا نیز باشد.

وسایلی مانند لیپ پد (نوعی تبلت)، موجب می شود که آموزش و یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم بهبود یابد بطوریکه تاثیر آن از کلاس درس و مدرسه هم بیشتر شود.

حتما بخوانید: ۶ اپلیکیشن جهانی برای کمک به کودکان اوتیسم

به گفته والدین، ​​اسباب بازی های آموزشی، بازی ها یا DVD ها نه تنها به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا چیزهای مختلفی یاد بگیرد بلکه آنها را برای مدت زمان طولانی سرگرم نگه می دارد.

۹- دوربین عکاسی

عکاسی یک فعالیت محبوب و سرگرم کننده برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. آنها دوست دارند بتوانند چگونگی دیدن جهان را با دیگران به اشتراک بگذارند. بسیاری از والدین گزارش کردند که دوربین عکاسی می تواند برای این کودکان یک هدیه ی عالی باشد.

مارک های مختلفی از دوربین های عکاسی در بازار موجود است. با توجه به کیفیت و میزان بودجه تان، بهترین دوربین را برای فرزندتان خریداری کنید.

۱۰- موج سواری!

Izzy Paskowitz پدر یک کودک مبتلا به اوتیسم است. ایزی دریافت که موج سواری، به آرام کردن فرزندش کمک بسیاری می کند. به همین دلیل او در سال ۱۹۹۶ “Surfers Healing” را تأسیس کرد.

وی شروع به بردن سایر کودکان اوتیسم به موج سواری کرد و دریافت که اینکار اثر درمانی بر روی آنها دارد.

حتما بخوانید: اوتیسم درکودکان چیست و چگونه به راحتی آن را درمان کنیم؟

با توجه به موقعیت و شرایط زندگی، بسیاری از افراد به این تفریح دسترسی ندارند. بنابراین اگر نمی توانید به دریا دسترسی داشته باشید (یا آب آن خیلی سرد است) می توانید فرزندتان را به استخر ببرید. از استخر می توانید برای آماده سازی کودک نیز استفاده کنید. هر چیز مربوط به آب مانند مایو، تیوپ شنا و… می تواند یک هدیه ی خوب برای فرزند شما محسوب شود. البته فراموش نکنید که اگر فرزند خود را به استخر، دریا یا نزدیک آب می برید، بسیار مراقب باشید و همیشه کنار او بمانید. چون کودکان اوتیسم جذب آب می شود و این امر می تواند برای آنها خطر ساز باشد.

کارهای ساده ای مانند تزئین خانه، تماشای فیلم ها و پیاده روی در شهر برای دیدن چراغ های نورانی هم می تواند برای کودکان مبتلا به اوتیسم در فصل تعطیلات بسیار جذاب باشد!

حتما بخوانید: کودکان اوتیسم در بزرگسالی چگونه می شوند و چقدر عمر می کنند؟

امیدواریم این لیست توانسته باشد به شما کمک کند تا هدیه ی خوبی برای فرزندتان بخرید. فراموش نکنید که گاهی اوقات بازی با کودک و کنار او بودن، بهتر از هدیه است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا