آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

آموزش ۵ تا از بهترین بازیهای گروهی کودکان زیر ۹ سال +فیلم

bestkid b

بازی های گروهی برای کودکان مزیت ها ی فراوانی دارند و باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت روابط اجتماعی و همچنین باعث شادی و آرامش آنها می گردند. در این پست می خواهیم ۵ تا از بهترین بازیهای گروهی کودکان زیر ۹ سال را به همراه فیلم برای شما والدین گرامی آموزش دهیم تا شما نیز با آموزش به کودک عزیزتان شاهد هیجان و سرگرمی و شادی آنها باشید.

مقدمه:

کودکان علاقه زیادی به انجام بازی های گروهی با هم سن و سالان و مخصوصاً با دوستان خود را دارند. بازی های گروهی در رشد شخصیتی و روانی و عاطفی و همچنین رشد جسمانی بچه ها تأثیر مثبتی می گذارند. کودکان در ۵- ۴ سالگی، دوست دارند از لحاظ فیزیکی به چالش کشیده شوند و با دیگران رقابت کنند. شما می‌توانید با آموزش بازی های گروهی مهارت های انها را بالا ببرید. در ادامه با برخی از بهترین بازی های گروهی برای کودکان از یک سالگی تا ۹ سالگی آشنا می شوید.

فیلم یک بازی جذاب برای بچه ها در مهدکودک:

مطلب کاربردی : ۸ فیلم رایگان آموزش زبان به کودکان همراه با بازی و سرگرمی

۱- کوچولو کجاست؟

امروزه دانشمندان به این اطمینان رسیده اند که نحوه ی برقراری ارتباط والدین با کودک و نیز تجربه هایی که برایش فراهم می کنند،این بازی که برای کودکان یک تا ۲ ساله مناسب می باشد حس کنجکاوی آنها را فعال می کند و روی قدرت یاد گیری و رشد عاطفی او تاثیر می گذارد. شما می توانید این بازی را با عکس های اعضای خانواده یا دوستانتان هم انجام دهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

روش بازی به این شکل است که ابتدا چند تا از عکس هایش را بردارید و در جاهای مختلف پنهان کنید.

جاهایی را انتخاب کنید که برای کودکتان آشناست، مثلا توی جعبه ی اسباب بازی هایش یا زیر بشقابش.

*به او بگویید :«بیا کوچولو رو پیدا کنیم!»

*سوال های مختلفی از این قبیل بپرسید : «نکنه تو ظرف شوییه؟»، «نکنه روی صندلیه؟»

*در آخر از او بپرسید :«نکنه توی جعبه ی اسباب بازیه(یا هر جای دیگری که آن را گذاشته اید )؟»

*وقتی کودکتان عکس مورد نظر را پیدا کرد،تشویقش کنید و برایش دست بزنید.

۲- ساختن یک کلاژ (تکه چسبانی)

بازی تکه چسبانی

یکی دیگر از بازی هایی که قدرت یادگیری بچه ها را بالا می برد بازی تکه چسبانی می باشد. برای انجام این بازی ابتدا یک برگه کاغذ بردارید سپس از مجلات قدیمی و یا کارت‌های تبریک تصاویری را برش بزنید و سپس روی کاغذ بچسبانید و یک کلاژ بسازید. این یک بازی سرگرم کننده عالی برای یک کودک ۴ ساله است که می توانند این بازی را بصورت گروهی انجام دهند.

۳- بازی گروهی حدس زدنی

بازی-حدس-زدنی۱
یکی از بازی نوآورانه ، خنده دار و شاد که برای سرگرمی بچه ها پیشنهاد می شود بازی حدس زدن است که کودکان زیادی طرفدار این بازی هستند. این بازی کودکان را به فکر کردن و استفاده از زبان هوشمندانه تشویق میکند و همچنین به کودکان یاد می دهد که آگاهانه و پس از فکر کردن دقیق پاسخ دهند.

در این بازی، یک نفر به بیرون از اتاق فرستاده می شود.  بقیه در اتاق بر روی یک اقدام یا فعالیت مانند دوچرخه سواری، غذا خوردن، خوابیدن، رقصیدن، خواندن و غیره تصمیم می گیرند. سپس آنها یک کلمه تصادفی مانند صخره، خرس عروسکی، هلو و غیره را انتخاب می کنند که کلمه را با آن جایگزین می کنند . بازیکنان یک فعالیت یا عمل را با یک کلمه مانند “خرس عروسکی” یا هر کلمه دیگری مخفی می کنند و فرد دیگر باید حدس بزند که آن چیست؟

فردی که بیرون رفته به داخل اتاق می آید و سوالاتی را می پرسد تا بفهمد آن کلمه چیست.
و بازیکنان داخل اتاق هم باید پاسخ هایی با جایگزین کردن اون کلمه با کلمه انتخاب شده بدهند.
به عنوان مثال، اگر اون فعالیت دوچرخه سواری باشد:

  • شخص سوال کننده : چه وقتایی این فعالیت را انجام می دهند؟
  • شخص داخل اتاق و پاسخ دهنده : من هر روز “خرس عروسکی ” را موقع مدرسه و هر زمان که احساس می کنم،انجام میدم.
  • شخص سوال کننده : آیا در طول شب هم “خرس عروسکی ” رو انجام میدید؟
  • شخص پاسخ دهنده : بله
  • شخص سوال کننده : آیا شما “خرس عروسکی ” را در خانه هم داری؟
  • شخص پاسخ دهنده : بله
  • و ادامه سوال های دیگر… .

بچه ها در پاسخ به سوالات باید مراقب باشند تا کلمه واقعی را آشکار نکنند.

۴ – بازی گروهی نمایش خلاق:

بازی نمایش خلاق

این بازی باعث افزایش مهارت های کودکان و بالا رفتن اطلاعات عمومی آنها می شود. برای انجام این بازی از یک کیف رنگی یا جعبه کفش تزیین و کادو شده استفاده کنید. سپس کارهایی را روی کاغذ بنویسید و داخل جعبه قرار دهید.
از بچه‌ها بخواهید شکل دایره درست کنند و هر دفعه یکی از بچه‌ها از داخل جعبه یک کاغذ را بیرون بکشد و کاری که نوشته شده است را انجام دهد.
در زیر لیستی از کارهایی که می‌توانید بر روی کاغذ بنویسید آورده شده است همچنین می توانید فعالیت های دیگری را که دوست دارید به این لیست اضافه کنید و لحظات شادی را با کودکان داشته باشید:

  • صدای گربه
  • پرش قورباغه
  • صدای بوق ماشین
  • ایستادن مثل فلامینگو
  • پرش از روی طناب
  • مسواک زدن
  • لیس زدن بستنی
  • راه رفتن اردکی
  • پرش بر روی یک پا
  • پرتاب توپ
  • آواز خواندن
  • صدای زنبور

همچنین بخوانید : بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۱ تا ۴ ساله کدامند؟ بهمراه تصاویر

۵- بازی گروهی نمایش تئاتر:

تئاتر
یکی از بازیهای گروهی کوچک که باعث ایجاد خلاقیت می شود و به تفکر سریع و بهبود مهارت های حل مسئله کودک کمک می کند بازی نمایش تئاتر است. شما می توانید خودتان همراه با کودک این بازی را اجرا کنید تا این بازی را سریعتر یاد بگیرد و علاقه وی به این مدل بازی ها بیشتر گردد. همچنین بچه ها می توانند این بازی را در گروه های ۹ الی ۱۲ نفری انجام دهند.

نحوه بازی به این صورت می باشد که ابتدا سه بچه را از گروه انتخاب کنید و آنها را به صحنه اجرای نمایش بفرستید و از آنها بخواهید یک نمایش کمدی یا خنده دار در عرض دو تا پنج دقیقه ارائه دهند. بقیه شرکت کنندگان دیگر می توانند از این سه بچه بخواهند با استفاده از هر شی که در اتاق وجود دارد در نمایش خود استفاده کنند.
تایمی حدود دو تا سه دقیقه برای هر نمایش بگذارید. پس از اجرای آنها، سه نفر دیگر را انتخاب کنید و مراحل را دوباره تکرار کنید.باید مراقب باشید که همه اعضای گروه فرصتی برای اجرا کردن داشته باشند. این بازی یا فعالیت انتخاب خوبی برای اردوهای تابستانی و کارگاههای تئاتر است.

چنانچه سؤالی دارید در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آن پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا