سلامت کودکان

دل درد و استفراغ در کودکان نشانه چیست؟ 7 علت اصلی

بدون شک درد شکم یا دل درد در کودکان می ‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از آن ها شایع ‌تر و برخی دیگر نادر هستند. البته برخی از این علت ‌ها در دل درد های بزرگسال دیده نمی ‌شود.

رایج ترین علت های دل درد و استفراغ کودک

یبوست

یبوست در کودکان شایع است. به طور کلی، کودکی یبوست دارد که 2 یا کم تر از 2 بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد. اکثر کودکان هر 2 تا 3 روز مدفوع می ‌کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می ‌کنند؛ ممکن است فقط یک بار در هفته مدفوع کنند.

اغلب یبوست در کودکان هیچ علت فیزیکی ندارد و به این دلیل رخ می ‌دهد که آن ها پیش از این نیز دفع دردناک یا ناخوشایندی را تجربه کرده ‌اند. بی ‌اختیاری مدفوع وضعیتی است که توده‌ های مدفوع به هم چسبیده قسمتی از پایین روده را مسدود می‌ کند و منجر به نشت اسهال در اطراف گرفتگی خواهد شد. بهترین درمان اینجا

باد مانده و به دام افتاده در معده

گاز روده (باد) محصول جانبی و طبیعی هضم است. درد ناشی از باد معده در نوزادان تازه متولد ‌شده بسیار شایع است زیرا هنگام شیر خوردن و گریه کردن هوا را هم می ‌بلعند. اگر کودک شما هنگام شیر خوردن پیچ و تاب می ‌خورد یا گریه می‌ کند، ممکن است به خاطر تجمع باد در دلش باشد. اگر نوزاد هنگام دراز کشیدن پس از شیر خوردن هم گریه کند، باز هم می ‌تواند به دلیل باد گرفتار شده در معده ‌اش باشد.

نوزادان با آروغ زدن یا خارج کردن باد از قسمت تحتانی روده‌ ها از شر این گاز ها خلاص می ‌شوند. آن ها برای این کار ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. تکنیک‌ هایی وجود دارد که می ‌تواند به شما در آروغ زدن کودک پس از غذا کمک کند.

حتما بخوانید: تاثیر بارفیکس در افزایش قد کودکان و نوجوانان

کودکان بزرگ تری که گرفتار باد روده هستند، احتمالا یا یبوست دارند یا نمی ‌توانند لاکتوز را تحمل کنند یا ممکن است غذا هایی را خورده باشند که باعث تولید گاز بیش از حد می ‌شوند.

درد شکم معمولا هنگامی که گاز با آروغ زدن یا خارج شدن از ناحیه تحتاتی آزاد می‌ شود، تسکین می ‌یابد.

گاستروانتریت

گاستروانتریت یا ” گاسترو “، ناشی از وجود عفونت در روده است. این عفونت معمولا یک عفونت ویروسی است اما گاهی اوقات باکتریایی هم می ‌تواند باشد. این عفونت ‌ها به راحتی بین افراد، به ویژه بین کودکان منتقل می ‌شود. گاستروانتریت باعث استفراغ، اسهال، تب و درد شکم می ‌شود.

کودکان و نوزادان کوچک بیشتر مستعد ابتلا به کم ‌آبی بدن ناشی از گاستروانتریت هستند و نوزادان زیر 6 ماه باید در صورت بروز گاستروانتریت توسط پزشک دیده شوند.

از کجا بفهمیم نوزاد دل درد دارد؟ (5 علت دل درد و روش درمان خانگی)

روتاویروس یکی از علل شایع گاستروانتریت شدید در نوزادان است، اما واکسن مخصوص آن هم در دسترس است. کودکان بزرگ تر بیشتر احتمال دارد که گاستروانتریت ناشی از نوروویروس که گاهی تحت عنوان “ویروس استفراغ زمستانی” هم شناخته می ‌شود را تجربه کنند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی ناشی از میکروب ‌هایی است که در مواد غذایی رشد می ‌کنند که به درستی تهیه و نگهداری نشده‌ اند. علائم آن مثل گاستروانتریت منتهی شدیدتر است. باز هم، نوزادان و کودکان کوچک بیشتر از کودکان بزرگ تر در معرض خطر کم ‌آبی ناشی از این مشکل هستند و باید بدن شان را هیدراته نگه داشت. بهترین درمان اینجا

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) باعث درد شکمی می ‌شود که ممکن است به اجابت مزاج، تغییر در تعداد دفعات دفع یا تغییر ظاهر مدفوع منجر شود.

برخی از کودکان اسهال خواهند شد، برخی یبوست خواهند داشت و برخی دیگر اسهال و یبوست متناوب با تجربه خواهند کرد. اگر یبوست کودک به دلیل این سندروم باشد، درد شکم پس از مدفوع کردن از بین نمی‌ رود، در حالی که وقتی یبوست دارید از بین خواهد رفت. بهترین درمان اینجا

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز عدم توانایی در هضم لاکتوز یا قند موجود در شیر و محصولات لبنی است. این وضعیت منجر به نفخ، باد و اسهال پس از مصرف غذا یا نوشیدنی حاوی لاکتوز می ‌شود و در نوزادان بسیار نادر است. عدم تحمل لاکتوز در کودکان ممکن است موقت یا دائمی باشد. بهترین درمان اینجا

قولنج

کولیک یا قولنج نامی است که به گریه بیش از حد و پریشانی در نوزادان داده می‌ شود. این وضعیت به ویژه در نوزادان بسیار کوچک بسیار شایع است. علت کولیک دقیقا مشخص نشده است، اما ظاهرا به جز ناراحتی که برای والدین و کودک ایجاد می ‌کند، خطری ندارد.

نوزادان مبتلا به کولیک با صدای بلند گریه می ‌کنند، آرام کردن شان سخت است، ممکن است زانوهای شان را بالا بیاورند و باد روده خارج کنند. بهترین درمان اینجا

عفونت‌ های دستگاه ادراری

عفونت ‌های دستگاه ادراری (UTI) در کودکان شایع است. علاوه بر درد هنگام ادرار کردن یا ادرار کردن بیشتر از حد طبیعی و تب (البته گاهی اوقات)، درد شکم هم می‌ تواند یکی از علائم در کودکان بزرگ تر باشد. بهترین درمان اینجا

ورم آپانديس

ورم آپاندیس یک مورد اورژانسی است. اگر فکر می ‌کنید فرزندتان ممکن است به ورم آپاندیس مبتلا باشد، باید بلافاصله او را به بیمارستان ببرید. ورم پشت سر هم آپاندیس می ‌تواند منجر به عفونت‌ های خطرناک شود.

آپاندیس باعث دردی در ناف یا ناحیه اطراف آن می ‌‌شود که به سمت راست پایین شکم حرکت می ‌کند و حادتر خواهد شد. کودک مبتلا به آپاندیس ممکن است از بدتر شدن درد شکم شکایت کند، اشتهایش را از دست بدهد، استفراغ کند، هنگام نشستن یا بلند شدن احساس ناراحتی کند و هنگام حرکت درد داشته باشد. برای همین ممکن است ترجیح دهد که بی‌ حرکت بماند.

انواژیناسیون

انواژیناسیون یا درهم رَوی روده ‌ای زمانی اتفاق می ‌افتد که بخشی از روده به صورت تلسکوپی به قسمت مجاور روده برود. این وضعیت اغلب باعث انسداد روده می ‌شود و از جریان طبیعی غذا یا مایعات جلوگیری می ‌کند. در صورتی که این مشکل درمان نشود، می ‌تواند کشنده باشد.

کودکان مبتلا به انواژیناسیون ممکن است درد شدید متناوبی داشته باشند که باعث گریه و ناراحتی شان شود. ممکن است خون ریزی مقعد، استفراغ، بی ‌حال یا بی ‌حوصلگی را تمام مدت یا به صورت مقطعی و گهگاهی تجربه کنند. در بین این درد های دوره‌ای حال کودک ممکن است نسبتا خوب به نظر برسد.

فتق شکمی

فتق زمانی اتفاق می‌ افتد که یک عضو یا بافت بدن از محل ضعیف بیرون بزند. این وضعیت ممکن است برای معده یا روده اتفاق بیفتد. برخی از کودکان از بدو تولد در دیواره شکم ضعف دارند و فتق اینگوینال ( فتق کشاله ران) را تجربه می ‌کنند. این مشکل در کودکان و نوزادان نسبتا شایع است.

فتق شکمی یک وضعیت اورژانسی است زیرا جریان خون ممکن است قطع و باعث مرگ بافت شود. این وضعیت به ” فتق مختنق ” معروف است. روده هم ممکن است مسدود شود.

بهترین و جدیدترین داروی ضد اسهال و استفراغ کودکان چیست؟

علائم فتق اینگوینال مختنق شامل درد کشاله ران، تهوع، استفراغ ، درد ناگهانی و عدم توانایی خارج کردن باد یا مدفوع است. برآمدگی فتق ممکن است قرمز تیره یا بنفش شود.

پیچ ‌خوردگی بیضه

پیچ‌ خوردگی بیضه زمانی است که یک بیضه می‌ چرخد و بند بیضه را می ‌چرخاند و در نتیجه جریان خون به آن کاهش می ‌یابد. این یک وضعیت اورژانسی است و نیاز به جراحی دارد. این مشکل در پسران نوجوان شایع ‌تر است اما می ‌تواند در مردان جوان هم رخ دهد.

علائم پیچش بیضه، درد و تورم در بیضه و قرار گرفتن یک بیضه بالاتر از دیگری است . درد معمولا در بیضه است اما ممکن است در شکم هم احساس شود.

بلع یک جسم خارجی

کودکان خردسال اغلب چیز هایی را در دهان شان می ‌کنند و گاهی آن ها را قورت می ‌دهند. اکثر اجسام خارجی که به دستگاه گوارش می ‌رسند؛ بدون هیچ مشکلی از بدن خارج می ‌شوند. اما برخی از اشیاء باعث ایجاد مشکل خواهند شد.

باتری ‌های دکمه ‌ای و آهنربا می ‌توانند عوارض جدی و مرگباری برای کودک به وجود بیاورند. اگر فکر می ‌کنید که فرزندتان یک باتری دکمه‌ ای یا آهنربا را بلعیده است، فورا به نزدیک ترین اورژانس بروید.

بلد باشید: 4 بهترین شربت دل درد کودکان (4 سال تا 8 سال)

علائم مصرف یک جسم خارجی جاری شدن آب دهان، از دست دادن اشتها، تنفس یا سرفه پر سر و صدا، استفراغ ، درد شکم و تیره شدن مدفوع است.

چه زمانی باید کودک را نزد پزشک برد؟

اکثر کودکان در برخی از موارد درد شکم خواهند داشت. بیشتر اوقات، این یک بیماری جدی نخواهد بود، اما اگر کودک هر یک از موارد زیر را داشته باشد، باید او را در اسرع وقت نزد پزشک یا اورژانس ببرید :

  • درد شدید شکم
  • دردی که با حرکت بدتر می‌ شود.
  • دردی که کودک را از خواب بیدار می ‌کند.
  • دردی که می ‌آید و می ‌رود، یا از بین نمی‌ رود، یا بدتر می ‌شود.
  • درد و تب (درجه تب بالاتر از 38 درجه سانتی گراد)
  • مشکل در ادرار (ذره ‌ذره ادرار کردن)
  • درد هنگام دفع ادرار
  • رنگ‌ پریدگی، تعریق و بی‌حالی
  • خستگی و بی ‌حوصلگی
  • اسهال بیش از حد ( 8 تا 10 بار مدفوع آبکی یا 2 تا 3 بار مدفوع بزرگ در روز)
  • کم ‌آبی بدن که نشانه‌ های آن تشنگی، گود رفتن چشم ‌ها، خواب ‌آلودگی، خشکی لب‌ ها و زبان است.
  • بثورات پوستی به همراه درد
  • مرطوب شدن پوشک کم تر از 4 بار در روز برای کودکان خردسال
  • درد یا تورم در کشاله ران یا بیضه در پسران

فورا به اورژانس بروید اگر :

  • استفراغ سبز یا خونی مشاهده کردید.
  • مدفوع سیاه یا قرمز مشاهده کردید زیرا ممکن است خون در آن وجود داشته باشد.

بلد باشید: 12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا