سلامت کودکان

علت داغ شدن کف دست و پا در کودکان و 5 روش درمان

bestkid b

وقتی که برای اولین بار بچه دار می شویم، هر چیز کوچکی در او برای ما اهمیت دارد و آن را زیرِ نظر قرار می‌ دهیم و خیلی نگران سلامتی اش هستیم. بنابراین مدام دست و پای کودک را چک می کنیم و اگر احساس کنیم که کمی دست و پایش گرم یا داغ شده است، سریع می ترسیم. اما آیا این موضوع جای نگرانی دارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را به شما بدهیم.

اگر دست و پای کودک گرم یا داغ شود، چه معنایی دارد؟

دست و پای گرم یا داغ می تواند نشان دهنده عملکردِ طبیعی بدن کودک باشد. در حقیقت یکی از مهم ترین جنبه‌ های فردی نوزادِ تازه متولد شده است.
سازمان سلامت جهانی اعلام کرده که دست و پای کودکان متولد باید گرم باشد. در واقع این گرما نشان دهنده این است که خون به راحتی در بدنش جریان دارد و علامت سلامت کودک است اما دست و پای سرد چیزی است که باید در موردش نگران بود.
اگر پای کودک خیلی سرد است و دمای اتاق هم ایده آل است و شما لباس به اندازه کافی به تن او کرده اید، ممکن است نشان ‌دهنده این باشد که جریان خون به خوبی در بدنش در حال حرکت نیست. در بعضی از موارد نادر ممکن است مشکلاتی جدی تر مانند مننژیت را نشان دهد که احتمالش خیلی پایین است.

۲۰ نکته کاربردی برای انجام ورزش صبحگاهی شاد کودکانه

آیا طبیعی است که کودکان بدون تب؛ دست و پای گرم داشته باشند؟

معمولاً دست و پای کودک گرم تر از دیگر قسمت‌ های بدن او می باشد و تا دو سالگی این روند ادامه دارد . در سال های اول زندگی کودکان ممکن است دست و پای گرم داشته باشند اما بدن شان تب نداشته باشد؛ بنابراین از کجا بفهمیم که اکنون تب دارد یا خیر ؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

معمولاً در حالت طبیعی، پدر و مادرها پیشانی بچه شان را چک می کنند تا ببینند که دست و پایش گرم است یا نه. این می‌ تواند بهترین راهکار باشد. البته استفاده از دماسنج هم کمک کننده است. دمای طبیعی برای بدن کودکان باید ۹۷ تا ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت باشد که عدد بالاتر از آن نشان دهنده تب است .

سلامت روان کودک: همه نکات کاربردی که باید بدانید

شاید کودک تب خفیف داشته باشد

اصلاً نباید بابت این قضیه بترسید. تب معمولاً نشان ‌دهنده این است که سیستم ایمنی بدن کودک فعال می باشد؛ بنابراین اگر نوزاد تازه متولد شده شما تب کرد، به پزشک مراجعه کنید اما اصلاً بابت این موضوع نگران نباشید.

اگر سنِ کودک بین صفر تا سه ماه است و دمای بدن او بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت رفت یا سه ماهه و بالاتر است و دمای بدن او بیشتر از 100.2 شد، حتماً باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

چه چیز باعث داغ شدن دست و پا در کودکان می شود؟

دست و پای گرم یا داغ معمولاً در بین کودکان رایج است و ممکن است دست و پای آن ها زودتر یا بیشتر از حالت طبیعی گرم شود که علت‌ های مختلفی شامل موارد زیر دارد:

افزایش دمای اتاق بدن کودکان مانند ما کنترل دمای قوی ندارد و به راحتی دمای بدن شان با محیط وفق پیدا می‌ کند؛ بنابراین کف دست و کف پا اگر در اتاق گرم قرار بگیرد، خیلی سریع داغ می‌ شود که یعنی گرم شان شده است.

افزایش فعالیت فیزیکی زمانی که نوزاد تازه متولد می‌ شود، می‌ خواهد محیط اطرافش را بشناسد‌ و در نتیجه مدام در حال جنب و جوش است و فعالیت می‌ کند. همه این ها باعث می‌ شود که جریان خون در بدنش افزایش پیدا کند و گرم شود.

روش انتخاب لباس کودک برای سلامت او (۱۰ نکته)

پوشاندنِ لباس زیاد شاید وسوسه شوید که لباس زیادی تن فرزندتان کنید، زیرا حس می کنید که او مدام سردش می شود اما لباس بیش از حد هم برای کودک خوب نیست. باید به حدی لباس به تن او بپوشانید که هم  احساس راحتی داشته باشد و هم سرما و گرما را حس نکند؛ بنابراین شاید لباس زیاد باعث شده که دست و پایش گرم شده باشد.

دیگر علائمی که نشان می دهد کودک گرمش است، شامل موارد زیر است:

  • قرمز شدن پوست
  • بی قراری و ناراحتی
  • گرم شدن پیشانی
  • قرمز شدن و گرم شدن گوش ها
  • کلافگی

اگر متوجه شدید که این علایم را دارد و گرمش است، بهتر است تعداد لباس های او را کم کنید.

زخم یا عفونت گاهی اوقات بعضی از زخم ها و بریدگی های خفیف ؛ باعث عفونت‌ های ویروسی یا باکتریایی در فرد می شود و دمای بدن او را افزایش می‌ دهد و باعث گرم شدن کف دست و پا خواهد شد؛ مخصوصا اگر این زخم و عفونت در قسمت پایین بدن بیشتر باشد؛ زیرا سیستم ایمنی می خواهد با عوامل خارجی که وارد بدن شده است مبارزه کند و این گرما نشان دهنده فعالیت پادتن ها در بدن است که در حال مبارزه با آن ویروس ها هستند. اگر زخم یا عفونت در بدن کودک اتفاق افتاد ، سریعاً باید درمان شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری گردد .

در ادامه بخوانید: 12 روش ساده برای تقویت حداکثری سیستم ایمنی بدن کودک

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام آقای دکتر
    پسربچه هشت ماهه من دو هفته‌ای هست ک دست وپاش پسرش گرمتر از بدنش هست با دماسنج دمای بدنش بین 36/5تا37/5هستش اما احساس میکنم یه کم سر حال نیست بیشتر میخوابن غذا خوردنش خوبه وشیرخشک اپتامیل پپتی دو هم میخوره آزمایش ادرار داد گفت عفونت ادراری داره الان سفکسیم مصرف میکنم روزی دو سی سی هر دوازده ساعت،ماههای اول تولدش دست پاش خیلی سرد وعرق سرد داشت

  2. سلام و درود خدمت شما! من از افغانستان شما را زحمت داده‌ام. کودکان من پنج‌ساله و هفت ساله هستند و ازطرف شب پاهاشان خیلی گرم می‌آید و آنرا محکم محکم به زمین می‌کوبند میشه دلیلش را بگویید؟! ممنون تان خواهم بود.

    1. اتفاقااا جدیداا پسر منم خیلی بیقراری میکنه و دست و پاهاش گرم میشه.دقیقا از وقتی یه نوع جدید سرماخوردگی رو گرفته این حالت بهش دست میده.دکتر دارو براش نوشته اما با اینحال شب ها روغن زیتون به پاهاش میمالم و دردش خیلی کمتر میشه

    2. سلام برادر افغان لطفا کودک را معرض دود تریاک و سیگار و قلیان قرار ندهید نشانه دود خوره شدن است

  3. باسلام شب شما بخیر پسرم ۷سال اش شده شب ها کف پاهاش داغ میاد خواستم دلیل اش رابه فهمم ممنون میشم اگه لطف کنید البته گلوش لوزه سوم هم داره گفتم شاید دلیل اش این باشه

  4. دخترم ۲ساله است یک هفته میشه که دست و پاهایش داغ هستند ولی بقیه بدنش خنکه،به نظرتون چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا