آموزش های نگهداری از نوزاد

۴ علت ناله کردن کودک در خواب و روش درمان خانگی آن

bestkid b

اکثر کودکان با نوعی از اختلالات خواب روبرو می شوند مثلاً کودکی ممکن است در خواب خروپف کند، کودک دیگر با دهان باز نفس بکشد یا در خواب وحشت کند، بترسد، بنالد و گریه و زاری کند. مسلماً احساس خوشایندی به والدین دست نمی دهد هنگامی که ببینند کودک خردسالشان در خواب ناله می کند و یا بیدار می شود و گریه می کند. دلایل مختلفی می توانند زمینه ساز این مشکل باشند که در ادامه به بیان آنها می پردازیم. همچنین روش درمان خانگی این مشکل را به شما آموزش می دهیم.

ویدئوی آموزشی علت ناله زیاد در خواب چیست؟

 

پست مشابه : علت بی خوابی کودکان ۱-۴ ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن!

۱- دلایل ناله و ترس کودکان در خواب :

ترس-کودک-در-خواب

عوامل مختلفی وجود دارند که موقع خواب یک کودک باعث وحشت و ناله کردن آنها می گردند که مهم ترین آنها را در ادامه آورده ایم.

  1. تب
  2. کمبود خواب
  3. کولیک نوزاد
  4. حوادث استرس زا در زندگی
  5. جای خواب و بالشت نامناسب
  6. تزریق داروهای بیهوشی به دلیل انجام جراحی
  7. مصرف داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی (مغز) تاثیر می گذارد

علاوه بر دلایل بالا، وحشت شبانه می تواند به دلایل مختلف دیگر نیز ایجاد شود که از میان آن ها خستگی و مسافرت های طولانی که ریتم خواب کودک را به هم می زند، افسردگی و مصرف برخی داروها می تواند وحشت شبانه را در پی داشته باشد. اگر همه شرایط روحی کودک مساعد باشد، شرایط جسمانی مثل پایین آمدن قند خون، تب، اختلالات گوارشی و… می توانند علل زمینه ساز باشند. همانطور که خواب مایه آرامش انسانهاست، می تواند دریچه ای به عملکرد اجتماعی،خانوادگی و هیجانی هر فرد باشد. مشکلات روحی –عصبی و اضطراب های مستمر می توانند باعث قطع خواب شوند و منجر به علایمی هم در روز و هم در شب گردند. انواع اختلال های خواب در کودکان شامل بی خوابی، خواب آلودگی، اختلال های تنفسی وابسته به خواب، کابوس شبانه، اختلال های بیداری، حرکت دادن مداوم اندام در طول خواب، دندان قروچه و شب ادراری است. گاهی اختلال خواب در کودکان خود می تواند منجر به اضطراب یا سایر مشکلات روحی و روانی وی شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خواب-کودکان۰

برخی از نوزادان نوعی خرناس به‌خصوص دارند که این نشانه بیماری نیست. در صورتی که در کودکان خر و پف همانند بزرگسالان مشاهده شد باید به پزشک مراجعه شود چراکه ممکن است نشانه ای از مشکلات تنفسی و یا حلق و بینی باشد. بهتر است هنگامی که صدایی از نوزاد خود می شنوید چند لحظه صبر کنید تا مطمئن شوید کودک در خواب سر و صدا می ‎کند یا بیدار است و تقاضای شیر دارد.
در برخی موارد مشاهده شده است که ناله نوزاد در خواب مانند درد در انسان های بالغ است و نوزاد در نیمه شب به دفعات زیادی از خواب بیدار می شود و مقدار کمی شیر می خورد و دوباره به خواب می رود. این جای نگرانی نیست. اما اگر در نیمه شب با دل درد نوزاد به همراه جیغ و داد شدید از خواب بیدار شود باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

در موارد دیگر مشاهده شده است که نوزادان پنج تا شش ماهه در خواب از خود ناله سر می دهند که این به دلیل ادامه داشتن کولیک شیرخوارگی تا ۶ ماهگی است. در صورتی که با داروهای ضد نفخ مانند شربت گریپ میکسچر و یا قطره دایمتیکون بهبودی حاصل نشد بهتر است نوزاد توسط متخصص اطفال معاینه شود. پس از معاینه نوزاد توسط پزشک اگر مشخص شود که ناشی از کولیک است، درمانی ندارند و باید تحمل شود.

توجه داشته باشید که ناله کردن، گریه نوزاد و این قبیل کارها یک مسئله فیزیولوژیک است و بعد سه ماهگی کم کم خوب می شود.

۲- وحشت شبانه چیست؟

ترس-کودکان۱

چرا بعضی کودکان در خواب وحشت می کنند بدون اینکه در طی روز هیچ اتفاق ترسناکی برایشان افتاده باشد. اختلال خواب معمولا در کودکان ۳ تا ۱۲ سال اتفاق می افتد اما اوج آن در کودکان ۳ تا ۵ ساله است. خواب به ۲ قسمت تقسیم می شود: قسمت REM که با حرکات سریع چشم همراه است و قسمت non REM که قسمت حرکات غیر سریع چشم محسوب می شود. فاز حرکات غیرسریع چشم خود به ۴ مرحله تقسیم می شود. اختلال خواب هم در مرحله سوم تا چهارم از فاز حرکات غیر سریع چشم اتفاق می افتد که معمولا ۹۰ دقیقه بعد از این که کودک به خواب می رود ایجاد می شود.

وحشت شبانه معمولا در فاز حرکات سریع چشم اتفاق می افتد. وحشت شبانه با دوره های مداوم عود گریه شدید هنگام خواب و سخت بیدار کردن کودک همراه است. در هر حال وحشت شبانه چیزی است که می تواند در زندگی خانوادگی اخلال ایجاد کند. حدود یک تا ۶درصد کودکان وحشت شبانه را تجربه می کنند و دختران و پسران به یک نسبت با آن دست به گریبان هستند. در این میان به نظر می رسد، کودکان مختلف از نژادهای گوناگون نیز به یک نسبت با این مسئله درگیر باشند اما این اختلال معمولا در دوران بلوغ برطرف می شود.

۳- نشانه های وحشت و ترس در خواب:

شایع ترین علائمی که نشان می دهند کودک شما در خوابش ترس و وحشت دارد عبارتند از :

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تنفس
  • تعریق زیاد
  • گریه های شدید
  • ترس هنگام خواب
  • سخت بیدار کردن کودک

۴- نقش وراثت در کابوس و وحشت شبانه:

ترس-کودکان۲

کابوس شبانه بسیار وابسته به اضطراب های روز کودک است و از آن به عنوان حملات اضطراب یاد می کنند. برخی کودکان این اختلال را به ارث برده اند؛ در ۸۰درصد از افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، قبلاً یکی دیگر از اعضای خانواده نیز این اختلال یا خوابگردی را تجربه کرده است.کابوس شبانه در کودکانی که بیش از حد خسته‌اند، کودکانی که مریضند یا کودکانی که دچارِ استرس هستند،کودکانی که تحتِ درمان جدیدِ دارویی هستند و کودکانی که در محیطی جدید و به دور از خانه می‌خوابند بیشتر دیده می شود. کابوس هاس شبانه مداوم و تکرار شونده اختلالی نادر است و تنها در ۳ تا ۶ درصد از کودکان رُخ می‌دهد. وحشتِ خواب معمولاً در ۴ تا ۱۲ سالگی رُخ می‌دهد، اما در کودکانِ ۱۸ماهه نیز گزارش شده است.

به نظر می‌رسد که این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. کابوس های تکرار شونده می توانند مشکلات دیگری را از جمله مکیدن انگشت یا ترس‌های شدید از بعضی اشیا را به وجود بیاورد. بعضی از داروها نیز می توانند باعث کابوس شبانه شوند. بیشتر اوقات این اختلال به سادگی با بزرگ شدن کودک و رشد مغز وی از میان می‌رود.

کاهش استرس کودک و جلوگیری از خستگی مفرط می تواند در کاهش آن موثر باشد. به طور کلی درمان های مربوط به کودکان از جمله بازی درمانی، قصه درمانی و نقاشی درمانی در تخفیف این اختلال، برطرف کردن اضطراب و اصلاح شیوه های غلط رفتاری مربوط به خواب موثر خواهد بود. یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود این است که کودکانی که به اختلال خواب مبتلا هستند ممکن است به عنوان کودکانی با اختلال رفتاری یا اختلال یادگیری فرض شوند که در واقع این اختلالات ناشی از کمبود خواب در این کودکان است. اما هیچ چیزی مهمتر از پیدا کردن عامل استرس یا اضطراب و درمان آن در کودکان نمی تواند به از بین بردن اختلال خواب وی کمک کند.

والدین بخوانند : ۷ ویژگی مهم که اتاق خواب کودک پسر شما باید داشته باشد!

point icoدرمان های خانگی ناله کردن و ترسیدن کودک در خواب :

ترسیدن-در-خواب۱

والدینی که اختلالات خواب را در فرزندشان می بینند بهتر است اقدامات زیر را انجام دهند :

  • هنگام خواب، به کودک لباس راحت بپوشانید یک محل خواب مطبوع برای او تهیه کنید.
  •  ایجاد برنامه منظم برای خوابیدن و بیدارشدن. زمان رفتن به رختخواب برای کودکان باید به روشنی مشخص شود و هیچ برنامه ای ساعت خواب کودک را جا به جا نکند. البته خوابیدن به موقع نباید با اجبار همراه باشد، وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید.
  • ایجاد محیطی امن برای خواب کودک. این امنیت در اتاق خواب کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اگر اتاق امن نباشد، ممکن است کودک در طی حمله دچار آسیب شود.
  • حذف تمام عوامل برهم زننده آرامش در طول خواب.
  • فعالیت های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک و برنامه‌های ورزشی را در طول روز افزایش دهید.
  • از یک ساعت قبل از خواب کودک، نور محیط را کم کنید و هنگام بیدار شدن کودک سعی کنید اتاق کاملاً روشن باشد (ترجیحاً با نور آفتاب).
  • کاهش مصرف شبانه برخی از مواد غذایی مانند چای یا نوشابه در کودکان
  • اگر شما مشکوک به بیماری اختلالات خواب در کودک یا نوجوان خود خود هستید در کمک به وی درنگ نکنید و اگر با روش های معمول نتوانستید بر این مشکل غلبه کنید حتماً با پزشک کودکتان تماس بگیرید.
  • انجام بازی های هیجان انگیز مثل بازی های کامپیوتری و دیدن فیلم های هیجان انگیز در کودک را قبل از خواب محدود کنید و هیچگاه اجازه ندهید که کودک یا نوجوان تان در اتاق خوابش تلویزیون یا کامپیوتر شخصی داشته باشد.
  • اگر کودک شما در اتاق خواب خودش می‌ترسد خیلی مهم است که شما ترس او را جدی بگیرید، کودک را آرام کنید و سعی کنید پی به علت ترس وی ببرید. به کودک این فرصت را بدهید که در مورد مشکل احتمالی و هیجانات جالبی که در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت کند و مطمئن شوید که تخیلات در ذهن او نماند. این مسئله کمک می کند که کودک با آرامش بیشتری به خواب فرو رود.
  • با توجه به این که کودک تان وحشت شبانه را روز بعد به یاد نخواهد آورد، در مورد آن با او بحث نکنید. با خواهر یا برادر او نیز صحبت کنید که در مورد این حادثه با او بحث نکنند و این موضوع را در ذهن او بزرگ جلوه ندهند. خودتان هم نگران نشوید؛ دیدن وحشت های شبانه، اضطراب آور است اما معمولا از لحاظ جسمی و عاطفی مشکلی برای کودک تان پیش نمی آید.

مخاطبان گرامی! همکاران ما آماده پاسخگویی به کلیه سؤالات شما در بخش نظرات همین پست می باشند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام نوزاد ۱۴روزه دارم امروز یکبار مدفوع کرده و بی تاب است.مدام در خواب میترسد و ازخواب میپرد.علت چیست؟برای درمانش چ کنم

    1. واقعا برات متاسفم نباید بچه دار میشدی. بچه من۳سالو ۴ماهشه از روز اول تولدش تا همین الان هر شب و حتی روز ناله میزنه و به شدت گریه میکنه حدود۳۰میلیون خرج دوا درمانش کردم انواع متخصین معاینش کردن هیچ اتفاقی نیفتاد انوقت شما از خواب نوزاد ۱۴روزه نگرانی.خیلی مطالعه تون کمه.

      1. همه که مثل تو پولدار و فوق لیسانس روانشناسی کودک ندارن که اینطوری جواب میدی ،کاش درک کنی شاید این اولین فرزند این خانم هست و طبیعی است که نگران باشند.

      2. واقعا براتون متاسفم که این قدر بی ادب هستید نکنه فکر کردین چون پول دارین میتونین هرطور دلتون میخواد بامردم صحبت کننید شخصیت مردم ازهمه چیز مهم ترهست

  2. سلام
    دختر ۱۲ سالم چند وقتی که دچار اختلال خواب و کم اشتهایی شده و مدام در منزل راه میره و مدام میگه مامانم را می خواهم و فقط گریه میکنه دکتر هم بردیمش و بهش فلوکستین داده وحتی نمی توانیم در منزل با صدای معمولی صحبت کنیم و میگه تورو خدا داد نزنید.در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.

  3. درود و عرض ادب دخترم ۸ سالش هست و شبها در خواب کلا سرو صدا دارد و ناآرامی داردو بعضی اوقات با گریه همراه است و این حاکی از آن است که در خواب ناآرام و استرس به همراه دارد و وقتی که کنارش میرویم در خواب پرخاشگری میکند و اجازه نزدیک شدن رو به خودش را نمیدهد سپاسگذارم اگر راهنمایی بفرمایید

  4. سلام دختر من ۱۳ سالشه و کمبود خواب داره و وقتی میخوابه همش ناله میکنه وشبا از همه جا میترسه چون یکبار میگه دیدمش که به پرده چسبیده بود بعد از چند ثانیه رفت تو اینه هم دیده بودتش میشه بگید مشکلش چیه ممنون میشم اگه بگید

    1. سلام بزرگوار
      یکسری کارها به آرامش در خواب و پاکسازی منزل کمک میکنه
      مثلا گوشه های منزلتون رو مدام با گلاب اسپری کنید، یا در خانه کندر دود کنید
      آیت الکرسی و چهار قل را در منزل بلند بخوانید
      همچنین برای دخترتون حرز امام جواد علیه السلام تهیه کنید و به بازوی راستش ببندید
      خواندن دعای احتجاب نیز خیلی موثر است

  5. سلام من پسری ۵ ساله دارم الان حدود ۱ سال هست دچار مشکلات خواب شده یعنی در صورتی که خواب عصرانه نداشته باشه شب هنگام یعنی حدود ۱ ساعت بعد خواب از خواب با حالتی وحشت زده همراه با تعریق زیاد با گریه بیدار میشه این موضوع با خیلی متخصصین و روانشناس ها در میون گذاشتم اما متاسفانه به نتیجه ایی نرسیدم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

  6. سلام دخترم الان سه سال وهشت ماهشه..ازوقتی تقریبا یک سال ونیم بود بعضی شبها بعدازحدود یک الی یکساعت ونیم که ازخوابش میگذشت باگریه واسترس وناله ی شدید بیدار میشد وقتی میخواستم بم کنارش اجازه نمیدادبهش نزدیک بشم ولی پدرش که بغلش میکرد آروم میشدوباید هم حدودیک ساعت توی بغلش دوراتاق میچرخیدوبراش لالایی میخوند تادوباره بخواب بره ..یه مدت خوابش خوب شد ولی الان دوباره نزدیک شش هفت ماه هست که بعدازیک ساعت که ازخوابش ،خواب شبانه اش میگذره دوباره شروع میکنه به ناله کردن وحرکات دست وبدن وحرف زدن ..وقتی هم باهاش حرف بزنی انگار که توی خواب هست متوجه نمیشه تا صبح حداقل سه چهارباربیدارمیشه وناله وحرف وحرکات دست وپا…ولی نزدیک صبح انگارکه به خواب عمیق فرو بره خوابش میبره وتا نزدیک ساعت ده ویازده میخوابه ..وقتی هم که بیدار میشه انگاراون نبوده ..نمیدونمچکار کنم اگر کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا