آموزش های نگهداری از نوزاد

مضرات استفاده از روروک برای کودکان+ نکات استفاده درست از روروک

bestkid b

روروک یکی از محصولاتی است که معمولا برای کمک به یادگیری راه رفتن برای کودک خریداری میشود. این وسیله علاوه بر ایجاد حوادثی همچون سقوط، دسترسی به وسایل خطرناک و برق گرفتگی موجب تاخیر در رشد کودک نیز میشود و بر ستون فقرات اثرات نامطلوبی به جا خواهد گذاشت. در این مقاله به بررسی این عوارض خواهیم پرداخت و نکات خرید یک روروک استاندارد را بررسی خواهیم کرد.

زمان استفاده از روروک

اگر روروک را قبل از اینکه کودک فرآیند چهاردست و پا را کامل کند در اختیارش بگذارید و او در هر روز برای مدتی از این وسیله استفاده کند در واقع در یکی از مراحل رشد او و سازمانبندی عصبی او دخالت کرده اید و آنرا سرعت بخشیده اید. این سرعت که نقش جهش را دارد در دوران مدرسه ۸ – ۷ سالگی مشکلاتی برایش فراهم خواهد کرد. به هیچ وجه در هیچ زمانی از زندگی استفاده از روروک برای بچه توصیه نمیشود. ولی اگر مجبور هستید توصیه می کنیم از ۷ ماهگی کودکتان را روی روروئک قرار دهید.

عوارض استفاده از رورک

۱- تاثیر بر ستون فقرات

در واقع علت عدم تایید روروک توسط پزشکان دخالت این وسیله در روند تکامل طبیعی کودک است. یعنی کودک زمانی باید بایستد که ستون مهره هایش تکامل لازم را پیدا کرده و زمان تکامل کودک خودش خواهد ایستاد. ایستاده نگه داشتن کودک در زمان قبل از تکامل ستون مهره ها با روروک سبب کمر دردهای زودرس میانسالی میشود. این قضیه در مورد نشسته نگه داشتن زودتر از موعد هم صدق می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخلاف کاربردهای بیان شده برای روروک این وسیله به قوی‌تر شدن پاهای کودک کمکی نمی‌کند؛ ضمن اینکه اگر به مدت طولانی در روز استفاده شود، می‌تواند روی طرز ایستادن طبیعی کودک اثرات نامطلوب بگذارد و به زانو و لگن او شکلی غیرعادی بدهد. چون به واسطه ایستادن در این وسیله، کودک به تحمل وزن بدن به سبک خاصی عادت می‌کند.

چگونه به راه رفتن کودک کمک کنیم؟ همه نکات مهم

همچنین برای کودکانی که هنوز به قدر کافی تکامل نیافته ممکن است برای حرکت دادن روروک از انگشتان خود استفاده کند و این کار موجب تقویت ماهیچه‌ها و نقاط اشتباهی از پاها خواهد شد. تقویت نقاط اشتباه و ضعیف ماندن بخش‌های دیگری که برای راه رفتن، مهم و ضروری هستند باعث می‌شود تا رشد مفاصل، حفظ تعادل و… در آینده دچار مشکل شوند و قوزک پا هم در معرض آسیب‌هایی قرار بگیرد.

۲- تعویق در راه افتادن

هر چقدر میزان استفاده از روروک بیشتر باشد زمان راه افتادن کودک بیشتر به تعویق خواهد افتاد. علت این است که با وجود این وسیله، کودک نمی‌تواند شیوه کسب تعادل را به درستی یاد بگیرد و در واقع به روروک وابسته خواهد شد. این وسیله باعث می‌شود که کودک در زمانی که هنوز آمادگی کافی برای راه رفتن ندارد به این طرف و آن طرف برود. همین موضوع باعث می‌شود تا الگوهای حرکتی اشتباهی در او نهادینه شود و کنترل ماهیچه‌ها به تعویق بیفتد.

۳- حوادث

۱- مهمترین علت صدمه روروک به کودک ،افتادن با این وسیله می باشد.ممکن است که کودک از روروک بیرون افتاده و یا با آن از پله ها سقوط کند.

۲- استفاده از روروک به بچه، این امکان را می دهد که با سرعت بیشتر از میزان طبیعی در همین سن حرکت کرده و خودش را به وسایل و مکان های خطرناک مثل اتاق های دیگر، آشپزخانه، اجاق های خوراک پزی ، بخاری، شومینه، پریز برق، وسایل خطرناک دیگر و همچنین به محوطه های باز مانند استخر برساند و به علت ناآگاهی کودک شیرخوار ۶ تا ۱۵ ماهه از خطرات احتمالی به وسیله روروک ،در معرض آسیب بیشتر قرار می گیرد.

راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال

۳- دسترسی سریع کودک با روروک به مواد شوینده و خطرناک مانند حشره کش ها، سموم گیاهی و… (که باید توجه داشت که در دسترس کودکان نباشد)، موجب مسمومیت او می شود.

نکات خرید روروک

۱- هنگام خرید درباره موادی که در ساخت روروک استفاده شده سوال بپرسید. بعضی از انواع پلاستیک یا رنگ‌ها دارای ترکیبات سمی و نامطلوبی هستند که برای تنفس کودک نامناسبند.

۲- روروک‌های تاشو، فضای کمتری می‌گیرند،بنابراین میتواند گزینه بهتری باشد.

۳- قبل از خرید باید به حداکثر وزنی که وسیله تحمل می‌کند هم دقت داشته باشید.

۴- درباره صندلی روروک دقت کنید تا کودک امکان نشستن داشته باشد.

۵- ارتفاع و فضای کافی برای اینکه کودک با پاهای خود، وسیله را به حرکت درآورد را مد نظر بگیرید.

۶- روروک های دارای قفل گزینه خوبی برای جلوگیری از خطرات هستند.

۷- وسایل جانبی مانند عروسک‌ها، بخش‌هایی برای پخش موسیقی و به طور کلی هر چیزی که مازاد بر خود وسیله به آن الحاق و متصل می‌شود هم نباید کوچک و قابل جدا شدن باشد.

: علایم و راههای جدید درمان اضطراب های خفیف و شدید در کودکان کدامند؟

۸- وجود ترمزگیر مانع از سرعت گرفتن وسیله و آسیب رسیدن به کودک می‌شود.

۹- روروک باید به راحتی حرکت کند و چرخ‌های آن طوری باشد که مدام روی زمین اصطکاک ایجاد نکند.

۱۰- به وزن روروک دقت کنید. رورک های سنگین دامنه حرکتی را کاهش میدهد.

نکات استفاده از روروک

توصیه ما به شما این است از این وسیله استفاده نکنید اما در صورت اجبار به استفاده از روروک به نکات زیر توجه کنید:

نتیجه

با توجه به تمامی نکاتی که به آن اشاره کردیم بهتر است از این وسیله استفاده نکنید. عوارض و آسیب های ناشی از روروک را در نظر بگیرید و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید. شروع راه افتادن کودک از سن نه ماهگی تا ۱۸ ماهگی است، اقدام به استفاده از وسیله روروک برای سرعت بخشی به آن ممکن است عوارض زیادی برای کودک به دنبال داشته باشد.

راهکارهای آموزش اصولی کامپیوتر به کودکان برای گرفتن نتیجه خوب

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا