سلامت نوزاد

بوسیدن نوزاد خوب است یا بد؟ 3 عوارض جانبی و 3 نکته مهم

bestkid b

تمام مادران این افتخار را دارند که اولین بوسه را بر روی صورت زیبای نوزادان بعد از بدنیا آمدنشان نقش بزنند و این بوسیدن از نظر احساسی روی مادر و فرزند تاثیر می گذارد. در این مطلب خواهید آموخت که بوسیدن نوزاد خوب است یا بد؟ همچنین نتایج جدیدترین تحقیقات روز را در این مورد برای شما بیان می کنیم.

برای جلوگیری از بروز مشکلات و بیماریهای جدی در نوزادان، همه و از جمله والدین کودک باید از بوسیدن نوزاد تازه به دنیا آمده خودداری کنند. بنا به گفته متخصصین، با توجه به افزایش ویروس سینسیشیال تنفسی (respiratory syncytial virus) و سایر بیماریها، همه باید از خطرات بوسیدن نوزادان باخبر باشند. با اینکه بوسیدن نوزاد همیشه باعث ابتلای او به RSV یا سایر عفونتها نمی شود؛ اما ممکن است ویروسی را به بدن کودک منتقل کند که سیستم ایمنی بدنش نتواند به راحتی با آن مقابله نماید.

خطرات بوسیدن نوزاد تازه متولد شده

1- انتشار راحت و سریع میکروبها

رایج ترین راه برای انتشار میکروبها تماس فیزیکی است و مخصوصا نوزادان در برابر این مسئله بسیار آسیب پذیر هستند. توصیه می کنیم تا حد امکان از دست زدن و لمس بی مورد نوزاد خودداری کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

2- خطرات تنفسی

8 سال طول می کشد تا ریه یک انسان کاملا رشد کند و بالغ شود؛ پس ببینید که سیستم تنفسی نوزاد تازه متولد شده چقدر کوچک و توسعه نیافته است. برای همین هر ویروسی که بتواند بیماری تنفسی را از طریق بوسیدن به کودک منتقل کند برای نوزاد خطرناک است.

3- مشکلات پوستی

بزرگترها اغلب از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می کنند. با اینکه این محصولات خطر جدی و مهمی برای بزرگسالان ندارند اما برای نوزادان اینطور نیست. این محصولات حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که می توانند برای نوزاد شما مشکلات پوستی جدی ایجاد کنند.

4- واکنش های آلرژیک

اگر فرد بالغی خوراکیهایی مصرف کرده باشد که کودک به آنها حساسیت دارد مثل آجیل، سویا یا سایر مواد غذایی حساسیت زا و سپس نوزاد را ببوسد، کودک شما با خطر انتقال مواد آلرژی زا و ابتلا به واکنش آلرژیک مواجه می شود.

5- آنفولانزا

بنا به گفته متخصصان، آنفولانزا برای بزرگسالان یک بیماری جزئی و مختصر است، ولی برای نوزادان نه! بوسیدن نوزادان به راحتی باعث ابتلای آنها به سرماخوردگیهای معمولی یا آنفولانزا می شود.

چه زمانی بوسیدن نوزاد بی خطر و امن است؟

با اینکه بوسیدن نوزاد تازه متولد شده برای همه ممنوع است، اما مادران برای ایجاد ارتباط بین خودشان و نوزاد مجبور به انجامش هستند. پس اول از همه اینکه همه افرادی که دور و بر نوزاد تازه متولد شده هستند باید بهداشت را کاملا رعایت کنند. سیستم ایمنی بدن نوزاد تا حدود دو تا سه ماه اول تولد بالغ نمی شود، برای همین در این دوران باید مراقبت و توجه بیشتری داشته باشید.

برای ارتباط بهتر و بی خطرتر با نوزاد توصیه می کنیم برایش لالایی بخوانید و با او حرف بزنید. این کار فضای امنی برای نوزاد می سازد و به او احساس راحتی می دهد. کم کم نوزادتان قدرت بیشتری برای تشخیص صداها پیدا می کند. بعد از گذراندن دو تا سه ماه اول می توانید بوسیدن آرام و ملایم کودک را شروع کنید.

نکاتی برای پیشگیری از بیمار شدن نوزاد

1- فاصله ایمنی بین نوزاد و افراد بیمار را رعایت کنید

طبیعی است که بعد از زایمان کلی ملاقاتی داشته باشید که برای تبریک گفتن به دیدنتان می آیند. اگر در بین آنها کسانی هستند که مریض احوالند یا بیماری عفونی دارند از آنها بخواهید فاصله شان با نوزاد را حفظ کنند.

2- به تغذیه کودکتان اهمیت بدهید

بعد از گذشت شش ماه از تولد نوزاد می توانید کم کم غذاهای جامد را هم وارد برنامه غذایی اش کنید. یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامتی نوزاد تامین نیازهای تغذیه ای اوست. مصرف وعده های غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان نه تنها همه نیازهای غذایی کودک شما را برآورده می کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن او هم می شود.

3- بهداشت محیط اطراف کودکتان را رعایت کنید

علاوه بر شستن دستهای خودتان باید محیط دور و بر کودکتان را هم پاک و تمیز نگه دارید. همیشه یک ضد عفونی کننده دست داشته باشید و به خصوص به افرادی که برای ملاقات شما و نوزادتان می آیند بگویید که دستهایشان را ضد عفونی کنند. (منبع)

فیلم واکنش خنده دار بچه ها به بوسیدن:

مطلب کاربردی : ۵ نکته مهم برای اینکه نوزادی آرام داشته باشیم

پزشکان معتقدند که نوزادان را تا سن ۱ سالگی نباید بوسید اما اما از آنجایی که نوزادان به شدت دوست داشتنی و خواستنی هستند نبوسیدن آنها برای ابراز علاقه غیر ممکن است. لذا تا جایی که ممکن است نوزادان را کمتر ببوسید چون بوسیدن نوزاد باعث ورود میکروب ها و ویروس های بیماری زا به درون بدن نوزاد خواهند شد و باعث بیمارشدن وی خواهند شد.

چنانچه نوزادان در ۲۸ روز یا چهار هفته اول زندگی خود باشند چون در این دوران جسم به تکامل خود نرسیده است نیاز به مراقبت صحیح و فراوان دارد. یکی از مراقبت‌های مهم در این دوران مراقبت از پوست نوزاد است، زیرا پوست او در ماه اول یا در اصل در ۲۸ روز ابتدایی زندگی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است.

پوست نوزاد هم مستعد از دست دادن آب و حرارت است و هم مستعد ورود میکروب‌ها؛ البته هنگامی که دوره نوزادی طی شد کم‌کم پوست مراحل بلوغ را طی می‌کند و این مشکل هم حل می‌شود، بهتر است برای پیشگیری از مبتلا شدن نوزاد به بیماری‌های واگیردار ، تاحدامکان اجازه ندهید دیگران کودکتان را ببوسند.

بوسیدن نوزاد و تقویت سیستم ایمنی آنها

بوسیدن-نوزاد۵

با بوسیدن نوزاد عشق و محبت خود را به نوزادتان ثابت کنید. به آغوش کشیدن، ماساژ دادن، لمس کردن و بوسیدن راه های ساده ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. علاوه بر این بوسیدن نوزادان باعث رفع استرس آنها ومی شود که خود عاملی برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می شود.

وقتی کودک تازه متولد شده خود را می بوسید، پاتوژن هایی که ممکن است روی پوست کودک زیاد شده باشند را برمیدارید. پاتوژن ها به اندام های لنفاوی ثانویه مانند لوزه ها می روند، جایی که سلول های حافظه B که مخصوص این پاتوژن ها هستند تحریک می شوند. یک مادر شیرده می تواند از این سلول های B استفاده کند تا در برابر پاتوژن ها آنتی بادی تولید کند، سپس این مواد از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود تا با پاتوژن ها مبارزه کند. پس بوسیدن مادر می تواند سیستم ایمنی فرزندش را تقویت کند.

بوسیدن نوزاد و افزایش ضریب هوشی آنها

بوسیدن-نوزادان

عشق ورزیدن و بوسیدن کمک می کند در مغز کودک اتصالات عصبی بیشتری توسعه پیدا کند، که در نتیجه باعث باهوش شدنش می شود. یکی از راه های عشق ورزیدن به نوزادان بوسیدن آنهاست. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که در اینجا چند تا از آنها را بیان می کنیم.

۱- تحقیقات در سال ۱۹۵۰ و تحقیقات دیگری که اخیرا در دانشگاه پورتسموث انگلیس انجام گرفت این را ثابت کرد. آنها این آزمایش را روی شامپانزه ها انجام دادند. در این آزمایش شامپانزه ها از دلبستگی محروم می شدند، و مشخص شد بلوغ فکری این شامپانزه ها از آنهایی که مورد مهر و محبت مادری قرار می گرفتند کمتر بود.

۲- در تحقیقی دیگر که توسط دانشکده پزشکی واشنگتن انجام گرفت، عکس های مغزی نشان داد عشق مادری در مورفولوژی مغز کودک دخالت دارد. مرکز آموختن و حافظه مغز که با واکنش به استرس نیز در ارتباط است هیپوکامپ نامیده می شود. هیپوکامپ در کودکانی که خوب پرورش یافته اند نسبت به کودکانی که با آنها درست رفتار نشده ۱۰ درصد بزرگتر است.

تأثیر بوسیدن نوزاد بر شکل گیری رفتار خوب آنها در آینده

بوسیدن-نوزاد۱۳

در آغوش گرفتن، نوازش کردن و بوسیدن نوزادان نه تنها باعث بهبود سلامت فیزیکی آنها می شود، بلکه روی سلامت روانی آنها نیز تاثیر می گذارد. بسیاری از کودکانی که خوب پرورش می یابند نسبت به نیاز های دیگران حساس هستند، با کودکان دیگر به خوبی برخورد می کنند، رابطه ای موفق می سازند، و در مقایسه با کودکانی که مادرانشان اهمیت زیادی به آنها نداده اند موفقیت های تحصیلی بیشتری دریافت می کنند.

مزایای این اهمیت تا زمانی که کودک بالغ می شود نیز ادامه دارد، زمانی که دیگر نوبت آنها برای بزرگ کردن فرزندشان می رسد، می توانند همدلی که آموختند و توانایی فهمیدن دیگران را به کودکان خود منتقل کنند. پس محبت کردن و بوسیدن را از نوزادان و کودکان خود دریغ نکنید.

 از دست ندهید: آموزش بهترین راههای کاهش وزن و لاغری مادران در دوران شیردهی

نکته مهم ! والدینی که سیگار میکشند بلافاصله بعد از سیگار کشیدن نباید نوزاد را ببوسند زیرا برای بیرون رفتن نیکوتین از زبان، لب ها و سیستم تنفسی حداقل دو ساعت زمان لازم است. مخاطبان گرامی همکاران ما آماده پاسخگویی به کلیه سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست می باشند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا