سلامت نوزاد

۵ نکته مهم برای اینکه نوزادی آرام داشته باشیم

bestkid b

مادران همواره دوست دارند تا فرزندشان یک نوزاد سالم و آرامی باشد تا علاوه بر کمتر اذیت شدن خودش، وقت کمتری را از والدین بگیرد. در این مطلب ۵ نکته مهم برای اینکه نوزادی آرام داشته باشیم را به شما معرفی می کنیم. امیدواریم که مورد استفاده شما قرار بگیرد.

مقدمه:

با اینکه برخی از نوزادان کاملا ساکت و آرام هستند و خیلی کم بی قراری کی کنند اما برخی دیگر با گریه و زاری های بی مورد والدینشان را خسته و کلافه می کنند. اینکه چه عواملی باعث ناآرامی در نوزادان می شود دلایل متعددی دارد . شاید یکی از دلایل این مشکل به هم خوردن برنامه خواب کودک باشد و یا شاید هم کودک به علت وجود بیماری، مشکلات و ناراحتی های دیگر کودک را ناآرام کرده است. از دیگر دلایل می توان به ادرار سوختگی، داشتن استرس، خستگی و گرسنگی اشاره کرد. همچنین این مشکل می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد یعنی یکی از والدین یا هر دو در دوران کودکی خود همین مشکل را داشته اند.

چگونه کودک گریان را آرام کنیم:

در این قسمت کلیپی را مشاهده خواهید کرد که نکاتی را در مورد ساکت و آرام کردن نوزاد گریان به شما آموزش می دهد:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

 

همچنین بخوانید : علت بی خوابی کودکان ۱-۴ ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن!

۱-  ماساژ و نوازش‌های آرامش بخش:

point icon   ماساژ دادن نوزاد: ماساژ دادن باعث احساس آرامش در نوزادان و کودکان می گردد. برای ماساژ دادن نوزاد بهتر است در ابتدا روش های صحیح ماساژ نزاد را یاد بگیرید تا خطری او را تهدید نکند. ماساژ دادن بدن نوزاد، انجام حرکات کششی و بازی کردن با دست و پای او می تواند او را خسته کند و در نتیجه زودتر به خواب برود. برای ماساژ دادن بدن او می توان از روغن کودک نیز استفاده کرد.

ماساژنوزاد

point icon  نوازش‌های پدرانه: یکی از روش‌های نوازش که پدران به راحتی می‌توانند آن را اجرا کنند، این است که پدر روی زمین یا تخت دراز بکشد، به حالتی که گوش‌های کودک مقابل قلبش قرار بگیرد. در این حالت متوجه خواهید شد که آرامش عجیبی به کودک دست می‌دهد و حتی تنفس او هماهنگ با صدای قلب شما خواهد شد. در این هنگام به خاطر سکوت و آرامش شگرفی که کودک دارد، به‌تدریج مچ دست او رها و عضلات بدنش شل می‌شود. این روش برای نوزادان ۴، ۳ماهه بسیار مفید است.

نوازش-پدرانه)

point icon  نوازش سر کودک: طی تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که بسیاری از کودکان، هنگامی که تحت نوازش ناحیه سر خود قرار می‌گیرند، به‌طوری باور نکردنی دچار آرامش می‌شوند. البته مطمئنا اگر این حالت نوازش را همراه با جملات مثبت و قربان صدقه رفتن همراه کنید، تأثیر آن چند برابر خواهد شد.

۲- نشان دادن تصاویر جالب و متحرک:

۱- نگاه کردن به اشیا و اشخاص متحرک: یکی دیگر از راهکارهای آرام کردن کودک آن است که او را مقابل اشیا یا اشخاص در حال حرکت، مانند پاندول ساعت، پنکه سقفی، آکواریوم پر از ماهی، برگ درختان، آتش شومینه، ماشین‌های در حال حرکت، افراد در حال ورزش یا دوچرخه‌سواری، امواج ساحل یا بازی بچه‌ها در حیاط یا پارک مقابل‌تان قرار دهید.

۲- استفاده از آینه: کودک‌تان را در حالی که گریه می‌کند یا ناآرام است، جلوی آینه برده و به او اجازه دهید که چهره خود را در آینه ببیند. صورت یا پای او را جلوی آینه ببرید و به سطح آینه بمالید، در این حالت به کودک‌تان نگاه کنید که چگونه به آینه خیره شده و دیگر صدایی از او به گوشتان نمی‌رسد.

استفاده-از-اینه-برای-ساکت-کردن-کودک

۳- در آوردن شکلک های بامزه: سعی کنید کودک خود را شاد نگه دارید. زمانی را برای برقراری ارتباط چهره به چهره با کودک‌تان قرار دهید. صورت او را مقابل صورت خود قرار دهید و مرتب حالت چهره‌تان را عوض کنید و حالت‌های بامزه و خنده‌دار به‌خود بگیرید. مثلا لپ‌تان را باد کنید یا حالت چشم‌هایتان را عوض کنید. البته بهتر است این تمرین‌ها را در حالی که کودک‌تان آرام و سرشوق است انجام دهید و به خاطر بسپارید که از کدام صورت شما خوشش آمده تا در هنگام گریه کردن او، فورا آن حالت را برایش به نمایش بگذارید.

خنداندن-نوزاد

۳- داشتن برنامه خواب منظم و آرامش در آغوش مادر:

می دانید که یکی از علل بی قراری های نوزاد به هم خوردن خواب اوست. به جای چرخاندن بچه در منزل و خسته کردن خود، نوزاد را در ماشین در صندلی مخصوصش بگذارید و چند دقیقه در خیابان های اطراف منزل دور بزنید. خواهید دید کودکتان خیلی زود به خوابی ناز فرو می رود. اگر همسرتان همراهتان است سعی کنید از مسیرهایی که فضای سبز دارند تردد کنید و با هم گفتگو کنید تا فاصله ای که بعد از به دنیا فرزندتان بینتان به وجود آمده را کمتر کنید.

خواب-نوزاد

همچنین احساس آرامشی که نوزادان در آغوش مادر بدست می آورند با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. کودک از آغوش گرم و پرمهر مادر اعتماد به دنیا را می‌آموزد. مادری که ناآرام عصبی و نامطمئن است و محیط خانواده‌ای که پر از دعوا و بگو و مگوست، باعث می‌شوند پایه‌های نخستین اعتماد به دنیا، در بچه‌ها به‌درستی شکل نگیرد و همین امر در آینده در ارتباطات بین فردی شخص با دیگران تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که کودکی که در یک خانواده آرام و مطمئن بزرگ می‌شود و از آغوش پرمهر مادر و پدر بهره‌مند بوده در بزرگسالی نه تنها روابط اجتماعی بهتری خواهد داشت بلکه فردی با عزت نفس بالا خواهد بود چرا که از کودکی همواره این پیغام را دریافت کرده که به‌رغم ضعف‌هایش، موجودی دوست‌داشتنی است.

۴- پخش موسیقی آرامش بخش:

تحقیقات نشان داده که بسیاری از صداها تأثیر آرام بخشی روی کودک دارد. به‌خصوص صداهایی که مکان اولیه کودک را به یاد او بیندازد. سعی کنید با ضبط کردن صداهایی که در منزل وجود دارد مثل لباسشویی، تیک تاک ساعت، صدای آب و ….. و پخش آن ها در هنگام بی قراری کودک به او یادآوری کنید که در خانه و در محل امنی است. مادران می توانند با ضبط کردن صدای لالایی خواندن برای فرزندشان آن ها را آرام کنند.

۵- خواندن دعاهای قرآنی برای آرام شدن کودک:

حتما شما هم با تأثیر دعاهای قرآنی در جنبه های مختلف زندگی خود روبرو گشته اید. خب گریه و بی خوابی بچه هم یکی از این موارد است که می توانید برای ساکت کردن آنها از دعاهای قرآنی مدد بگیرید. برای اینکار به روش زیر عمل کنید: آیات شریفه ذیل را با گلاب و زعفران بنویسید و به کودک بیاویزید به اذن و اراده باریتعالی گریه و بیقراری اش برطرف خواهد شد:

point icon  (إِذْ أَوَى الْفِتْیَهُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا – الکهف – الآیه – ۱۱ (َفَمِنْ هَذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ وَتَضْحَکُونَ وَلَا تَبْکُونَ وَأَنتُمْ سَامِدُونَ (وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا ) سپس معوذتین (سوره های فلق و ناس) را بنویسید.توجه شود: پس از نوشتن در کاغذ بدون خط، آنرا تا بزند و در پارچه سبز بگذارد و به کودک یا طفل بیاویزد.

مطلبی برای والدین : آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

خلاصه مطلب : تا زمانی که مادر آرامش نداشته باشه بچه هم به آرامش نمیرسد پس سعی کنید خودتون آروم و صبور باشید. چنانچه پیشنهاد و یا سؤالی در زمینه سلامت کودکان دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی آن باشیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا