نکات سلامتی مادران

کوچک شدن سینه بعد از شیردهی: همه نکات مهم

bestkid b

در طول دوران بارداری و زایمان ، سینه ها بیشتر از هر زمان دیگری کشیده و متورم می شوند بهترین جراح زیبایی سینه تهران . پس از اتمام دوره ی شیردهی ، ممکن است متوجه شوید که سینه ها نسبت به گذشته از نظر اندازه ، شکل و حتی ظاهر متفاوت هستند.

اما آیا واقعا شیردهی عامل تغییر شکل سینه ها است؟ نه دقیقا. در این مطلب با ما همراه باشید تا علل تغییر شکل و فرم پستان را پس از دوران شیردهی بدانید.

آیا سینه های من بعد از شیردهی تغییر می کند؟

ممکن است بعد از اتمام شیردهی ، سینه های شما به طرز چشمگیری متفاوت به نظر برسد ، اما این تغییر لزوماً به دلیل شیردهی نیست. در حقیقت ، این تغییرات از ابتدای مراحل اولیه بارداری بمدت یک یا دو سال اتفاق می افتد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

با گذشت چند هفته از بارداری ، بدن شما با تقویت تولید هورمونهای حاملگی مانند استروژن و پروژسترون ، آماده شیردهی می شود. این باعث می شود بافت چربی بیشتری در سینه ها ایجاد شود و خونرسانی به این منطقه افزایش یابد.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

همچنان که سینه های شما به رشد خود ادامه می دهند (بعضی اوقات با اندازه های مختلف) ، رباط های زیرین نیز شروع به کشش می کنند. این یکی از دلایلی است که باعث می شود سینه ها بعد از زایمان ، افتاده به نظر برسند. این تغییرات می تواند دائمی باشد و معمولاً برای اکثر افراد(چه افرادی که شیر می دهند و چه افرادی که شیر نمی دهند) اتفاق می افتد.

نکته این است که حتی قبل از شروع شیردهی ، سینه ها مراحل زیادی را گذرانده است و خود را برای شیردهی آماده کرده اند. بنابراین طبیعی است که بعد از اتمام شیردهی – و بعد از اینکه بدن تولید شیر را کاهش داد – سینه ها حالت و فرم اولیه ی خود را از دست می دهند.

شیردهی چگونه موجب تغییر سینه ها می شود؟

سینه ها در طول دوران بارداری رشد می کنند. بعد از عبور جفت ، بدن شروع به ساختن پرولاکتین می کند ، هورمونی که باعث تولید شیر می شود.

اگر شما شیرده نیستید ، سینه هایتان باید در عرض چند روز شروع به کوچک شدن کنند. اگر در حال شیردهی هستید ، احتمالاً سینه ها همچنان بزرگ خواهند بود ، اگرچه ممکن است بعد از هر بار شیردادن متوجه شوید که سینه ها کمی کوچک تر می شوند.

هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرد (معمولاً در حدود ۶ ماهگی و گاهی اوقات زودتر) ، احتمالاً سینه ها شروع به کوچک شدن می کند. پس از اتمام دوره ی شیردهی ، آنها باید به اندازه قبل از بارداری یا چیزی مشابه آن برسند.

حتما بخوانید: راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

آیا شیردهی می تواند بر اندازه پستان تأثیر بگذارد؟

احتمالاً سینه های شما بعد از قطع شیردهی به اندازه قبلی خود باز می گردند. حتی ممکن است کمی کوچک تر از قبل هم بنظر برسند. یک مطالعه نشان داد که ۷۳ درصد مادران ، پس از زایمان دچار تغییراتی در پستان های خود شدند اما هیچ یک از این تغییرات بدلیل شیردهی نبود. این تغییرات باعث بزرگتر و شل شدن سینه ها شده بود. طبق تحقیقات دیگر ، احتمال افتادگی سینه پس از هر بارداری افزایش میابد ، اما به نظر نمی رسد که این تحت تأثیر شیردهی باشد.

در حقیقت ، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید عواملی مانند بالا رفتن سن و افزایش وزن زنان نسبت به شیردهی ، بیشتر موجب تغییر سینه ها می شود. در حالی که نمی توانید تأثیرات پیری را معکوس کنید ، می توانید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مرتباً ورزش کنید ، این به شما کمک می کند وزن سالم داشته باشید. ترک سیگار نیز کمک می کند ، زیرا سیگار کشیدن باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می شود.

آیا شیردهی می تواند بر شکل و ظاهر پستان تأثیر بگذارد؟

  • تغییر شکل و فرم پستان پس از بارداری و شیردهی غیر معمول نیست ، بخشی از آن به این دلیل است که غدد شیر بدن از نظر تعداد و اندازه در حال رشد است. اگر احساس می کنید یک توده یا چیزی غیر معمول در سینه و اطراف آن وجود دارد ، حتما آن را چک کنید. این از لحاظ پزشکی اهمیت زیادی دارد.
  • همچنین ممکن است متوجه تغییر در قوام سینه خود شوید و ممکن است سینه شما نسبت به گذشته شل تر شود. این تغییرات نیز بدلیل حاملگی است و بعید بنظر می رسد که مربوط به شیردهی باشد.
  • در طی چند هفته اول تغذیه با شیر مادر ، ممکن است در نوک پستان خود حساسیت زیادی احساس کنید این ممکن است موجب ترک خوردن و درد نوک سینه شود. این ممکن است بعلت باز شدن راه جریان شیر یا اشتهای زیاد کودک باشد.
  • در هر دو حالت ، این فقط یک مشکل موقتی است. اگر نوک پستان شما صورتی ، خارش دار و پوسته پوسته است ، ممکن است برفک بزنید. برفک یک عفونت مخمر شایع است که با کرم ضد قارچ قابل درمان می باشد. نوک سینه های ترک خورده همچنین می تواند به ورم پستان یا ماستیت منجر شود. ماستیت یک عفونت دردناک که می تواند باعث ایجاد سینه های قرمز ، ملتهب و همچنین تب و لرز شود.

آیا عدم ایجاد تغییر در سینه ها نشان دهنده ی وجود مشکل است؟

خیر. در بعضی خانم ها ، اندازه ی پستان پس از اتمام دوره ی شیردهی ، به اندازه ی پیش از بارداری می رسد اما در بعضی دیگر اینطور نیست.

برخی مادران می گویند که سینه های آنها بعد از اتمام دوره شیردهی بزرگتر شده است، در حالی که برخی دیگر می گویند که سینه هایشان کوچکتر از قبل شده است. برخی خانم ها از این شرایط راضی هستند و بعضی خیر. علاوه بر این در بسیاری افراد پس از شیردهی ، تغییری در اندازه ی پستان مشاهده نمی شود.

چه زمانی باید در مورد تغییر اندازه ی پستان پس از شیردهی با پزشک مشورت کنیم؟

اگر هنوز در حال شیردهی هستید و لکه های قرمز رنگ یا توده های دردناکی روی سینه های خود احساس می کنید ، ممکن است دچار ورم پستان شده باشید. ورم پستان یا ماستیت عفونی ست که در آن میکروب ها از طریق ترک نوک پستان یا بسته شدن مجاری شیر ، به بدن وارد می شوند. همانطور که در بالا هم اشاره شد ، در صورت دیده شدن هرگونه توده در اطراف پستان ، به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگر ورم پستان شامل تب و لرز است. در صورت مشاهده ی این علایم به پزشک مراجعه کنید. پزشک قادر به تشخیص بیماری خواهد بود و احتمالاً یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی را برای شما تجویز می کند که باعث از بین رفتن عفونت و کاهش درد خواهد شد. همچنین در صورت امکان سعی کنید به شیردهی ادامه دهید ، زیرا با این کار می توانید به تخلیه پستان و پاکسازی عفونت کمک کنید.

حتما بخوانید: معرفی ۵ تا از بهترین مارک های پستانک برای نوزادان در ایران

اگر در طول شیردهی نوک سینه های شما درد دارد یا احساس می کنید که می سوزد ، با پزشک خود تماس بگیرید. این علایم بهمراه مواردی مانند خارش یا پوسته پوسته شدن نوک سینه می تواند نشانه برفک باشد. برفک یک نوع عفونت مخمر خفیفی است که اگر پستان بعد از هر بار شیردهی به درستی خشک نشود ، می تواند بروز کند.

اگر برفک دارید ، فرزندتان هم ممکن است به عفونت مخمر دهانی مبتلا شود که به صورت لکه های سفید یا زرد یا زخم در امتداد زبان یا لثه های او ظاهر می شود. پزشک احتمالاً برای شما کرم ضد قارچ تجویز می کند که باید حدود یک هفته عفونت را خارج کند.

آیا نگران تغییر فرم و شکل سینه ها پس از شیردهی هستید؟

نگران نباشید! اگرچه ممکن است بعد از شیردهی متوجه برخی تغییرات در پستان شوید ، اما این تغییرات احتمالاً نتیجه ترشح هورمونهای بارداری است – نه شیردهی. از این گذشته ، بسیاری از خانمها بعد از قطع شیردهی متوجه تغییر در سینه خود نخواهند شد.

بنابراین اجازه ندهید که این نگرانی ، مانع شیردهی شما به فرزندتان شود. این احتمال وجود دارد که پس از دوره ی شیردهی ، به فرم و سایز اولیه ی خود بازگردید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از اطلاعاتتون
    راهی هست که سینه بعد شیردهی بزرگ بمونه و‌گوچیک نشه؟
    متاسفانه سینه های من کوچیک هستن اما بعد بارداری و شیردهی بزرگ شدن نمیخام با قطع شیردهی کوچیک بشن چکار کنم

  2. سلام من سینه هام کوچیک بود العان که بچه ام شیر میخوره بزرگ هستن بعد اینک دیگه شیر بهش ندادم کوچیک میشه یا همون بزرگ میمونه???

  3. سلام من بعد از شیر دهی یکی از سینه هام بزرگ و دیگری کوچیک مونده الان بچم یازده سالشه و من واقعا اذیت میشم چون خیلی باهم نا هماهنگی دارن ،آیا راه حل و یا درمانی هست برای یکسان نوه داشتن سینه هام ؟

  4. سلام بچه ای من تازه پا میزاره توی دوماهگی احساس میکنم یکی از سینه ام شل و دیگری سفت هست و بزرگ و کوچیک نشون میده چیکار کنم آیا طبیعی به مرور زمان درست میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا