نکات سلامتی مادران

شنا در بارداری، فواید و عوارض و 10 نکته مهم

bestkid b

شاید تا به حال به گوش شما هم خورده باشد که شنا یکی از بهترین ورزشها در دوران بارداری است. موقع شنا کردن تقریبا تمام عضلات شما درگیر می شوند و این ورزش مفید هیچ تاثیر منفی و بدی روی مفاصل شما نمی گذارد. از همه بهتر اینکه شنا ورزش گرانقیمتی هم نیست.

از آنجایی که بارداری باعث می شود هر روز احساس سنگینی بیشتری کنید، غوطه ور شدن در آب احساس سبکی و بی وزنی لذت بخشی به شما می دهد. خب، حالا اگر درباره دمای آب، مواد شیمیایی موجود در آب استخرها و نحوه شروع شنا در دوران بارداری سوالاتی دارید ما اینجا هستیم تا با راهنمای جامع و کامل امروزمان جواب همه سوالاتتان را بدهیم.

پیاده روی در بارداری خوب است یا بد؟ 4 نکته مهم

آیا شنا کردن در دوران بارداری بی خطر است؟

برای اکثر خانمها شنا کردن در دوران بارداری هیچ مشکلی به وجود نمی آورد و کاملا بیخطر است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چرا شنا در دوران بارداری بی خطر است؟

شنا ورش کم فشاری محسوب می شود. موقع شنا کردن، آب هیچ فشاری به بدن شما وارد نمی کند و در نتیجه مفاصل شما هیچ آسیبی نمی بینند. این نکته در دوران بارداری خیلی مهم است، چون امکان صدمه دیدن مفاصل شما در این دوران بالا می رود. به لطف وجود هورمون آرامبخش دوران بارداری یعنی ریلکسین (relaxin) که باعث می شود رباط های شما شکم در حال بزرگ شدنتان را سرجای خودش نگه دارد، مفاصلتان وزن دوران بارداری را متحمل می شوند.

شنا ورزشی برای تمام بدن است

شنا روی تمام اندامهای شما از جمله بازوها، پاها، شکم، شانه ها و تمام قسمتهای دیگر بدنتان کار می کند. چه بهتر که بعد از شنا تمرینات کششی هم انجام بدهید.

مراقبت از پوست در بارداری (12 نکته ساده و لازم)

شنا تورم را کاهش می دهد

تحقیقات نشان می دهند که شنا کردن باعث کاهش ورم بارداری و احتباس آب در بدن می شود. این اتفاق به دو دلیل می افتد: اول اینکه احساس “بی وزنی” که هنگام قرار گرفتن در آب به شما دست می دهد باعث تخلیه مایع اضافی در پاها و مچ پا می شود. دوم اینکه به طور کلی ورزش کردن گردش خون شما را تقویت می کند تا یکبار برای همیشه از شر مایعات اضافی حبس شده در بدنتان خلاص شوید.

شنا دردهای بارداری را کاهش می دهد

تا حالا به این فکر کرده اید که وقتی شنا می کنید چه اتفاقی برای جنین می افتد؟ از آنجایی که کودک شما هم همراه با خودتان در آب شناور است، دیگر به اعصاب کمر یا رباطهای لگنتان فشاری وارد نمی شود و در نتیجه حداقل برای مدتی درد سیتاتیک و لگن ناشی از بارداری را حس نمی کنید.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

شنا بارداری و عوارض آن را قابل تحمل می کند

این حرف خیلی از خانمهای باردار است. ممکن است به خاطر خنکی آب باشد یا برای این باشد که نفس کشیدن شما موقع شنا تنظیم می شود و یا به دلیل اثر آرامبخش جریان آب باشد. هر چه باشد اتفاق خوبیست و خیلی ها می گویند تهوع بارداری شان بعد از شنا بهتر شده است.

شنا در هر آب و هوایی عالی است

وقتی هوا خیلی گرم است و نمی توانید پیاده روی کنید یا باد تندی می وزد و نمی شود دوچرخه سواری کرد، استخر سرپوشیده بهترین گزینه برای شماست.

نکاتی که باید هنگام شنا در دوران بارداری رعایت کنید

با اینکه شنا کردن در طول بارداری معمولا بی خطر است، اما مواردی هم وجود دارد که باید رعایت کنید و نسبت به آنها محتاط باشید.

1- شنا در آبهای آزاد

اگر می خواهید به جای استخر در آبهای آزاد شنا کنید، حتما قبلش از کیفیت آب مطمئن شوید، چون ممکن است برخی آبها باکتری داشته باشند. سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری کمی ضعیفتر از همیشه است، بنابراین بهتر است برای محافظت از خودتان حتما اقدامات احتیاطی بیشتری لحاظ کنید.

همچنین این احتمال هم وجود دارد که زودتر از دوران قبل بارداری خسته بشوید. پس خیلی از ساحل دور نشوید و در جریان جزر و مد دریا هم باشید.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

2- دمای آب

دمای آب یک استخر معمولی بین 27 تا 33 درجه سانتیگراد است که این میزان موقع شنا کردن تأثیری روی دمای مرکزی بدن شما نمی گذارد. از طرف دیگر، معمولا در طی بارداری و به خصوص در سه ماهه اول که جنین به تغییرات دمای بدنتان حساستر است، حمام داغ توصیه نمی شود.

اما حمام آب سرد چطور؟ اگر لباس، کفش و دستکش مناسب داشته باشید راحتتر می توانید در آب سرد بمانید؛ اما نگرانی اصلی اینجاست که آب سرد رگهای خونی شما را منقبض می کند و این مساله باعث می شود زمانی که در آب هستید اکسیژن کمتری به کودکتان برسد. نظریات مختلفی در این باره مطرح است ولی بهترین کار این است که اگر قصد شنا کردن دارید به استخر بروید یا فقط تابستانها در آبهای آزاد شنا کنید.

آیا شنا در آب کلردار در دوران بارداری بی خطر است؟

برای تمیز نگه داشتن آب استخرها به آنها کلر اضافه می کنند. برای همین لازم نیست نگران تمیزی آب استخر باشید، چون مسئولین استخرها به طور مرتب تعادل مواد شیمیایی و میزان باکتریهای موجود در آب را بررسی می کنند.

کلر برای خانمهای بارداری که قصد شنا دارند خیلی نگران کننده نیست. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد میزان کلر موجود در آب استخرها برای جنین خطرناک است.

آیا شنا می تواند باعث سقط جنین شود؟

خیر. خود شنا کردن هیچ وقت به سقط جنین منجر نمی شود. چیزی که باید نگرانش بود معمولا مواد شیمیایی موجود در آب است. اما همانطور که قبلا هم گفتیم، اگر آب استخر به درستی مدیریت و پاکسازی شود مشکلی وجود نخواهد داشت.

حتما بخوانید: 6 ادویه مجاز و ممنوع در حاملگی (بدترین ها و بهترین )

آیا شنا به زایمان راحتتر کمک می کند؟

به کسانی که دنبال زایمان طبیعی هستند معمولا توصیه می شود که پیاده روی های طولانی مدت را در اولویت قرار بدهند؛ اما شنا چطور؟ نمی شود گفت که شنا می تواند باعث تسهیل در روند زایمان شما شود ولی مطمئنا راه آرامبخشی است که می تواند پروسه ملاقات شما با فرزند دلبندتان را آرامتر و کم استرس تر کند.

 

از کجا شروع کنیم؟

اگر مدتهاست شنا نکرده اید هیچ مشکلی نیست. می توانید به استخر بروید و آرام آرام شنا کردن را شروع کنید. فقط در صورتی که شرایط خاصی دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید و شنا کردن را آرام و آهسته انجام بدهید.

در اینجا به نکاتی که باید موقع شنا کردن در دوران بارداری مد نظر داشته باشید اشاره می کنیم:

  • لباس شنای بارداری راحتی برای خودتان پیدا کنید.
  • مراقب لغزنده بودن کناره های استخر باشید. اگر برآمدگی شکمتان به سمت پایین باشد احتمال اینکه تعادلتان را از دست بدهید و زمین بخورید بیشتر میشود، پس مراقب باشید.
  • به جای شیرجه زدن در آب، با پا وارد آب شوید.
  • یک بطری آب با خودتان ببرید. شاید اولش به ذهنتان نرسد، اما وقتی شنا می کنید بدنتان زیاد عرق می کند و ممکن است دچار کم آبی شوید.
  • با 20 دقیقه شنا شروع کنید و هر وقت آمادگی پیدا کردید آن را بیشتر کنید.
  • اگر درد داشتید یا حالت تهوع گرفتید شنا کردن را متوقف کنید.
  • با خودتان میان وعده ببرید، چون شنا کردن باعث گرسنه شدنتان می شود.

کاربردی: گرگرفتگی بارداری چرا اتفاق می افتد؟ 11 روش درمان خانگی

در نهایت اینکه اگر در آب بودن را دوست دارید اما شنا بلد نیستید می توانید به کلاسهای مخصوص شنا بروید یا حتی بهتر است کلاسهای شنای مخصوص خانمهای باردار را پیدا کنید. شنا راهی عالی برای ایجاد آرامش در شماست و فواید زیادی هم برای مادران باردار دارد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا