نکات سلامتی مادران

گرگرفتگی بارداری چرا اتفاق می افتد؟ 11 روش درمان خانگی سریع

bestkid b

آیا گرگرفتگی (به انگلیسی Hot flash) در دوران بارداری نشانه بد و نگران کننده ای است؟ با اینکه این اتفاق معمولا طبیعی است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات احساس گرمای بیش از حد می تواند خطرناک باشد. اگر باردار هستید و این افزایش دمای بدن برایتان ناراحت کننده است، مطلب امروز ما را تا انتها بخوانید.

آیا گرگرفتگی یکی از عوارض بارداری است؟

بله. گرگرفتگی یکی از مواردیست که خیلی از خانمهای باردار تجربه می کنند. در واقع این عارضه به قدری شایع و رایج است که تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان داد 35 درصد از زنان باردار دچار گرگرفتگی می شوند.

در هر مقطعی از دوران بارداری ممکن است گرگرفتگی را تجربه کنید؛ اما معمولا این عارضه در اوایل بارداری شروع می شود و در سه ماهه سوم به اوج خودش می رسد. گاهی اوقات هم گرگرفتگی حتی بعد از زایمان هم ادامه پیدا می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: 6 ادویه مجاز و ممنوع در حاملگی (بدترین ها و بهترین ها)

حالا شاید بپرسید که گرگرفتگی چه حسی دارد؟ خب، با اینکه تجربه هر کسی با دیگری متفاوت است؛ اما معمولا گرگرفتگی به صورت احساس هجوم گرما به صورت فرد خودش را نشان می دهد. علاوه بر این، گرگرفتگی باعث می شود بیشتر عرق کنید و در برخی موارد هم با سرگیجه همراه است.

با اینکه احساس سبکی سر در دوران بارداری رایج است، اما اگر نگران این مشکل هستید می توانید با پزشکتان صحبت کنید. یادتان باشد که هر اتفاقی در دوران بارداری بیفتد و نگران آن باشید، حتما باید آن را با پزشک در میان بگذارید و پرسیدن هیچ سوالی احمقانه نیست.

چرا گرگرفتگی اتفاق می افتد؟ آیا کاری هست که برای آن انجام بدهیم؟

خب، تعجب آور نیست که بگوییم گرگرفتگی در اوایل دوران بارداری بیشتر به خاطر تغییر میزان هورمونها اتفاق می افتد. دلیل اصلی این عارضه هورمونهای استروژن و پروژسترون هستند که در دوران بارداری برای کمک به سلامت و رشد جنین در بدن مادر افزایش پیدا می کنند.

وقتی نوزاد شما به دنیا آمد، میزان این هورمونها هم به طور چشمگیری کاهش می یابد و این یعنی ممکن است پس از زایمان هم تنظیمات دمای بدن شما بهم بخورد.

عوامل دیگری هم مثل افزایش جریان خون در بروز گرگرفتگی نقش دارند. ممکن است باور نکردنی و غیر ممکن به نظر برسد، اما حجم خون شما در زمان بارداری تا 50 درصد یعنی تا دو برابر افزایش پیدا می کند! با این اتفاق، کار قلب هم بیشتر می شود. اگر همه این اتفاقات را کنار هم بچینید متوجه می شوید که دمای سیستم گرمایش داخلی شما در طول بارداری چند درجه ای بالاتر می رود.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

پس اگر در این دوران دچار گرگرفتگی ناگهانی شدید بدانید که این علامت شایعی بین خانمهای باردار است. اما مواردی هم وجود دارد که نگران کننده هستند. بیایید با هم این موارد را بررسی کنیم.

آیا گرگرفتگی بیش از حد، نگران کننده و مضر است؟

سوالی که ذهن خیلی از خانمهای باردار را مشغول کرده این است که گرگرفتگی تا چه حد معمولی و طبیعی است و از کجا به بعد باید نگران شد؟ واقعیت این است با اینکه دمای بدن شما در طول بارداری کمی بیشتر می شود؛ اما احساس گرمای بیش از حد در این دوران نگران کننده است.

خنک کردن خودتان و فرزندتان در طول بارداری کار سخت تری است و افزایش دمای بدن، شما را در معرض گرمازدگی و کم آبی قرار می دهد.

برای جلوگیری از کم آبی در دوران بارداری، مصرف کافئین را کم و از ورزشها و فعالیتهایی که باعث تعریق زیاد می شوند خودداری کنید. تحقیقات اخیر نشان می دهند که گرگرفتگی بیش از حد در دوران بارداری برای رشد جنین مضر است و منجر به بروز طیف وسیعی از عوارض از جمله زایمان زودرس، مرده زایی و وزن کم نوزاد هنگام تولد می شود.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

علاوه بر این، افزایش بیش از حد دمای بدن مادر احتمال بروز نقص در لوله عصبی- ساختاری که مغز و ستون فقرات کودک شما را تشکیل می دهد- را بالا می برد. به همین دلیل متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که در دوران بارداری دمای بدن خود را در محدوده 39 درجه سانتیگراد یا کمتر نگه دارید. اگر احساس تشنگی شدید، تب، گیجی و یا تعریق بیش از حد دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

با انجام کارهای زیر می توانید بدنتان را در طول بارداری خنک نگه دارید:

  • از حمام آب داغ و جکوزی خودداری کنید.
  • زیاد زیر آفتاب داغ نمانید.
  • بدنتان را هیدراته نگه دارید. هر روز 8 لیوان آب بنوشید و اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید از نوشیدنی های خنک استفاده کنید.
  • شنا کنید. شنا در دوران بارداری کاملا بیخطر است؛ مگر اینکه پزشکتان آن را قدغن کرده باشد.
  • به خودتان زیاد فشار نیاورید و در این دوران ورزشهای کم فشار را انتخاب کنید.
  • دمای داخل خانه را پایین نگه دارید. دوش آب سرد بگیرید، کنار پنکه بنشینید و اتاقتان را به تهویه مطبوع مجهز کنید. کارهایی که برای آرامسازی و خنک کردن بدنتان میشناسید را امتحان کنید.
  • می توانید از کمپرس سرد هم استفاده کنید، فقط یادتان باشد که هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوستتان قرار ندهید. آن را در یک کیسه یا حوله بپیچید و بعد روی بدنتان بگذارید.
  • کنار تختتان یک بطری آب خنک بگذارید.
  • لباس های نخی و خنک بپوشید و از ملافه های سبک و نازک استفاده کنید.

آیا می توان از پد حرارتی برای تسکین علائم بارداری استفاده کرد؟

بله. اما این کار را با احتیاط انجام بدهید و اگر دمای بدنتان بالاست بهتر است از روش دیگری استفاده کنید.

مراقبت از پوست در بارداری (12 نکته ساده و لازم)

جمع بندی

همانطور که در این مطلب هم اشاره کردیم، گرگرفتگی یکی از علائم رایج و شایع دوران بارداری است که خیلیها آن را تجربه می کنند؛ اما احساس گرمای بیش از حد می تواند خطرناک باشد. شما به عنوان یک خانم باردار و مادر آینده باید سلامتی خودتان و فرزندتان را در اولویت قرار بدهید. پس اگر احساس کردید بیش از حد دچار گرگرفتگی می شوید بهتر است با پزشکتان صحبت کنید و در ضمن از مکانهای گرمازایی مثل آشپزخانه هم بیرون بیایید و مراقب سلامتی خودتان باشید. برای شما و کودک دلبندتان بهترینها را آرزو می کنیم. (منبع)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا