نکات سلامتی مادران

6 ادویه مجاز و ممنوع در حاملگی (بدترین ها و بهترین ها)

bestkid b

بارداری محدودیت های زیادی را چه در سبک زندگی و چه عادات غذایی تان به وجود می آورد. آنچه که می خورید روی جنین تأثیر می گذارد، به همین دلیل هم هست که توجه به سلامتی آن قدر مهم می باشد. شما به عنوان یک مادر، باید در انتخاب این که چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید، محتاط باشید. حتی باید حواس تان به ادویه هایی که در دوران بارداری باید و نباید بخورید، هم باشد.

مسلما ادویه جات در آشپزخانه ما جایگاه ویژه ای دارند و بدون آن ها غذا های ما بدون عطر و طعم هستند. با این که مصرف غذا های تند البته در حد اعتدال ، در دوران بارداری ضرری ندارد اما مصرف بیش از حد ادویه جات و ترشی جات می تواند مشکلاتی مثل سوزش سر دل ، هضم غذا و مشکلات اسیدی به وجود بیاورد. علاوه بر این چند ادویه هم وجود دارد که بهتر است برای حفظ سلامتی کودک و خودتان در دوران بارداری از مصرف شان پرهیز کنید.

حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

در ادامه در مورد این که آیا می توانید در دوران بارداری چه ادویه هایی را مصرف و از چه نوع ادویه هایی پرهیز کنید، مفصل صحبت کنیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

6 ادویه ای که باید در دوران بارداری بخورید

همان طور که گفته شد تغذیه در دوران بارداری واقعا مهم است . نوزادی که تازه متولد می شود، از چیز هایی که مادر می خورد، تغذیه می کند. پس برای این که این اطمینان به وجود بیاید که کودک دچار مشکل نمی شود، باید مراقبت های زیادی انجام شود.

یک خانم باردار باید مراقب باشد که در این دوران چه ادویه هایی می خورد. با این که ادویه ها مواد طبیعی هستند، اما همه آن ها مناسب دوران بارداری نیستند. ادویه هایی هستند که موادی تشکیل دهنده شان می ‌تواند منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شود یا تأثیر منفی بر رشد جنین بگذارد.

از طرفی هم، ادویه هایی وجود دارند که مصرف شان برای دوران بارداری بسیار مفید است. خوردن مقداری از این ادویه ها می تواند هم برای مادر و هم جنین مفید باشد. لیست زیر 6 ادویه ای که باید در دوران بارداری بخورید را معرفی خواهد کرد.

1-فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از مطمئن ترین ادویه ها در دوران بارداری است. اگر در حد اعتدال مصرف شود، می تواند بسیار مفید باشد. این ماده ایمنی که بدن در مرحله بارداری لازم دارد را بیشتر می کند.

یکی از راه های طبیعی؛ مبارزه با مشکلاتی مثل اسیدیته معده، سوء هاضمه و سوزش سر دل، گنجاندن فلفل سیاه در رژیم غذایی بارداری است. مشکلاتی مثل نفخ که در دوران بارداری اتفاق می افتد را می توان به راحتی با این ادویه از بین برد.

علاوه بر این اگر در دوران بارداری دچار سرماخوردگی و سرفه شده اید ، بهترین درمان خانگی این است که فلفل بیشتر در غذای تان بگنجانید.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

2- زنجبیل

زنجبیل بیشتر به خاطر ارزش دارویی اش معروف شده است . یکی از مطمئن ترین ادویه های دوران بارداری هم هست. مشکلات بارداری مثل حالت تهوع صبحگاهی را می توان به راحتی با کمک زنجبیل برطرف کرد. علاوه بر این با گنجاندن این ادویه در رژیم غذایی بارداری ، سطح کلسترول را می توان به راحتی در این دوران کنترل کرد.

بررسی ها نشان می دهند که گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی بارداری به شما کمک می ‌کند تا از ایمنی بیشتری برخوردار و در نتیجه سریع تر خوب شوید. خوردن زنجبیل به بدن شما کمک می کند تا مواد مغذی را از غذایی که مصرف می کنید جذب و به جنین منتقل کند.

3- هل

یکی از سوالات رایجی که همه می پرسند؛ این است که آیا مصرفِ هل در دوران بارداری بی خطر است ؟ هل یک عنصر کلیدی در ادویه های کاری‌ هندی است و چای دوستان از طعمی که به نوشیدنی شان می دهد، واقعا لذت می برند. مصرف هل در دوران بارداری بی خطر است، به شرطی که در حد اعتدال از آن استفاده کنید. این ادویه برای مبارزه با حالت تهوع بارداری واقعا مناسب است . آن دسته از زنانی که از کم خونی رنج می برند؛ می توانند گهگاهی یا حتی به طور منظم هل مصرف کنند.

یک بررسی نشان می دهد که خوردن هل منجر به کاهش سطح کلسترول هم می شود. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هل هم یکی دیگر از مزیت های آن برای دوران بارداری است. علاوه بر این ها، می توانید روغن هل را استنشاق کرده و ادویه آن را بخورید تا حالت تهوع صبحگاهی برطرف شود.

4- دارچین

دارچین یک ادویه پرکاربرد است که تقریبا در هر آشپزخانه ای پیدا می شود. شما می توانید تقریبا در هر غذایی دارچین بریزید. با این وجود، پزشکان با استفاده از مکمل ‌های دارچین در دوران بارداری مخالف هستند، زیرا این مکمل به عنوان یک گیاه قاعده آور طبقه ‌بندی می ‌شود و می ‌تواند باعث قاعدگی و در نتیجه سقط جنین شود.

خواص متنوع این ادویه مثل ضد التهاب و آنتی اکسیدان بودن و تنظیم کنندگی قند خون باعث تسکین درد زنان باردار می شود . البته همیشه با پزشک تان مشورت کنید تا بر اساس شرایط پزشکی و مراحل بارداری، شما را در مورد دوز مصرفی مناسب این ادویه راهنمایی کند.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

پوست دارچین حاوی مواد فعالی است که می تواند سطح قند خون را تنظیم کند. دیابت بارداری هم در این دوران بسیار شایع است. مصرف محدود این ادویه می تواند قند خون را کنترل کند. از طرفی مصرف منظم دارچین به کنترل فشار خون بالا هم کمک می کند . دارچین منبع غنی ویتامین C و E هم هست.

5- زیره سبز

جیرا یا زیره سبز گیاهی دارویی در آشپزخانه هندی ها است. این کشور بزرگ ترین تولید کننده و مصرف کننده این ادویه است. زیره سبز در آشپزی مردم این سرزمین هم واقعا کاربرد دارد. اگر می خواهید بدانید که آیا زیره در دوران بارداری بی خطر است، باید بگوییم، بله!

مصرف دانه زیره به مقدار محدود در دوران بارداری بی خطر است . مصرف بیش از حد زیره می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی مثل سوزش سر دل یا افزایش حرارت بدن شود . البته التهاب را کاهش می دهد و به مشکلات نفخ در دوران بارداری هم کمک می کند.

6- زردچوبه

مصرف زردچوبه در دوران بارداری بی خطر است. ماده کورکومین موجود در زردچوبه برای زنان باردار بسیار مفید است. مصرف غذا هایی که حاوی کورکومین هستند ؛ برای کنترل التهاب مفید است.

زردچوبه یکی از بهترین ادویه ‌هایی است که می‌ تواند سوزش سر دل را در دوران بارداری کنترل کند. همچنین مشخص شده است که مصرف منظم زردچوبه به رشد مغز جنین هم کمک می کند.

6 ادویه ای که در دوران بارداری باید از مصرفش اجتناب کنید

بسیاری از افراد خوردن غذا های تند در دوران بارداری را اشتباه می دانند و معمولا این تصور غلط را دارند که خوردن غذا های تند چه در بارداری و چه غیر بارداری خطرناک است. این نظریه درست نیست! غذا های تند در حد اعتدال بی خطر هستند. خوردن غذا های تند در دوران بارداری هم تاثیر خوب و هم بدی روی شما و جنین تان می گذارد.

بسیاری از زنان به خوردن غذا های تند برای شروع زایمان اعتقاد دارند. با این حال، هیچ مدرکی دال بر درستی این ادعا وجود ندارد. از طرف دیگر، لیست گیاهان و ادویه هایی که وجود دارد ، احتمالا بی خطر نیستند و نباید بدون تأیید پزشک مصرف شوند.

جالب و کاربردی: رنگ کردن مو در بارداری؟ (5 باید و نباید مهم)

در ادامه 6 ادویه ای که در دوران بارداری باید از آن ها اجتناب کنید را معرفی خواهیم کرد.

1-تخم گشنیز

مصرف تخم گشنیز یا دانیا برای دوران بارداری مضر شناخته شده و بهتر است یا اصلا مصرف نکنید و یا مقدارش را محدود کنید . محتوای فیتواستروژن این ادویه باعث تحریک انقباضات رحم می شود .

از نظر طب هندی آیورودا، این دانه ها بعد از بارداری و برای تحریک پریودی و پاک سازی رحم استفاده می شود. برای افزایش شیردهی و مقابله با اختلالات هورمونی هم مفید هستند. پس اگر می ‌پرسید که بالاخره تخم گشنیز در دوران بارداری بی خطر است یا نه، باید بگوییم که بله اما در حد اعتدال.

2- سیر

سیر یکی دیگر از آن ادویه های هندی است که باید از مصرفش در دوران بارداری اجتناب کنید. بسیاری از زنان باردار علائمی مثل سوزش دهان یا معده ، سوزش سر دل ، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را بعد از مصرف سیر تجربه می کنند.

بسیاری از افراد سیر را به رژیم غذایی شان اضافه می کنند زیرا خاصیت ضد ویروسی دارد. گفته می شود که مصرف سیر در سه ماهه اول مفید است؛ اما در سه ماهه دوم و سوم بهتر است که مقدارِ آن را کاهش دهید. به دلیل طعم و بوی تند آن، بسیاری از زنان باردار حالت تهوع می گیرند . با این که این ماده تقویت کننده سیستم ایمنی است، اما بهتر است در حد اعتدال از آن مصرف کنید.

3- آنقوزه

آنقوزه یا هینگ یک ادویه رایج هندی است که در دستور غذا های هندی به وفور از آن استفاده می شود. این ادویه برای درمان هر گونه مشکل قاعدگی مناسب است زیرا به تحریک رحم کمک می کند. هر چیزی در مقدار کم مصرف شود، مشکلی ندارد. مصرف زیاد آنقوزه می تواند باعث سقط جنین شود.

علاوه بر این می تواند در فشار خون تان هم اختلال ایجاد کند. خاصیت قاعده آوری این ماده خوراکی می تواند منجر به سقط جنین و قاعدگی شود ، البته اگر به مقدار زیاد استفاده شود . خوردن آنقوزه خام به دلیل طعم قوی اش می تواند باعث استفراغ و حالت تهوع شود و به همین دلیل برای زنان باردار مناسب نیست.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

4- دانه شنبلیله

خوردن دانه شنبلیله در دوران بارداری می تواند برای سلامتی شما مفید باشد ؛ اما از طرفی هم می تواند عوارض خاصی به همراه بیاورد. دانه های شنبلیله زمانی که در حد اعتدال مصرف شوند می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تا حد زیادی تقویت کنند.

شنبلیله یکی از ادویه ‌هایی است که باید در دوران بارداری از خوردنش اجتناب کنید، زیرا می ‌تواند باعث انقباض رحم شود. خوردن این ادویه در هر زمانی پیش از هفته سی و هفتم می تواند باعث زایمان زودرس شود. مصرف دانه شنبلیله ممکن است باعث نفخ، گاز معده، اسهال و حالت تهوع هم بشود.

5- نعناع فلفلی

نعناع یکی از این ادویه ها است . با این که چای آن به شل کردن رحم کمک می کند، اما طبق بررسی های به عمل آمده، خطر سقط جنین را هم افزایش می دهد . معمولا برای زنان باردار مکمل های مختلفی تجویز می شود. در برخی موارد، نعناع ممکن است بر جذب این دارو ها تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه بدن را از فواید آن ها محروم کند.

مصرف بیش از حد نعناع فلفلی به هر شکلی می تواند باعث سوزش سر دل که زنان در دوران بارداری بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند، بشود.

6- دانه کنجد

دانه های کنجد به عنوان روشی طبیعی برای سقط جنین استفاده می شوند . دانه کنجد یکی از ادویه‌ هایی است که در دوران بارداری نباید استفاده شود، زیرا می ‌تواند ماهیچه‌ های رحم را تحریک کند، باعث منقبض شدنش شود و در نهایت تخمک بارور شده را دفع کند .

در سه ماهه اول بارداری باید خیلی مراقب باشید و به همین دلیل بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

کلام آخر

یک خانم باردار باید از رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی کند که مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشد. با اینکه هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن غذاهای تند در دوران بارداری وجود ندارد، اما ممکن است مخصوصا اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید، در دستگاه گوارشتان کمی احساس ناراحتی کنید.

حتما بخوانید: پیاده روی در بارداری خوب است یا بد؟ 4 نکته مهم

بسیاری از زنان می دانند که در دوران بارداری چه باید بخورند و از چه چیزهایی اجتناب کنند تا زندگی بچه ای که در شکم آنها رشد می کند، به خطر نیفتد. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم در طول بارداری مراقب چیزهایی که می خورید باشید و اعتدال را رعایت کنید. (منبع اصلی)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا