نکات سلامتی مادران

مراقبت از پوست در بارداری (12 نکته ساده اما لازم)

bestkid b

آفتاب مخصوصا در فصل تابستان به پوست شما آسیب می رساند مگر این که از آن مراقبت کنید. اگر باردار هستید، پوست شما وحتی به گفته بهترین متخصصان در مرکز کاشت مو بیشتر از قبل نیاز به مراقبت و توجه دارد.

تابستان چه تاثیری روی پوست شما می گذارد ؟

تابستان می تواند خیلی راحت پوست شما را خراب کند مگر این که خوب از آن مراقبت کنید. برخی از مشکلات رایجی که در ماه های گرم سال با آن مواجه می شوید ، عبارتند از:

  • برنزه شدن پوست

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید در تابستان باعث برنزه شدن می شود. در موارد شدید می تواند باعث سوزش و قرمزی پوست همراه با خارش هم بشود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • پوست چرب و تعریق زیاد

در تابستان، بدن بیشتر عرق می کند تا دمای بدن پایین بیاید . غدد سبوم، چربی یشتری هم آزاد می کنند تا پوست رطوبتش را حفظ کند. با این وجود، چربی و پوست های مرده با هم ترکیب می شوند و منافذ را می بندند که آکنه و جوش را در پی خواهد داشت.

  • وز و خشکی مو ها به علاوه پوست سر چسبناک

حتما متوجه شده اید که مو ها در طول ماه های تابستان خشک، شکننده و وز می شوند. از طرفی پوست سر هم به دلیل تعریق زیاد چسبناک می شود.

  • واکنش فتو شیمیایی آلرژیک

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به واکنش فتو شیمیایی آلرژیک شود که باعث برنزه شدن بدن، تجمع رنگدانه و لکه دار شدن پوست در نواحی درگیر می شود.

مقابله با این مشکلات در دوران بارداری مهم است، در غیر این صورت ممکن است که پوست آسیب قابل توجهی ببیند. به همین خاطر بد نیست برخی از اقدامات پیشگیرانه مراقبت از پوست مخصوص خانم های باردار در تابستان را با هم بررسی کنیم.

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن زن می شود . معمولا در سه ماهه اول بارداری مشکلات پوستی مثل تیرگی پوست، آکنه و ریزش مو خود به خود برطرف می شود و پوست درخشنده می شود، اما این شرایط برای همه خانم ها صدق نمی کند . تغییرات هورمونی در برخی موارد می تواند باعث خشکی پوست، تجمع رنگدانه و آکنه شود. البته می شود که آن ها را در دوران بارداری هم درمان کرد .

برخی از زنان به دلیل افزایش حساسیت پوست از تجمع رنگدانه رنج می برند و شاهد لکه های تیره ای در اطراف گردن و زیر بغل شان هستند. زنان باردار به دلیل تولید بیش از حد ملانین که می‌ تواند به شکل لکه ‌های تیره در نزدیکی پیشانی، بخش بالایی لب و استخوان‌های گونه ظاهر شود، مستعد هایپرپیگمنیشن یا لک پوستی هستند.

در دوران بارداری، خط تیره مایل به قهوه ای که به صورت عمودی در زیر امتداد قسمت زیر شکم ظاهر می شود، علتش همین هایپرپیگمنتیشن است. معمولا بعد از تولد نوزاد این رنگ به رنگ طبیعی خودش بر می گردد. مشکلی که همه خانم‌ ها با آن مواجه هستند و چاره ای هم ندارد، به وجود آمدن ترک های پوستی است که به خاطر بزرگ تر شدن شکم به وجود می آید. پوست نسبتا الاستیک است ، اما کشیدگی بیش از حد باعث می‌ شود که رشته‌ های کلاژن و الاستین موجود در بافت پوست دچار پارگی و این ترک ها ایجاد شوند.

جالب و کاربردی: رنگ کردن مو در بارداری؟ (5 باید و نباید مهم)

حالا که می دانید با چه مشکلاتی رو به رو خواهید شد ، بیایید ببینیم چه کار هایی برای پیشگیری باید انجام بدهید.

  • حداقل تا حد امکان در ساعات اوج تابش خورشید از خانه بیرون نیایید.
  • از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و هر 2 تا 3 ساعت یک بار آن را تمدید کنید.
  • در صورت نیاز؛ از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
  • از کره کاکائو یا هر مرطوب کننده خوب دیگری برای پیشگیری یا کاهش ترک های پوستی استفاده کنید.
  • بدن تان را هیدراته نگه دارید.
  • از مرطوب کننده های غیر چسبنده استفاده کنید ؛ زیرا پوست شما در تابستان خشک تر می شود.
  • برای از بین بردن مو های زائد در دوران بارداری به جای اپیلاسیون و وکس کردن، با تیغ اصلاح کنید.
  • با این که وکس خطری ندارد، اما ممکن است به دلیل حساسیت بیش از حد پوست ، دردناک تر باشد.
  • از مصرفِ کرم های موبر خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شوند.
  • یک بار فیشیال ساده پوست در ماه کافی است، اما حواس تان باشد از روش های حرارتی مثل بخور استفاده نشود.
  • برای درمان های جدید پوست مثل فیلر ، بوتاکس، لیزر و لایه برداری شیمیایی بدون مشورت با پزشک تان اقدام نکنید.
  • روتین مراقبت از پوست روزانه تان را ترک نکنید . به استفاده از پاک کننده، ضد آفتاب و مرطوب کننده ادامه بدهید.
  • از مصرف کرم ترمیم کننده شب به خصوص اگر حاوی رتینوئید یا اسید سالیسیلیک باشد ، خودداری کنید . استفاده طولانی مدت می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزاد شود.
  • ایزوترتینوئین یک ماده فعال در درمان آکنه است که اگر قرار است باردار شوید ؛ باید مصرف محصولات حاوی آن را قطع کنید. این ماده می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند و باردار شدن را برای تان دشوار کند. علاوه بر این منجر به نقص مادرزادی جنین هم بشود.
  • مصرف محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید و کلیندامایسین که ترکیبات رایج برای درمان آکنه هستند هم بهتر است ؛ حتی در صورت بروز ناگهانی آکنه قطع شود. بهتر است از محصولات موضعی ملایمی که حاوی اسید گلیکولیک هستند استفاده کنید ؛ زیرا ضمن بی خطر بودن، آکنه را هم بهتر می کنند.
  • می توانید برای روشن کردن پوست صورت تان از سرم ویتامین C استفاده کنید . این محصول یک نوع آنتی اکسیدان بی خطر است که به ترمیم بافت ، التیام، حفظ سلامت و درخشندگی پوست شما کمک می کند و مصرفش در دوران بارداری بلامانع است.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

درمان های خانگی مخصوص مشکلات پوستی تابستانی در دوران بارداری

درمان ‌های خانگی بی‌ خطرترین روش برای مراقبت از پوست در دوران بارداری هستند . هیچ عارضه ای ندارند و پوست تان را درخشان و شاداب می کنند.

خارش پوست: بسیاری از زنان باردار در تابستان از خارش پوست رنج می برند. ژل آلوئه ورا ، روغن بادام و روغن نارگیل می توانند برای خارش پوست معجزه و به نرم و هیدراته نگه داشتن آن کمک کنند. اگر لازم است به صورت موقتی پوست تان را تسکین بدهید، می توانید لوسیون کالامین یا برش های نازک خیار را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

ترک های پوستی : تقریبا هر خانم بارداری به دلیل کشیدگی پوست شکم با این مشکل مواجه است. می توانید از دارو های طبیعی برای کاهش استرچ مارک های ناحیه شکم و سینه استفاده کنید. می ‌توانید در اوایل بارداری از روغن نارگیل ، روغن زیتون، ژل آلوئه ورا یا کره کاکائو برای درمان ترک‌ های پوستی استفاده کنید، آن ها می توانند معجزه کنند.

پوست خشک و ترک خورده : همه خوش شانس نیستند که پوست شان در دوران بارداری درخشنده شود . برخی از افراد باید با خشکی پوست ترک خورده و ریزش مو در دوران بارداری کنار بیایند . کرم و روغن جوانه گندم روی پوست خشک مثل معجزه عمل می کند و می توانید تفاوت محسوسی را مشاهده کنید. روغن جوانه گندم که سرشار از اسید های چرب است را می توان برای جلوگیری از ترک خوردن نوک سینه ها هم استفاده کرد.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید

تجمع رنگدانه ها و حلقه های تیره : بارداری تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می کند که باعث تجمع رنگدانه در گونه ها، پیشانی و گاهی اوقات در زیر بغل می شود و لکه های تیره ایجاد می کند . برای کاهش شدت این تیرگی ها، یکی از درمان های ساده خانگی این است که آب لیمو را با آب خیار مخلوط کنید و آن را چند بار در روز روی نقاط تیره بمالید . ماسک جو دوسر عسل را می توان به عنوان اسکراب و در نهایت ماسک زردچوبه و شیر خام را برای روشن کردن لک ها استفاده کرد. زردچوبه یک نعمت الهی برای پوست های مستعد آکنه است. مخلوط کردن زردچوبه با کشک می ‌تواند به کاهش لک ‌ها و همین طور شفاف کردن پوست کمک کند.

در دوران بارداری چه مراقبت های پوستی باید انجام بدهم؟

شما باید هر روز یک برنامه پاک سازی و رطوبت رسان ساده را دنبال کنید. سعی کنید آرایش سبک بکنید. مطمئن شوید که پوست تان باطراوت و هیدراته است. از یک رژیم غذایی مغذی پیروی و باید ها و نباید های تغذیه ای را رعایت کنید. از مواد شیمیایی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است بر جنین شما تأثیر منفی بگذارد. همیشه در این دوران به سراغ درمان های طبیعی بروید . چیز های ساده ای مثل زردچوبه ، آرد گرم، خیار، روغن نارگیل، شیر، کشک، ژل آلوئه ورا و غیره می توانند برای پوست شما عالی عمل کنند.

بارداری زن را از درون سرشار از شادی می کند که همین هم راز درخشندگی او است . البته به دلیل رفتار متفاوت هورمون ها در بدن، همه هم نمی توانند پوست درخشانی داشته باشد. اما شما می توانید برای حفظ درخشندگی یک روتین مرطوب کننده روزانه داشته باشید تا پوست انعطاف پذیر و هیدراته بماند . خیلی مایعات بنوشید. از خوردن غذا های ناسالم یا سرخ شده خودداری کنید. به درمان های طبیعی پایبند باشید و هر چیزی که مواد شیمیایی دارد را دور بریزید.

حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

چه طور می توانم در این دوران در تابستان پوستم را سالم نگه دارم؟

خوب، از آن جایی که بارداری نه ماه طول می کشد، شما باید در یکی از سه ماهه های بارداری با تابستان روبرو شوید، مگر این که خوش شانس باشید که بتوانید درست بعد از اوج تابستان باردار شوید و در آخر بهار زایمان کنید . بهتر است در خانه بمانید و از بیرون رفتن در زیر نور آفتاب به خصوص بعد از ظهر ها، خودداری کنید . استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بیشتر از 30 ضروری است . مایعات فراوان بنوشید و بدن تان را هیدراته نگه دارید. برای جلوگیری از نفخ، غذای سبک و مغذی بخورید.

یک خانم باردار در تابستان چه بخورد؟

هر چه که بخورید، تاثیرش را روی بدن تان می گذارد. گرمای تابستان ممکن است باعث ناراحتی تان می شود، اما می ‌توانید با مصرف میوه‌ ها و سبزیجات تازه که مقدار زیادی مواد مغذی برای شما و جنین تان دارند، بر آن غلبه کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی که برگ سبز دارد ، گوجه فرنگی و کدو سبز هم بسیار مفید هستند. هندوانه میوه‌ ای شگفت ‌انگیز است که شما را به خوبی هیدراته می‌ کند. برای تامین پروتئین بدن تان هم می توانید تخم مرغ آب پز میل کنید. ماست، خیار و نعناع از دیگر گزینه های خنکی هستند که برای تابستان مناسب اند.

یادتان باشد بارداری فقط نه ماه طول می کشد، اما لذت آوردن یک انسان سالم به دنیا یک عمر با شما خواهد بود . اگر سالم غذا بخورید، فعال باشید و روال مراقبت از پوست را حفظ کنید، می توانید به طرز شگفت انگیزی این مسئله را مدیریت کنید.

6 ادویه مجاز و ممنوع در حاملگی (بدترین ها و بهترین ها)

کمی حالت تهوع، خستگی و حس نفخ طبیعی است و نباید شما را نگران کند . درست غذا خوردن و هیدراته نگه داشتن بدن، مهم ترین فاکتور هایی هستند که از یبوست و سایر مسائل جلوگیری می کنند و به درخشش پوست تان کمک می کنند. هر اتفاقی که بیفتد ، کرم ضد آفتاب باید در طول تابستان همراه همیشگی تان بماند. (منبع1 منبع2)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا