نکات سلامتی مادران

مصرف شکلات تلخ در بارداری: فواید و میزان مصرف استاندارد

bestkid b

طبق اعلام دانشگاه Laval در شهر کبک کانادا، مصرف شکلات در دوران بارداری باعث افزایش رشد و نمو جنین می شود. مصرف منظم شکلات تلخ به مقدار کم و در سه ماهه اول بارداری می تواند عملکرد جفت را بهبود ببخشد. ما امروز در این مطلب به شما می گوییم که چرا باید شکلات بخورید و چه مقدار مصرف شکلات می تواند بی خطر و امن باشد.

آیا خوردن شکلات در دوران بارداری بی خطر است؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مصرف شکلات در بارداری بی خطر است. این تحقیقات مزایای مصرف شکلات را هم تایید می کنند؛ اما خیلی مهم است که خانم های باردار مقدار مصرف کافئین روزانه شان را در حد کمتر از ۲۰۰ میلی گرم نگه دارند.

شکلات حاوی کافئین است و این ماده می تواند عملکرد بدن شما طی بارداری را مختل کند. کافئین روی انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی که سیگنال دارند) تاثیر می گذارد و همچنین می تواند باعث دیابت حاملگی و افزایش وزن بیش از حد هم بشود. برای همین باید در مصرف شکلات در بارداری اعتدال داشته باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات)

دکتر امانوئل بوژولد (Emmanuel Bujold)، پزشک متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه لاوال در شهر کبک کانادا در این خصوص می گوید: “مشاهدات ما حاکی از این است که مصرف مرتب شکلات تلخ در سه ماهه اول بارداری- چه حاوی فلاوانول بالا باشد و چه نه- منجر به عملکرد بهتر جفت می شود”.

چرا باید در دوران بارداری شکلات بخورید؟

کارشناسان به خانم های باردار توصیه می کنند شکلات بخورند. فلاوانول های موجود در جزء اصلی تشکیل دهنده شکلات یعنی کاکائو، برای خانم های باردار مفید است. هر چه شکلات تلخ تر باشد فلاوانول های موجود در آن نیز بیشتر است. در ادامه به چند مورد از فواید مصرف شکلات تلخ در دوران بارداری اشاره می کنیم:

۱- شکلات تلخ پره اکلامپسی را درمان می کند

پره اکلامپسی یکی از دلایل زایمان زودرس است که با افزایش فشار خون و بالا رفتن میزان پروتئین در ادرار هنگام بارداری مشخص می شود. فشار خون بالا منجر به تشنج می شود و همچنین می تواند لخته شدن خون و آسیب کبدی به همراه بیاورد.

طبق تحقیقات ارائه شده در مجله Annals of Epidemiology، تئوبرومین موجود در کاکائو به رفع این مشکل کمک می کند.

محققان دانشگاه Yale دریافته اند که مصرف شکلات، خطر ابتلا به پره اکلامپسی را تقریبا ۷۰ درصد کاهش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف شکلات تلخ حدود ۵ بار در هفته در جلوگیری از پره اکلامپسی به خصوص در سه ماهه سوم بارداری موثر است.

۲- شکلات تلخ فشار خون را تنظیم می کند

تئوبرومین موجود در کاکائو با گشاد کردن رگ های خونی به تنظیم فشار خون خانم های باردار کمک می کند.

حتما بخوانید: بهترین زمان خوردن کندر در دوران بارداری و روش مصرف آن

۳- شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان های ضروری است

شکلات سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام فلاونوئید است. خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تلخ به خانم های باردار کمک می کند تا سطح ایمنی بدنشان را افزایش بدهند و با برخی سرطان ها مبارزه کنند.

۴- شکلات تلخ از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند

خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات تلخ نقش پررنگی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی دارد و به همین دلیل از سیستم قلبی عروقی بدن حمایت می کند. هر چه شکلات تیره تر و تلخ تر باشد فواید آن برای قلب و عروق نیز بیشتر است.

۵- شکلات تلخ استرس را کاهش می دهد

شکلات تلخ با افزایش میزان اندورفین و سروتونین در مغز باعث بهتر شدن روحیه و خلق و خو می شود. یافتههای یک تحقیق منتشر شده در مجله Proteome Research نشان می دهد که مصرف ۴۰ گرم شکلات تلخ هر روز و به مدت ۲ هفته، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد. فلاوانول موجود در شکلات تلخ خستگی را کاهش می دهد و میزان استرس را کم می کند.

۶- شکلات تلخ باعث تولد نوزاد شادتر می شود

یافته های بدست آمده از تحقیقی که در مجله New Scientist منتشر شده نشان می دهد خانم های بارداری که در دوران حاملگی شکلات تلخ بیشتری مصرف می کنند نوزادان شادتر و سرزنده تری به دنیا می آورند.

در این تحقیق محققان بطور تصادفی چندین مادر که نوزادانشان شش ماهه بودند انتخاب کردند و از آنها پرسیدند در دوران بارداری چقدر شکلات مصرف کرده اند. بعد از آنها خواسته شد تا به سرزندگی و شادابی فرزندشان نمره بدهند. مادرانی که در دوران بارداری شکلات مصرف کرده بودند در مقایسه با مادرانی که به طور مرتب شکلات مصرف نکرده بودند به نوزادانشان نمره بالاتری دادند.

حتما بخوانید: کنجد در بارداری خوب است یا بد؟ نکات جالب

با این حال هنوز دلیل این مساله دقیقا مشخص نیست. ممکن است شکلات با عبور از جفت و رسیدن به شیر مادر و یا به خاطر انتقال احساس خوشحالی و شادی مادر باعث سرزندگی نوزاد شود.

یکی دیگر از یافته های جالب این تحقیق این بود که مصرف شکلات تلخ از جنین در برابر استرس های مادر محافظت می کند. مادرانی که هیچ وقت شکلات نخورده بودند در دوران بارداری استرس زیادی را تجربه کردند و نوزادان آنها نیز ترس داشتند. در مقابل مادرانی که شکلات مصرف کرده بودند استرس کمتری داشتند و نوزادانشان هم آرام تر بودند.

۷- شکلات تلخ میزان کلسترول خون را تنظیم می کند

شکلات تلخ قند و چربی کمی دارد. علاوه بر این فلاونوئیدهای موجود در آن باعث افزایش سطح کلسترول خوب، کاهش اکسیداسیون کلسترول بد و تنظیم قند خون می شود و همچنین با افزایش حالت ارتجاعی رگهای خونی به بهبود جریان خون کمک می کند.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

۸- شکلات تلخ منبع غنی آهن و منیزیم است

حدود ۱۰۰ گرم شکلات تلخ می تواند ۶۷% مقدار روزانه توصیه شده آهن و ۵۸% از نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین کند. آهن برای حفظ تعداد هموگلوبین در دوران بارداری ضروری است و منیزیم نیز به سوخت و ساز اسیدهای چرب کمک می کند.

چرا مصرف زیاد شکلات تلخ در دوران بارداری مفید نیست؟

دکتر بوژولد در این زمینه به ما می گوید: “مصرف شکلات در دوران بارداری باید معقول باشد و مقدار کالری آن هم باید در نظر گرفته شود”.

به خاطر دلایل زیر نباید در دوران بارداری بیش از حد شکلات مصرف کنید:

۱- کافئین

مهم است که حواستان به مصرف کافئین باشد. در طول بارداری نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز کافئین مصرف کنید چون مصرف بیش از حد کافئین می تواند به سقط جنین منجر شود. شکلات حاوی کافئین است و وقتی آن را با چای، قهوه یا سایر نوشیدنی ها مصرف می کنید، مقدار کافئین مصرفی تان بیش تر از مقدار توصیه شده روزانه می شود. هر ۴۲ گرم شکلات تلخ حاوی ۳۱ میلی گرم کافئین است. همین مقدار شکلات شیری ۱۰ میلی گرم کافئین دارد.

۲- کالری و چربی

مصرف زیاد شکلات به خاطر بالا بردن چربی و کالری باعث افزایش وزن بیش از حد می شود. اضافه وزن نیز به نوبه خود باعث ایجاد واریس، دیابت حاملگی و فشار خون بالا می شود و خطر نیاز به سزارین (زایمان بخش C) را افزایش می دهد. هر ۲۸ گرم شکلات تیره ۱۵۰ کالری و ۹ گرم چربی دارد. همین مقدار شکلات شیری هم حاوی۱۵۰ کالری و ۸٫۵ گرم چربی است.

حتما بخوانید: ورزش مناسب بانوان باردار: فواید و روش انجام به تفکیک هر ۳ ماه

۳- قند

قند بالای شکلات خطر افزایش وزن، دیابت حاملگی و مشکلات دندانی را افزایش می دهد. حدود ۴۲ گرم شکلات ۱۸ گرم قند دارد و همین مقدار شکلات شیر حاوی ۲۳ گرم قند است. پزشک متخصص زنان و زایمان مقدار بی خطر شکلات تلخ که می توانید مصرف کنید را به شما می گوید.

چطور شکلاتمان را عاقلانه انتخاب کنیم؟

۱- شکلات های تلخ تر را انتخاب کنید

شکلات تلخ حاوی حدود ۶۰۰ ترکیب اساسی از جمله فلاونوئید، منیزیم، تئوبرومین و آهن است. فلاونوئید به طور طبیعی آنتی اکسیدان است و به افزایش ویتامین C، کاهش فشار خون و تقویت عملکرد عروق کمک می کند.

۲- از مصرف موس شکلات خودداری کنید

مصرف موس شکلات به خانم های باردار توصیه نمی شود چون برای سلامتی جنین مناسب نیست. موس شکلات حاوی تخم مرغ خام است و می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مثل لیستریوز و توکسوپلاسموز شود. مصرف موس شکلات این خطر را به وجود می آورد که باکتری های سالمونلا از مادر به جنین منتقل شوند.

حتما بخوانید: فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی (و غذاهای نامناسب)

۳- شکلات های ارگانیک با حداقل قند

شکلات هایی را انتخاب کنید که حاوی حداقل مقدار شیرین کننده یا شکر تصفیه شده سفید باشند. دنبال شکلات های ارگانیک باشید چون این محصولات عناصر غیر اصلی یا GMO کمتری دارند. علاوه بر این شکلات هایی مصرف کنید که حاوی حدود ۶۵٪ کاکائو باشد چون کاکائو ماده مغذی محسوب می شود.

شیر شکلات در دوران بارداری

شیر شکلات مقدار مناسبی از کلسیم و ویتامین D برای بدنتان به ارمغان می آورد که برای رشد استخوان های جنین ضروری اند. یک فنجان شیر شکلات خانگی ۲۸۵ میلی گرم کلسیم به شما می دهد که برای رشد قلب، ماهیچه ها و اعصاب و لخته شدن خون بسیار ضروری و مهم است.

اگر در طول بارداری کلسیم کافی دریافت نکنید در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرید. می توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم گاهی اوقات یک فنجان شیر شکلات میل کنید.

حتما بخوانید: عکس اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری و همه نکات مهم

مصرف شیر شکلات در حد اعتدال راه خوبی برای دریافت کالری بیشتر است؛ مخصوصا اگر پزشک به شما گفته باشد باید وزنتان را افزایش بدهید. ک فنجان شیر شکلات خانگی حدود ۲۰۰ کالری به شما می دهد؛ اما این مقدار کالری بسته به نوع شیر ممکن است تغییر کند. شیر بدون چربی در مقایسه با شیر پرچرب کالری کمتری دارد؛ اما به هرحال هر دوی آنها نسبت به سایر نوشیدنی ها بهترند.

نکته مهم: مصرف بیش از حد شکلات تلخ یا هر نوع شیرینی دیگری باعث کاهش فضا برای غذاهای سالم دیگر می شود. شما در دوران بارداری باید رژیم متعادلی داشته باشید که شامل غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات، میوه و سبزیجات باشد. شکلات تلخ را به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادلتان در نظر بگیرید.

پرسش های متداول

۱- آیا مصرف شکلات داغ در دوران بارداری بی خطر است؟

بله. خوردن شکلات داغ یا همان هات چاکلت در دوران بارداری بی خطر است چون حاوی کافئین بسیار کمیست و معمولا در هر وعده ۲۵ میلی گرم کافئین دارد. خانم های باردار می توانند روزانه تا ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند؛ بنابراین مصرف شکلات داغ به میزان متوسط کاملا بی خطر است.

۲- چرا خانم های باردار میل به خوردن شکلات پیدا می کنند؟

دلیل دقیق اینکه چرا خانم های باردار ولع خوردن شکلات پیدا می کنند مشخص نیست. برخی معتقدند کمبود عناصری مثل آنتی اکسیدان ها و منیزیم در بدن باعث میل به خوردن شکلات می شود؛ اما تحقیقات علمی با این نظر مخالف است، چون به ندرت اتفاق می افتد که خانم های باردار تمایل به خوردن سبزیجات سبز رنگ یا سایر مواد مغذی داشته باشند.

نظر دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که زنان باردار شکلات هوس می کنند چون شکلات روی مغز تاثیر شادی آفرینی دارد. همچنین اعتقاد بر این است که این هوس به خاطر تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

حتما بخوانید: در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

با همه اینها بر اساس مقاله منتشر شده در مجله Frontiers in Psychology، هوس خوردن شکلات صرفا یک نتیجه ذهنی است تا زیست شناسی؛ به این معنی که خانم های باردار تصور می کنند می توانند بدون نگرانی از اضافه وزن، هر چه دلشان می خواهد در دوران بارداری بخورند.

۳- آیا ویار شکلات می تواند نشان دهنده جنسیت جنین باشد؟

برخی ها عقیده دارند هوس خوردن شکلات در دوران بارداری به دلیل جنسیت کودک است. یعنی اگر خانمی در دوران بارداری اش مدام به سمت خوراکی های شیرین مثل شکلات، آب نبات یا محصولات لبنی برود، دختر به دنیا می آورد. با این حال این عقاید هیچ نوع پشتوانه علمی ندارند. ممکن است شما در دوران بارداری تان به شدت ویار شکلات داشته باشید ولی در نهایت پسر بدنیا بیاورید.

۴- در دوران بارداری چقد شکلات می توان مصرف کرد؟

بارداری هر خانمی با بقیه متفاوت است و نیازهای غذایی آنها هم با هم فرق می کند. مقدار شکلاتی که شما می توانید در طی بارداری بخورید به وضعیت کلی سلامتی شما بستگی دارد. برای اطلاع از این موضوع با پزشکتان صحبت کنید.

۵- آیا می توانم هنگام بارداری شکلات سفید بخورم؟

شکلات سفید قند بالایی دارد و حاوی کافئین نیست. مصرف مقدار متوسط این نوع شکلات در روز مشکل خاصی پیش نمی آورد.

حتما بخوانید: ۳۰ تا از مهم ترین نکات بارداری در طب اسلامی

۶- مصرف شکلات تلخ در سه ماهه اول بارداری چه فوایدی دارد؟

مصرف شکلات تلخ در سه ماهه اول بارداری، برخی مواد مغذی اساسی را برای جنین شما فراهم می کند. این مواد شامل آهن ، روی و ویتامین K هستند که برای رشد جنین ضروری اند. با این حال باید مراقب باشید، چون مصرف بیش از حد شکلات باعث افزایش وزن می شود.

۷- فواید مصرف شکلات تلخ در طول سه ماهه دوم بارداری چیست؟

شکلات تلخ حاوی منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است. همه این عناصر برای رشد و تکامل جنین شما ضروری اند. با خیال راحت می توانید در طول سه ماهه دوم بارداری تان به میزان متوسط از شکلات تلخ استفاده کنید.

۸- آیا خانم های باردار می توانند کیک شکلاتی بخورند؟

بله می توانند؛ اما در حد اعتدال. شما می توانید بستنی شکلاتی هم بخورید ولی حواستان باشد که زیاده روی نکنید چون این خوراکی ها قند و چربی بالایی دارند.

حتما بخوانید: همه نکاتی که در مورد ماساژ بارداری باید بدانید

اگر باردار هستید از مزایای شکلات تلخ غافل نشوید. اگر در طول بارداری تان هوس خوردن غذاهای مختلف داشتید تجربه تان را با ما به اشتراک بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا