آموزش نقاشی به کودکان

فواید و روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان (با توجه به سن آنها)

bestkid b

در این مطلب نکات مفیدی در مورد نحوه ی آموزش رنگ آمیزی به کودکان به تفکیک سن آورده شده است. نقاشی کشیدن برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی بصری بسیار مورد نیاز است. این در حالیست که بسیاری از کودکان روش رنگ آمیزی و نقاشی کردن را نمی دانند. آموزش مهارت های رنگ آمیزی با چیزی که بسیاری از والدین تصور می کنند، کاملا متفاوت است! در این پست مهارت های رنگ آمیزی را بر اساس سن تجزیه میکنیم و نکات خاصی را برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان آموزش می دهیم.

رنگ آمیزی بخش مهمی از دوران کودکی و بزرگ شدن است. رنگ آمیزی نوعی مهارت است و آموزش آن به کودکان مزایای زیادی دارد. این مهارت قدرت دست، مهارت های ادراکی بصری و دقت را تقویت می کند. کودک با رنگ آمیزی می تواند خلاقیت خود را به نمایش بگذارد و به حاصل کار خود افتخار کند. اینکار اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و همچنین درک علت و معلول و میزان توجه کودک را بالا می برد.

رنگ آمیزی مرحله مهمی از رشد کودک هم هست. نقاشی کشیدن و رنگ آمیزی، بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری مهارت های اولیه کودکی مانند نوشتن، مهارت های حرکتی ظریف و استدلال فضایی است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نحوه آموزش مهارت های رنگ آمیزی به کودکان

رنگ آمیزی می تواند برای بچه ها سخت باشد. بچه های زیادی هستند که از رنگ آمیزی کردن فرار می کنند. در بسیاری مواقع کودکان استفاده از ماژیک را به مداد رنگی ترجیح می دهند. این مشکلات دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتنداز:

  • رنگ آمیزی سخت است!
  • رنگ آمیزی به دست کودک آسیب می رساند
  • رنگ آمیزی دست های کودک را خسته می کند
  • کودک استفاده از ماژیک را به مداد رنگی ترجیح می دهد
  • رنگ آمیزی داخل خطوط سخت است
  • به پایان رساندن یک صفحه کامل رنگ آمیزی برای کودک دشوار است

اینها دلایلی ست که موجب می شود کودکان از رنگ آمیزی متنفر باشند و در بسیاری از موارد به تقویت قدرت دست و مهارت های اساسی نیاز دارد.

دانلود رایگان 30 الگوی رنگ آمیزی کودکان با کیفیت بالا

مهارت های مورد نیاز برای رنگ آمیزی

مهارت های اساسی که نقش مهمی در رنگ آمیزی دارند عبارتنداز:

  • تقویت قدرت دست ها برای حرکت دادن مداد رنگی روی کاغذ
  • روش صحیح در دست گرفتن مداد
  • کنترل حرکت مداد با انگشتان به جای کل دست (بازو و مچ)
  • مهارت های ادراکی بصری
  • هماهنگی چشم و دست
  • داشتن تجربه قبلی در زمینه فعالیت های حرکتی ظریف یا درشت

دیگر مهارت های مورد نیاز برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان عبارتنداز:

مهارت های حرکتی ظریف: برای نگه داشتن صحیح مداد رنگی، کودکان باید مهارت های حرکتی ظریف خود را تقویت کنند. برای رنگ آمیزی اشکال، به قدرت دست نیاز است. برای رنگ آمیزی داخل خطوط، مهارت های حرکتی بصری مورد نیاز است.

برای توسعه ی مهارت های حرکتی ظریف می توان از فعالیت هایی مانند ساخت کاردستی با نخ و مهره، استفاده از قیچی و کار روی سطح عمودی مانند وایت بورد استفاده نمود.

رنگ آمیزی داخل خطوط: جنبه دیگر رنگ آمیزی، مهارت رنگ آمیزی داخل خطوط است. برای اینکار می توانید از فرزندتان بخواهید که اشکالی مانند مربع، مستطیل و دایره را رنگ کند تا بتواند در اینکار مهارت کافی را پیدا کند. تسلط بر اینکار می تواند نقطه شروع خوبی برای تسلط بر مهارت های ادراکی بصری مورد نیاز برای رنگ آمیزی باشد.

در دست گرفتن صحیح مداد: یکی از نکات مهم برای یادگیری مهارت رنگ آمیزی، در دست گرفتن صحیح مداد یا قلم مو است. برای اینکار می توانید مدادهایی با اندازه های مختلف در اختیار کودک قرار دهید تا به کنترل لازم برسد. کودک ممکن است در ابتدا مداد را با تمام انگشتان خود در دست بگیرد به گونه ای که کف دست با تنه ی مداد تماس داشته باشد. اما بتدریج به او یاد دهید که اینکار را به درستی انجام دهد.

تمام مهارت های فوق، نقش مهمی در آموزش مهارت های رنگ آمیزی به بچه ها دارند!

مهارت های رنگ آمیزی در سنین مختلف

در این قسمت مهارت های رنگ آمیزی را بسته به سن کودک تجزیه و تحلیل می کنیم. هر کودک در زمان های مختلف به مهارت های متفاوتی دست پیدا می کند. به طور کلی هر کودک باید مسیر رشد خود را طی کند.

اگر فکر می کنید که فرزند شما در توسعه ی برخی مهارت ها عقب مانده است، با پزشک صحبت کنید و همه چیز را برای او توضیح دهید. پزشک در صورت لزوم، شما را به کاردرمانی ارجاع می دهد.

مهارت های رنگ آمیزی در 6 ماهگی

همانطور که می دانید در این سن هیچ کودکی قادر به نقاشی کردن و رنگ آمیزی نیست! اما کودک بتدریج از انگشتان خود برای در دست گرفتن و کار کردن با اشیاء استفاده می کند و همین امر می تواند او را برای نقاشی کردن در آینده آماده کند.

توصیه ی ما به شما این است که هر زمان که احساس کردید فرزندتان می تواند مداد را در دست بگیرد (بدون اینکه خطری داشته باشد)، به او اجازه ی رنگ آمیزی بدهید. اطمینان حاصل کنید که در تمام مدت زمانی که به کودک فرصت رنگ آمیزی می دهید در کنار او هستید زیرا به احتمال زیاد مداد رنگی را در دهان خود قرار می دهد.

حتماً ببینید : ۲۰ نمونه نقاشی کودکانه فانتزی بسیار جذاب+ فیلم آموزش تصویری

نوزادان زیر شش ماه معمولاً اشیاء کوچک را از وسط یا کف دست خود می گیرند. تامی تایم (زمان قرار گرفتن نوزاد روی شکم)، زمان مناسبی برای تقویت دست های کودک است تا استقامت او در انجام کارهای حرکتی ظریف در سنین بالاتر قابل دستیابی باشد.

اکثر والدینی که کودکان 6 ماهه دارند، به آموزش رنگ آمیزی در کودکان فکر نمی کنند. این در حالیست که این مهارت به توسعه بسیاری از مهارت های حرکتی و شناختی (و نه فقط رنگ آمیزی) کمک می کند!

مهارت های رنگ آمیزی قبل از 1 سالگی

بدون شک کودکان 6 تا 12 ماه، قادر به رنگ آمیزی نیستند. با این حال آنها برای توسعه مهارت های حرکتی و بصری مورد نیاز برای نگه داشتن و کار با مداد رنگی در سال های بعد آماده می شوند.

در این مدت مهارت در دست گرفتن اشیاء بسیار رشد می کند! در این زمان کودک از انگشت شست خود بیشتر استفاده می کند و می تواند اسباب بازی های خود را تنها با انگشت شست و اشاره بردارد. در سن 12 ماهگی کودک باید بتواند اشیاء را محکم در دستان خود بگیرد. این امر انگشتان کوچک او را برای رنگ آمیزی در آینده آماده می کند!

کودکان در حدود یک سالگی، ممکن است علاقه بیشتری به خط خطی کردن داشته باشند. آنها به احتمال زیاد از کل بازوی خود برای حرکت مداد رنگی روی کاغذ استفاده می کنند. آنها ابتدا مداد را با حرکات بزرگی روی کاغذ حرکت می دهند اما پس از پیشرفت کافی و با تقویت مهارت های حرکتی، آن حرکات بزرگ بتدریج کوچکتر و کوچکتر می شوند.

در این سن کودکان مداد را با تمام انگشتان خود در دست می گیرند به گونه ای که کف دست با تنه ی مداد تماس پیدا کند.

مهارت های رنگ آمیزی در کودکان نوپا

از 12 ماهگی تا 2 سالگی، فرصت بسیار خوبی برای معرفی رنگ آمیزی به کودکان است. در این سن کودکان نوپا به رنگ آمیزی علاقه نشان می دهند و مهارت های مورد نیاز برای رشد حرکتی را توسعه می دهند. این زمان بسیار خوبی برای کشف چگونگی آموزش مهارت های رنگ آمیزی به کودکان است.

در حقیقت کودکان نوپای 12 ماه تا 2 ساله، مهارت های خود را تقویت می کنند و این زمان بسیار خوبی برای آموزش رنگ آمیزی به آنها است!

آموزش ۴ نقاشی ساده با مداد رنگی برای کودکان که عاشقش می شوند

در این بازه زمانی ، کودک نوپا شروع به تشخیص رنگ ها و اشکال محیط اطراف خود می کند و ممکن است هنگام خط خطی کردن، عمدا رنگ های مختلفی را انتخاب کند. کودک مداد رنگی یا ماژیک را کمی ملایم تر در دست خود نگه می دارد و مداد را طوری در دست می گیرد که تمام انگشتان خود را دور آن پیچیده باشد.

در این سال سعی کنید امکانات لازم برای رنگ آمیزی را در اختیار فرزندتان قرار دهید و فعالیت ها و فرصت های رنگ آمیزی مختلفی به کودک ارائه دهید. بهتر است از ابزارهای مختلفی برای رنگ آمیزی استفاده کنید.

روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان 1 تا 2 سال

در اینجا نکاتی برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان نوپا آورده شده است:

  • در ابتدا فقط یک مداد رنگی در اختیار کودک قرار دهید. ارائه گزینه های زیاد و متنوع می تواند کودک خردسال را گیج کند.
  • از ابزارهای رنگ آمیزی مختلف مانند مداد رنگی، مداد شمعی یا ماژیک استفاده کنید.
  • سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که به قدرت دست کمتری نیاز دارند و بتوان آن را به راحتی روی کاغذ حرکت داد.
  • نحوه رنگ آمیزی را به کودکان نوپا نشان دهید. در کنار کودکان خردسال بنشینید و رنگ آمیزی کنید تا فرصتی برای ارتباط با کودک و تعامل با او ایجاد شود. کودکان نوپا عاشق تقلید از دیگران هستند و می توانند با مشاهده رنگ آمیزی والدین خود، چیزهای زیادی در کنار آنها یاد بگیرند.
  • از کتاب های رنگ آمیزی مناسب سن کودک استفاده کنید. یک کتاب رنگ آمیزی بزرگ با جزئیات زیاد می تواند کودک را سردرگم کند. صفحات حاوی اشکال ساده در اندازه های کوچکتر را امتحان کنید.
  • انتظارات زیادی از کودک نداشته باشید. تنها قرار دادن مداد رنگی روی صفحه و خط خطی کردن، یک تجربه یادگیری عالی است که باعث تقویت قدرت دست، هماهنگی چشم و دست و افزایش تجربه می شود.
  • کودکان در این سن از کل بازوی خود برای حرکت دادن مداد روی کاغذ استفاده می کنند. کودکان نوپا با حرکات شانه، آرنج و بازو، رنگ آمیزی می کنند و قادر نیستند از حرکات ظریف انگشتان استفاده نمایند. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. رنگ آمیزی برای کودکان نوپا شبیه خط خطی کردن به نظر می رسد و این هیچ مشکلی ندارد!
  • با استفاده از بازی ها و اسباب بازی های رنگ آمیزی، کودک خود را تشویق کنید. سعی کنید از بازی های مهیجی استفاده کنید که فرزندتان را به رنگ آمیزی ترغیب می کند.
  • از راه های مختلف مانند کار با مهره ها، خمیر بازی، کار با قیچی، باز و بسته کردن دکمه ها یا بند کفش و… به تقویت مهارت های حرکتی ظریف کمک کنید.
  • کودک را به بازی با پازل ها و بلوک های مناسب سن خود تشویق کنید.

فرزند شما ممکن است علاقه زیادی به رنگ آمیزی نشان دهد و در این راه از شما تقلید کند. برای مثال سعی می کند نقاشی های شما را کپی کند یا به نحوه ی قرار دادن قلم روی کاغذ توجه کند. کودکان 2 ساله باید بتوانند یک خط عمودی را کپی کنند. این یک شاخص کلیدی برای تقویت مهارت های نوشتن است. کودکان در این سن از دست غالب خود برای رنگ آمیزی استفاده می کنند.

کودکان 2 ساله نیز از کل کف دست خود برای نگه داشتن مداد استفاده می کنند و این جای نگرانی ندارد.

مهارت های رنگ آمیزی کودکان 2 تا 3 سال

حدود 2 تا 3 سالگی، زمان اصلی توسعه مهارت های رنگ آمیزی اولیه در کودکان است.

یک کودک خردسال 3 ساله کم کم با استفاده از انگشتان خود، مداد را روی کاغذ حرکت می دهد. برخی از کودکان در این مرحله از رشد، مداد را به همراه پاک کن نگه می دارند. آنها به طور طبیعی باید انگشتان خود را نزدیک کاغذ بگذارند و این مهارت را در خود پرورش دهند.

برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان 2 تا 3 سال، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

از کودک 2 تا 3 ساله انتظار می رود که شروع به ترسیم تصاویر مشخص روی کاغذ کند. او ممکن است چیزی بکشد که برای شما معنی دار نباشد اما خواهد گفت که این نقاشی سگ یا یکی از اسباب بازی هایش است! در سن سه سالگی کودک باید بتواند یک خط افقی و یک دایره را روی کاغذ کپی کند.

حتما بخوانید :آموزش نقاشی سه بعدی به کودکان ۲ تا ۷ ساله در ۳ روز! (گام به گام)

برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان 2 تا 3 سال، باید آنها را دائما به نقاشی کشیدن تشویق کنید و وسایل مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهید. اغلب کودکان خردسال از انجام بازی هایی که باعث تقویت مهارت های حرکتی ظریف و درشت آنها می شود، اجتناب می کنند. سعی کنید بجای استفاده از بازی های رایانه ای و تبلت، کودک را به بازی هایی تشویق کنید که به تقویت قدرت دست، تحرک و مهارت های حرکتی آنها کمک می کنند.

روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان 2 تا 3 سال

سعی کنید دائما وسایلی مانند مداد و قلم را در اختیار فرزندان تان قرار دهید و از نکات زیر برای تقویت مهارت های رنگ آمیزی فرزندتان استفاده کنید:

  • از انواع و اندازه های مختلف مداد رنگی و دیگر ابزار رنگ آمیزی استفاده کنید.
  • از استفاده از مداد رنگی های کوچک و نصفه نترسید. شاید عجیب به نظر برسد اما گاهی اوقات یک مداد رنگی کامل برای دستان کوچک کودک بزرگ است. مداد رنگی های کوچکتر ممکن است برای کودک بهتر باشند و می توانند به عنوان یک ابزار تقویت کننده مهارت های حرکتی ظریف مورد استفاده قرار بگیرند.
  • انتظارات بالایی از کودک نداشته باشید. در این سن ممکن است کودک از خط بیرون بزند که این هیچ اشکالی ندارد.
  • فضاهای رنگ آمیزی کوچک با حاشیه های بزرگتری را ارائه دهید.
  • سعی کنید در این سن از اشکال ساده برای رنگ آمیزی استفاده کنید.
  • در صورت نیاز از مرزهای فیزیکی مثل چوب بستنی یا حتی انگشتان، برای کمک به رنگ آمیزی داخل خطوط استفاده کنید.
  • به فرزندتان آموزش دهید که ابتدا کناره های اشکال را رنگ کند و سپس به سراغ قسمت های مرکزی شکل برود.
  • سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که استحکام یا مقاومت کمتری روی کاغذ دارند و به راحتی می توان آنها را حرکت داد.
  • نحوه رنگ آمیزی را به فرزندتان نشان دهید. در کنار کودکان مشغول رنگ آمیزی شوید تا فرصتی برای ارتباط با کودک و تعامل با او ایجاد شود. کودکان عاشق تقلید از دیگران هستند و می توانند با مشاهده رنگ آمیزی والدین خود در کنار آنها چیزهای زیادی یاد بگیرند.

کودکان 2 تا 3 سال هم ممکن است نتوانند به درستی از انگشتان خود برای حرکت دادن مداد روی کاغذ استفاده کنند که هیچ اشکالی ندارد.

مهارت های رنگ آمیزی کودکان 4 تا 5 سال

کودکان در سنین پیش دبستانی یعنی در سن چهار و پنج سالگی، مهارت های رنگ آمیزی بهتری را در خود توسعه می دهند زیرا مهارت های حرکتی و بصری آنها با هم ادغام می شوند.

در حدود 4 سالگی، نقاشی های کودک تقریبا قابل تشخیص هستند. کودکان چهار ساله معمولاً انسان ها را با دو، سه یا چهار قسمت بدن ترسیم می کنند. به عنوان مثال فردی که کودک میکشد ممکن است یک دایره برای سر، یک مستطیل برای بدن و دو دایره برای پا داشته باشد.

مطلب خواندنی: ۲۰ نمونه نقاشی کودکانه فانتزی بسیار جذاب+ فیلم آموزش تصویری

کودک در سن پنج سالگی احتمالاً انسان ها را با شش قسمت بدن یا بیشتر ترسیم می کند! در این زمان فرزند شما جزئیاتی مانند انگشتان، رنگ چشم و دکمه های روی لباس به نقاشی خود اضافه می کند و به این ترتیب نقاشی آنها بیشتر به واقعیت نزدیک می شود.

در چهار سالگی انتظار میرود که کودک بتواند اشکال پیچیده تری را کپی کند. این یک مهارت حرکتی بصری بسیار پیچیده است! در حدود پنج سالگی انتظار می رود که کودک بتواند مربع و رنگ داخل خطوط را به خوبی کپی کند.

برخی کودکان پیش دبستانی می توانند حروف را بنویسند، نام خود را بنویسند یا الفبا را تکرار کنند. این به طور بالقوه برای کودک خردسال مضر است و توسط متخصصان کاردرمانی توصیه نمی شود. این تمرین های زود هنگام با مداد و نوشتن حروف، مطابق رشد مهارت های حرکتی کودک نیست.

۱۵ الگوی رنگ آمیزی جذاب برای کودکان بهمراه فیلم آموزشی

این امر منجر به شکل گیری اشتباه حروف و حرکات ضعیف برای نوشتن حروف می شود. علاوه بر این باعث ضعیف گرفتن مداد در دست می شود که تغییر آن در سال های بعد دشوار است. بنابراین بطور کلی آموزش زودهنگام حروف به کودکان کار درستی نیست به ویژه به این دلیل که در مهدکودک بر خلاف مدرسه، زمان کمی برای آموزش حروف اختصاص داده می شود. از طرف دیگر تغییر عادات اشتباهی که در کودک شکل گرفته است، کار دشواری می باشد.

آنچه کودکان پیش دبستانی در سن 4 و 5 سالگی به آن احتیاج دارند، بازی و فرصتی برای توسعه و تقویت مهارت های حرکتی ظریف، قدرت دست، هماهنگی چشم و دست و مهارت های حرکتی بصری است. این مهارت ها از طریق بازی تقویت می شوند.

روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان 4 تا 5 سال

برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان پیش دبستانی 4 تا 5 ساله، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از تمام استراتژی هایی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.
  • از کتاب های رنگ آمیزی متناسب با علاقه ی کودک استفاده کنید (برای مثال می توانید تصاویری مانند “اسب تک شاخ”، “ابرقهرمانان” وغیره را بسته به انتخاب کودک در اختیار او قرار دهید.)
  • کارهای هنری فرزندتان را به نمایش بگذارید! فضایی از خانه یا محل کار خود را به نقاشی ها یا رنگ آمیزی های فرزندتان اختصاص دهید. این یک انگیزه بزرگ برای بسیاری از کودکان محسوب می شود.
  • برای بهبود هماهنگی چشم و دست با استفاده از خطوط، از اشکال رنگ آمیزی کوچکتر و ظریف تر استفاده کنید. فضاهای رنگ آمیزی کوچکتر به کودکان این امکان را می دهد تا به جای مچ، آرنج یا شانه، از انگشتان خود برای حرکت دادن مداد رنگی روی کاغذ استفاده کنند.
  • از یک مداد رنگی کوچکتر یا شکسته استفاده کنید تا کودک بتواند راحتتر با آن کار کند.
  • از اشکال ساده با خطوط منحنی مانند دایره و بیضی استفاده کنید تا کودک بتواند با حداقل تغییر جهت و زاویه، رنگ آمیزی را انجام دهد.
  • خستگی دست یا تمایل به تغییر رنگ مداد رنگی، نشاندهنده ی ضعیف بودن دست های کودک است. برای تقویت دست های کودک می توانید از بازی هایی مثل کار با قیچی، خمیر بازی، کار با اسلایم و… را به او پیشنهاد دهید.
  • از کودک بخواهید تا مدادهای خود را تراش کند. اینکار موجب تقویت مهارت های حرکتی و دست کودک نیز می شود.

مهارت های رنگ آمیزی کودکان 5 تا 6 سال

از یک کودک 5 تا 6 سال انتظار میرود که بتواند اشکال مختلفی از جمله خطوط عمودی، افقی و متقاطع را کپی کند.

در حوالی پنج سالگی کودک باید بتواند در زمان نوشتن یا رنگ آمیزی، بصورت سه انگشتی (dynamic tripod grasp) مداد را در دست بگیرد. در این حالت مچ دست به سمت عقب می رود و فضای بین انگشت شست و اشاره افزایش میابد. همچنین انگشت حلقه و انگشت کوچک حلقه می شوند و قوس کف دست بیشتر می شود. این الگوی در دست گرفتن مداد موجب می شود که انگشتان بتوانند جدا از کف دست و مچ حرکت کنند و در نتیجه کنترل کودک بر مداد و استفاده از آن، بهبود پیدا کند. علاوه بر این موجب افزایش قدرت و کنترل و در نهایت توسعه ی مهارت های نوشتاری و رنگ آمیزی می شود!

کودک در شش سالگی باید بتواند اشکال پیچیده تری مانند مثلث و لوزی را کپی کند. علاوه بر این می توانید انتظار داشته باشید که به طور مستقل برخی از اشکال ساده تر مانند دایره ها و مربع ها را نیز ترسیم کنند.

الگوی سه انگشتی، پیشرفته ترین روش در دست گرفتن مداد است و کودک در تمام طول عمر خود از آن استفاده خواهد کرد. بطور کلی روش گرفتن مداد تا 6 سالگی باید اصلاح شود در غیر اینصورت تغییر آن مشکل خواهد شد و ممکن است کودک این روش را برای همیشه ادامه دهد.

۳ فیلم عالی آموزش رنگ ها به کودکان (رایگان)

روش آموزش رنگ آمیزی به کودکان 5 تا 6 سال

برای آموزش رنگ آمیزی به کودکان 5 تا 6 سال، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از همه استراتژی های ذکر شده در بالا (که برای کودکان زیر 5 سال گفته شد)، استفاده نمایید.
  • رنگ آمیزی را روی سطوح و زمینه های مختلف انجام دهید.
  • برای افزایش قدرت دست های کودک، از وسایلی استفاده کنید که به فشار و قدرت بیشتری نیاز دارند.
  • اگر قدرت دست کودک ضعیف است و او دائما از خستگی دست شکایت دارد، از مداد رنگی های سبک استفاده کنید.
  • از کودک بخواهید که اشکال بزرگتری را رنگ کند و وقت بیشتری را به اینکار اختصاص دهد.
  • برای آموزش رنگ آمیزی داخل خطوط، می توانید از نوار چسب استفاده کنید تا خطوط دقیق اشکال مشخص شود. اینکار را تا زمانی ادامه دهید که کودک بر این کار تسلط کافی پیدا کند.
  • خطوط را با استفاده از ماژیک مشخص تر کنید. رنگ روشن می تواند خطوط را کاملا واضح نشان دهد. می توانید از ماژیک های هایلایتر و امثال آن استفاده کنید.
  • استراتژی دیگر برای مشخص کردن خطوط در رنگ آمیزی، افزودن خطوط سیاه با کنتراست بیشتر یا تیره کردن حاشیه ها با یک ماژیک مشکی است. به سادگی از یک ماژیک مشکی برای واضح کردن خطوط استفاده نمایید.
  • برای کودکانی که در زمینه رنگ آمیزی مشکل زیادی دارند، از استنسیل یا شابلون استفاده کنید. شابلون هایی که برای کودکان طراحی شده است، در طرح های مختلفی موجود هستند و موجب می شود که کودک نقاشی و رنگ آمیزی را در یک فضای کنترل شده و مشخص انجام دهد.
  • اگر کودک در زمان رنگ آمیزی فشار ضعیفی به مداد وارد می کند، یک کاغذ سمباده زیر کاغذ قرار دهید تا مقاومت حین نوشتن افزایش پیدا کند. علاوه بر این می توانید از مدادهای نرم و پر رنگ استفاده کنید تا خوانایی نوشته بیشتر شود.

مهارت های رنگ آمیزی در کودکان 6 سال و بالاتر

گاهی اوقات کودکان 6 ساله با رنگ آمیزی مشکل دارند و ممکن است نسبت به کودکان همسن و سال خود، پیشرفت کمتری داشته باشند. این می تواند باعث تخریب اعتماد به نفس و عزت نفس کودک شود. در این سن به کودکان فرصت کمی برای رنگ آمیزی و نقاشی در کلاس درس داده می شود و بنابراین نمی توانند بخوبی در اینکار پیشرفت کنند. دانش آموزان معمولا از مداد رنگی برای رنگ آمیزی استفاده می کنند. رنگ آمیزی با مداد رنگی مستلزم قدرت بیشتر، دقت و حرکت صحیح دست با مداد است بنابراین می تواند کاری چالش برانگیز باشد.

روش آموزش مهارت رنگ آمیزی به کودکان بالای 6 سال

برای آموزش مهارت های رنگ آمیزی به کودکان بالای 6 سال، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • برای آموزش مهارت های رنگ آمیزی به کودکان بزرگتر، از همه روش هایی که در بالا ذکر شد استفاده کنید.
  • کودکان در این سن مهارت های حرکتی خوبی برای نوشتن و رنگ آمیزی و همچنین ساخت کار دستی با کاغذ رنگی، خمیر بازی و… دارند. ساخت کاردستی های مختلف با دست نه تنها ماهیچه های آنها را تقویت می کند بلکه برای رشد اجتماعی آنها نیز مفید خواهد بود و عزت نفس و مهارت های حل مسئله آنها را تقویت می نماید.
  • روی رنگ آمیزی با انواع مداد رنگی، ماژیک، مداد شمعی یا خودکار کار کنید.
  • از سطوح رنگ آمیزی متنوع استفاده کنید.
  • اگر کودک فشار زیادی روی کاغذ وارد می کند، به او یک مقوا بدهید و بگویید که نباید حین نوشتن یا رنگ آمیزی مقوا سوراخ شود.
  • از مجله های رنگ آمیزی یا کتاب های نقاشی مورد علاقه ی کودک استفاده کنید.
  • برای تقویت عضلات و مفاصل فوقاتی کودک، از نوشتن روی سطوح عمودی مثل وایت بورد استفاده کنید.

نتیجه گیری

اگر به دنبال راه های مناسب برای آموزش مهارت رنگ آمیزی به کودکان در سنین مختلف هستید، از نکات ارایه شده در این مطلب استفاده نمایید. رنگ آمیزی از مهارت هایی ست که باید از سنین کودکی آموزش داده شود. رنگ آمیزی باعث پرورش مهارت های حرکتی ظریف و در نهایت مهارت نوشتن در کودک می شود. الگوی اصلی در دست گرفتن مداد در کودکان، تکنیک سه انگشتی است که باید از سن 5 سالگی مورد استفاده قرار بگیرد.

۱۴ کاردستی با کاغذ رنگی (آموزش تصویری)

فرزندان خود را در تمام مراحل رشد تشویق کنید تا خلاقیت خود را کشف کنند و مهارت های حرکتی، حرکتی بصری، شناختی و اجتماعی – عاطفی خود را توسعه دهند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا