سلامت کودکان

دلیل سفید شدن مو در نوجوانی چیست؟ 5 درمان موثر

bestkid b

سفید شدن زودرس موها به هیچ وجه خوشایند نیست و افرادیکه به این وضعیت مبتلا هستند، به دنبال راه هایی برای حل آن می باشند.

سفید شدن زودهنگام موها، دلایل بسیار زیاد و متنوعی دارد. مطالعه ای که در سپتامبر 2019 در مجله بین المللی Trichology منتشر شدن نشان داد که یکی از اصلی ترین علل این وضعیت، ژنتیک است.

اما آیا بجز ژنتیک، عوامل دیگری هم در روند سفیدی زودرس موها دخیل هستند؟ بله. عوامل دیگری از جمله سیگار کشیدن، ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی و کمبود رژیم غذایی نیز می توانند در سفیدی زودرس موها نقش داشته باشند. در این مطلب، به تمام این عوامل اشاره شده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چرا موها به مرور زمان رنگ خود را از دست می دهند؟

ملانین رنگدانه ای ست که موجب رنگی شدن موها می شود. این رنگ می تواند مشکی، قرمز، بلوند، قهوه ای یا هر رنگ دیگری باشد. این رنگدانه در فولیکول های مو یا غلاف سلول ها و بافتی که ریشه مو را احاطه کرده است، یافت می شود و یکی از اجزای فرایند تشکیل مو می باشد.

با گذشت زمان، میزان ملانین در روند رشد مو کاهش میابد و این از دست دادن رنگدانه باعث می شود که موها خاکستری، نقره ای و در نهایت سفید شوند.

سفید یا نقره ای شدن موها، به دلیل سطوح پایین این رنگدانه ایجاد می شود بنابراین موهای سفید به بطور کامل رنگدانه ی خود را از دست داده اند.

طبق بررسی که در ژوئن 2017 در Pigment International منتشر شد، سفید شدن زودرس موها در مردم قفقاز قبل از 20 سالگی، در آسیایی ها قبل از 25 سالگی و آفریقایی ها قبل از 30 سالگی رخ می دهد.

این بررسی همچنین نشان می دهد که تقریباً50 درصد موهای 50 درصد مردم تا سن 50 سالگی، سفید می شوند.

5 دلیل سفید شدن موها در سن نوجوانی و جوانی

مهمترین دلایل سفید شدن زودرس موها عبارتنداز:

1- ژنتیک

رایج ترین علت سفید شدن زودهنگام موها، ژنتیک است. اما مکانیسم های زمینه ای آن هنوز به طور واضح مشخص نشده اند. بر اساس مطالعات انجام شده، ژن های فرد می تواند منجر به نقص در سلول های تولید کننده ملانین شود یا تولید ملانین را در سنین پایین متوقف نماید.

وقتی صحبت از سفید شدن مو به میان می آید، ژنتیک می تواند حتی برای افراد کم سن هم بسیار پر اهمیت باشد. بنابراین اگر متعجبید که چرا در سن 15 سالگی موی سفید دارید، باید بدانید که عوامل ژنتیکی مهمترین علت این وضعیت می باشد.

اگر سفید شدن موها به دلیل عوامل ژنتیکی و وراثتی باشد، برای مقابله یا معکوس کردن این روند، کاری نمی توان انجام داد. با این وجود در صنعت زیبایی، گزینه های بی پایانی برای تغییر موقت رنگ موها وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بنابراین اگر از ظاهر سفید موهایتان بیزار هستید، می توانید از روش های مختلفی برای پنهان کردن آنها استفاده کنید.

2- بیماری های خود ایمنی

برخی از اختلالات خود ایمنی می توانند باعث سفید شدن موها شوند. گزارش های موردی نشان می دهد که بیماری آلوپسی آره آتا می تواند باعث سفید رنگ شدن موها شود. این بیماری یک علت شایع ریزش مو است و موجب ایجاد نواحی گرد تاس روی پوست سر می گردد.

آلوپسی توتالیس نیز نوعی از آلوپسی آره آتا است که منجر به طاسی کامل یا ریزش کامل موهای سر می شود. مطالعه ای در اوایل دسامبر 2008 انجام شد نشان داد که این بیماری گاهی اوقات می تواند موها را به صورت انتخابی تحت تاثیر قرار دهد و فقط موهای سفید را سر جای خود باقی بگذارد.

15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

بیماری ویتیلیگو نیز یکی دیگر از اختلالات خود ایمنی است که باعث از بین رفتن سلول های رنگدانه ساز می شود. اگرچه این بیماری اغلب بر روی پوست تأثیر می گذارد اما می تواند لکه هایی از موهای سفید نیز ایجاد کند.

3- اختلال تیروئید

سفید شدن زودرس موها ممکن است با دیگر بیماری ها هم مرتبط باشد. اگرچه این امر به میزان زیادی شایع نیست.

اختلالات تیروئید، سندرم پیری زودرس یا عوارض جانبی برخی داروها می توانند باعث از دست رفتن رنگدانه مو شوند.

مطالعه ای که در اوایل نوامبر سال 2008 در مجله غدد درون ریز و متابولیسم انجام شد نشان داد اختلال تیروئید که گاهی اوقات با ریزش مو همراه است، با سفید شدن زودرس موها هم ارتباط دارد. اگرچه برای اثبات این امر تحقیقات بیشتری لازم است.

4- کمبود ویتامین

یافته های برخی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بین کمبود برخی مواد مغذی خاص و سفید شدن زودرس موها، ارتباط وجود داشته باشد.

مطالعه ای که در ژانویه سال 2013 در مجله Trichology منتشر شد نشان داد بدن افرادی که در جوانی با سفیدی مو مواجه می شوند، دارای سطوح پایینی از مواد مغذی ازجمله فریتین، کلسیم و ویتامین D است. در حالی که نتایج مطالعه ی دیگری که در اکتبر سال 2011 انجام شد نشان داد که بین سفید شدن زودرس موها و کمبود مس، روی و آهن بدن ارتباط وجود دارد.

همچنین مطالعه ای که در ژانویه 2017 در مجله Trichology منتشر شد نشان داد که کمبود ویتامین B12 در افرادی که سفیدی زودرس موها را تجربه می کنند، اغلب با کمبود اسید فولیک و بیوتین بصورت همزمان رخ می دهد.

5- سیگار کشیدن

سیگار شدن موجب پیری زودرس می شود که سفید شدن موها را نیز شامل می شود. نتایج مطالعه ای که در آوریل 2013 منتشر شد نشان داد که بین سیگار کشیدن و شروع سفید شدن موها قبل از 30 سالگی، ارتباط وجود دارد.

آیا خوردن برخی غذاها می تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، کمبود برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین D و B12، مس، روی و آهن، با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط است. به همین دلیل است که برخی افراد برای جلوگیری از سفید شدن موهایشان، روی خوردن غذاهای خاصی که حاوی این مواد مغذی هستند تمرکز می کنند.

اگرچه مصرف ویتامین ها باعث رفع سفیدی مو نمی شود اما مصرف برخی از ویتامین های خاص به جلوگیری از سفید شدن موها در آینده کمک می کند.

برای اینکه بفهمیم خوردن برخی مواد مغذی خاص می تواند روند سفید شدن مو را متوقف کند یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است. تا زمانی که در مصرف این ویتامین ها زیاده روی نشود، خوردن آنها برای جلوگیری از سفیدی موها هیچ ضرری ندارد.

بهترین غذاهایی که به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می کنند، آنهایی هستند که منابع غنی ویتامین D، B12 و همچنین مس، روی و آهن می باشند زیرا کمبود این مواد مغذی منجر به سفید شدن زودرس موها می گردد.

غذاهای سرشار از ویتامین D برای جلوگیری از سفید شدن موها عبارتند از:

  • ماهی های روغنی از جمله ماهی سالمون، ساردین، ​​شاه ماهی و ماهی خال مخالی
  • گوشت قرمز
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه

غذاهای سرشار از ویتامین B12 برای جلوگیری از سفید شدن موها عبارتند از:

  • گوشت
  • ماهی
  • شیر
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • غلات صبحانه غنی شده

غذاهای سرشار از مس برای جلوگیری از سفید شدن موها عبارتند از:

  • صدف
  • قارچ شیتاکه
  • توفو
  • سیب زمینی های شیرین
  • کنجد
  • بادام هندی
  • نخود
  • ماهی سالمون

غذاهای سرشار از روی برای جلوگیری از سفید شدن موها عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • حبوبات
  • صدف
  • آجیل و دانه ها
  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • غلات کامل

غذاهای سرشار از آهن برای جلوگیری از سفید شدن موها عبارتند از:

  • جگر مرغ
  • صدف
  • جگر گاو
  • لوبیا
  • عدس
  • برنج قهوه ای

آیا بادام می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند؟

برخی افراد ادعا می کنند که بادام می تواند برای پیشگیری از سفید شدن موها مفید باشد. اگرچه تحقیقات خاصی در این زمینه انجام نشده است اما بادام سرشار از مس است که ممکن است به جلوگیری از سفیدی زودرس موها کمک کند.

12 غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

آیا میوه ها و سبزیجاتی وجود دارند که روند سفیدی موها را برعکس کنند؟

همانطور که در بالا هم اشاره شد، سفید شدن موها بخشی اجتناب ناپذیر از روند پیری است. با افزایش سن، بدن ملانین کمتری تولید می کند. ملانین رنگدانه ای ست که موجب رنگی شدن موها می شود و موجب می گردد که موها به رنگ سفید خود بازگردد. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات برای حفظ سلامتی کلی بدن ضروری است اما خوردن میوه و سبزیجات بیشتر باعث نمی شود که موهای سفید دوباره به رنگ قبلی خود بازگردند. با این وجود، کمبودهای تغذیه ای ممکن است منجر به سفید شدن زودرس موها شود بنابراین خوردن میوه ها و سبزیجات مناسب تنها می تواند از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری کند.

غذاهای حاوی ویتامین B-9

ویتامین B-9 که به اسید فولیک نیز معروف است، برای حفظ رنگ موها مهم است زیرا کمبود اسید فولیک منجر به سفید شدن زودرس موها می شود. دیگر علائم کمبود اسید فولیک بدن شامل خستگی، زخم شدن دهان، رشد ضعیف و ورم زبان است. مردان و زنان بالغ به 400 میکروگرم اسید فولیک در روز نیاز دارند، در حالی که نیاز زنان باردار و شیرده به این ویتامین، بیشتر از 500 تا 600 میکروگرم در روز است. سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج به طور طبیعی دارای اسید فولیک هستند. آووکادو، بسیاری از حبوبات، جوانه بروکسل، سبزیجات ریشه ای و آب پرتقال نیز دیگر غذاهای سرشار از اسید فولیک می باشند.

غذاهای سرشار از آهن

اسفناج، لوبیا قرمز، سیب زمینی، عدس، کشمش و آلو خشک و آب آلو همگی منابع خوب آهن هستند. میزان مجاز توصیه شده آهن برای مردان بزرگسال روزانه 8 میلی گرم و برای زنان بین 19 تا 50 سال، 18 میلی گرم است. این میزان برای زنان باردار، 27 میلی گرم در روز است. نتایج مطالعه ای که در سال 2012 در “Biological Trace Element Research” منتشر شد نشان داد که سطح پایین آهن بدن با سفید شدن زودرس موها ارتباط دارد. محققانی که این مطالعه را انجام دادند، تأثیر سطوح پایین مس، روی و آهن را بر سفید شدن زودهنگام موها مورد بررسی قرار دادند.

حتما بخوانید: تاثیر بارفیکس در افزایش قد کودکان و نوجوانان (تحقیقات جدید)

غذاهای سرشار از مس

میوه ها و سبزیجات غنی از مس عبارتند از عدس، سیب زمینی، قارچ، سبزیجات برگ تیره و میوه های خشک مانند آلو. مس برای برخی آنزیم های ضروری از جمله تیروزیناز مورد نیاز است که برای تولید ملانین بسیار مهم است. مطالعه ای که در سال 2012 در “Biological Trace Element Research” منتشر شد، ارتباط معنی داری را بین سطح پایین مس و سفید شدن زودرس موها نشان داد. مقدار مجاز توصیه شده مس برای مردان و زنان بالغ 900 میکروگرم در روز است. این میزان برای زنان باردار به 1000 میکروگرم و برای زنان شیرده به 1300 میکروگرم افزایش می یابد.

سایر حالات سفید شدن مو

موهای سیاه و سفید

افرادی که موهای تیره دارند ممکن است متوجه سفید شدن موهای سیاه خود در ریشه شوند. این امر بدین دلیل رخ می دهد که برخی از تارهای مو، چرخه رشد خود از جمله تزریق ملانین را به پایان رسانده اند و آماده ریزش هستند.

موهای انسان به طور مداوم در چرخه های مختلفی در حال رشد و ریزش است. کاهش ملانین به طور مستقیم با ژن های فرد ارتباط دارد.

احتمال اینکه انتهای تار مو قبل از ریشه ی آن سفید شود، کمتر است.

سفید شدن بسیار سریع موها

گاهی اوقات موهای فرد طی اضطراب یا فشار شدید روانی سفید می شود. ماری آنتوانت ملکه ی فرانسه بود که تمام موهای وی شب قبل از گردن زدنش، سفید شدند. به همین دلیل است که به سفید شدن ناگهانی موها “سندرم ماری آنتوانت” گفته می شود.

با این وجود هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه موهای سر یک فرد می تواند به سرعت سفید شود وجود ندارد. اگرچه چند گزارش تاریخی در مورد “سندرم ماری آنتوانت” وجود دارد اما تحقیقاتی که در دسامبر 2008 انجام شد نشان داد که این گزارشات تاریخی به احتمال زیاد مربوط به آلوپسی آره آتا یا شستن رنگ موی موقت بوده است.

نتیجه گیری

سفید شدن موها بخشی جدایی ناپذیر از روند پیری است که عواملی مانند ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم در آن دخیل می باشند. این وضعیت می تواند نتیجه عدم تعادل هورمونی و استرس هم باشد که می تواند میزان پراکسید هیدروژن موها را افزایش دهد و باعث سفید شدن آنها شود. سفیدی موها در هر سنی می تواند ایجاد شود. به طور کلی ژنتیک مهمترین عامل در سفید شدن موها است. اگر موهای والدین شما خیلی زود سفید شده است، به احتمال زیاد موهای شما هم زود سفید می شود.

راههای شاد زیستن کودکان (و پرورش کودک شاد)

برخی بیماری هایی (که در این مطلب به آنها اشاره شد) نیز در روند سفید شدن موها دخیل هستند. اگر موهای شما بدون داشتن سابقه ی خانوادگی، در حال سفید شدن زودهنگام است یا اگر با تغییر رنگ ناگهانی موها یا ریزش بیش از حد آنها مواجه شده اید، می توانید به پزشک مراجعه کنید و علائم و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید.

منبع1 منبع2 منبع3

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا