آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر فرزند نوجوان

bestkid b

از زمانی که والد شدم، بدنبال نکات مثبت در زمینه فرزند پروری بوده ام. هر مرحله از زندگی کودک دارای پستی و بلندی است، اما سال های نوجوانی چالش برانگیزتر هستند. این سال های غیر قابل پیش بینی و دشوار مرحله مهمی از رشد هر فرد محسوب می شوند.

یافتن و توسعه استراتژی های مثبت فرزند پروری بویژه برای سال های نوجوانی، به بخش مهمی از زندگی خانوادگی ما تبدیل شده است. به عنوان والدین یک نوجوان، ممکن است کنترل زندگی کودک خود را از دست بدهیم و این می تواند بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده باشد.

دخترم پرید داخل ماشین و اشک هایش جاری شد. او تمام روز را با من صحبت نکرد، و من نمی توانستم درک کنم که چه اشتباهی کرده ام. دخترم با یکی از نزدیکترین دوستانش دچار مشکل شده بود و افسرده بود.

تماشای رنج و ناراحتی او برایم دشوار بود، اما می دانستم کاری از من بر نمی آید. منتظر سوالات او در مورد چگونگی حل مشکل بودم. سوال هایی که هرگز مطرح نشدند. او نمی خواست من مشکلش را برطرف کنم، فقط می خواست گوش شنوایی برای حرف هایش باشم.

عدم اطمینان از زمان مناسب برای آزاد گذاشتن نوجوان و ناراحتی ناشی از عدم کنترل، یکی از دلایل دشواری تربیت نوجوانان است. والدین باید یاد بگیرند که باید دست از انجام دادن کارهای کودک خود بردارند تا او در نهایت بتواند به آزادی برسد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

با توکل به خدا می توانیم از سالهای نوجوانی فرزندمان عبور کنیم و ایمان و ارتباط خود را با او تعمیق ببخشیم. روند تکامل فرزند نوجوان ما به یک انسان مسئول می تواند بسیار لذت بخش باشد.

چگونه می توانم والد بهتری برای نوجوان خود باشم؟

والدین در تربیت نوجوانان خود احساس تنهایی می کنند و هیچ مسیر مشخصی برای پایان این سفر وجود ندارد زیرا هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است. یکی از دلایل دشواری تربیت نوجوانان این است که والدین به سختی می توانند در مورد موضوعاتی که نوجوانان با آنها روبرو هستند صحبت کنند، همچنین دسترسی به نکات مربوط به فرزندپروری در دوره نوجوانی دشوار است.

صحبت کردن در مورد شبکه های اجتماعی، دروغگویی، مشکلات مدرسه و اختلافات دشوار است.

روش تربیت فرزندانی با هوش هیجانی بالا (و پرورش آن در نوجوانان)

ممکن است مشکلات نوجوان ما خیلی نزدیک به مسائل حل نشده خود ما باشد. همچنین ممکن است به این معنا باشد که کودک ما درگیر یک رفتار مخرب و غیر قابل کنترل شده است.

اما در سال های نوجوانی فرزندمان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ من معتقدم که می توانیم از استراتژی های مثبت فرزندپروری (برای سال های نوجوانی) که کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهند، استفاده کنیم.

ریچارد لرنر، مدیر انستیتوی تحقیقات کاربردی رشد نوجوانان در دانشگاه تافتس، می گوید: بسیاری از والدین به پرورش نوجوانان خود به عنوان یک آزمایش سخت نگاه می کنند و معتقدند که آنها فقط می توانند در اوج درماندگی به تماشای تبدیل شدن فرزندان دوست داشتنی شان به هیولاهای غیرقابل پیش بینی بنشینند. اما این باعث می شود شما – و نوجوانتان – در نهایت چندین سال ناخوشایند و ناراضی کننده را در کنار هم سپری کنید.

لرنر می گوید: “پیامی که به نوجوانان می دهیم این است که آنها فقط زمانی خوب هستند که کارهای بدی انجام نمی دهند، مانند استفاده از مواد مخدر، داشتن دوستان ناباب یا برقراری رابطه جنسی.” اما این می تواند به یک پیشگویی تبدیل شود: انتظارات منفی در واقع می توانند چیزی که از آن می ترسید را محتمل تر کنند.

یک مطالعه در دانشگاه ویک فارست نشان داد نوجوانانی که والدین آنها انتظار داشتند در آینده درگیر رفتارهای پرخطر شوند، یک سال بعد سطح بالاتری از این رفتارها را تجربه کرده اند.”

پاسخ به این پرسش که چگونه می توانم پدر و مادر بهتری برای نوجوانم باشم، ساده نیست، زیرا موانع زیادی در سر راه شما خواهند بود.

می توان از تربیت نوجوان خود لذت برد، اما نه براحتی!

فرزندپروری لذت بخش ترین و در عین حال سخت ترین کار ممکن برای والدین است که نیاز به کمک خداوند، دوستان و خانواده دارد.

15 استراتژی موثر برای تربیت بهتر نوجوانان

چگونه می توانیم نوجوانان خود را بر پایه آموزه های دینی تربیت کنیم به گونه ای که به افرادی دوست داشتنی، اخلاق گرا، سالم و محترم تبدیل شوند؟

اگرچه خانواده ما هنوز در میانه این راه قرار دارد اما در ادامه 15 استراتژی موثر فرزندپروری برای سالهای نوجوانی که تاکنون آموخته ایم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

1- به خدا توکل داشته باشیم. وقتی باور داریم که خداوند از آفرینش ما هدفی داشته، سعی نمی کنیم زندگی دیگران، از جمله نوجوانان خود را به کنترل در آوریم.

2- به نوجوان تان اجازه دهید شکست بخورد بدون اینکه به او کمک کنید. البته که راحت نیست. اینکه بنشینید و تماشا کنید کسی که به او علاقه دارید صدمه ببیند یا شکست بخورد هرگز آسان نخواهد بود، اما شکست برای رشد و پیشرفت نوجوان شما حائز اهمیت است. همه ما از شکست بیشتر از موفقیت درس می گیریم.

3- نوجوان خود را به عنوان بزرگسال جوانی در نظر بگیرید که می خواهید در آینده به آن تبدیل شود. فرزندان ما در دوران نوجوانی بهترین دوستان ما نیستند و بسیاری از مشکلات آنها با والدین به دلیل عدم وجود مرزهای مشخص در روابط است.

4- برای حفظ سلامت عاطفی و روحی خود تلاش کنید. اجازه ندهید مشکلات نوجوان شما، شما را از پا در آورند. همه ما در زندگی دچار درد و رنج می شویم، اما اگر والدین بخواهند همه مشکلات را به دوش بکشند، هرگز نمی توانند رنگ آسایش و آرامش را ببینند. والدین نیاز به روحیه سالم دارند.

5- بی احترامی را نپذیرید. گاهی اوقات نوجوانان حد و مرزی برای خواد قائل نیستند. ” شوخی کردم” و “منظورم این نبود” نباید بی احترامی را توجیه کنند. تشویق نوجوانان به رعایت ادب و احترام می تواند سخت باشد زیرا ما نمی توانیم تک تک رفتارهای آنها را مدیریت کنیم. با استفاده از روش های مناسب اجازه ندهید که بی احترامی در خانه شما رایج شود.

6-اجازه دهید خودشان باشند. نوجوانان ما تابع ما نیستند و قطعا چیزهایی را انتخاب می کنند که ما انتخاب نخواهیم کرد. این زمینه دیگری است که مشکلاتی را در امر فرزندپروری ایجاد می کند. هنگامی که پسرم به دانشگاه رفت، شبیه پدرش لباس می پوشید و آراسته بود. اما هنگامی که بازگشت، به نظر می رسید که به یک گروه راک 1960 پیوسته است. مدل موها و نوع پوشش او هیچ ارتباطی با اعتقاداتش به خدا نداشت. ما باید یاد می گرفتیم که ظاهر او را بپذیریم با اینکه انتخاب ما نبود.

7- بیشتر با خدا و کمتر با نوجوان خود صحبت کنید. سکوت در مواقعی که چیزهای زیادی برای ارائه داریم بسیار دشوار است. بعضی اوقات احساس می کنم اگر فرزند نوجوانم به حرف هایم گوش دهد، می توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم. اما رفع مشکلات او وظیفه من نیست. من یاد گرفته ام که با خدا صحبت کنم و در برابر نوجوانم سکوت کنم.

8- سعی کنید با اینکه نوجوان تان شروع به معاشرت با دیگران (به جای شما) کرده است، کنار بیایید. این یکی واقعا آزاد دهنده است و هیچ نکته ای در زمینه فرزندپروری وجود ندارد که باعث شود براحتی آن را بپذیرید. اما این مرحله یک تغییر مهم در زندگی نوجوان ما است. تا جایی که ممکن است با او در ارتباط باشید بدون اینکه بخواهید زندگی او را کنترل کنید.

9- کودک خود را بدقت زیر نظر بگیرید، تا با نقاط قوت، ضعف، شخصیت و آنچه باعث تحریک او می شود آشنا شوید. من معتقدم این در طول زندگی در مورد افرادی که به آنها اهمیت می دهیم همواره صادق خواهد بود. درک یکدیگر به ما کمک می کند با وجود اختلاف نظر، در ارتباط باقی بمانیم، مشکلات را حل کنیم و به هم عشق بورزیم. اگر نوجوان خود را بشناسیم، روند بلوغ او بسیار راحت تر طی خواهد شد.

10- از بحث و گفتگوهای جدی پرهیز کنید. هرچه فرزندان ما بزرگتر می شوند، مکالمات نیز بالغ تر و دشوارتر می شوند. ما باید آموزه های دینی را به آنها منتقل کنیم. بحث و گفتگوهای سازنده به آنها کمک می کند تا در خارج از خانه خود را کنترل کنند. همچنین به نوجوانان کمک می کند در انتخاب های خود، اخلاقیات را در نظر داشته باشند.

11- در مورد رسانه های اجتماعی و تأثیر آنها بر زندگی صحبت کنید. این یکی از مهمترین نکات فرزندپروری در دوره نوجوانی است. نوجوانان وقت زیادی را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند. اما آنها باید بدانند که چگونه قبل از شروع کار، وقت خود را مدیریت می کنند. پسر نوجوان ما در تلاش است که وقت خود را در استفاده از فناوری مدیریت کند. ما از روش های بسیار خلاقانه ای استفاده کرده ایم تا به او کمک کنیم با کنترل امیال و احساسات خود با رسانه های اجتماعی و سایر فناوری ها رابطه سالمی داشته باشد. این مسئله در اکثر موارد باعث مشکلاتی برای نوجوانان می شود.شما می توانید در این زمینه از متخصصان و والدین موفق، مشورت بگیرید.

12- با دقت تماشا و گوش کنید، به نوعی مانند یک کارآگاه خصوصی باشید. نحوه انتخاب دوستان و گذراندن وقت با آنها، شخصیت نوجوانان را نشان می دهند. این به شما امکان اعتماد سازی می دهد. با اعتماد، می توانیم به آنها آزادی بدهیم تا به طور مستقل زندگی کنند. اما مشاهدات ما همچنین می توانند به ما بگویند که چه زمانی باید مداخله کنیم. بیشتر نوجوانان در آرزوی استقلال هستند و اعتماد سازی سنگ بنای آزادی آنها است.

13- درک کنید که نقش شما در زندگی آنها دائما در حال تغییر است. نوجوان خود را راهنمایی کنید تا بتواند تصمیمات خوبی بگیرد اما سعی نکنید به جای او تصمیم بگیرید. نوجوان شما باید فرصت توسعه مهارت های حل مسئله یا رهبری را به دست آورد. اگر قرار باشد شما برای زندگی او تصمیم بگیرید این فرصت از دست خواهد رفت. البته حضور شما نباید کم رنگ باشد. نوجوانان و جوانان همزمان با شروع کاوش در جهان خارج، به ساختار و قوانین مشخصی برای زندگی نیاز دارند. این قوانین از طرف والدین اعمال می شوند.

14- آنها را در معرض موهبت های شگفت انگیز زندگی قرار دهید. آنها را بی قید و شرط دوست داشته باشید. به آنها احترام بگذارید. آنها را با افرادی که دوست شان دارند احاطه کنید. آنها را با خدا و معنویات آشنا کنید. این استراتژی والدین به رشد مادام العمر آنها از نظر معنوی و اجتماعی می انجامد.

15- وقتی آماده پرواز هستند، بدون احساس ترس و ناامنی، آنها را رها کنید. وقتی دخترم رانندگی یاد گرفت و آماده انجام این کار شد، احساس وحشت می کردم. او آماده بود، به اندازه کافی تمرین کرده بود و کار خود را خوب انجام می داد. اما من آماده نبودم. رها کردن یک نوجوان کار آسانی نیست. والدین ممکن است هر بار که فرزند نوجوان شان از در بیرون می رود دچار ترس و نگرانی شوند اما این همیشه مفید نخواهد بود. این استراتژی آخر در زمینه فرزندپروری، نتایج مثبتی در طول سال های آتی خواهد داشت اما سخت ترین استراتژی موجود در این لیست ماست.

بهترین روش رفتار با نوجوان پسر (راهنمای کامل والدین)

چگونه دوران نوجوانی فرزند خود را سپری کنیم؟

نحوه برخورد با دوران نوجوانی سوالی است که اغلب از من پرسیده می شود. نتیجه استراتژی های فرزندپروری روی هر یک از فرزندان من متفاوت بوده است.

اما برخی از آنها مشابه بوده اند. خانواده ما راهکارهای زیر را برای مقابله با سال های نوجوانی و نزدیک شدن به یکدیگر پیدا کرده است:

1- بهتر است برای دریافت نمونه های مثبت فرزندپروری با والدین دیگر یا افراد حرفه ای که می توانند از شما پشتیبانی کنند ارتباط برقرار کنید.

2- از خداوند بخواهید در تاریکی های این جهان راهنمای شما باشد.

3- به رشد و تکامل شخصی خود اهمیت دهید، تا همزمان با رشد و پیشرفت نوجوان خود از فرصت استفاده بهینه کرده باشید.

4- نوجوان خود را به خاطر آنچه که هست و خواهد بود دوست داشته باشید. احتمالا او دقیقا مانند تصورات شما به نظر نمی رسد. یک نوجوان در این دوره بیش از هر زمان دیگری در زندگی خود به عشق و پذیرش شما نیاز دارد.

پرورش نوجوانان می تواند یک تجربه مثبت باشد

پرورش نوجوانان فرآیندی است که موانع و مشکلات ناشناخته ای را در بر می گیرد، اما در عین حال می تواند یک تجربه مثبت و حتی لذت بخش باشد.

من والدین زیادی را می شناسم که از گذراندن وقت با نوجوان خود و شناخت او لذت می برند.

اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان

تربیت نوجوانان هنگامی می تواند یک تجربه مثبت باشد که استراتژی های مثبت فرزندپروری را تطبیق داده و دنبال کرده باشیم. آماده سازی و توکل به خدا ضروری هستند. ممکن است مجبور شوید برخی انتظارات خود در بعضی زمینه ها مانند موفقیت و کامیابی را کنار بگذارید یا تغییر دهید.

بزرگترین نکته ای که قابل یادآوری است این است که خداوند نوجوانان ما را بیشتر از ما دوست دارد. این باور به من کمک کرده تا والد بهتری باشم و از روند فرزندپروری لذت ببرم. شما نیز با توکل بر خدا می توانید سختی های این راه را راحت تر به دوش بکشید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا