روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

راههای شاد زیستن کودکان (و پرورش کودک شاد)

bestkid b

داشتن یک فرزند شاد آرزوی هر پدر و مادری است. اما آیا پرورش یک کودک شاد و خوشحال در دنیای پرمشغله ی امروزی کار آسانی است؟ بدون شک تمام والدین گرفتاری ها و مشغله های زیادی دارند و همین امر باعث می شود که نتوانند وقت کافی به فرزند خود اختصاص دهند. بی توجهی والدین به کودک می تواند مانع از شادی و نشاط او شود.

اما نگران نباشید چون شما می توانید با انجام چند کار ساده و کوچک بصورت روزانه، بذر شادی و نشاط را در دل فرزند خود بکارید.

در این مطلب راهکارهای پرورش کودک شاد آورده شده است و شما با کمک آن ها می توانید به آرزوی خود یعنی داشتن فرزند شاد و خوشحال برسید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

10 راه ساده برای پرورش کودکان شاد

1- در زندگی فرزندتان حضور پر رنگی داشته باشید

وقتی فرزندتان از شما چیزی می خواهد، او را از خودتان نرانید. در عوض چند لحظه وقت بگذارید و نیازها یا خواسته هایش را برطرف کنید.

اگر کودک نوپایی دارید، هر روز برای بازی کردن با او وقت بگذارید.

با هم کاردستی درست کنید، نقاشی بکشید، پیاده روی کنید، آشپزی کنید و هر فعالیتی که فرزندتان از آن لذت می برد را در کنار هم انجام دهید. اگر می دانید که فرزندتان به تاب بازی علاقه دارد، تا جاییکه ممکن است او را به تاب بازی ببرید و در کنار هم خاطرات زیبایی بسازید. این فعالیت های ساده کودک شما را بسیار خوشحال می کند بخصوص اگر هر روز انجام شوند. بنابراین تا می توانید با فرزندتان وقت بگذرانید!

2- مسئولیت هایی را به فرزندتان واگذار کنید

اگر می خواهید به فرزندتان روحیه بدهید، مسئولیت های کوچکی به او واگذار کنید. برای مثال از کودک نوپای خود بخواهید که در چیدن میز به شما کمک کند. یا از او بخواهید که تخت خواب را مرتب کند.

با دادن مسئولیت های مختلف به کودکان نوپا، بطور غیر مستقیمی به آنها می فهمانید که جایگاه مهمی در خانواده دارند.

وقتی کودک با موفقیت از پس وظایف روزمره خود بر می آید احساس امنیت می کند و با خود می گوید: “من می توانم این کار را انجام دهم!”

برای انجام اینکار، نیازی به انجام فعالیت های پیچیده نیست! کارهای ساده ای مانند مرتب کردن تخت، جمع کردن اسباب بازی ها، چیدن میز و… را به فرزندتان واگذار کنید و ببینید که این امر چه تاثیر مثبتی بر روحیه ی او می گذارد.

به بچه های 9 سال به بالا، 2 تا 3 کار روزانه مانند شستن ظرف ها، کمک به شستن لباس ها و کشیدن جاروبرقی بدهید. اگر بیش از 1 فرزند دارید، هر هفته کارهای خانه را بین آنها تغییر دهید تا خسته نشوند. اگر به فروشگاه می روید، می توانید از فرزند خود بخواهید که برخی از مواد غذایی را برداشته و به سبد خرید بیاورد.

دادن مسئولیت های مختلف به کودک باعث می شود که او احساس کند عضوی مهم از خانواده است. این باعث حس غرور و موفقیت در او می شود و ممکن است از کمک کردن بیشتر خوشحال شود.

3- مرزها را تعیین کنید

مشخص شدن مرزها به کودک کمک می کند تا بفهمد چه چیزی در خانه شما قابل قبول است و چه چیزی نیست.

اگر او قوانین را نداند، ممکن است دچار پارانوئید شود و احساس ناامنی داشته باشد.

قوانین منطقی خود را تعیین کنید و مطمئن شوید که به آنها پایبند هستید! اگر قوانین اجرا نشوند، هیچ ارزشی ندارند.

4- فرزندتان را ستایش کنید

انتقاد و منفی گرایی را دور بیندازید و تاجاییکه می توانید، فرزندتان را ستایش کنید.

کودک را بخاطر درست انجام دادن وظایف، نگرش مثبت یا هر ویژگی خوب دیگری که دارد، تحسین کنید.

ستایش کودک همیشه شادی بیشتری به روح و روان او می بخشد.

5- با فرزندتان تماس چشمی برقرار کنید

هنگام تمجید یا تنبیه کودک، با او تماس چشمی برقرار کنید و بطور مستقیم با او صحبت کنید.

برقراری تماس چشمی به کودک می فهماند که تمام افکار و انرژی شما، روی او متمرکز است.

برای مثال وقتی او نوشیدنی می خواهد، به صورتش نگاه کنید و از او بپرسید که آب می خواهد یا شیر.

آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان

با انجام این مکالمات کوتاه برای برقراری ارتباط با کودک، اعتماد او را نسبت به عشق بی قید و شرط خود تقویت کنید. وقتی فرزندتان ببیند که چقدر به او اهمیت می دهید و او را دوست دارید، بدون شک زندگی شادتری را تجربه خواهد کرد.

6- در بیشتر اوقات لبخند بزنید

همه ی ما معمولا وقتی درگیر کارهای روزمره خود می شویم، لبخند زدن را بطور کامل فراموش می کنیم.

جالب است بدانید که وقتی کودکان، لبخند مادران خود را می بینند، احساس خوشبختی می کنند.

وقتی کودک لبخند زیبای شما را می بیند، تمام دنیا برای او مثل یک مکان آرام و شاد به نظر می رسد. در این زمان او می داند که مادرش واقعاً دوستش دارد و از او مراقبت می کند! چه چیزی بیشتر از این می تواند فرزندتان را شاد و خوشحال نگه دارد؟

7- به حرف های فرزندتان گوش کنید

وقتی کسی به حرف های تان گوش نمی دهد، در واقع این پیام را به شما می دهد که هیچ اهمیتی برای او ندارید.

بنابراین اگر می خواهید فرزندتان احساس بی اهمیتی نکند، به حرف هایش گوش کنید. وقتی کودک نوپای شما از چیزی هیجان زده می شود و می خواهد این را به شما نشان دهد و بگوید، واقعاً به او گوش دهید و توجه کنید.

بجای اینکه با بی اهمیتی به کودک بگویید “باشه شنیدم حالا برو بازی کن…”، تماس چشمی برقرار کنید و با صبر و حوصله با او صحبت کنید.

کودک نوپای شما می داند که واقعاً چه زمانی به او گوش می دهید و چه زمانی سعی می کنید او را دور بیندازید.

8- با فرزندتان شوخی کنید و بخندید

مهارت شوخ طبعی خود را تقویت کنید و با داشتن نگرش طنز، فرزندتان را بخندانید.

با فرزندتان شعرهای بامزه بخوانید، با صداهای خنده دار صحبت کنید و از هر موقعیتی برای خنداندن او استفاده کنید.

این یک راه عالی برای خنداندن و شاد کردن کودک است.

9- پیشرفت های کوچک را جشن بگیرید!

آیا فرزندتان تنهایی غذا خوردن را یاد گرفته است؟ آیا شب ها روی تخت خود می خوابد و دیگر خودش را خیس نمی کند؟

این پیشرفت های کودک را مانند موفقیت های بزرگ ببینید و آنها را جشن بگیرید! این جشن ها می توانند دو نفری یا خانوادگی باشند و بسیار ساده برگزار شوند. برای مثال به همراه هم بستنی بخورید، به پارک بروید و یا یک جایزه ی کوچک برای کودک بخرید.

دانلود 20 انیمیشن کودکانه شاد فارسی (و تاثیر آن بر کودکان)

اگر همه چیز ساده باشد، می توانید تمام نقاط عطف فرزندتان را جشن بگیرید و زندگی شادی برای او رقم بزنید.

10- از سرزنش و انتقاد کردن از کودک دست بردارید

کودکان به همه ی حرف ها و حرکات والدین خود توجه می کنند و از آنها تاثیر می گیرند.

بنابراین اگر می خواهید فرزند شادی داشته باشید، افکار، نظرات و نگرش خود را نسبت به زندگی و از جمله کودک تان مثبت نگه دارید! این دید مثبت را به فرزندتان نیز انتقال دهید و از تماشای شادی او لذت ببرید.

ترفندهای تکمیلی

11- فرزندتان را تشویق کنید که با دوستانش وقت بگذراند

ارتباطات اجتماعی برای کودکان بسیار مهم است، بنابراین حتماً به فرزند خود اجازه دهید تا با دوستان خود وقت بگذراند. برای بچه های کوچکتر قرار بازی ترتیب دهید و به بچه های بزرگتر اجازه دهید در مدرسه و فعالیت های فوق برنامه با دوستان خود همراه شوند. سعی کنید به آنها کمک کنید حداقل 2 ساعت در هفته را به گذراندن وقت با دوستانشان اختصاص دهند.

  • برای انجام بازی های هفتگی یا ماهانه کودکان با یکدیگر، با سایر والدین هماهنگی های لازم را انجام دهید.
  • اگر فرزندتان بزرگتر است، می توانید به او پیشنهاد دهید که دوستان خود را بعد از مدرسه ملاقات کند، با آنها مطالعه کند یا به کلاس های ورزشی برود. به این ترتیب می توانید شاهد بهبود روابط فرزندتان با همسالان خود باشید.
  • اگر فرزند شما در پیدا کردن دوست یا ادامه دادن به روابط خود با همسالانش مشکل دارد، با او صحبت کنید. اگر مشکوک هستید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، با معلم فرزندتان تماس بگیرید و موضوع را با او در میان بگذارید تا راه حلی برای آن بیابید.
  • فرزند خود را تشویق کنید تا در فعالیت های فوق برنامه با دیگران ارتباط برقرار کند و سعی کنید او را وارد اجتماع کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا دوستانش را به جشن های خود دعوت کند.

12- مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را به 2 ساعت در روز محدود کنید

مطالعات اخیر نشان داده است که کودکان و نوجوانانی که زمان زیادی را به بازی کردن با گوشی، پیام دادن یا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، احساس شادی کمتری در زندگی دارند. اگرچه ارتباط اجتماعی آنلاین هم در برخی موارد مهم و مفید است اما به فرزندان خود یادآوری کنید که اشکال دیگری از ارتباطات اجتماعی مانند تعاملات رو در رو را هم مد نظر داشته باشند.

  • با این حال فراموش نکنید که فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی را بیش از حد محدود نکنید. سعی کنید تعیین محدودیت ها را طوری تنظیم کنید که هم شما و هم فرزندتان راحت باشید و یک محیط امن و مشارکتی میان هر دوی شما برقرار شود. اما اگر کودک همچنان زمان زیادی را به استفاده از صفحه نمایش اختصاص می دهد، وارد عمل شوید و محدودیت گذاری را با جدیت بیشتری انجام دهید.
  • توجه داشته باشید که اگر فرزندتان کمتر از 13 سال سن دارد، به او اجازه ی استفاده از شبکه های اجتماعی را ندهید.

13- یک برنامه روزانه ایجاد کنید و فرزندتان را به عادات سالم را تشویق کنید

به فرزند خود اهمیت بهداشت شخصی و انجام کارهای روزمره مانند رعایت زمان منظم خواب، ورزش حداقل 30 دقیقه در روز و وقت گذرانی بیرون از خانه را یاد دهید. سعی کنید هر روز یک برنامه منظم داشته باشید تا فرزند شما مزایای این عادات را ببیند.

  • داشتن عادات روزمره برای کودکان کوچکتر می تواند کارهای ساده ای مانند مسواک زدن دندان ها، لباس پوشیدن و انجام کارهای کوچک در خانه باشد.
  • اگر فرزندتان بزرگتر است، می توانید با او قدم بزنید یا عاداتی مانند مطالعه کردن قبل از خواب را در او پرورش دهید.
  • برای اینکه فرزندتان برنامه ی روتین و منظمی داشته باشد، صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، دندان های خود را مسواک بزنید و هر روز با او صبحانه بخورید.

حتما بخوانید: بهترین ویتامین ها برای افزایش قد (کودکان و نوجوانان)

14- کودک را با بازی ها، اسباب بازی ها و فعالیت ها سرگرم کنید

تفریح ​​بخش مهمی از شاد بودن است و هیچ محدودیت سنی ندارد! به فرزند خود اجازه دهید در انواع بازی ها، ساخت کاردستی ها و فعالیت ها شرکت کند و او را تشویق کنید تا خود را بسازد. کودکان در تمام سنین هنگام بازی کردن می توانند علایق جدید خود را کشف کنند و مهارت هایی که در آن ها خوب هستند را تمرین کنند.

  • سعی کنید فرزندتان را در بازی های شاد و فعال شرکت دهید و به او اجازه دهید که بازی مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • کودکان بزرگتر را با بازی هایی که نیاز به تخیل، خلاقیت و مهارت های حل مسئله دارند آشنا کنید. برخی از این بازی ها شامل دومینو، بازی های کارتی و… هستند.
  • اسباب بازی های مورد علاقه ی فرزند خود را چند وقت یکبار تغییر دهید تا از آنها خسته نشود.
  • اگر دوست دارید فرزندتان به بازی های خلاقانه مشغول شود، مطمئن شوید که هیچ وسیله ی الکترونیکی در اطراف او وجود ندارد. به این ترتیب خلاقیت آنها واقعاً می تواند رشد و شکوفا شود.

15- فرزند خود را تشویق کنید تا مهارت های جدیدی بیاموزد

کودکان در تمام سنین هر روز با چالش های جدیدی روبرو می شوند و کودکان بزرگتر ممکن است بخواهند فعالیت جدیدی را که قبلاً انجام نداده اند، امتحان کنند. اگر فرزند شا هم مشتاق انجام فعالیت های جدید است سعی کنید با جملات مثبت، کمک و پشتکار او را حمایت و تشویق کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا با موانع روبرو شود و در صورت نیاز به او کمک کنید.

  • به فرزندتان بگویید که وقتی چیز جدیدی را برای اولین بار امتحان می کند، ممکن است ابتدا در آن خوب نباشد و این اشکالی ندارد. او را تشویق کنید که بجای کمال گرایی، تمام تلاش خود را در پیش بگیرد.
  • وقتی کودک در کاری موفق نیست، به او یادآوری کنید که همیشه می تواند دوباره تلاش کند و این شانس را دارد که آن کار را به درستی انجام دهد.
  • به عنوان مثال اگر کودک شما می خواهد نحوه ی بستن بند کفش را یاد بگیرد، نحوه ی انجام اینکار را به او آموزش دهید و مراحل را بطور کامل طی کنید. سپس بگذارید خودش این کار را انجام دهد. شاید در ابتدا برای کودک کمی مشکل باشد اما شما می توانید مثبت نگر باشید و تا زمانی که همه چیز را بخوبی یاد می گیرد، در کنارش باشید.

۲۰ نکته کاربردی برای انجام ورزش صبحگاهی شاد کودکانه

نتیجه گیری

اگر می خواهید کودک شادی داشته باشید، برای او وقت بگذارید تا بفهمد که برای شما اهمیت دارد و انسان منحصر به فرد و خاصی است. محبت و توجهی که شما در حال حاضر به کودک نشان می دهید، در آینده باعث ایجاد استقلال بیشتر و تحکیم روابط والدین و فرزندی می شود. با وارد کردن شادی و نشاط به زندگی کودک، آینده ی زیباتری برای او بسازید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا