تربیت کودکان

چطور کودکی مطابق آموزه های اسلامی تربیت کنیم؟

bestkid b

« تربیت پذیر بودن انسان » یکی از بهترین فرصت الهی برای انسان است که بتواند خود را تغییر بدهد. بچه ها از همان زمان کودکی باید باادب و با اخلاص تربیت کرد در سن نوجوانی و جوانی که دام های زیادی بر سر راه بچه ها قرار می گیرد باید که بتوانند با اخلاصی که دارند در مقابل این دام ها ایستادگی کنند. یادمان باشد که ضمیر کودکان پاک است ودر صورتی که پدر ومادر رفتار های نادرستی داشته باشند این رفتار ها مانند بذر در وجود کودک ریشه می زند. بچه هایی که تبدیل به دیکتاتور می شوند از همان ابتدا دیکتاتورنبوده اند بلکه تربیت نادرست از انها یک دیکتاتور به وجود آورده است. 

کودک

 

مقدمه 

ریشه ی کلمه ی تربیت از «ربو » می آید که به معنای بزرگ شدن ورشد کردن است یعنی اینکه برای فرزندمان محیطی به وجود آوریم که بتواند در آن استعداد های خود را شکوفا کند و همچنین تغییر و تحولی در مسیر زندگی خود ایجاد کند . از طرف ذیگر کلمه ی تربیت را می توان اینگونه تعریف کرد که کودکان را ما با طرز فکر درست پرورش دهیم و این طرز فکر را به دیگر نسلها انتقال دهیم .

مطالب مرتبط با تریبت کودکان :۴۹ نکته مهم برای تربیت کودک

یکی از مهم ترین مسائلی که وجود دارد اینست که خانواده با ازدواج دو نفر شکل میگیرد در صورتی که  این دو نفر از اصول تربیت فرزند چیز زیادی بلد نباشند فرزندان درست تربیت نمی شوند و باعث ایجاد مشکلاتی در سنین بالاتر می شود. برای تربیت اصولی فرزندان بایداز همان ابتدای زندگی مشترک شروع به یادگیری کنیم که بعد ها بتوانیم  مطالب را به صورت درست و  اصولی به فرزندانمان یاد دهیم .


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

 

آموزش نماز خواندن به کودکان(فیلم)

تربیت دینی و اصولی فرزندان 

 ۱- محبّت و مهرورزی: در مورد این مطلب می توان گفت که پدر و مادر باید از قدرت عاطفی پنهان استفاده کنند و کودک را طوری به سمت خود بکشانند و کودک که می بیند از طرف خانواده ی مورد عشق و علاقه قرار می گیرد مشتاق می شود که به حرف پدر و مادر گوش دهدمثلا وقتی مسئله ای در مورد نماز خواندن مطرح می شود فرزند علاقه دارد که پدر و مادر این مسئله را برای او باز کنند. 

۲تناسب پیام و انتظار با شرایط سنی فرزند: هر سنی یک ظرفیت خاص خود را برای پذیرش محتوا دارد و در صورتی که از فرزند بیشتر از آنچه که هست انتظار داشته باشیم ممکن است نتیجه ناخوشایندی در پی داشته باشد .

۳رعایت استمرار و مداومت: یکی دیگر از اصولی که باید برای تربیت فرزند خود در نظر داشته باشیم اینست که کاری که انجام می دهیم مستمر باشد جوری نباشد که استمرار تبدیل به دلزدگی شود به طور مثال  هر روز سجاده خود را جلوی کودک خردسال پهن کنیم تا این عمل زیبا را درک کند و به آن علاقه من شود .

۴ارتباط خانه و مدرسه:ارتباط خانه و مدرسه از لوازم غیرقابل اغماض در تربیت دینی است. ضرورت این ارتباط را ویژگی توحیدی تربیت به وجود می آورد. تربیت به طور ذاتی به وحدت و یکپارچگی همه نهادهای تربیتی و بخصوص دو نهاد خانه و مدرسه محتاج است.

۵– رعایت اعتدال: در زندگی روز مره باید حد اعتدال را در نظر داشت افراط و تفریط قائده ی زندگی را بهم می ریزد باید توجه داشت که علاوه بر اینکه نماز خواندن جز وظیفه ی اصلی فرزندان به حساب می آید ولی از بازی و سرگرمی بچه ها نمی توان چشم پوشی کرد و باید به هر دو جنبه دقت شود .

۶- کودکان را تشویق وترغیب کنید : زمانی که کودک به سمت یک کار صحیح روی میاورد از طرف پدر و مادر مورد تشویق قرار بگیرد بیشتر از قبل مایل به انجام آن کار می شود .

علاوه بر تربیت فرزندان باید به مهارت فرزندان هم توجه داشت.

مطالب مرتبط در این لینک :۱۰ مهارت مهم زندگی که باید قبل از ۱۰ سالگی به کودک تان بیاموزید!

در صورتی فرزند درست تربیت می شود که پدر و مادر دغدغه تربیت فرزند را داشته باشند در غیر این صورت نمی توان فرزند را به درستی تربیت کرد و فرزند تحت شرایط حاکم در بیرون از منزل شخصیت خود را می سازد که این موضوع کاملا برای فرزند شما خطرساز است شخصیت شکل گرفته علاوه براینکه به خود فرد اسیب می رساند بلکه فرزندی که می خواهد تربیت کند نیز به همین شکل خواهد بود. پس پدر و مادر باید از هر فرصتی استفاده کنند تا بتوانند مطالبی را در خصوص تربیت به فرزند خود القا کنند.

اگر سوال در این زمینه دارید می توانید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا