تربیت کودکان

چه طور به کودکمان کمک کنیم تا دوست پیدا کند؟

bestkid b

حالا که بعد از پشت سر گذاشتن وقایع ناشناخته اخیر و پاندمی کرونا، جهان اجتماعی فرزندان ما در حال گسترش و بازگشت به حالت عادی قبلی اش است، والدین در فکر این هستند که چه طور می توانند بچه های خردسال شان را برای دوست یابی در محیط خارج از خانه آماده کنند. صادقانه بگویم ممکن است این شرایط برای بچه ها و بزرگسالان بسیار سخت باشد. وقتی درگیر احساسات ناشناخته و نگرانی های گذار از این شرایط به شرایط جدید هستیم، پسرم نکته ای را به من یادآوری می کند و آن هم این است که: “شما هیچوقت در کودکی با یک بیماری همه گیر زندگی نکرده اید!” و راست هم می گوید!

یک سال و نیم برای بزرگسالان چندان زیاد نیست، اما کودک 5 ساله من یک چهارم از عمرش را بیشتر در خانه با خواهر و برادرش بازی کرده و تجربه خاص پیش دبستانی را از دست داده است. هر خانواده از سطح رفاه و آسایش متفاوتی برخوردار است، و من در تلاش هستم تا فرزندانم را برای شناخت حریم شخصی شان و احترام به حریم دیگران آماده کنم.

در حالیکه که خانواده ام کم کم دارند روابطشان با همسایه ها و آشنایان را از سر می گیرند و برای رفتن به مدرسه آماده می شوند، من هم با دکتر تراسی باکسلی، مربی تربیتی که مادر پنج فرزند هم هست در مورد چگونگی کاهش اضطراب ها و توانمندسازی کودکان خردسال برای مواجهه با محیط اجتماعی صحبت کردم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دکتر باکسلی می گوید: “انزوا و قرنطینه مخصوصا وقتی که ما بیشترین نیاز را به یکدیگر داشتیم، خیلی سخت بود. این دوری بر سلامت روانی ما و فرزندانمان تأثیر گذاشت. در دنیایی که در طول همه گیری کرونا و ناآرامی های اجتماعی نیاز به همدردی و ارتباط بیشتر با دیگران داشتیم، بچه هایمان از همه این چیزها محروم شدند. ارتباطات اولیه انسانی هم در زمانی که ما بیشترین نیاز را به آن داشتیم، از بین رفت.”

7 نکته برای کمک به پیدا کردن دوست

برای پشتیبانی بیشتر آمادگی داشته باشید

دکتر باکسلی می گوید: ” من فکر می کنم در این مرحله کودکان تان به حمایت بیشتری نیاز دارند. با توجه به این که ما تازه داریم از این شرایط بیرون می‌آییم، فکر می کنم بد نیست کمی در ابتدا بیشتر حواس مان به آن ها باشد. من فکر می کنم والدین باید با فرزندانشان با صبر و حوصله بیشتری رفتار کنند. شما باید برایشان آغوش امنی باشید تا آن ها بتوانند با این احساسات کنار بیایند. ” دکتر باکسلی همچنین گفت که به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات خودمان با کودکان باعث می شود آن ها با احساسات مختلفی که ممکن است تجربه کنند، بهتر کنار بیایند. “هنگامی که به فرزندانتان می گویید شما هم حس مشترکی دارید، آن ها می فهمند که این مسئله عادی است و برای همه اتفاق می افتد. مثلا چیزی شبیه این به آن ها بگویید: ” ‘من هم وقتی قرار بود به سر کار برگردم، چنین حسی داشتم.” یا” من هم یادم می آید وقتی به مدرسه جدیدی می رفتم، همین حس را داشتم” و به این ترتیب این احساسات را برای آن ها عادی کنید .

نگرش مثبت داشته باشید

دکتر باکسلی گفت: “این که بتوانیم قدرت دوستی را به طور مثبت به آن ها آموزش بدهیم، بسیار مهم است. دوستی به آن ها همدلی و دلسوزی، طریقه اعتماد کردن و انتقاد پذیری را می آموزد. و به آن ها می آموزد که چه طور با دیگران رفتار کنند، چه طور اعتماد کنند، چه طور صادق و مهربان داشته باشند و چه طور برای خود حریم شخصی امن به وجود بیاورند”.

حتما بخوانید: معرفی ۵ کلاس آموزشی که حتما کودکان خود را باید به آنها بفرستید!

پویا و فعال باشید، اما با کم شروع کنید

هنگامی که با یک چالش یا تغییر بزرگ مثل ورود به ساختمان مدرسه بعد از آموزش مجازی یا ملحق شدن به یک گروه بازی جدید برای اولین بار روبرو می شوید، به توصیه دکتر باکسلی با کم شروع کنید. مثلا برای برای ایجاد حلقه های دوستی کوچک برای معاشرت با دیگران پیش قدم شوید یا سعی کنید با بازی های یک به یک و دو نفره شروع کنید. او برای بچه هایی که پس از مدتی به مدرسه برمی گردند، توصیه می کند از فرصت هایی که برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و معلم در کلاس ها در اختیار بچه ها قرار داده می شود، برای پیدا کردن یک دوست جدیدی استفاده کنند.

تظاهر کنید

دکتر باکسلی می گوید: ” من همیشه فکر می کنم وقتی در خانه نقش بازی می کنید همه چیز بهتر پیش می رود. هرچه بیشتر از قبل فکر چیزی را بکنید و شرایط را پیش بینی کنید، بهتر است.” او توصیه می کند برای شبیه سازی موقعیت های مختلفی که ممکن است هنگام تعامل فرزندتان با همسالانشان ایجاد شود، با عروسک ها بازی کنند. وانمود کنید که دوست جدیدی هستید که می خواهد با بقیه بازی کند یا کسی هستید که چون کسی را نمی شناسد، عصبی و نگران است. دکتر باکسلی می گوی: ” مرور این نقش ها و سناریو ها در ذهن کودکان می تواند به آن ها کمک کند تا احساس آرامش کنند و وقتی چنین شرایطی پیش آمد با خودشان فکر کنند این احساس آشنا است. ”

به کودک تان یادآوری کنید چه کسانی را دارد

طبیعی است که کودکان (و حتی بزرگسالان!) وقتی تغییرات بزرگ زندگی شان یا روابط جدیدی را تجربه می کنند، مضطرب شوند. اگر كودك خردسال شما از رفتن به مدرسه یا بازی در پارك عصبی است، دکتر باكسلی توصیه می کند به او افرادی که در کنارش احساس امنیت می کند را یادآوری كنید. “مهم است که با فرزندتان در این باره صحبت کنید. مثلا از آن ها بپرسید: ‘هر وقت احساس اضطراب می کنی، دوست داری با چه کسانی حرف بزنی؟’ این افراد ممکن است والدین، ​​پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر، معلم، مشاور یا حتی یک دوست جدید باشند.”

برنامه ریزی کنید

اگر کودک تان احساس تنهایی یا غریب بودن کند، چه کار می تواند بکند یا چه می تواند بگوید؟ اگر در فضایی جدید باشد که هیچکس را نمی شناسد، چه خواهد کرد؟ آیا او (یا دیگران) از ماسک استفاده می کنند؟ برنامه ریزی به فرزند شما کمک می کند تا بتواند در فضا های اجتماعی جدید گلیمش را از آب بیرون بکشد. دکتر باکسلی می گوید: ” به آن ها کمک کنید تا در مورد شرایط سختی که ممکن است در آن قرار بگیرند، ایده پردازی کنند “.

از متخصصان کودک کمک بگیرید

اگر در مرحله گذار از پاندمی به شرایط عادی قرار دارید، صحبت با یک متخصص بهداشت روان می تواند هم برای شما و هم کودکان مفید باشد. دکتر باکسلی پیشنهاد می کند اگر این گزینه در دسترس نیست، با مشاور تحصیلی مدرسه فرزندتان تماس بگیرید. خود من به شخصه به گرفتن کمک حرفه ای اعتقاد زیادی دارم. دکتر باکسلی توصیه می کند : “هم از مدرسه و هم خارج از آن کمک و مشاوره بگیرید. در بسیاری از مواقع، اگر مشاوران تحصیلی حس کنند که مشکلی وجود دارد، بچه ها را به گروه های کوچک تقسیم می کنند.”

حتما بخوانید: ۱۰ مهارت مهم زندگی که باید قبل از ۱۰ سالگی به کودک تان بیاموزید!

اگر کودک دبستانی دارید…؟

دعوت از دوستان فرزندتان برای بازی به خانه، می تواند یک روش عالی برای تقویت دوستی و روابط تازه شکل گرفته آن ها در مدرسه باشد.

شما می توانید با پرسیدن این که آیا می خواهد از بین دوستانش کسی (یا کسانی) را به خانه تان دعوت کند، به صمیمی تر شدن روابط دوستانه فرزندتان کمک می کند. می توانید او را تشویق کنید تا دوستش را دعوت کند و حتی با والدین دوستش هم ارتباط برقرار کرده و صحبت کنید.

روابط اجتماعی در کودکان چیست؟ ۷ مهارت که حتما باید آموزش ببینند!

نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا روزهای معاشرت و بازی فرزندتان با دوستانش در خانه تان بدون مشکل پیش برود:

  • با یک میان وعده یا نوشیدنی شروع کنید . این می تواند به کودکان کمک کند تا با یکدیگر احساس راحتی کنند.
  • با کودکان درباره این کهاز چه قسمت هایی از خانه یا باغ می توانند استفاده کنند ، صحبت کنید. این می تواند به پیشگیری از تنش در مورد کارهایی که کودکان حق ندارند در خانه شما انجام دهند، کمک کند.
  • در صورت نیاز کودکان به کمک در دسترس باشید، اما به کودک و دوستش زمان و مکان بدهید تا یاد بگیرد چگونه با یکدیگر کنار بیاید.
  • برای برخی از فعالیت ها از قبل برنامه ریزی کنید. مثلا می توانید وسایل نقاشی یا ساخت کاردستی، توپ و … را مهیا کنید تا بچه ها بتوانند در صورت نیاز با آن ها سرگرم شوند . البته ممکن است نیازی به استفاده از این چیزها نباشد، اما خوب است که این وسایل را آماده داشته باشید تا در صورتی که احساس کردید بچه ها بی قراری می کنند، آن ها را در اختیارشان قرار بدهید.
  • اگر به نظر می رسد که فرزند شما یا دوستش از طولانی شدن قرار بازی زود خسته می شود، سعی کنید زمان کوتاهی را برای معاشرت آن ها با یکدیگر مشخص کنید، مثلا 1 تا 2 ساعت مناسب است.

در ادامه بخوانید: چطور کودکی اجتماعی تربیت کنیم؟ (مهم ترین نکات)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا