تربیت کودکان

نگه داشتن مدفوع در کودکان: علت و 10 راه حل ساده

bestkid b

نگه داشتن مدفوع در کودکان (مقاومت در مقابل مدفوع کردن) مشکل شایعی ست که اغلب برای والدین ناراحت کننده و دردسرساز است. اگر فرزند شما هم با این موضوع دست و پنجه نرم می کند، نگران نباشید. با آموزش برخی مسائل به کودک می توانید توالت رفتن را برای او آسانتر کنید و به مرور زمان این مشکل را برطرف کنید.

اولین قدم برای رفع مشکل مدفوع کودکان، آموزش دستشویی رفتن به آنها است.

یکی از مشکلات شایعی که دستشویی رفتن را برای کودک دشوار می کند، نگه داشتن مدفوع است که به دلایل مختلف اتفاق می افتد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخی از دلایل نگه داشتن مدفوع در کودکان عبارتنداز:

1- نگه داشتن مدفوع می تواند نتیجه یبوست یا دفع دشوار و دردناک باشد. واکنش طبیعی کودک نوپایی که در هنگام دفع مدفوع درد دارد این است که از دستشویی رفتن اجتناب میکند یا به هر طریقی سعی میکند جلوی مدفوع خود را بگیرد. در بعضی مواقع حتی به نظر می رسد که کودک می خواهد مدفوع کند اما در حقیقت برای اینکه مدفوع خود را نگه دارد، در حال منقبض کردن عضلات باسن خود است.

2- نگه داشتن مدفوع در کودکان می تواند دلایلی دیگری مانند اضطراب و ترس از موقعیت، اندازه و صدای دستشویی نیز داشته باشد. این ترس ها برای برخی از کودکان بسیار واقعی و آزار دهنده است. بنابراین گاهی اوقات کودکان برای فرار از موقعیت های استرس زا مدفوع خود را نگه می دارند.

ترس کودک از مدفوع: روش ساده رفع مشکل + نکات مهم

3- گاهی اوقات نگه داشتن مدفوع در کودکان تنها به دلیل لجبازی و جنگ قدرت اتفاق می افتد. گاهی اوقات کودک توانایی این را دارد که به دستشویی برود و کار خود را انجام دهد اما اینکار را صرفا بخاطر لجبازی با والدین انجام نمی دهد. در این زمان والدین باید طوری رفتار کنند که کودک یاد بگیرد کنترل ادرار و مدفوع تنها دست خود اوست و دستشویی نرفتن، به ضرر خودش تمام می شود.

4- در موارد نادر، نگه داشتن دستشویی در کودکان می تواند بدلیل ابتلا به برخی بیماری ها رخ دهد. اگر نگران این موضوع هستید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

چرا نگه داشتن مدفوع در کودکان یک مشکل جدی محسوب می شود؟

هرچه مدفوع بیشتر در بدن نگه داشته شود، سفت تر و بزرگتر می شود. اگر مدفوع خیلی بزرگ شود می تواند به دیواره های روده ی بزرگ آسیب برساند و به عضلات درگیر در دفع مدفوع، فشار وارد کند. این مسئله باعث می شود که مدفوع کردن مشکل تر شود و اوضاع به مرور زمان وخیم تر گردد.

وقتی روده ی بزرگ کشیده می شود، نمی تواند به درستی سینگال هایی که مربوط به زمان تخلیه ی مدفوع است را به مغز ارسال کند. بنابراین کودک زمان لازم دفع مدفوع را تشخیص نمی دهد و به این ترتیب مدفوع تخلیه نمی شود و موجب درد و ناراحتی او می شود.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که گاهی اوقات نگه داشتن مدفوع بطور کامل تقصیر بچه ها نیست. بعبارت دیگر آنها نمی توانند زمان دقیق مدفوع کردن را تشخیص دهند یا آن را احساس کنند.

چطور با بچه لوس برخورد کنیم؟ (دکتر محرری)

برای حل مشکل نگه داشتن مدفوع در کودکان، بهتر است ابتدا با کمک راهکارهایی از این مشکل جلوگیری کنید. اگر روش های پیشگیری کارساز نبودند، با توجه به علت ایجاد کننده ی این مشکل، در پی حل کردن آن باشید. در این قسمت هر کدام از این موارد بصورت جداگانه توضیح داده شده اند.

برای جلوگیری از نگه داشتن مدفوع در کودکان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

  • ابتدا از آماده بودن کودک برای دستشویی رفتن مطمئن شوید. تنها زمانی فرزندتان را به دستشویی ببرید که مطمئن باشید او آمادگی اینکار را دارد و واقعا نیاز دارد که به دستشویی برود.
  • موقعیت کودک را در دستشویی راحت کنید. برخی از بچه ها با توالت فرنگی مخصوص کودکان راحتتر هستند. توالت فرنگی کودکان آنها را برای دستشویی رفتن راحتتر می کند و موجب می شود که کودک به راحتی روی صندلی بنشیند و پاهایش را روی زمین قرار دهد. اینکار باعث کاهش ترس و دلهره ی کودک می شود.
  • پس از اتمام کار، مدفوع کودک را به او نشان دهید تا احساس راحتی بیشتری بکند. مدفوع کردن را بصورت یک کار عادی و روزمره به کودک نشان دهید تا از ترسیدن یا خجالت زدگی او کاسته شود.
  • برای دستشویی رفتن کودک در بیرون خانه آماده باشید. توالت های عمومی معمولا محل هایی پرت، سرد و پر سر و صدا هستند و به همین دلیل کودکان با آنها ارتباط خوبی برقرار نمی کنند. به این ترتیب بهتر است در زمان هایی که بیرون خانه هستید یا در مسافرت به سر می برید، توالت فرنگی یا لگن کودک را همراه خود ببرید.
  • اهمیت تغذیه ی صحیح و اصولی را دست کم نگیرید. دفع راحت مدفوع و کار کردن منظم روده، به آبرسانی کافی و مصرف غذاهای سالم و پرفیبر بستگی دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم از جمله غذاهای حاوی فیبر به دفع راحت مدفوع توسط کودک کمک می کند.

راهکارهایی که دفع مدفوع برای کودک را آسانتر می کند:

همانطور که در بالا هم اشاره شد، کودکان به دلایل مختلفی از مدفوع کردن اجتناب می کنند. بنابراین با توجه به علل ایجاد کننده ی این وضعیت، مشکل را برطرف کنید.

اگر کودک به دلیل درد زیاد، از مدفوع کردن اجتناب می کند، به شیوه ی زیر عمل کنید:

کنترل چنین موقعیت هایی معمولا توسط والدین دشوار است. در این مواقع باید صبور باشید و از راهکارهایی که به نرم کردن مدفوع کودک کمک می کند، استفاده کنید. گاهی اوقات رژیم غذایی نامناسب عامل سخت شدن مدفوع است. بنابراین با دادن مایعات و غذاهای حاوی فیبر به کودک، مدفوع کردن را برای او آسانتر کنید. از متخصص اطفال در مورد مصرف مکمل های فیبر دار و شل کننده های مدفوع سوال کنید و در صورت موافقت پزشک از آنها استفاده نمایید.

اگر کودک به دلیل ترس و اضطراب، از مدفوع کردن اجتناب می کند، به شیوه ی زیر عمل کنید:

از کودک بپرسید که چرا دوست ندارد مدفوع کند و دلیل ترس او چیست. برای مثال برخی از بچه ها در دستشویی احساس امنیت نمی کنند یا دوست ندارند در دستشویی تنها باشند. شما به عنوان والدین باید همه چیز را مد نظر قرار دهید. آیا صدای توالت خیلی بلند است؟ آیا کودک از لیز خوردن و افتادن در دستشویی می ترسد؟ آیا بخاطر اینکه شلوار خود را در می آورد احساس سرما می کند؟ آیا کودک از مدفوع خود می ترسد؟

پی بردن به علت اضطراب کودک می تواند به حل این مشکل کمک زیادی کند. به این ترتیب می توانید با برطرف کردن نگرانی ها و ترس های کودک، اضطراب او را کاهش دهید.

اگر کودک بدلیل لجبازی، از مدفوع کردن خودداری می کند، به شیوه ی زیر عمل کنید:

دلیل دستشویی نرفتن کودکان بالای 3 سال معمولا به دلیل لجبازی و جنگ قدرت است. در این زمان کودکان می دانند که هیچ چیز مانند کثیف کردن شلوار یا اجتناب از توالت رفتن، توجه والدین را به سمت او جلب نمی کند.

اگر فکر می کنید درگیر جنگ قدرت هستید، آرامش خود را حفظ کنید و از داد و بیداد کردن بپزهیزید. برنامه ی مشخصی برای مدفوع کردن کودک تعیین نکنید. با اجازه ی پزشک به کودک شل کننده ی مدفوع بدهید و او را پوشک نکنید. اگر فرزندتان به دلیل لجبازی در شلوار خود دستشویی می کند، با موضوع به آرامی برخورد کنید و ساکت و صبور باشید.

حتما بخوانید: آموزش مرحله به مرحله توالت رفتن به کودکان

فرزندتان را بخاطر کارهای مثبت خود تشویق کنید. برای روزهایی که به دستشویی می رود، به او یک ستاره یا یک پاداش کوچک بدهید. اگر کودک به دستشویی رفت، او را تحسین، تمجید و ستایش کنید. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که بجای رفتارهای منفی، با کارهای مثبت خود جلب توجه کند.

کودک را برای رفتن به دستشویی اجبار نکنید و بطور مداوم اینکار را به او یادآوری نکنید. با اینکار فرزندتان یاد می گیرد که با نگه داشتن مدفوع، تنها خود را آزار می دهد و با مرور زمان به حالت نرمال باز می گردد.

اگر تمام موارد فوق را امتحان کردید و هیچکدام از آنها کارساز نبود، به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و از او کمک بخواهید. پزشک می تواند راهکارهایی به شما پیشنهاد دهد تا به راحتی از این دوران عبور کنید.

منبع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام فرزند من پسر و الان حدود ۲ سال از پوشک گرفتمش ولی متاسفانه موقع مدفوع کردن خودشو نگه میداره و بارها تا ۶ یا ۷ روز هم این اتفاق افتاده . و بارها لباس زیر خود رو کثیف میکنه انواع ملین ها رو امتحان کردم ولی بیشتر از یه هفته جواب نمیده و انگار بدن بهش عادت میکنه ممکنه کمکم کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا