تربیت کودکان

علت لجبازی در کودکان 7 ساله و 8 ساله+ بهترین روش برخورد

bestkid b

فرزندپروری خودش به اندازه کافی سخت و پیچیده است، حالا فکر کنید که با یک کودک لجباز هم سر و کار داشته باشید! یاد گرفتن اینکه چطور با بچه های لجباز برخورد کنیم به صبر و زمان نیاز دارد. مساله ناراحت کننده اینجاست که وقتی از کودک لجباز می خواهید کاری انجام بدهد یا به حرفتان گوش کند او دقیقا برعکسش را انجام می دهد! اگر از او بخواهید اسباب بازیهایش را جمع و جور کند، چند دقیقه بعد می بینید که همه چیز را بیشتر از قبل روی زمین پخش کرده! یا فقط کافیست از او بخواهید صدایش را پایین بیاورد، شروع می کند به بلندتر حرف زدن و همه اینها ممکن است شما را عصبانی کند.

لجباز بودن به معنی این نیست که فرزند شما کودک یا انسان بدی است. بچه های لجباز اغلب اوقات بسیار مستقل هستند و به شدت دلشان می خواهد کارها را طبق شرایط و زمانی که خودشان می خواهند انجام بدهند. حالا ما اینجا هستیم تا شما را با خصوصیات کودک لجباز و نحوه برخورد درست با او آشنا کنیم.

یک کودک لجباز چه خصوصیاتی دارد؟

  • نیاز زیادی به شنیده شدن و تصدیق دارد.
  • مستقل است.
  • به کاری که انجام می دهد متعهد است یا روی رسیدن به یک نتیجه خاص تمرکز می کند.
  • بیشتر از بقیه بچه ها عصبانی می شود، مخصوصا وقتی همه چیز آن طور که خودش دلش می خواهد پیش نمی رود.
  • مهارتهای رهبری قدرتمندی دارد که او را مثل یک رئیس نشان می دهند.
  • نسبت به انجام کارها به شیوه دلخواه خودش بسیار مصر و سرسخت است.

بلد باشید: دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

تنبیه مناسب و موثر چیست؟

تنبیه موثر ساختاری بنیادی و موثر است که به کودکان کمک می کند زندگی راحتتر و شادتری داشته باشند. این کار به بچه ها یاد می دهد تا چطور با دیگران تعامل درست و موثری داشته باشند. قوانین تنبیه و مجازات باید سازگار، منصفانه و از نظر رشد مناسب کودک باشند تا در نهایت منجر به خود انضباطی او شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

راهکارهایی برای تنبیه و تادیب کودک لجباز

بیایید با هم چند راه موثر که به شما کمک می کنند قدرت اراده کودک لجباز را در جهت مفیدتری مهار و هدایت کند را بررسی کنیم.

1- شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید

یادتان باشد شما این قدرت را ندارید که همه رفتارهای کودکتان را کنترل کنید. کنترل بیش از حد و محدود کردن کودک باعث بروز واکنش بدی از طرف او می شود. اما شما می توانید کنترل کنید که کودکتان چه چیزی را یاد بگیرد و از لجبازی او در جهت درستی استفاده کنید.

وقتی کودکتان کاری که گفتید را انجام داد از خودتان انعطاف پذیری نشان بدهید و سختگیری را کمتر کنید یا وقتی رفتارهای مثبتی که باب میل شماست نشان داد برای تشویقش به تکرار آنها از او تعریف و تمجید کنید. تعریف و تمجید به معنی نام بردن رفتار کودک و توضیح دادن این است که چرا چنین رفتاری مثبت یا مفید است. این کار به او کمک میکند تا یاد بگیرد مهارتهای طبیعی خودش را در جهت درست به کار بگیرد.

2- رفتارهای مناسب را الگوسازی کنید

یادتان باشد اگر از کودکتان انتظار رفتار مثبت خاصی را دارید اول از همه باید خودتان آن رفتار را بروز بدهید. به خصوصیات اخلاقی خودتان فکر کنید. آیا از آن دسته افرادی هستید که معذرت خواهی کردن برایشان سخت است یا آدم منعطفی هستید؟ ما اولین معلمهای بچه هایمان هستیم و آنها نحوه تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران را از ما یاد می گیرند. بنابراین خیلی مهم است که انتظارتان از کودک با رفتاری که خودتان نشان می دهید همسو باشد.

حتما بخوانید: علت لجبازی کودکان، درک از نظر روانشناسی

3- روش درستی برای تنبیه کودک لجبازتان در پیش بگیرید

شما باید برای تنبیه کردن کودکتان روش مناسبی مدنظر داشته باشید. سبک فرزندپروری مقتدرانه که بسیار دستور دهنده و سخت گیرانه است اصلا روش مناسبی برای بزرگ کردن کودک نیست. بهتر است از سبکهای فرزند پروری ملایم تر که در آنها نیازها و نظرات کودک در نظر گرفته می شوند استفاده کنید. صفر و صدی نباشید. نه لازم است که به همه خواسته های کودک جواب مثبت بدهید و نه اینکه همه نیازهایش را نادیده بگیرید. همیشه تعادل را حفظ کنید.

به جای سختگیری و تنبیه افراطی به سمت تعامل بیشتر و احترام متقابل بروید. اگر کودکتان روی خواسته اش پافشاری میکرد سعی کنید بجای عصبانیت و ناراحتی، انتخابهای بهتر و مناسبتری پیش رویش بگذارید. به این ترتیب تعامل و مشارکت بین شما و کودکتان بیشتر می شود و احتمال حل مشکل هم بالاتر می رود.

تنبیه درست کودکان نوپا

برای اینکه کودک لجباز نوپایتان را به شیوه ای صحیح تنبیه کنید می توانید او را از موقعیت منفی حذف کنید. مثلا اگر در جمع هستید و کودک رفتار مناسبی ندارد، برایش توضیح بدهید که چرا کارش غلط است و سپس به عنوان تنبیه او را به یک مکان دیگر و دور از جمع ببرید تا متوجه عواقب رفتارش بشود.

تنبیه صحیح کودکان خردسال

تعیین محدودیتها و برنامه ریزی برای بچه هایی که کمی بزرگتر هستند ضروری است. موقع تنبیه کردن کودک لجبازتان به او توضیح بدهید که چه اشتباهی مرتکب شده است. علاوه بر این، حتما به او بگویید که بچه بدی نیست، فقط رفتارش غلط بوده و او را به سمت یک کار مثبت دیگر راهنمایی کنید.

حتما بلد باشید: این ۱۸ مهارت ضروری را به کودکان تان آموزش دهید

تنبیه صحیح کودکان پیش دبستانی

اگر کودکتان در سنین پیش دبستانی یا مهدکودک است می توانید از روش وقفه و عواقب جزئی استفاده کنید؛ مثلا اگر کودکتان شیطنت های نابجایی می کند، به جای عصبانیت و پرخاشگری به آرامی به او بگویید که اگر همین الان دست از کارش برندارد او را به اتاق می فرستید تا تنها بماند. اگر کودکتان به حرفتان گوش کرد رفتار مثبتش را تشویق کنید، اما اگر این روش موثر واقع نشد او را به همان شکلی که گفتید تنبیه کنید.

تنبیه صحیح کودکان مدرسه ای

برای تنبیه درست بچه هایی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده اند می توانید آنها را از برخی امتیازات محروم کنید؛ مثلا برای مدتی اجازه تماشای تلویزیون یا انجام بازی ویدئویی به او ندهید. این روش اغلب اوقات موثر است.

4- روی حرفتان بمانید

وقتی شما به کودکتان «نه» می‌گویید، او می فهمد که منظور شما «نه» است! پس بعد از نه گفتن دیگر نباید زیر حرفتان بزنید؛ وگرنه فرزندتان متوجه می شود که شما خیلی هم قاطع و محکم نیستید و به محدودیتهایی که برای او در نظر گرفته اید پایبندی ندارید. از طرف دیگر، شما باید به کودکتان امکان بدهید تا متناسب با سن خودش و قوانین خانوادگیتان استقلال داشته باشد تا مجبور نشود برای بدست آوردن حس تسلط و استقلال با شما بجنگد و لجبازی کند.

علت لجبازی در کودکان 5 ساله و 6 ساله+ بهترین روش برخورد با آن

جمع بندی

سر و کله زدن با کودک لجباز فقط ناراحتی و عذاب به دنبال نمی آورد. این لجبازی می تواند در آینده برایش مفید هم باشد. بچه های لجباز سرسخت و قاطع هستند و این خصوصیات در بزرگسالی باعث می شود وقتی در شرایط سخت قرار گرفتند منعطف عمل کنند و به تلاششان ادامه بدهند. اما به هر حال داشتن یک فرزند لجباز سختیهای خودش را هم دارد. اگر کودک لجبازی دارید و نمی دانید چطور باید با او به شکل درستی برخورد کنید از نکات و روشهای گفته شده در این مطلب کمک بگیرید تا همه چیز برایتان راحتتر شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا