آموزش های نگهداری از نوزاد

تغذیه+ مراقبت نوزاد در 2 ماهگی (و ویژگیهای نوزاد دو ماهه)

bestkid b

آیا برای اولین بار بچه دار شده اید و نگران سلامتی و ایمنی کودک دو ماهه خود هستید؟ آیا به دنبال روش های مفیدی برای بهبود سلامتی و پیشرفت کلی او هستید؟ اگر اینطور است، به شما توصیه می کنیم که حتما این مطلب را مطالعه کنید.

نوزادان دو ماهه نسبت به نوزادان تازه متولد شده، بیشتر گرسنه می شوند و پرانرژی تر هستند. در این زمان می توانید با فرزندتان ارتباط چشمی برقرار کنید و با صداها و حرکات دست، توجه او را به سمت خود معطوف کنید.

۸ غذای پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل می کند!

نوزاد در ۲ ماهگی، احتمالا پدر و مادر خود را می شناسد. والدین نیز در این زمان با خصوصیات فرزندشان آشنا شده اند و آرام کردن او برای آنها آسانتر از اوایل تولد شده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مادران در چند ماه اول زایمان، بشدت احساس خستگی می کنند. بحدی که بسیاری از آنها آرزوی داشتن چند ساعت خواب راحت و آرام را دارند! در این مطلب با خصوصیات و روش های مراقبت از نوزادان دو ماهه، بطور کامل آشنا می شوید.

نوزادان در دو ماهگی اجتماعی تر می شوند و از بدن خود بیشتر و بیشتر استفاده می کنند. اگر از میز تعویض استفاده می کنید، فراموش نکنید که هرگز نوزاد را روی آن تنها نگذارید!

کودک ۲ ماهه چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟

بینایی کودک ۲ ماهه، در مقایسه با چند هفته گذشته، بهبود پیدا می کند.

کودک در این زمان به نقاط عطفی می رسد و برای بازی کردن با اسباب بازی های جدید آماده می شود. تلاش او برای رسیدن به اشیا رنگارنگ بسیار جالب است!

در این قسمت با مواردی مانند نقاط عطف رشد، الگوهای خواب، موارد نیاز به پیگیری و میزان فعالیت کودکان ۲ ماهه آشنا می شوید.

نقاط عطف رشد کودک ۲ ماهه

برای آشنایی با نقاط عطف رشد در کودکان ۲ ماهه، به موارد زیر توجه کنید.

۱- رشد فیزیکی

قد و وزن: وزن متوسط ​​ پسران ۲ ماهه ۵٫۶ کیلوگرم و دختران ۲ ماهه ۵٫۱ کیلوگرم است.

قد متوسط ​​ پسرها در این سن، ۵۸٫۴ سانتی متر و دخترها ۵۷٫۱ سانتی متر است.

بخاطر داشته باشید که قد و وزن هر نوزادی متفاوت است و مهمترین نکته این است که کودک وزن اضافه کند و با سرعت بالایی رشد کند.

۲- حواس

بینایی: بینایی کودک نسبت به اوایل تولد، بسیار بهبود یافته است و به این ترتیب دیدن الگوها و رنگ های جذاب، برای کودک جالب است.

کودک ۲ ماهه، در حین شیر خوردن می تواند به صورت شما نگاه کند. بنابراین تا می توانید به او لبخند بزنید!

چشم های کودک در این زمان بخوبی جفت می شوند و چپ چشمی که در برخی نوزادان تازه متولد شده دیده می شود، از بین می رود.

کودک در سن ۱٫۵ تا ۲ ماهگی، باید بتواند ارتباط چشمی پایداری با دیگران برقرار کند. اگر کودک نمی تواند چشم های خود را متمرکز کند یا با دیگران تماس چشمی پایدار برقرار کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

شنوایی: شنوایی کودک ۲ ماهه خوب است. در این سن کودک احتمالاً سر خود را به سمت صداهای مختلف می چرخاند تا منشا آن را پیدا کند.

کودک از شنیدن صدای والدین خود لذت می برد. با کودک حرف بزنید و برای او شعر و آواز بخوانید. این باعث می شود که کودک احساس آرامش، امنیت و عشق کند.

۳- مهارت های حرکتی

میزان حرکت: کودک در دو ماهگی، کنترل بیشتری بر بدن خود پیدا می کند. کودک می تواند سر خود را هنگام بلند کردن، کنترل کند و در حالی که روی شکم دراز کشیده است، آن را نگه دارد.

حرکات کودک در ۲ ماهگی، هدفمندتر و روانتر می شوند.

در این زمان کودک دست های خود را پیدا کرده و می تواند تا حدودی آنها را کنترل کند. به این ترتیب دست ها و هر چیزی که در دست خود نگه داشته است را در دهان قرار می دهد. همچنین ممکن است شروع به مکیدن مشت یا انگشتان خود کند، زیرا از اینکار لذت میبرد.

کودک ۲ ماهه نسبت به گذشته، دستهای خود را برای مدت طولانی تری باز نگه می دارد. اگر جغجغه ای به او بدهید، ممکن است آن را بگیرد.

۹ برنامه غذایی فوق العاده برای کودکان ۱ تا ۹ ماهه به تفکیک

با افزایش توانایی کنترل بدن، کودک شروع به تمرین غلتیدن می کند. البته اینکار بطور کامل انجام نمی شود و کودک احتمالا می تواند فقط از پشت، به پهلو غلت بخورد. برخی از نوزادان کوچکتر، ممکن است از شکم به پشت بغلتند اما اینکار را بصورت عمدی انجام نمی دهند.

کودک همچنین شروع به لگد زدن می کند و پاهای خود را می کشد و دستانش را تکان می دهد.

آبریزش دهان: آبریزش دهان در کودکان دو ماهه، امری عادی ست و به وفور دیده می شود. این اتفاق معمولاً به این دلیل است که غدد بزاقی شروع به کار می کنند و کودک هنوز توانایی بلع بزاق را ندارد.

بزاق خارج شده از دهان کودک را پاک کنید و صورت، گردن و سینه او را خشک کنید. خیس بودن طولانی مدت پوست، موجب تحریک و ایجاد بثورات پوستی می شود. برای خیس نشدن سینه و لباس کودک، می توانید از یک پیش بند استفاده کنید.

برخی معتقدند که آبریزش دهان کودک، در نتیجه دندان درآوردن است. اگرچه برخی از نوزادان ممکن است خیلی زود شروع به دندان درآوردن کنند، اما این اتفاق در بیشتر نوزادان در حدود ۴ تا ۶ ماهگی می افتد.

۴- رشد شناختی و اجتماعی

ارتباط برقرار کردن با دیگران: یک کودک ۲ ماهه، روز به روز علاقه ی بیشتری به “صحبت کردن” با دیگران پیدا می کنند. او از ارتباط برقرار کردن با مادر، پدر و خواهر و برادرهای خود لذت می برد.

اکنون می توانید با فرزندتان مکالمه برقرار کنید. البته کودک فقط با ادا و صدا در آوردن به حرف های شما پاسخ خواهد داد! کودک ۲ ماهه صداهای بدون معنی ایجاد می کنند که در حقیقت پایه ی مکالمات معنادار در آینده خواهند بود. پاسخ دادن به کودک، موجب آموزش مهارت های زبان و مکالمه در او می شود. هنگامی که با کودک خود صحبت می کنید، ممکن است متوجه شوید که او با صدا در آوردن، به عنوان راهی برای پاسخ دادن استفاده می کند.

کودک دو ماهه ممکن است شروع به خندیدن کند و علاوه بر این، شروع به شناسایی چهره والدین و سایر اعضای خانواده کند.

گریه کردن: اگر از گریه های بی حد و اندازه ی نوزاد تازه متولد شده ی خود به ستوه آمده بودید، خوشحال باشید! چون اکثر نوزادان پس از دو ماهگی، نسبت به اوایل تولد خود کمتر گریه می کنند (مگر اینکه قولنج یا کولیک داشته باشند).

گریه نوزاد معمولاً در حدود ۶ هفتگی به اوج خود می رسد و سپس فروکش می کند.

آشنایی با ۸ دلیل گریه نوزاد به همراه فیلم

البته انتظار نداشته باشید که کودک ۲ ماهه تان، گریه کردن را به طور کامل کنار بگذارد. در این مرحله از رشد، گریه کردن هنوز هم روش اصلی برقراری ارتباط با کودک است. کودک هنوز هم از گریه کردن، برای بیان نیازهای خود (مثل گرسنگی، خستگی، تعویض پوشک و غیره) استفاده می کند.

الگوهای خواب: الگوی خواب کودک پس از رسیدن به دوماهگی، منظم تر می شود و او احتمالاً شب ها بیشتر از روز می خوابد. اکنون زمان مناسبی است تا فرزندتان را به روال خواب نرمال عادت دهید.

البته هنوز نباید انتظار داشته باشید که کودک شب ها بطور کامل بخوابد. همچنین از بیدار شدن های چند باره ی کودک در طول شب، نگران نباشید.

بیدار شدن برای شیر خوردن یا بطور کلی بیدار شدن در طول شب، برای کودک ۲ ماهه کاملاً طبیعی است!

علائم نیاز به پیگیری برای کودک ۲ ماهه

کودک ۲ ماهه، “باید” قادر به انجام موارد زیر باشد:

  • کودک با قرار گرفتن روی شکم، باید بتواند سر خود را بالا بیاورد
  • کودک باید بتواند دست هایش را باز کند
  • در پاسخ به خندیدن شما، لبخند بزند
  • با در آوردن صداهای مختلف، با شما صحبت کند

اگرچه نوزادان متفاوت هستند و سرعت رشد مختلفی دارند، اما برخی از علائم هشدار دهنده ممکن است نشاندهنده ی رشد غیرمعمول آنها باشد. اگر هر یک از علائم زیر را در کودک ۲ ماهه مشاهده کردید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید:

  • روی اشیا تمرکز نمی کند یا اشیا را با چشم دنبال نمی کند
  • به صداهای بلند پاسخ نمی دهد
  • دست های خود را بیشتر اوقات بسته نگه می دارد
  • دستها را به سمت دهان نمی آورد
  • در زمان خوابیدن روی شکم، نمی تواند سر خود را بلند کند یا آن را نگه دارد
  • هیچ صدایی تولید نمی کند
  • به دیگران لبخند نمی زند

راهکارهایی برای رشد بهتر و یادگیری کودکان ۲ ماهه

سوال بسیاری از والدین این است که “چگونه می توانم با کودک ۲ ماهه ام بازی کنم؟” خوب از آنجایی که کودک ۲ ماهه توانایی های جدیدی پیدا کرده، بازی کردن با او آسان تر از گذشته است!

در اینجا به فعالیت های جالبی اشاره شده است که می توانید با کودک ۲ ماهه ی خود انجام دهید. این فعالیت ها در واقع به یادگیری و رشد بهتر کودک هم کمک می کنند:

  • کودک ۲ ماهه “راه رفتن” را دوست دارد. اگر او را به صورت قائم روی یک سطح صاف نگه دارید، شروع به حرکت دادن پاهای خود می کند. این یک سرگرمی عالی برای والدین و کودک است!
  • در این زمان می توانید به کودک کمک کنید تا برای رسیدن به اشیا تمرین کند. یک اسباب بازی را جلوی کودک خود بگیرید و او را تشویق کنید که به آن برسد.
  • کودک ۲ ماهه همچنین از صدای جغجغه یا اسباب بازی های دیگر، لذت می برد. کمی با جغجغه صدا کنید و منتظر بمانید تا کودک منبع صدا را پیدا کند و سپس مجددا آن را حرکت دهید.
  • بازی دنبال کردن مگس، بازی دیگری است که کودکان از آن لذت می برند. روی صندلی بنشینید و وانمود کنید که انگشت شما مگس است. با تکان دادن انگشت به اطراف، کودک حرکت آن را دنبال خواهد کرد. برای مگس خود صدای وز وز تولید کنید. سپس مگس یا انگشت خود را در جاهای مختلف کودک بنشانید و کمی او را قلقلک دهید. این کار را چند بار انجام دهید و سپس از انگشت کودک به عنوان مگس استفاده کنید.
  • کودک خود را چندین بار در روز روی شکم قرار دهید. به او اجازه دهید تا سر خود را بالا بیاورد، آن را نگه دارد و به سمت پهلو بچرخد.
  • بسیاری از نوزادان قرار گرفتن روی شکم را دوست ندارند زیرا ممکن است برای آنها کمی مشکل باشد. برای آسانتر شدن اینکار، یک بالش یا پتو زیر سینه یا بازوهای کودک قرار دهید تا به حمایت بیشتر او کمک کند. البته فراموش نکنید که از قرار دادن طولانی مدت کودک روی شکم، اجتناب کنید! اینکار فقط باعث ناراحتی کودک خواهد شد. هر بار تنها چند دقیقه این کار را انجام دهید و تلاش کنید که آن را به یک فعالیت سرگرم کننده و جالب تبدیل کنید!

همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی 

بهترین اسباب بازی های کودکان ۲ ماهه

کودکان ۲ ماهه دوست دارند با دست های خود، وسایل اطراف را لمس کند و آنها را بررسی کنند. بنابراین بهترین اسباب بازی برای کودکان در این سن، تشک های بازی است که در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارند. البته کودک تنها برای مدت کوتاهی (چند ماه)، از آن استفاده می کند. بنابراین سعی کنید از خرید تشک های گرانقیمت اجتناب کنید مگر اینکه تصمیم داشته باشید که مجددا بچه دار شوید.

اگر نمی خواهید برای خرید تشک های بازی، هزینه کنید، چند مورد از اسباب بازی ها و جغجغه های کودک را بالای تخت او آویزان کنید و فرزندتان را زیر آنها قرار دهید.

اسباب بازی ها و جغجغه های نرم و رنگارنگ، برای کودکان ۲ ماهه جذاب هستند. در این سن می توانید از دندان گیرها و تصاویر مختلف نیز برای سرگرم کردن کودک استفاده کنید.

حال بیایید با چند نکته ی کلیدی برای مراقبت از کودکان ۲ ماهه، آشنا شویم.

۷ نکته ی کلیدی برای مراقبت از کودکان ۲ ماهه

در این قسمت نکات مفیدی برای مراقبت از کودک ۲ ماهه آورده شده است که به شما کمک می کند با کودک دو ماهه خود رابطه خوبی برقرار کنید و از مراقبت صحیح و سلامتی وی اطمینان حاصل کنید.

۱- کودک ۲ ماهه، به شیر بیشتری نیاز دارد بنابراین نیازهای تغذیه ای او را برطرف کنید

اشتهای کودکان پس از ۲ ماهگی، افزایش پیدا می کند و بنابراین دفعات شیردهی باید بیشتر شود. نوزادان معمولاً هنگام گرسنگی گریه می کنند. سعی کنید نیازهای کودک خود را درک کنید و هر زمان که گریه می کند به او شیر دهید. از هر دو پستان، برای شیر دادن به نوزاد استفاده کنید. کودک حتی ممکن است در شب یا نیمه شب نیز، برای شیر خوردن بیدار شود.

۲- الگوی خواب کودک را تنظیم کنید و آن را ادامه دهید

نوزادان در ماه دوم، دوره های خواب طولانی تری دارند. به الگوهای خواب نوزاد در حال رشد خود توجه کنید. کودک می تواند در طول روز، بین یک تا سه ساعت بخوابد. کودک دو ماهه ممکن است پس از اتمام شیر خوردن یا نیم ساعت پس از آن، علایم خستگی را از خود نشان دهد. میزان خواب طبیعی در نوزادان ۲ ماهه در طی ۲۴ ساعت، ۹ تا ۱۲ ساعت در شبانه روز است. بنابراین از کافی بودن خواب نوزادتان، اطمینان حاصل کنید.

۱۰ توصیه مهم برای مراقبت از نوزادان مخصوص والدین

۳- با شنیدن صدای گریه ی نوزاد، به سمت او بروید

برخی از نوزادان دو ماهه زیاد گریه می کنند و این می تواند برای والدین آنها ناراحت کننده باشد. نوزادان ۲ ماهه، به دلایل مختلفی مانند تکامل سیستم عصبی، هیجان ناشی از محرک ها، خستگی زیاد و جلب توجه، گریه می کنند. بنابراین هر زمان که فرزندتان گریه می کند، به او مراجعه کنید و تمام توجه خود را به سمت او معطوف کنید. فرزندتان را در آغوش بگیرید، به او آرامش دهید یا او را به بیرون ببرید تا آرام شود. این یک نکته ی مهم برای مراقبت از کودک ۲ ماهه است.

۴- به رشد و پیشرفت بهتر کودک کمک کنید

کودکان پس از دو ماهگی، بینایی بهتری دارد و با دست و پای خود فعالیت بیشتری انجام می دهند. کودک تمایل دارد دست ها و پاهای خود را کشف کند و آنها را در هوا حرکت دهد. می توانید مچ بند جغجغه ای را روی مچ کودک خود ببندید و به این ترتیب به فرزندتان کمک کنید که به رنگ و صدای جغجغه خیره شود. رشد بینایی در ماه های اول تولد اتفاق می افتد و شما می توانید با کمک اشیای رنگارنگ و اسباب بازی های نرم، به رشد بهتر آن کمک کنید.

۵- با فرزندتان رابطه برقرار کنید و با او صحبت کنید

کودک در ماه دوم زندگی، به صداهای بلند و ناگهانی پاسخ می دهد. به صدای کودک توجه کنید و با او مکالمه برقرار کنید. با فرزند عزیزتان صحبت کنید و با گفتن کلمات ساده یا کلمات قافیه داری که کودک آنها را تشخیص می دهد، با هم رابطه برقرار کنید.

۶- کودک را از هر گونه خطرات احتمالی، دور کنید

هیچگاه کودک را به حال خود روی زمین یا میز تعویض رها نکنید. اگر در خانه حیوانات خانگی دارید، کودک را از آنها دور کنید. از ایمنی اسباب بازی ها مطمئن شوید و سعی کنید از اسباب بازی های نرم و فاقد لبه های تیز استفاده کنید. بطور کلی، به ایمنی مکان اطراف کودک توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز تیز و خطرناکی در اطراف او وجود ندارد.

۷- به سلامت فرزندتان توجه کنید و واکسیناسیون را طبق برنامه انجام دهید

از واکسیناسیون منظم و دقیق فرزندتان مطمئن شوید. کودک خود را برای انجام معاینات منظم، نزد پزشک ببرید. همچنین محیط زندگی تان را تمیز و مرتب نگه دارید تا کودک به هیچ عفونی مبتلا نشود. بهداشت و سلامتی نوزاد شما باید در اولویت باشد.

اگر فرزند ۲ ماهه ای دارید که نگران رشد و سلامتی او هستید، از نکات ارایه شده در این مطلب استفاده کنید و به این ترتیب از سلامتی و ایمنی او اطمینان حاصل نمایید.

منبع ۱ منبع ۲

طبق جدیدترین تحقیقات، وزن نوزاد دوماهه چقدر باید باشد؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا