آموزش های نگهداری از نوزاد

7 بهترین کتاب داستان نوزاد و روش کتاب خواندن برای خردسالان

bestkid b

در این مطلب ابتدا اهمیت کتاب خواندن برای نوزادان را توضیح می دهیم، سپس روش ها و نکات خواندن کتاب برای نوزادان و اینکه نوزادان چه کتاب هایی را بیشتر می پسندند و نهایتا هم 7 کتاب داستان که برای نوزادان توصیه می شود را معرفی خواهیم کرد.

چرا کتاب خواندن برای نوزادان مهم است؟

خیلیها این را نمی دانند که کتاب خواندن، حرف زدن و آواز خواندن برای نوزادان به رشد بیشتر و سریعتر آنها کمک می کند. وقتی برای نوزاد دلبندتان بلند بلند کتاب می خوانید، او را با صداها، کلمات، زبان، فیزیک کتاب و در نهایت ارزش و لذت کتابخوانی آشنا می کنید. این کار مهارتهای سوادآموزی اولیه کودک شما مثل توانایی تمرکز او را تقویت می کند و به او کمک می کند تا همزمان با بزرگ شدنش، بتواند به خوبی بخواند.

از طرف دیگر، خواندن داستان برای کودک قدرت تخیلش را تحریک می کند و او را با دنیای اطرافش آشنا میسازد. کتاب خواندن برای بچه ها باعث می شود آنها با فرهنگهای مختلف آشنا شوند و به این فرهنگها احترام بگذارند. علاوه بر این، کتابخوانی مهارتهای فردی و اجتماعی فرزند شما را هم پرورش می دهد و به او در مدیریت احساساتش کمک می کند. از همه مهمتر اینکه وقتی برای کودکتان کتاب می خوانید، پیوندی عمیق و ناگسستنی با او ایجاد می کنید که شما را به هم نزدیکتر می کند. (منبع)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کتاب خواندن برای کودکان خردسال

کتاب خواندن در این سن و سال به معنای سرگرم شدن با کتاب، گذراندن زمان با والدین و الگوبرداری از عشق و علاقه آنها به کتاب است.

در ادامه به چند نکته که می تواند به شما و فرزندتان کمک کند از زمان کتابخوانی بیشترین استفاده را ببرید اشاره می کنیم:

  • از فرزند خردسالتان بخواهید کتابی را انتخاب کند، آن را در دست بگیرد و ورق بزند.
  • موقع کتاب خواندن مکث کنید و از کودکتان بخواهید جملات شما را تمام کند.
  • عکسهای کتاب را به او نشان بدهید و از او بپرسید در تصاویر چه می بیند؟
  • کارهایی که شخصیتهای کتاب انجام می دهند را از کودکتان بپرسید؛ مثلا بگویید: “صدای سگ چطوریه؟” “گاو چیکار می کنه؟”
  • کتابهای شعر کودکانه و قافیه دار را با هم بخوانید.

حتما بخوانید: 8 فایده کتاب خواندن برای نوزادان (تحقیقات علمی)

نکات زیر هم به طور کلی برای کتابخوانی و قصه گویی برای اکثر بچه های خردسال مفیدند:

  • برنامه منظمی برای کتابخوانی با کودکتان داشته باشید و هر روز حداقل یک کتاب کوتاه برایش بخوانید.
  • فضای مخصوص و مناسبی برای کتاب خواندن داشته باشید؛ مثلا صندلی، سالن یا مبل شنی. حتما جایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای شما و کودکتان بزرگ و راحت باشد. خوب است که کنار یا نزدیک قفسه کتابها باشید.
  • کتابخوانی را به روندی جذاب و مفرح تبدیل کنید تا کودکتان مشتاقانه منتظر آن باشد. بعضی روزها بچه ها حوصله کتاب خواندن یا قصه شنیدن ندارند و این اصلا اشکالی ندارد. شما هم همقدم با علایق و خواسته های او پیش بروید.
  • موقع کتابخوانی تلویزیون و رادیو را خاموش کنید، گوشیتان را روی حالت بیصدا بگذارید و فضای آرامی مهیا کنید تا فرزندتان بتواند تمرکز کند و به صدای شما گوش بدهد.
  • موقع کتاب خواندن، کودکتان را روی زانویتان بنشانید یا نزدیک خودتان قرارش بدهید تا بتواند هم صورت شما را ببیند و هم کتاب.
  • کلمات یا قسمت های آشنا را تکرار کنید. صداهای بامزه و خنده دار شخصیتهای داستان را تقلید کنید، بازی کنید و هر دو از کتاب خواندن لذت ببرید.
  • اگر کودکتان دوست دارد خودش کتاب را انتخاب کند به او اجازه این کار را بدهید. ممکن است مجبور شوید یک کتاب را دهها بار برایش بخوانید. پس آماده این کار باشید!

کتابهای صوتی هم می توانند مفید باشند و به شما کمک کنند؛ مخصوصا وقتی در سفر یا خارج از خانه هستید. اگر فرزندتان از کتاب صوتی خوشش می آید می توانید قصه های کودکانه که موزیکهای شادی هم دارد برایش پخش کنید. اما یادتان باشد کتاب صوتی نباید جایگزین کتاب کاغذی شود؛ به ویژه اینکه زیاد نگاه کردن به وسایل الکترونیکی مثل گوشی برای کودک مضر است و باید در این کار تعادل داشت.

کتابهای مناسب برای بچه های نوپا و خردسال

کودکان خردسال اغلب از خواندن و شنیدن کتابهایی که قافیه، ریتم و تکرارهای جالب دارند خوششان می آید. این ویژگیها به افزایش یادگیری بچه ها کمک می کنند. شما باید کتابی که حجم مناسبی دارد را برای کودکتان انتخاب کنید. معمولا کتابهایی که 4 یا 5 دقیقه طول می کشند برای بچه های خردسال طولانی هستند. (منبع)

کودکان نوپا و خردسال اکثرا کتابهای زیر را دوست دارند:

  • کتابهایی درباره حیوانات و صدای حیوانات
  • کتابهایی درباره موضوعات مورد علاقه شان مثل ماشینها، حیوانات خانگی، ستاره‌ ها و سیارات، موسیقی، قلعه‌ ها، اقیانوسها، شاهزاده خانمها، قطار و غیره.
  • کتابهایی درباره بازیهایی که کودک بلدشان است یا دوست دارد یاد بگیرد.
  • کتابهایی که تکه های جداشدنی و قطعات متحرک دارند.

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

بهترین کتاب های داستان برای نوزادان- پیشنهادات ما

این کتاب ها نه تنها پرفروش ترین ها در این سن بوده اند بلکه موضوعاتی دارند که نوزادان عاشقش خواهند شد، زبان ساده ای دارند و در عین حال متناسب با درک کودک در این سن آموزنده هم هستند! پس هر کتابی برای نوزاد خریده اید، حتما این کتاب ها را نیز خریداری کنید:

1-کتاب مقوایی سلام دنیا – سیاه و سفید نوزاد

کتاب مقوایی سلام دنیا – سیاه و سفید نوزاد

یکی از بهترین کتاب های آهنگین با محتوای داستانی برای نوزادان است. مغز نوزاد از راه پنج حس شنیداری، بویایی، چشایی، لامسه و دیداری با جهان پیرامون ارتباط می‌گیرد. حس دیداری آخرین حسی است که در نوزاد به رشد کامل می‌رسد. دریافت‌های دیداری و تحریک سلول‌‎های مربوط به دیدن، عمیق‌ترین تاثیر را در رشد دستگاه عصبی نوزاد دارد.

2-کتاب مجموعه حیوان های بامزه

مجموعه حیوان های بامزه

در این کتاب نوزاد با انواع صداهای حیوانات آشنا می شود و شروع به شناخت طبیعت و جانداران پیرامون خود می کند. حیوان های بامزه با نقاشی های ساده و رنگارنگ، کودک را با حیوانات گوناگون مزرعه آشنا می کند. مجموعه حیوان های بامزه با عنوانهای به طور مجزا منتشر شده است: کتاب حیوان های بامزه 1 آقا گوسفنده، کتاب حیوان های بامزه 2 خانم گاوه، کتاب حیوان های بامزه 3 آقا اسبه و …

6 معایب استفاده از پستانک برای نوزادان (علمی و ثابت شده)

3-کتاب صدای کی صدای چی

صدای کی صدای چی

مجموعه مصور با شعرهای کوتاه که بر هوش موسیقایی، شناخت پدیده ها و تشخیص صدای هر موجود توسط کودکان تاثیر می گذارد. در مجموعه‌کتاب‌های “صدای‌ کی؟ صدای چی؟” سعی شده صداهای مختلف با آهنگ شعر درآمیخته شود و از این طریق به کودکان آموزش داده شود. تصویرگری جذاب و زیبای این کتاب‌ها، به فهم بیشتر مطالب کمک زیادی می‌کند پس حتما این کتاب را برای نوزاد خود تهیه کنید.

4-کتاب دالی بازی نی نی چقدر ملوسه مامان اونو می بوسه

دالی بازی نی نی چقدر ملوسه مامان اونو می بوسه

این کتاب برای کودکان رده سنی 1 سال به بالای تدوین شده است. هدف از تدوین مجموعه چهار جلدی دالی بازی، کمک به کودکان برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون آن‌هاست. این کتاب‌ها از دالی بازی برای این هدف استفاده می‌کند. متن مورد استفاده در کتاب از فضای آهنگین برخوردار است و به همین دلیل کودکان می‌توانند ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنند.

حتما بخوانید: چگونه از صدای گریه ی نوزاد بفهمیم چه می خواهد؟

5-کتاب نی نی های حیوانات

نی نی های حیوانات

کتاب نی نی های حیوانات 1 اثری است از ناتالی بلینو/ امیلی بومون، به ترجمۀ راضیه خوئینی و چاپ انتشارات قدیانی. کتاب حاضر اولین جلد از مجموعۀ نی نی های حیوانات است که با داستان و تصاویر کودکانه و دوست داشتنی خود برای گروه سنی “الف” و “ب” نگاشته شده و باعث آشنایی بیشتر کودکان با دنیای بامزۀ حیوانات و بچه هایشان می شود.

6-کتاب حیوان های بامزه 5 خانم مرغه

حیوان های بامزه 5 خانم مرغه

این کتاب‌ها برای کودکان گروه سنی الف طراحی شده است. در این کتاب‌ها سعی شده است با بهره‌گیری از تصاویر ساده و رنگارنگ، کودکان را با حیوانات مزرعه و ویژگی‌های هر یک آشنا کنند. متن ساده و روانی برای این کتاب‌ها به کار رفته است که کودکان را به خود جذب می‌کند. کتاب حیوان‌های بامزه 5 خانم مرغه به معرفی مرغ به کودکان می‌پردازد.

بلد باشید: چگونگی صحبت با نوزاد (22 ترفند عالی)

7-کتاب دالی بازی تنها شده نی‌نی ما مامان جون نی‌نی بیا

دالی بازی تنها شده نی‌نی ما مامان جون نی‌نی بیا

این کتاب برای کودکان رده سنی 1 سال به بالای تدوین شده است. هدف از تدوین مجموعه چهار جلدی دالی بازی، کمک به کودکان برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون آن‌هاست. این کتاب‌ها از دالی بازی برای این هدف استفاده می‌کند. متن مورد استفاده در کتاب از فضای آهنگین برخوردار است و به همین دلیل کودکان می‌توانند ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا