آموزش های نگهداری از نوزاد

مراحل رشد نوزاد از 1 تا 12 ماهگی (و نکات مهم)

bestkid b

معمولا با رشد و بزرگ تر شدن نوزاد در اولین سال تولد ، متوجه تغییرات زیادی خواهید شد. کارهای زیادی هست که می توانید برای نگهداری از آن ها در این دوران انجام دهید.

این دوره می تواند بسیار هیجان انگیز باشد و ممکن است سوالات زیادی در ذهن تان ایجاد کند، مثلا:

  • چه زمانی کودک من می تواند سرش را بلند کند؟
  • وقت خواباندن کودک روی شکم چه زمانی است و آیا برای نوزاد من مفید است؟
  • چه زمانی کودک من شروع به خزیدن بر روی زمین می کند؟

این نکته را یادتان باشد که هر نوزاد با دیگری متفاوت است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

هر نوزاد با سرعت خاص خودش رشد می کند. مسابقه ای در کار نیست و اگر حس کردید کودک تان در برخی از کار ها از سایرین کمی عقب افتاده، نگران نشوید. در صورت داشتن هر گونه نگرانی، مسائل تان را با کارشناس مرکز بهداشت در میان بگذارید.

نگهداشتن سر نوزاد

سر معمولا سنگین است و مدتی طول می کشد تا ماهیچه های گردن تقویت شود و آن را نگه دارند.

در 3 ماه اول نوزادان ماهیچه های گردن کاملا ضعیفی دارند و باید آن ها را با دستان، یک بالشتک V شکل یا گهواره نگه دارید .

به تدریج با تقویت عضلات در 4 تا 6 ماهگی، کودک نیاز کم تری به حمایت دستان شما در ناحیه گردن خواهد داشت. کار ها و بازی های ساده ای وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به تقویت ماهیچه ها و کنترل کودک کمک شود.

مشت کردن دست و گرفتن اشیا

کودک شما اوایل دستش را به صورت مشت نگه می دارد، اگر چه ممکن است هر چیزی مثل انگشت تان که با دستش تماس پیدا می کند را بگیرد.

در چند ماه بعدی، از کودک تان انتظار چنین رفتار هایی را داشته باشید:

  • در حدود 4 ماهگی پاهای شان را لمس کند و بگیرید ( اگر چه برای برخی نوزادان این کار را دیرتر انجام می دهند).
  • بین 12تا 18 ماهگی به افراد و اشیاء اشاره کند.

شما می توانید به کودک تان کمک کنید تا به روش های مختلف سعی کند دستش را به طرف اشیا مختلف برده و آن ها را بگیرد.

خواباندن رو به شکم

خواباندن رو به شکم به کودک در تقویت عضلات گردن ، شانه و تنه کمک می کند. این کار باعث می شود به روشی سرگرم کننده و جالب با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند.

شما می توانید به محض تولد نوزاد این کار را شروع کنید . از 4 تا 6 ماهگی هم زمان مناسبی برای خواباندن نوزاد روی شکم است.

۱۰ نکته مهم مراقبت نوزاد تازه متولد شده تا ۴ ماهگی که باید بدانید

روش های مختلفی وجود دارد که به کودک کمک می کند از این کار لذت ببرد.

غلتیدن

وقتی کودک شما به تنهایی شروع به حرکت می کند ، لحظه مهمی به حساب می آید. اولین مرحله حرکت بدن معمولا با غلتیدن شروع می شود که مرحله مهمی برای خزیدن و جا به جا شدن است.

برخی از نوزادان می توانند از 3 تا 4 ماهگی شروع به غلتیدن کنند و اکثرشان در 7 ماهگی این کار را انجام می دهند.

کار های زیادی هست که می توانید انجام دهید تا به کودک کمک شود کم کم غلتیدن را شروع کند.

خزیدن

شروع خزیدن نوزاد شما یک نقطه عطف است. آن ها حالا می توانند حرکت کنند و محیط اطراف شان را کشف کنند.

نحوه رفتار آن ها مهم نیست، برخی از نوزادان روی باسن و با کمک پا ها خودشان را به جلو می کشند، برخی دیگر چهار دست و پا حرکت می کنند و برخی هم به معنای واقعی کلمه مثل مار می خزند!

آن چه مهم است این است که در صورت نیاز به آن ها کمک کرده و مواظب شان باشید.

نشستن

نشستن یعنی همان کاری که ما بزرگتر ها خیلی راحت انجامش می دهیم ، برای نوزادان بسیار سخت تر از آن است که به نظر می رسد.

کودک شما باید ماهیچه هایی داشته باشد که بتواند سرش را بالا نگه دارد و حرکاتش را کنترل کند. وقتی کودک این کار را انجام داد یعنی برای تمرین نشستن آماده است .

۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش درمان خانگی

نوزاد شما باید تا 8 ماهگی کم کم بتواند بنشیند.

کار های مختلفی وجود دارد که می توانید با کودک تان تمرین کنید تا در شروع نشستن به او کمک شود. اگر به راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز دارید ، از یک کارشناس مرکز بهداشت مشاوره بگیرید.

راه رفتن

راه رفتن یکی از دو نقطه عطفی است که والدین معمولا خیلی برای اتفاق افتادنش ذوق دارند. اولی اولین کلمه ای است که کودک تان به زبان می آورد و دومی راه رفتن او است که به مهارت و تمرین زیادی نیاز دارد. فرزند شما برای مهارت پیدا کردن در راه رفتن به زمان و تشویق نیاز دارد.

او ابتدا باید تعادل و سپس ایستادن را بیاموزد. بسیاری از نوزادان با بالا کشیدن خودشان به کمک مبل و صندلی و گرفتن از آن، برداشتن اولین قدم ها را شروع می کنند.

نکات مراقبت از نوزاد: مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد شاد و سالم)

اما اگر کودک شما تا 18 ماهگی بدون کمک راه نرفت ، باید برای مشورت به یک کارشناس یا پزشک اطفال مراجعه کنید.

سلامتی نوزاد شما

اولین ویزیت و معاینه نوزاد تازه متولد شده چند روز پس از تولدش یعنی زمانی که 3 تا 5 روزه است، انجام می شود. اکثر متخصصان اطفال تمایل دارند نوزادان را در هفته اول تولد شان ویزیت کنند تا بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکلی آن ها را معاینه و به سوالاتی که باعث نگرانی والدین می شود ، پاسخ دهند.

کار هایی که در اولین ورود نوزاد به مراکز بهداشت یا مطب پزشک انتظار می رود انجام شوند، موارد زیر هستند:

  • اندازه گیری. یک پرستار یا دستیار پزشک تمام اندازه های نوزادتان از جمله علائم حیاتی، وزن، طول و دور سر را می گیرد.
  • ارائه نمودار رشد کودک. معمولا در اولین باری که کودک شما توسط پزشک ویزیت می شود، نمودار رشدش هم ترسیم می شود.
  • ارزیابی فیزیکی کامل. پزشک کودک شما را از سر تا پا بررسی می کند . با گوشی مخصوص پزشکی به ضربان قلب، ریه ها و معده اش گوش می دهد. لگن و پاهایش را بررسی می کند، عکس العمل هایش را چک می کند، به چشم ها، گوش ها و گلویش نگاهی می اندازد و از نظر زردی او را مورد بررسی قرار می دهد.
  • بررسی جای بند ناف . نیازی نیست کاری برای جای بند ناف نوزاد انجام دهید. خشک شدن آن در معرض هوا تنها کار لازم است. پزشک ناف را بررسی می کند تا مطمئن شود که به درستی خشک شده است. جای بند ناف را زیر آب نبرید. هنگام حمام کردن نوزاد ، لیف مخصوص را روی بند ناف باقی مانده بکشید تا بیفتد و محل آن بهبود یابد.
  • بررسی آلت نوزاد. اگر نوزاد شما ختنه شده است، پزشک برای اطمینان از بهبودی و نبود مشکل، آلت را بررسی می کند. اگر در مورد مراقبت های بعد از ختنه سوالی دارید، الان زمان پرسیدن آن است. نوزادان دختر هم ممکن است به دلایل هورمونی از بدو تولد دچار ترشحات سفید یا خونی رنگی از واژن باشند که طبیعی است، اما پزشک ممکن است برای آگاهی شما به این مسئله اشاره کند.
  • توصیه های بهداشتی. پزشک ممکن است برای مراقبت و حفظ سلامتی نوزاد اطلاعاتی در مورد قطره های ویتامینD ، خواباندن روی شکم و اقداماتی که برای داشتن خواب راحت و ایمن نوزاد باید بدانید، را در اختیارتان قرار بدهد. از پرسیدن هر گونه سوالی در مورد مراقبت از نوزاد یا سلامت او نهراسید.
  • آزمایش تکمیلی. در صورت نیاز به انجام آزمایشات اضافی یا پیگیری های لازم برای انجام آزمایشات بیمارستانی مثل غربالگری نوزادان، پزشک در این ویزیت شما را مطلع می کند.

نوزاد شما در اولین ویزیت نیازی به واکسن ندارد . با این حال اگر واکسن هپاتیت B را در بیمارستان دریافت نکرده است، از این فرصت برای زدن واکسنش استفاده کنید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا