آموزش های نگهداری از نوزاد

روند تکامل نوزاد تا ۶ ماهگی (نشستن، خندیدن و دیدن)

bestkid b

رشد در نوزادان از بدو تولد تا دوسالگی با سرعت زیادی رخ خواهد داد. تکامل نوزادان با دیدن اشیا شروع خواهد شد، سپس واکنش به اطرافیان با خندیدن و در نهایت نشستن، ایستادن و راه رفتن رخ خواهد داد. به طور کلی این فرایندها در سنین مختلف رخ خواهد داد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. شما به عنوان والدین کودک باید تکامل کودک خود را زیر نظر بگیرید و با این فرایند آشنا باشید.

۱- تکامل بینایی کودک

۱- نوزاد تا دو ماهگی نوزادان تا دو ماهگی به درستی نمی توانند تصاویر را روی شبکیه بیندازند. گاهی اوقات تصاویر جلو و گاهی اوقات پشت رتین می افتند. در واقع بعد از دو ماهگی است که به تدریج تصاویر روی شبکیه افتاده و اشیاء را واضح تر می بینند. اما مسئلۀ خیلی مهم هماهنگی بین عمل شبکیه و مغز است. بدین معنی که بینایی از طریق چشم کامل می شود، ولی چون قسمت های بینایی در مغز به طور کامل رشد نکرده اند، شیرخوار هنوز اشیاء را تار می بیند.

۲- در ۴ ماهگی قدرت بینایی نوزاد رشد بیشتری پیدا می کند، زیرا عامل مهم در قسمت بینایی مغز، رشد بیشتری پیدا کرده است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳- در ۸ ماهگی سیستم عصبی به اندازه کافی رشد کرده و قدرت بینایی نوزاد به قدرت بینایی بزرگسالان نزدیک خواهد شد. ۸ ماهگی از نظر بینایی دوران طلایی برای کودک می باشد.

۴- شیرخواران نمی توانند خیلی دقیق رنگ ها را از همدیگر تشخیص دهند. بنابراین نوزادان اشیایی با رنگ های سفید و سیاه که کوچک نباشند و در ضمن کنتراست کافی هم داشته باشند را بهتر می تواند ببینند.

۵- تا زمانی که کودک به ۳ ماهگی برسد، مردمک‌های چشم او توانایی تنگ شدن در نور زیاد و گشاد شدن در نور اندک را ندارند.

۶- یکی از تغییراتی که در ۷ تا ۱۲ ماهگی اتفاق می‌افتد، آن است که کودک بالاخره می‌تواند اشک‌های واقعی تولید کند. تا قبل از این، چشم‌های او به جای اشک نوعی ترشح غلیظ به نام (موسین) تولید می‌کردند که به سطح چشم‌های کودک می‌چسبید و آن‌ها را مرطوب نگاه می‌داشت به همین دلیل هم بعضی وقت‌ها ممکن بود ببینید کودک‌تان با چشم‌های باز به راحتی خوابیده است.

آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته برای والدین)

۲- خندیدن نوزاد

۱- لبخند زدن نوزاد از زمان تولد تا یک ماهگی، هیچ پیام احساسی در بر ندارد. لبخندها بی‌اختیارند و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد خواب‌آلود بوده یا در مرحله REM خوابش است؛ مرحله REM مرحله‌ای از خواب است که در آن بیشترین رویا را می‌بینیم و با حرکات سریع چشمی همراه است.

۲- نوزاد در ماه دوم  به محرک های خارجی پاسخ می دهد و وقتی چهره های انسانی را می بینند لبخند می زنند .اولین لبخند نوزاد شما در بیداری کامل، بین هفته ۶ تا ۱۰ اتفاق می‌افتد.

۳- در سومین و چهارمین ماه، وقتی با کودک صحبت می کنید در پاسخ به محرک ها و یا زمانی که با آن ها بازی می کنند ، شروع به خندیدن می کنند.

۴- لبخند نوزادان در ماه ششم بیشتر انتخابی می شود و کودک بسته به میزان اعتمادی که با هر فرد دارند لبخند خواهد زد.

از ۶ ماهگی تا یکسالگی لبخندهای متفاوتی از فرزندتان خواهید دید. به عنوان یک قانون کلی، لبخند زدن با دهان باز نسبت به لبخند با دهان بسته احساس شادی بیشتری نشان می‌دهد. کودک‌تان کم کم شروع به بازی با خنده‌اش می‌کند.

کودک از چند ماهگی حرف میزند؟ بایدها و نبایدها برای زودتر حرف زدن

۳- نشستن

۱- کودکان بین چهار تا هفت ماهگی یاد می گیرند بنشینند و این مرحله چشم انداز جدیدی از جهان به کودک می دهد .

۲- در سه تا چهار ماهگی عضلات نوزاد شما انعطاف پذیر بوده و در هر حال قوی شدن برای نگه داشتن گردن هستند. نوازد شما در این دوره،‌ وقتی که به روی شکم خوابیده است سر خود را بلند می‌ کند و با نیرو وارد کردن از طریق آرنج به زمین سعی می ‌کند بدن خود را از زمین بلند کند. این حرکات ساده، قدم‌های اولیه برای ساختن عضلاتی هستند که به اندازه‌ای قوی باشند که نوزاد بتواند بنشیند.

۳- در ۵ تا ۶ ماهگی کودک قدرت کافی را برای برای بلند کردن بدنش به طوری که بتواند خودش به تنهایی بنشیند، دارد. با این وجود، نشستن او کامل و بی عیب و نقص نیست به این دلیل که عضلاتش برای مدتی محدود توانایی نگه‌ داشتن او را در این موقعیت دارند. او ممکن است در زمان نشستن به سمت جلو خم شود و دست‌هایش را به عنوان تکیه ‌گاه روی زمین گذاشته و حالتی مانند سه پایه دوربین به خود بگیرد.

۴- زمانی که نوزاد شما ۷ ماهه است می تواند خودش به تنهایی صاف بشیند. ماهیچه ‌های گردن و پشت او قوی‌ تر شده‌اند. در این سن، هنگام غذا خوردن، شما می‌ توانید او در یک صندلی کودک بلند قرار دهید. رشد و نمو او همچنان ادامه داشته و زمانی که او به سن ۹ ماهگی می رسد می‌ تواند بدون نیاز به کمک، خود را از حالت خوابیده روی زمین، بلند کند و حالت نشسته به خود بگیرد. او در حالی که نشسته است، حالات بدنی مختلفی را برای رسیدن به یک شئ انتخاب کرده و با چرخیدن و برگشتن، خود را به شی مورد نظرش می‌رساند.

۵- نوزاد شما وقتی که یک سال اول زندگی خود را تمام می‌کند، می ‌تواند کاملا بنشیند. او وقتی که در حال تلاش برای نشستن است نیاز به کمک ندارد. در این سن، عضلات او برای راه رفتن هم به قدر کافی رشد و نمو کرده اند. به همین دلیل، بدون تقلا کودک شما می ‌تواند بنشیند.

حرف آخر

دانستن فرایند رشد و تکامل نوزاد به تشخیص زودهنگام برخی اختلال ها مانند اتیسم کمک زیادی میکند. بنابراین نسبت به این موارد بی توجه نباشید و رشد کودک را به طور جامع بررسی کنید.

حرف زدن بچه از چه سنی شروع و در هر سن چه توانایی گفتاری دارد؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا