نکات سلامتی مادران

گن بعد از زایمان: فواید، انواع و نکات مهم موقع خرید

تغییر در اندام و اضافه وزن پس از زایمان طبیعی است. بسیاری از خانم ها قصد دارند در هفته های پس از زایمان راه حلی برای کوچک کردن شکم خود پیدا کنند. بزرگ شدن شکم در بعضی خانم ها در حدی ست که برخی افراد فکر می کنند آنها فرزند دیگری در راه دارند! یکی از بهترین راه ها برای بازگشت به اندام پیش از زایمان، استفاده از گن های لاغری است. این گن ها با فشردن شکم، کمر و باسن، به تقویت اعتماد بنفس در طول دوران بهبودی کمک می کند. بهترین گن پس از زایمان، گنی است که در حین بازیابی عضلات، از کمر نیز پشتیبانی می کند.

هنگام انتخاب گن بعد از زایمان، موارد متعددی از جمله طول مدت استفاده، ترکیب مواد سازنده ی گن و اندازه آن وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. نکته ی دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که آیا مدلی که می خواهید بخرید مناسب خانمهایی است که زایمان آنها سزارین بوده یا طبیعی. اگر به دنبال انتخاب یک گن مناسب برای لاغری پس از زایمان هستید، در این مطلب با ما همراه شوید.

مزایای گن بعد از زایمان

برخی از مهمترین مزایای پوشیدن گن بعد از زایمان عبارتند از:

  • تسریع بهبودی پس از زایمان
  • تقویت جریان خون
  • بهبود حالت بدن و اندام ها
  • کاهش کمر درد
  • تثبیت عضلات کف لگن
  • پشتیبانی از عضلات شکم و کمر برای بهبودی سریعتر و سهولت در انجام حرکات ورزشی
  • کاهش ورم و احتباس مایعات

به طور کلی می توان گفت گن بعد از زایمان می تواند برای افرادی که سزارین کرده اند و کسانی که مبتلا به دیاستاز شکمی (یا دو تکه شدن ماهیچه ی راست: حالتی که ماهیچه ی راست شکم دچار یک شکاف می شود) هستند، ایده آل باشد.

حتما بخوانید: ۶ تا از بهترین راههای گیاهی موثر کوچک شدن شکم بعد از زایمان

بهبودی پس از سزارین

به طور کلی، زایمان برای بدن سخت است و فشار زیادی به آن وارد می کند. اگر زایمان سزارین باشد، این بهبودی می تواند سخت تر هم باشد زیرا برای دسترسی به رحم، بریدگی ها و برش های زیادی روی چندین لایه ماهیچه و بافت انجام می شود. غالباً زنانی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند، درد، خونریزی و ناراحتی بیشتری را تجربه می کنند.

نتایج یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کسانی که بعد از سزارین از گن استفاده کرده اند، دچار درد و خونریزی و ناراحتی کمتری می شوند. این در حالی است که افرادیکه گن استفاده نمی کنند، با این عوارض بیشتر روبرو می شوند.

انواع گن بعد از زایمان

خوشبختانه گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که همه ی گن ها مناسب همه ی افراد نیستند و بهتر است نوع مناسب خودتان را انتخاب کنید. در اینجا متداول ترین انواع گن بعد از زایمان آورده شده است:

  • گن شکمی بدون دکمه: این گن های بعد از زایمان نیازی به چفت شدن ندارند. در واقع می توانید آنها را به سادگی از شکم خود بالا بکشید. احساس این گن ها مانند پوشیدن لباس زیر است و استفاده از آنها بسیار ساده است. می توانید از این نوع گن در طی دو هفته اول پس از زایمان استفاده کنید. لینک خرید
  • گن شکم و پهلو: این گن ها می توانند بسیار راحت باشند زیرا عملاً اطراف شکم پیچیده می شوند. در بیشتر موارد، چفت ها در قسمت عقب قرار می گیرند و می توانید میزان فشار آن را خود انتخاب کنید. لینک خرید
  • گن زیپی: موقعیت قرار گیری زیپ در گن های زیپ دار بسیار متفاوت است. به عنوان مثال برخی زیپ ها در جلوی شکم و برخی در عقب قرار می گیرند. انتخاب نوع مناسب، به سلیقه ی شخصی خودتان بستگی دارد. لینک خرید
  • گن کرستی: گن های کرستی مانند گن های متداول، دارای چفت هایی هستند که بوسیله ی آنها می توانید اندازه ی گن را مشخص کنید. برخی از این محصولات، از موادی ساخته شده اند که برای کسانی که آلرژی دارند مناسب است. لینک خرید

حتما بخوانید: درمان شل شدن پوست شکم بعد از زایمان (بدون ماندن خطوط آن)

هنگام انتخاب گن مناسب، چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیرید؟

استفاده از گن های لاغری، به منظور سرعت بخشیدن به روند بهبودی پس از زایمان طراحی شده اند. با این حال در نظر گرفتن برخی ویژگی ها، می تواند پوشیدن گن را برای شما بسیار آسانتر کند. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید هنگام خرید گن مد نظر قرار دهید:

  • گنی با اندازه ی مناسب انتخاب کنید: هدف شما از پوشیدن گن، ایجاد یک فشار ملایم اما مؤثر است. اگر گن های مورد استفاده ی شما سایز مناسبی نداشته باشند، به این هدف دست پیدا نخواهید کرد. بعضی از گن ها کشش و فشار بسیار زیادی ایجاد می کنند اما تاثیر زیادی بر لاغری ندارند. درحالیکه گن های با اندازه ی مناسب می تواند تاثیر بسیار بهتری داشته باشد. بنابراین انتخاب گن بزرگ یا کوچک، کمکی به لاغری و بهبودی سریعتر نمی کند.
  • گنی انتخاب کنید که از کمر حمایت کند: در طول زایمان و پس از آن، فشار زیادی به عضلات کمر وارد می شود. بنابراین این عضلات در بیشتر موارد با مشکل مواجه می شوند. به همین دلیل استفاده از گن های مناسب بعد از زایمان می تواند به شما در بهبودی سریعتر کمک کند و حتی ممکن است از بیماری هایی مانند رادیکولیت، اسکولیوز یا سایر آسیب های کمر جلوگیری نماید.
  • از گن هایی استفاده کنید که برای شیردهی مناسب باشند: استفاده از گن هایی که از پارچه های راحت، نرم و فاقد مواد تحریک کننده تهیه شده اند، موجب راحتتر شدن فرایند شیردهی می شود. استفاده از گن های کوتاهتر، می تواند شیردهی به کودک را آسانتر کند.
  • صاف کردن شکم را در نظر بگیرید: همانطور که می دانید، پس از زایمان با مواردی مانند شل شدن پوست شکم، افتادگی و ایجاد علایم کشیدگی روی پوست مواجه می شوید که همگی آنها می توانند آزار دهنده باشند. خوشبختانه برخی از انواع گن های لاغری در بازار وجود دارد که بطور خاص برای کمک به صاف کردن شکم شما بعد از تولد کودک طراحی شده است. بعلاوه این محصولات گاهی اوقات می توانند بهبودی را تسریع کنند و ظاهر زیبایی به اندام شما ببخشند.
  • دوام و استحکام محصول را مد نظر قرار دهید: از آنجاییکه باید گن ها را بصورت روزانه مورد استفاده قرار دهید، ایده ی خوبی است که از محصولات باکیفیت و ماندگار استفاده کنید. گن هایی که بعد از مدتی استفاده، شکل و حالت خود را از دست می دهند یا پاره می شوند مناسب نیستند. بنابراین بجای اینکه از چندین محصول ارزان قیمت استفاده کنید، یک یا دو گن باکیفیت بخرید.
  • از گن های راحت استفاده کنید: برخی از انواع گن ها فشار بسیار زیادی به بدن وارد می کنند و می توانند راحتی و آسایش فرد را مختل کنند. بنابراین انتخاب گن نرم و راحت و در عین حال گنی که در طول روز شل نشود، اهمیت بسیار زیادی دارد. با این کار شانس بیشتری برای بهبودی سریعتر و لاغری خواهید داشت چون مدت زمان استفاده از گن های راحت بسیار بیشتر از گن های تنگ و نامناسب است.
  • مواد سازنده ی گن را در نظر بگیرید: علاوه بر راحتی و دوام، نکته دیگری که لازم است در نظر بگیرید نحوه واکنش پوست به مواد سازنده ی گن است. برخی افراد آلرژی دارند و موادی مانند لاتکس ممکن است باعث ایجاد جوش و دانه های پوستی در آنها شود. وقتی به دنبال گن مناسب هستید، مواد مورد استفاده در آن را در نظر بگیرید.
  • قابلیت تنظیم را فراموش نکنید: اکثر خانم ها از گن هایی استفاده می کنند که فشرده سازی و تاثیر بالایی داشته باشند اما باید راحتی و قابلیت تنظیم گن هم مد نظر قرار گیرد. گن های قابل تنظیم به شما کمک می کند تا مقدار فشار وارده را تنظیم کنید زیرا بدن شما به مرور زمان بهبود می یابد و تغییر می کند.

حتما بخوانید: ۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از گن بعد از زایمان

استفاده از گن های لاغری در بین زنان سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. این محصولات لاغری، برای استفاده ی پس از زایمان نیز بسیار موثر هستند. اما قبل از استفاده از این روش، بهتر است ابتدا دو نکته ی زیر را مد نظر قرار دهید:

۱-ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

اکثر خانم ها می توانند فشار ملایم گن را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند اما بهتر است تا زمانیکه پزشک به شما اجازه نداده، از گن استفاده نکنید. گاهی اوقات پس از زایمان شرایطی مانند پرولاپس اندام های لگنی (افتادگی لگن) اتفاق می افتد که تحمیل فشار اضافه بر لگن می تواند موجب تشدید آن شود.

بنابراین لازم است قبل از استفاده از گن لاغری، ابتدا با پزشک مشورت کنید تا همه ی جوانب کار را مد نظر قرار دهید.

حتما بخوانید: روش کوچک کردن شکم بعد از زایمان (بهترین ورزشها و تغذیه)

۲-از اهمیت رژیم غذایی سالم و ورزش غافل نشوید

برخی زنان تصور می کنند که پس از استفاده از گن های لاغری، دیگر نیازی به ورزش یا داشتن رژیم غذایی سالم نیست اما این یک تصور غلط و نادرست است. برای رسیدن به وزن ایدآل، تحرک بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم (و بطور کلی سبک زندگی سالم) بسیار مهم است و برای رسیدن به اهداف لاغری، استفاده از گن به تنهایی کافی نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن