نکات سلامتی مادران

۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

bestkid b

مادران باردار طی بدنیا آوردن بچه انرژی خود را از دست می دهند. پس باید به نحوی این انرژی تحلیل رفته را از طریق تغذیه مناسب بدست آورند. معرفی ۶ نوع غذا و میوه ای که یک مادر باید بعد از زایمان طبیعی بخورد، عنوانیست که در این بخش به توضیح در مورد آنها می پردازیم.

مقدمه:

تغذیه اصولی مادران باردار دور از ذهن نیست اما مهمتر از آن داشتن برنامه غذایی صحیح برای مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند مورد سفارش پزشکان است. خانمی که زایمان کرده است در واقع مسئول تغذیه خود و نوزادش می باشد، پس باید رژیم غذایی خود را با دقت انتخاب کند. همچنین نوع تغذیه مادر بر روی شیردهی تاثیر می گذارد. پس این مادران باید ذخایر مواد مغذی بدن خود را تقویت کنند. البته استراحت کافی مادر برای سلامت مادر و نوزاد نکته ایست که نباید فراموش شود.

تصویر۲معرفی برنامه غذایی مفید برای بعد از زایمان(ویدئو):

پست مشابه: ۶ میوه بسیار مفید که بعد از زایمان برای سلامتتان باید مصرف کنید!

بسیاری از مادران خصوصاً پس از اولین زایمان دچار استرس و افسردگی می‌شوند. افسردگی تمایل مادر را برای شیردهی کاهش می‌دهد و چنانچه شیردهی به طور منظم و مکرر انجام نشود میزان تولید شیر کاهش می‌یابد. از طرفی استرس سبب کاهش ترشح هورمون اکسی‌توسین (که برای ترشح شیر ضروری است) می‌شود. سیگار نیز از دیگر عواملی است که سبب کاهش ترشح شیر می‌شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 


هرم-غذایی

در ماههای پس از زایمان، بیشتر مادران هر روز بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری نیاز دارند. در صورت شیردهی نیاز به ۵۰۰ کالری بیشتر دارید. انجیر خشک، قیسی و برگ زردآلو، خاکشیر، عرق ‌نعنا، ترنجبین، عسل، شیر و آبمیوه‌های مدت‌دار و… به تأمین این نیازهای غذایی بدن مادر کمک می کند. در دوران بعد از زایمان نیز مانند دوران بارداری همه دسته‌های غذایی باید در رژیم مادرگنجانده شود. لبنیات، پروتئین، نان و غلات، میوه و سبزیجات باید هرروز و مستمر مصرف شوند. باتوجه به اینکه مادر در دوران شیردهی به سر می‌برد، بهتر است حتی کمی بیش از قبل لبنیات (به‌خصوص شیر) بخورد. ضمن اینکه واضح و آشکار است که مصرف غذاهای مضری همچون فست‌فودها ممنوع است. در ادامه خوراکی های ضروری برای بعد از زایمان طبیعی را معرفی می کنیم.

مصرف اشکنه:

اشکنه غذای سالمی است که بعلت داشتن روغن حیوانی، انواع مغزها (گردو، بادام، پسته، فندق) به سلامت مادر و نوزاد و تأمین انرژی آنها کمک می کند و همچنین زعفران موجود در آن برای رفع افسردگی دوران بارداری مؤثر است.

خرما:

اولین چیزی که یک مادر بعد از زایمان طبیعی باید بخورد رطب است. چنانکه خداوند به حضرت مریم فرمود: که بعد از زاییدن حضرت عیسی (علیه السلام) رطب بخورد… به درستی که حق تعالی فرموده به عزّت و جلال خودم سوگند که هر زن تازه زاییده ای اگر رطب بخورد، فرزند او را بردبار می گردانم.

گوشت قرمز و جگر:

همانطور که می دانید زایمان طبیعی باعث از دست رفتن خون زیاد از بدن مادر می شود. بنابراین مادر پس از وضع حمل باید هر روز قرص آهن و مکمل غذایی مصرف کند. مصرف گوشت قرمز و جگری که خوب پخته شده باشد، به خون‌سازی بدن مادر کمک فراوانی می‌‌کند.

سبزیجات برگ دار:
فوایدی که از این سبزیجات مثل اسفناج و کلم بروکلی به دست می‌آید، غیر قابل شمارش است. این سبزیجات منبع غنی ویتامین A و کلسیم غیر لبنی هستند. البته ویتامین C و آهن نیز دارند که به بهبود حال مادران بعد از زایمان طبیعی کمک زیادی می کند. از طرف دیگر آنتی اکسیدان‌ های مناسب برای سلامت قلب را هم دارند. این مواد کم کالری و بسیار خوش خوراک هستند.

تخم مرغ:

تخم مرغ منبعی ترکیبی از پروتئین‌ های مختلف و متنوع مورد نیاز بدن است. علاوه بر آن زرده تخم مرغ یکی از منابع ویتامین D است، این ماده اساسی برای استحکام استخوان‌ها و رشد کودک مناسب است.

انرژی و پروتئین
شیر یکی از منابع اصلی پروتئین است، بنابراین مادران شیرده به متوسط باید روزانه ۲۵ گرم پروتئین، بیشتر از دیگر زنان دریافت کنند. چنانچه مقدار انرژی دریافتی محدود باشد، مقدار تولید شیر کم می‌شود. دریافت روزانه ۳ واحد لبنیات (۳ لیوان شیر و ماست) و ۳-۲ واحد گوشت می‌تواند هم به دریافت پروتئین و هم به دریافت انرژی مورد نیاز مادر شیرده کمک نماید. حبوبات نیز از منابع خوب پروتئین‌های گیاهی محسوب می‌شوند، اما باید توجه نمود امکان بروز نفخ در نوزاد بر اثر مصرف زیاد حبوبات وجود دارد.

تغذیه-بعد-از-زایمان

مصرف میوه:

تمشک: این خوردنی خوش مزه سرشار از ویتامین ‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن شماست و سطحی از کربوهیدرات را که برای تأمین انرژی و قند خون لازم است فراهم می‌کند.

پرتقال:
پرتقال میوه‌ ای مغذی، قابل حمل و در دسترس است. مرکبات به دلیل دارا بودن ویتامین C برای مادران شیرده ضروری هستند. اگر زمان کافی برای میان وعده ندارید، یک لیوان آب پرتقال تازه کافی است تا ویتامین C و کلسیم مورد نیاز شما تأمین شود. همچنین برای حفظ زیبایی ظاهری پیشنهاد می کنیم از توصیه های بهترین سالن های زیبایی شهر تهران یا شهرهای بزرگ استفاده کنید.

همچنین مصرف میوه های دیگری مانند سیب، موز، انگور، آووکادو، گیلاس، هلو،گلابی، هویج، زردآلو و انبه توصیه می شود.

مطالعه این مطلب مهم را از دست ندهید: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟

کدام مواد غذایی را نباید بعد از زایمان بخورید:

در صورت شیردهی، غذایی که می خورید از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود. مراقب موادغذایی زیر باشید:

  • مصرف دخانیات، الکل و داروهای غیرمجاز:                                                                                                                                         
  • از استعمال دخانیات و داروهای غیرمجاز خودداری کنید و راجع به داروهایی که مصرف می کند یا قصد مصرف آن را دارید با پزشک خود مشورت کنید. متخصصان نظرات مختلفی در مورد میزان مجاز الکل دارند.
  •  کافئین:
    بیش از ۳ فنجان (۲۴ اونس) قهوه یا نوشابه در روز می تواند خواب نوزاد را به هم بزند.
  • برخی از ماهی ها:
    شمشیر ماهی، کوسه ماهی، ماهی خال مخالی، و ماهی تیلفی دارای جیوه بالایی هستند. سمی که برای نوزاد شما مضر است، بنابراین از آنها اجتناب کنید.

در بخش نظرات به سؤالات مرتبط شما پاسخ خواهیم داد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا