نکات سلامتی مادران

22 روش موثر کاهش حالت تهوع در بارداری

bestkid b

آیا شما هم از حالت تهوع دوران بارداری رنج می برید؟ این مشکل به دلیل هورمون های بارداری اتفاق می افتد. اما تهوع صبحگاهی از چه زمانی شروع می شود؟ چه مدت طول می کشد و آیا می توان برای تسکین آن کاری انجام داد؟

در این مطلب در مورد حالت تهوع صبحگاهی و روش های طبیعی و خانگی برطرف کردن آن صحبت می کنیم. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع دوران بارداری چیست؟

حالت تهوع و استفراغ در بسیاری از خانم ها، از علائم رایج اولیه ی بارداری محسوب می شود و از هر 10 زن باردار، 9 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه به این وضعیت، بیماری صبحگاهی گفته می شود اما می تواند در هر زمان از شبانه روز فرد را تحت تأثیر قرار دهد بطوریکه بعضی از خانم ها در تمام طول روز آن را احساس می کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خبر خوب این است که تهوع صبحگاهی در بیشتر خانم ها تا هفته های 16 تا 20 بارداری برطرف می شود و برای مادر و کودک هیچ خطری بهمراه ندارد.

علائم حالت تهوع دوران بارداری

علائم بیماری صبحگاهی ممکن است از ضعف خفیف تا حالت تهوع و استفراغ شدید، متغیر باشد. احساس مریضی و تهوع مداوم می تواند واقعا طاقت فرسا باشد اما تا زمانی که مقدار زیادی آب بنوشید و وزن زیادی از دست ندهید، برای سلامتی شما و فرزندتان هیچ خطری بهمراه ندارد. هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر پرخطر بودن حالت تهوع مادر برای جنین، وجود ندارد.

تهوع صبحگاهی مداوم حتی اگر خفیف باشد، به طور قابل ملاحظه ای می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. با وجود این مشکل، ممکن است تمرکز کردن در محل کار یا مراقبت از خانواده برایتان دشوار شود. برای غلبه کردن بر آن می توانید از دیگران بخواهید تا از شما حمایت و پشتیبانی کنند. اگر مقابله با علائم بیماری صبحگاهی برایتان سخت است، با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.

آیا به هایپرمسیس گراویداروم مبتلا هستید؟

اگر علائم بیماری صبحگاهی بسیار شدید باشد و با حالت تهوع شدید، استفراغ، سرگیجه، کاهش وزن و کمبود آب بدن همراه باشد، ممکن است به هایپرمسیس گراویداروم مبتلا باشید. این یک عارضه نادر بارداری است که 1 تا 3٪ از زنان باردار را درگیر می کند.

هایپرمسیس گراویداروم در موارد شدید، می تواند تا 50 بار در روز موجب استفراغ شود و برای مقابله با کمبود آب بدن، نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد. اگر شما هم حالت تهوع بسیار شدیدی دارید و برای حفظ مایعات بدن تلاش می کنید، با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.

تهوع صبحگاهی از چه زمانی شروع می شود؟

بیماری صبحگاهی می تواند در هر زمان از شبانه روز (نه فقط صبح ها) ایجاد شود.

این وضعیت از هفته 4 تا 7 بارداری (در سه ماهه اول بارداری) شروع می شود و معمولاً در 12 تا 14 هفته برطرف می شود، اما ممکن است برای بعضی از خانم ها بیشتر طول بکشد.

چه عواملی باعث ایجاد حالت تهوع بارداری می شود؟

بدن شما در دوران بارداری هورمون هایی تولید می کند تا مطمئن شود که جنین، موارد مورد نیاز خود را دریافت می کند. در حالی که علت بیماری صبحگاهی به طور قطعی مشخص نیست اما نتایج تحقیقات، به تغییرات هورمونی مربوط به دوران بارداری اشاره دارند.

کمبود آب بدن و پایین آمدن برخی از مواد معدنی بدن (مانند منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلرید) حتی در اثر استفراغ خفیف نیز می تواند باعث شود زنان باردار بیشتر تحت فشار قرار بگیرند.

اگرچه علت متغیر بودن میزان حالت تهوع در زنان مختلف، مشخص نیست اما بطور کلی این مشکل در زنانی که شرایط زیر را دارند، بیشتر از دیگران است:

  • کسانی که در بارداری های قبلی، حالت تهوع داشته اند.
  • کسانی که بارداری های چند قلویی (دو قلو یا سه قلو)، دارند.
  • بارداری مولار که در شرایط نادر و به دنبال یک فرایند غیرطبیعی لقاح ایجاد می شود. در این بارداری بافت جفت داخل رحم، بیش از حد رشد می کند و تخمک بارور به جای جنین، به یک توده ی گوشتی بنام مول تبدیل می شود.

خبر خوب این است که پس از بارداری، تغییرات هورمونی برطرف شده و حالت تهوع معمولاً محو می شود. احساس ناخوشی، درد یا استفراغ پس از زایمان (از حدود 10 هفته به بعد)، ممکن است دلایل دیگری مانند عفونت کلیه، آپاندیسیت یا ورم معده و روده داشته باشد. در صورت نگرانی با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.

22 روش درمان خانگی حالت تهوع بارداری

آماده شدن برای اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده، بسیار هیجان انگیز است اما داشتن حالت تهوع، می تواند لذت بارداری را از شما بگیرد. مسلما حالت تهوع بارداری، بخش معمولی از این دوران است و جلوگیری کردن از آن، کمی دشوار بنظر می رسد. اما استفاده از برخی داروهای تجویزی و تغییر در سبک زندگی، می تواند علایم این وضعیت را به حداقل برساند. شما می توانید برای مقابله با حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری، از هر یک از ترفندهای زیر استفاده کنید:

1- زنجبیل تازه میل کنید یا بجوید

زنجبیل درمان سنتی حالت تهوع و استفراغ خفیف است بنابراین می توانید بعنوان میان وعده، بیسکویت زنجبیل میل کنید یا از زنجبیل تازه استفاده کنید. کارشناسان معتقدند که زنجبیل می تواند حالت تهوع برخی از زنان را بهبود ببخشد. اما به خاطر داشته باشید که این روش گاهی اوقات و در برخی افراد می تواند تأثیر معکوس داشته باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که زنجبیل موجب تشدید تهوع صبحگاهی در زنان باردار می شود.

اگر زنجبیل برای درمان تهوع صبحگاهی موثر واقع نشد، نوشیدن لیموناد یا تنها بو کردن لیموی تازه، ممکن است به بهبود علایم شما کمک کند.

2- وعده های غذایی مکرر و کم حجم بخورید

به خانم های باردار توصیه می شود که بجای مصرف وعده های پرحجم و سنگین، وعده های غذایی سبک و کم حجم مصرف کنند. این روش علاوه بر بهبود حالت تهوع، از افزایش ناگهانی وزن در بارداری هم جلوگیری می کند. علاوه بر این می توانید از غذاهای کم چرب و با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی یا بیسکویت ساده استفاده کنید. توجه داشته باشید که این مواد غذایی را در حد اعتدال مصرف کنید تا با افزایش وزن ناخواسته روبرو نشوید.

3- به محض بیدار شدن از خواب، یک میان وعده ی خوش طعم بخورید

یک جعبه بیسکویت خوش طعم (نان خشک یا هر چیزی که دوست دارید) را کنار میز تختخواب خود نگه دارید و به محض بیدار شدن از خواب، چند عدد از آن را میل کنید زیرا خوردن یک میان وعده در صبح زود، می تواند باعث برطرف شدن تهوع صبحگاهی شود. علاوه بر این همیشه در کیف خود یک میان وعده بهمراه داشته باشید و اگر بیرون از منزل هستید، میل کنید. ممکن است اصلاً میل به خوردن چیزی نداشته باشید اما تحقیقات نشان می دهد که معده خالی باعث تشدید حالت تهوع می شود. بنابراین با میان وعده های متنوع، خود را مکررا تغذیه کنید.

4- نعناع میل کنید

نعناع مانند یک داروی بی حس کننده عمل می کند و موجب کاهش تهوع و آرامش معده می شود. بنابراین می توانید از عطر خوش نعناع استفاده کنید. برای استفاده از نعناع می توانید آن را به چای خود اضافه کنید یا آبناب نعناعی میل کنید.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟

5- هوس های غذایی خود را سرکوب نکنید

مطئمئنا داشتن تعادل در رژیم غذایی بخصوص در دوران بارداری، یک اصل ضروری است اما اگر به غذای خاصی علاقه پیدا کرده اید، آن را میل کنید. اکنون وقت مناسبی برای سرکوب اشتها و هوس های غذایی تان نیست. ولع خود را برطرف کنید و معده تان را با هر چیزی که دوست دارید، پر کنید چون بدن شما به مایعات و مواد مغذی که می توانید بخورید، نیاز دارد.

6- در صورت تمایل، از ترشیجات استفاده کنید

اگر شما در دوران بارداری، اشتیاق مقاومت ناپذیری برای خوردن ترشی ها دارید، خود را محدود نکنید! ترشی برای برخی زنان حالت آرامش بخش دارد و طعم کم نظیر ترش و شور آن می تواند برای معده تسکین دهنده باشد.

7- هیدراته بمانید

نوشیدن مایعات در دوران بارداری بسیار مهم است حتی اگر میلی به آن نداشته باشید. شما باید بین وعده های غذایی آب بنوشید تا علاوه بر دریافت مایعات کافی، از خالی شدن معده جلوگیری کنید و حالت تهوع خود را تسکین دهید.

برای جلوگیری از کم آبی بدن، سعی کنید روزانه 10 فنجان مایعات بنوشید. اگر با نوشیدن آب کافی مشکلی دارید، می توانید از میوه های آبداری مانند هندوانه، طالبی و… هم استفاده کنید. گاهی اوقات در بطری آب خود از تکه های ریحان، لیمو و نعماع استفاده کنید، تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

8- از عواملی که موجب تحریک حالت تهوع می شوند، دوری کنید

سعی کنید از غذاها یا بوهایی که باعث تشدید حالت تهوع می شوند دور بمانید. برای انجام اینکار می توانید یک لیست از بوها یا غذاهایی که باعث تهوع شما می شوند تهیه کنید و آن را روی یخچال قرار دهید تا برای شما و اطرافیان تان یادآوری شود.

9- تا حد امکان، از آشپزخانه خارج شوید

اگر آشپزخانه بر مشکل حالت تهوع شما می افزاید و بوهای مختلف، موجب تشدید علایم شما می شود، برای مدتی دست از پخت و پز بردارید. از شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده تان بخواهید که وظیفه ی آشپزی را بر عهده بگیرند تا سه ماهه اول به اتمام برسد و بیماری شما فروکش کند. اگر شریک زندگی تان با اینکار مخالفت می کند، مودبانه به او پیشنهاد دهید که به جای شما زایمان کند!

10- پیاده روی کنید

ورزش در هوای آزاد، می تواند یک درمان طبیعی و عالی برای رفع حالت تهوع بارداری باشد بنابراین سعی کنید پیاده روی را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. مطالعه ای که در دانشگاه مادرید انجام شد نشان داد که ورزش در دوران بارداری، حتی ممکن است طول مدت زایمان را هم کوتاه کند بنابراین این مزیت را از خود دریغ نکنید. توجه داشته باشید که اگر حرکات ناگهانی باعث تشدید حالت تهوع شما می شود و یا اگر انرژی کمی دارید، به آرامی پیاده روی کنید تا زمانیکه حالتان بهبود پیدا کند.

ٰ۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

11- طب سوزنی را امتحان کنید

شواهد نشان می دهد که طب سنتی چین، اثرات موفقیت آمیزی برای تسکین حال زنانی که از بیماری صبحگاهی رنج می برند، دارد. به یک پزشک طب سوزنی با تجربه مراجعه کنید و آن را امتحان کنید. طب سوزنی حتی اگر حالت تهوع را از بین نبرد، بدون شک می تواند به آرامش شما کمک کند که در حال حاضر چیز بدی نیست.

12- طب فشاری نیز موثر است

اگر طب سوزنی برای شما جذاب نیست، می توانید از یک گزینه ارزان و آسان مانند طب فشاری استفاده کنید. این روش می تواند حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری را کاهش دهد. این طب با استفاده از فشار انگشتان دست روی برخی از مناطق بدن، میتواند موجب کاهش استرس و حالت تهوع شود.

13- از گرمای زیاد دور بمانید

اگر در ماه های زمستان احساس سرما می کنید، بجای زیاد کردن درجه ی وسایل گرمایشی، یک لباس اضافه بپوشید. قرار گرفتن در یک محیط بیش از حد گرم باعث می شود که مایعات بیشتری از طریق تعریق از دست بدهید.

14- خود را خنک کنید

رطوبت و هوای گرم تابستان باعث تشدید بیماری صبحگاهی در برخی از زنان می شود. اگر سه ماهه اول بارداری خود را در ماه های گرم تابستان می گذرانید، سعی کنید بیشترین اوقات روز را در مقابل کولر یا یک اتاق خنک تر قرار بگیرید تا حالت تهوع خود را به حداقل برسانید. در دوران بارداری، دمای بدن افزایش می یابد بنابراین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن در این دوران بسیار مهم است.

15- آروماتراپی را امتحان کنید

آروماتراپی یا رایحه درمانی برای برخی از زنان مفید است زیرا استشمام بوهای خاص، باعث کاهش حالت تهوع صبحگاهی می شود. اگرچه این روش برای برخی زنان نتایج معکوس دارد اما مطالعات نشان داده است که بوی مرکبات می تواند به کاهش حالت تهوع دوران بارداری کمک کند. سعی کنید یک لیمو تازه بریده شده یا چند قطره روغن ضروری لیمو را بو کنید تا حالتان بهبود یابد.

16- حواس خودتان را پرت کنید

یکی از تکنیک های مقابله با حالت تهوع بارداری، نادیده گرفتن آن است. از هر چیزی که می توانید برای پرت کردن حواس خود استفاده کنید. برای اینکار می توانید یک فیلم ببینید، کتاب بخوانید یا با کسی گفت و گو کنید.

17- تکنیک های تنفس را تمرین کنید

استفاده از تکنیک های تنفس، یک ابزار مفید و کاربردی در بارداری محسوب می شود زیرا مطالعات نشان داده است که نفس کشیدن آرام و عمیق، می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. تکنیک های مشابه را می توان برای تسکین درد پس از زایمان استفاده کرد بنابراین یادگیری این تکنیک ها، کمک زیادی به شما می کند.

علت ضعف بدن/بی حالی در بارداری و 4 درمان موثر

18- هیپنوتیزم درمانی را امتحان کنید

اگر حالت تهوع بارداری زندگی شما را مختل کرده است، یک جلسه هیپنوتیزم رزرو کنید. این روش به شما کمک می کند تا در حالت کاملاً آرامي قرار بگيريد، بعلاوه به شما امکان می دهد تا احساس آرامش داشته باشيد، به نوبه خود سطح استرس تان را کاهش دهید و به هضم غذاها کمک کنید. مزایای فوق، ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. به طور خلاصه بسیاری از مادران برای درمان بیماری صبحگاهی از هیپنوتیزم درمانی بهره مند شده اند و برخی از آنها راضی بنظر می رسند.

19- ویتامین B6 مورد نیاز بدن را تامین کنید

متخصصان هنوز به توافق کلی در مورد این موضوع نرسیده اند اما تحقیقات نشان داده است که ویتامین B6 ممکن است به کاهش علائم حالت تهوع صبحگاهی کمک کند. شما باید تلاش کنید که تمام ویتامین B6 مورد نیاز خود را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید. بنابراین غذاهای سالم را در رژیم غذایی تان بگنجانید و قبل از مصرف ویتامین های قبل از زایمان، با ماما یا پزشک صحبت کنید.

20- بخوبی استراحت کنید

اگرچه پیش از زایمان کارهای زیادی مانند خرید سیسمونی یا تزئین اتاق کودک دارید، اما اکنون زمان آن است که استراحت کنید و آرام شوید. تهوع صبحگاهی می تواند به طرز باورنکردنی خسته کننده باشد و خستگی، باعث تشدید آن شود. بنابراین بمدت چند هفته کارهای خانه را فراموش کنید و تا زمان پشت سر گذاشتن حالت تهوع، روی استراحت و آرامش تمرکز کنید.

21- از استرس دور بمانید

هورمون های استرس می توانند موجب تشدید حالت تهوع صبحگاهی شوند و احساس بدی در شما ایجاد کنند. بنابراین با روش های آرامش بخش روزانه مانند تنفس آرام، مدیتیشن و یوگای بارداری، تعادل ذهن و بدن خود را حفظ کنید و به رفع استرس و حالت تهوع، کمک نمایید.

22- از پزشک خود کمک بخواهید

اگر حالت تهوع به شدت باعث ناراحتی شما شده است و موجب مختل شدن زندگی تان شده، با پزشک متخصص یا مامای خود صحبت کنید. پزشكان می توانند داروهای ضد تهوعی تجویز كنند كه مصرف آنها در بارداري بي خطر است. آنتی هیستامینی مانند سیکلیزین، می تواند به رفع حالت تهوع بارداری کمک کند.

چرا در بارداری دهان تلخ می شود؟ (مزه فلزی در دهان)

نتیجه گیری…

حالت تهوع صبحگاهی می تواند ناتوان کننده باشد و پشت سر گذاشتن سه ماهه اول بارداری را برای شما مشکل کند. این حالت با پیشرفت بارداری، به طور طبیعی برطرف می شود بنابراین جای نگرانی نیست. فراموش نکنید حالت تهوع تا زمانی سلامتی شما و فرزندتان را تحت تاثیر قرار نمی دهد که مقدار زیادی آب بنوشید و وزن زیادی از دست ندهید. شما می توانید از تکنیک های ارایه شده در این مطلب، بر این وضعیت غلبه کنید و آن را تسکین ببخشید.

منبع1 منبع2 منبع3

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا