نکات سلامتی مادران

چرا در بارداری دهان تلخ می شود؟ (مزه فلزی در دهان)

bestkid b

در دوران بارداری ممکن است با اتفاقات جدید و تجربیات دور از انتظاری مواجه شوید. اگر در این دوران طعم فلزی عجیبی در دهان خود احساس می کنید، باید بدانید که تنها نیستید.

بارداری با مشکلات رایجی مانند بیماری صبحگاهی و سوزش سر دل همراه است اما بد مزه شدن و احساس طعم فلز در دهان، چیزی ست که کمتر کسی با آن آشنایی دارد.

طعم ناخوشایند فلز که برخی زنان در دوران بارداری آن را تجربه می کنند، می تواند بسیار ناخوشایند و تلخ باشد و به راحتی قابل تسکین نباشد. اما این امر خوشبختانه نشانه ی وجود هیچ مشکلی نیست و در واقع یک علامت کاملاً معمول بارداری است و حتی می تواند یکی از علائم اولیه ی بارداری بخصوص در سه ماهه اول، باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دردهای زایمان را از زبان مادران بشنوید!

اصطلاح پزشکی تغییر طعم دهان، “دیسژوزیا” است که به طور معمول تغییر در حس چشایی را توصیف می کند. زنان بارداری که این مشکل را تجربه می کنند، می گویند که این طعم مانند این است که در دهانشان سکه های فلزی است یا شبیه حالتی ست که یک فویل آلومینیومی را می جوند.

بسیاری از زنان باردار می گویند که طعم فلزی را همیشه، حتی زمان هایی که غذا نمی خورند هم در دهان خود احساس می کنند.

عامل ایجاد مزه فلز دهان در دوران بارداری چیست؟

تصور می شود که تغییر هورمون های بدن در بارداری، عامل این امر می باشد. هورمون استروژن که میزان آن در دوران بارداری افزایش پیدا می کند، به کنترل حس چشایی کمک می نماید و نقش مهمی در درک انسان از غذاها و طعم ها دارد. بنابراین با تغییر در میزان هورمون استروژن، حس چشایی نیز تغییر می کند. علاوه بر حس چشایی، حس بویایی نیز ممکن است مانند گذشته عمل نکند چون حس بویایی و چشایی، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

طعم فلز دهان در بارداری، چه مدت طول می کشد؟

خبر خوب این است که مزه فلز و بد دهان هم مانند حالت تهوع صبحگاهی، ماندگار نیست و پس از وارد شدن به سه ماهه دوم بارداری و تثبیت هورمون های بارداری، از بین می رود. با این وجود متاسفانه این احتمال وجود دارد که این مشکل در دوره های بعدی بارداری یا حتی بعد از تولد کودک مجددا بازگردد و در برخی زنان، همچنان ادامه پیدا کند.

برای جلوگیری از مزه فلز دهان در دوران بارداری، چه کاری می توان انجام داد؟

سوالی که بسیاری از زنان با آن مواجه هستند این است که چطور می توانند جلوی بد مزه شدن دهان را در دوران بارداری بگیرند؟ آیا راهی وجود دارد که به کمک آن بتوان از این مشکل پیشگیری کرد؟

چند راه برای جلوگیری از ایجاد مزه ی فلز در دهان وجود دارد که می توانید به دلخواه خود یکی از آنها را امتحان کنید. توجه داشته باشید که ممکن است یک روش برای یک خانم مناسب باشد و برای یک خانم دیگر موثر واقع نشود. بنابراین این شما هستید که باید روش مناسب را برای خود انتخاب کنید.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

برخی از این روش ها عبارتنداز:

  • خوردن مواد غذایی اسیدی، برای برخی از خانم ها تسکین دهنده است زیرا می تواند طعم و مزه ی دهان را از بین ببرد. سعی کنید از محصولات آغشته به سرکه مانند ترشی و سس ها استفاده کنید و اگر موثر بود، کمی سرکه به شام خود اضافه کنید.
  • غذاهایی مانند سیب و سبزیجات که میزان بزاق تولیدی دهان را افزایش می دهند نیز ممکن است به از بین بردن طعم بد دهان کمک کنند.
  • دیگر غذاهایی که می توانند به از بین بردن طعم فلز و تلخ دهان در بارداری کمک کنند، مرکباتی مانند لیمو، لیموترش، گریپ فروت، آناناس و کیوی هستند که برای تامین ویتامین بدن نیز بسیار مفید می باشند.
  • از هیدراته بودن بدن خود طمینان حاصل کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به کنترل طعم تلخ و فلزی دهان کمک کند. می توانید آب یک لیمو را در لیوان آب خود بریزید و ببینید به شما کمک می کند یا نه.
  • خوردن تکه های یخ نیز ممکن است مفید باشد. برای طعم دار کردن یخ ها می توانید کمی لیموترش در آب، بریزید یا تکه های لیموترش تازه را به قالب های یخ اضافه کنید تا برای از بین بردن طعم بد دهان، موثرتر باشد.
  • دندان ها و زبان خود را به طور مرتب با یک خمیر دندان نعناع مسواک بزنید. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به کاهش طعم بد دهان، کمک کند. همچنین می توانید دهان شویه یا آب نمک، غرغره کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از دهانشویه، از بیخطر بودن آن برای زنان باردار، اطمینان حاصل کنید (در این مورد می توانید با پزشک مشورت کنید).

اگر با وجود امتحان کردن تمام موارد فوق، همچنان با طعم بد دهان دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از آبنبات های ترش مزه استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که خوردن قند زیاد در دوران بارداری توصیه نمی شود و به همین دلیل بهتر است که فقط در مواقع ضروری از این ترفند استفاده کنید.

و نکته ای که در نهایت باید به خاطر داشته باشید این است که…

برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد افسردگی ممکن است در بد طعم شدن دهان موثر باشند. اگرچه قطع خودسرانه ی داروهای تجویزی پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود اما شما می توانید در مورد این مشکل، با پزشک خود صحبت کنید.

علت درد واژن در بارداری و بهترین درمان های آن

امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. تلخی و طعم فلز دهان، مشکلی ست که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با آن مواجه می شوند. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید، می توانید از ترفندهای ارایه شده در این مطلب استفاده کنید و هر چه زودتر به آن خاتمه دهید.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا