نکات سلامتی مادران

هفته دوازدهم بارداری (تغییرات مادر و جنین و نکات مهم)

bestkid b

معمولا خانم ها با عبور از سه ماهه اول بارداری ، یک نفس راحت می کشند اما شاید این آخرین بار باشد زیرا تا زمان فارغ شدن تنگی نفس ناشی از حاملگی به آن ها این اجازه را نمی دهد! دلیل این اتفاق هم کاملا مشخص است زیرا موجود دیگری فضا را اشغال می کند و احتمالا این مشکل برای مدتی طولانی گریبان گیرتان خواهد بود.

از هفته دوازدهم بارداری، حس تهوع و خستگی کم کم رفع و اشتهای تان باز می شود . فکر غذا خوردن یک لحظه هم رهایتان نمی کند. معمولا زنان باردار حتی آن هایی که قبلا هیچ وقت اهل پرخوری نبوده اند، اشتهای تقریبا سیری ناپذیری به یک سری غذاهای خاص پیدا می کنند . معمولا هم بیشتر این بافت غذاهاست که وسوسه شان می کند تا طعم آن . مثلا خرد کردن یخ با دندان، سبزیجات خام ترد و آب نبات های جویدنی همگی جذابیت خاصی برای شان دارند. مواد غذایی مورد علاقه تان را دم دست بگذارید اما رژیم غذایی سالم دوران بارداری را هم فراموش نکنید.

علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی (تحقیقات جدید)

بدن شما در این هفته تغییر می کند

  • ممکن است پوست اطراف نوک سینه‌ ها تیره‌ تر شود و لکه هایی که حاصل تجمع رنگدانه ها هستند را روی صورت تان مشاهده کنید . حتی ممکن است یک خط عمودی تیره از ناف تا بالای ناحیه شرمگاهی تان ظاهر شود. این به دلیل تغییرات هورمونی است و بعد از زایمان بین می رود.
  • افزایش حجم کلی خون شما ممکن است باعث شود که آن ” درخشش و شادابیِ ” چهره دوران بارداری که همه در موردش صحبت می کنند، نصیب تان شود. آن جوش‌ های مزاحمی که در چند هفته اول شما را آزار داده ‌اند، حالا در حال از بین رفتن هستند و شرایط را برای شفاف تر شدن پوست فراهم می کنند.
  • از هفته 12 به بعد دیگر مجبور نیستید زود به زود به دستشویی بروید . رحم شما در حال بالا آمدن و خارج شدن از لگن است و به مثانه تان فضا می دهد تا ظرفیت بیش از چند میلی لیتر ادرار را داشته باشد. حتی این را می توانید حس کنید که سر رحم تان از بالای استخوان شرمگاهی به سمت بالا می ‌آید . بهترین زمان برای حس این حالت، زمانی است که روی تخت تان دراز کشیده اید و مثانه پری دارید.

زنان باردار برای صبحانه چه بخورند؟ (5 مغذی و 5 دستور)

این هفته عواطف و احساسات تان هم تغییر می کند

  • ممکن است از این هفته به بعد تا حدودی احساس سرخوشی و شادی را تجربه کنید. انرژی تان هم کم کم بر می گردد و بیشتر شبیه خود قدیمی تان هستید. بسیاری از زنان می گویند که به خاطر از بین رفتن حالت تهوع واقعا خوشحال می شوند .
  • از هفته 12 آرامش و آسودگی بیشتری خواهید داشت . خطر سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و بسیاری از زوج ها احساس می کنند که این زمان ایده آلی است تا به دیگران اطلاع دهند که قرار است پدر و مادر شوند.
  • هنوز هم با دیدن کالسکه نوزاد، سایر خانم های باردار ، نوزادان و حتی حیوانات کرکی نرم ممکن است احساساتی شوید و بزنید زیر گریه! اگر با دیدن تبلیغات پوشک خیلی احساساتی می شوید، تلویزیون را خاموش کنید.

بازگشت میل جنسی

یک تغییر شگفت ‌انگیز در این دوره از بارداری این است که میل جنسی شما که مدتی در خواب زمستانی بوده، حالا مثل قبل شده است. علتش این است که انرژی بیشتری در این مدت در شما جمع شده و خون اضافی به اندام تناسلی تان سرازیر شده که همه این ها به خاطر وجودِ استروژن است!


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

داشتن رابطه جنسی در طول بارداری کاملا بی خطر است، مگر این که در معرض خطر زایمان زودرس قرار داشته باشید یا غشایی از بدن شما پاره شود .

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری

در واقع، بسیاری از زنان می گویند که هیچ وقت بیشتر از دوران بارداری تا به این حد میل جنسی نداشته اند و از رابطه جنسی لذت نبرده اند . برخی هم نگران هستند که ممکن است به جنین آسیب برسد. نگران نباشید ! کودک شما توسط یک پلاک مخاطی ضخیم که دهانه رحم تان را پوشانده است، محافظت می شود و مایع آمنیوتیک به عنوان یک حائل در مقابل تمام فشار ها و ضربات عمل می کند . این کار حداقل تا ماه هفتم مجاز است.

برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار

نوزاد شما در این هفته تغییر می کند

  • اندازه کودک شما دو برابر اندازه 3 هفته قبل است . حالا او به اندازه یک آلوی رسیده و طولش حدود 5.0 تا 6.5 سانتی متر است.
  • کودک تان همیشه در حال حرکت است، لگد می زند، خودش را می کِشد ، می چرخد ​​و پیچ و تاب می خورد. اما از آن جایی که هنوز خیلی کوچک است و رحم شما در بالای لگن تان قرار دارد، هنوز نمی توانید حرکات او را احساس کنید . با بزرگ تر شدن کودک و فشار وارد کردن به دیواره رحم حرکاتش را به وضوح احساس خواهید کرد .
  • این هفته مغز استخوان کودک شما شروع به تولید گلبول های سفید خون می کند. این ها سلول هایی هستند که با عفونت مبارزه می کنند تا جنین سالم بماند .
  • هفته های 12 تا 18 یک دوره مهم و حیاتی برای رشد مغز کودک شما است . حالا باید مصرف هر گونه الکل، سیگار یا مواد مخدر را کنار بگذارید زیرا ممکن است در طولانی مدتی اثرات منفی روی کودک تان داشته باشد. در این دوره است که غده هیپوفیز کودک شما شروع به کار کرده و هورمون ها را تولید می کند.
  • جفت جنین حالا تمام کار های مهم اعم از فیلتر کردن اکسیژن و مواد مغذی را انجام می دهد تا به رشد کودک کمک کند.
  • در این هفته، کودک شما می تواند انگشت شستش را بمکد . پلک های او هم به طور کامل چشم هایش را می پوشانند؛ بنابراین به خوبی از او محافظت می شوند.
  • روده های کودک شما شروع به منقبض و شل شدن می کند، به همین دلیل هنگام تولد برای هضم درست زیاد فعالیت می کند . اولین اجابت مزاج کودک مکونیوم نامیده می شود و یک نشانه مهم است!

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

نکات مهم در مورد این هفته از بارداری

  • از انجامِ ورزش هایی که می توانند اکسیژن رسانی به کودک شما را کاهش دهند ، خودداری کنید. غواصی، کوه نوردی، شرکت در فعالیت های کم فشار و رفتن به مناطق مرتفع همگی خطرناک هستند و بهتر است از همین الان تا بعد از زایمان از انجام شان پرهیز کنید.
  • نامه ای برای کودک تان بنویسید . با این که این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما چیزی است که برای هر دوی شما در سال های آینده معنا دار خواهد بود. دوران بارداری بسیار هیجان انگیز است و با این که به نظر می رسد تمام شدنی نیست، اما بعدا از این که چه قدر سریع گذشته، شگفت زده خواهید شد.
  • با غذا هایی که می تواند باعث بیمار شدن شما یا کودک تان شود، آشنا شوید . لیستریا یک نوع بیماری قابل انتقال از طریق غذا است که برای زنان باردار و نوزادان آن ها بسیار خطرناک است. غذا هایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کنید عبارتند از: پنیر های نرم مثل کامبرت یا بری، غذا های دریایی خام و سوشی، پاته، سالاد های آماده و سوسیس و کالباس . گوشت خام هم خطرناک است و شما باید در مورد بهداشت عمومی آشپزخانه و مواد غذایی که مصرف می کنید، هم خیلی مراقب باشید. (منبع)

چه چیزی نوزاد را باهوش می کند؟ (ترفندهای بارداری و بعد از تولد)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا