نکات سلامتی مادران

درمان شل شدن پوست شکم بعد از زایمان (بدون ماندن خطوط آن)

داشتن فرزند حس فوق العاده ای است. اما بعد از بارداری و زایمان، تغییرات بدن ما همیشه طبق میلمان نیست. اگر پوست شکم شما پس از زایمان شل شده است، در اینجا نکاتی در مورد چگونگی سفت کردن آن داریم!

یکی از شایع ترین نگرانی هایی که خانم ها بعد از زایمان دارند (جدا از نگرانی های معمول در مورد مادر شدن و همه آنچه که این امر به دنبال دارد) مربوط به بدن شان پس از بارداری است. بیشتر خانمها نگران شل شدن پوست شکم پس از بارداری هستند و به دنبال راهکارهایی می گردند که آن را به حالت اول بازگردانند.

حتما بخوانید: درمان افتادگی شکم بعد از سزارین: ۹ نکته و ۵ تمرین موثر یوگا

شل شدن پوست پس از بارداری یک اتفاق کاملاً طبیعی است. از آنجا که پوست در دوران بارداری به میزان زیادی کشیده می شود، علامت های کشیدگی و کشش روی پوست ایجاد می شود که برای هیچکس خوشایند نیست. حتی اگر ما بعد از بارداری هم وزن خود را کم کنیم، احتمال بازگشت شکم به حالت قبل از زایمان و سفت شدن آن اندک است. اما راهکار چیست؟

اگر در مورد چگونگی سفت شدن پوست شل شده بعد از بارداری به دنبال مشاوره هستید، خبرهای خوبی برایتان داریم. در این مطلب چندین نکته عالی برای سفت کردن پوست شل شکم پس از حاملگی و بارداری وجود دارد.

چرا پوست بعد از زایمان شل می شود؟

پوست بزرگترین عضو بدن است. در دوران بارداری تغییرات زیادی اتفاق می افتد و خانم ها به احتمال زیاد با انواع واریس، رگ های عنکبوتی، علائم کششی (که مشهودترین تغییر پوستی است) و… را مشاهده می کنند. پوست برای جای گرفتن کودک در حال رشد در شکم، طی نه ماه بارداری کشیده می شود. از این رو برای سفت کردن پوست شل شده و بازگشت به اندام قبل از بارداری، صبر و تلاش زیادی لازم است.

حتما بخوانید: آموزش بهترین راههای کاهش وزن و لاغری مادران در دوران شیردهی

نکاتی برای سفت کردن پوست شکم بعد از بارداری

راه های زیر ممکن است به ترمیم و سفت شدن پوست شل شکم بعد از بارداری کمک کنند. این نکته را فراموش نکنید که تاثیر روش های زیر، در افراد مختلف متفاوت است و مشابه نیست.

۱-تغذیه سالم داشته باشید

پوست شما برای حفظ خاصیت ارتجاعی خود به مواد مغذی نیاز دارد. بنابراین، شما باید مواد مغذی کافی مصرف کنید تا پوست تان انعطاف پذیر و نرم باقی بماند. برای تقویت خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست شل، یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم داشته باشید. خوردن غذای سالم ممکن است از راه های دیگر هم به شما کمک کند:

  • میوه ها و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج و توت فرنگی حاوی ویتامین های A و C هستند. ویتامین A می تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند. در حالی که ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که به پوست استحکام می بخشد.
  • بادام، تخمه آفتابگردان و فندق حاوی چربی های سالم هستند. آنها همچنین دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان هایی هستند که به سالم ماندن پوست کمک می کنند.
  • لیموترش، پرتقال، تمشک و توت فرنگی باعث تولید کلاژن می شوند که به سفت شدن پوست کمک می کند. سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، هویج، چغندر و فلفل دلمه ای نیز منابع خوب کلاژن هستند.
  • غذاهای سرشار از روی، از جمله دانه کدو تنبل، نخود و قارچ نیز ممکن است به سفت شدن پوست شکم کمک کنند.
  • غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، پالس، شیر سویا، جوانه ها و کینوآ ممکن است باعث تقویت عضلات شوند.

۲- وزن خود را بتدریج کم کنید

بسیاری از خانم ها برای کم کردن وزن خود پس از زایمان بسیار عجول هستند، اما حتی با وجود هیجان زیاد به یاد داشته باشید که این کار را با روشی آهسته، سالم و پایدار انجام دهید. کاهش سریع وزن، مشکل شل شدن پوست را تشدید می کند. اگر به سرعت وزن خود را کاهش دهید، هم چربی و هم عضله از دست خواهید داد. عضلات نه تنها باعث عملکرد صحیح متابولیسم بدن می شوند، بلکه به بدن شما حالت زیبایی می بخشند و موجب استحکام و نیرومندی آن می شوند.

به عبارت ساده تر می توان گفت که عضله به پوست شما کمک می کند تا شکل خود را حفظ کند. هنگام کاهش وزن، پوست شما به زمان نیاز دارد تا با شکل جدید بدن تنظیم شود. اگر خیلی سریع وزن خود را از دست دهید، ممکن است پوست حتی شل تر هم شود. به پوست خود زمان بدهید تا خاصیت ارتجاعی اش را به دست آورد. یک قانون کلی برای لاغری سالم، کاهش وزن به میزان حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته است.

۳- یک ذهن آرام داشته باشید

اگر قادر به سفت کردن پوست شکم تان نیستید، آرامش خود را از دست ندهید. برای انجام اینکار زمان لازم است و شما نیاز به یک ذهن سالم دارید تا روی آن تمرکز کنید. خود را درگیر فعالیتهایی کنید که باعث خوشحالی تان شود.

  • تنفس عمیق و مراقبه را تمرین کنید
  • به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید
  • با کودک کوچک خود بازی کنید
  • در فضای باز فعالیت هایی مانند باغبانی انجام دهید
  • از زمان خواب کودک برای چرت زدن استفاده کنید. در یک مطالعه تحقیقاتی آمده است که مادران جدیدی که کمتر از پنج ساعت در شب می خوابند، کمتر احتمال دارد وزن خود را کم کنند. علاوه بر این ممکن است وزن بیشتری نیز بدست آورند.

تمرکز بر روی سلامت روحی و روانی، به سلامت جسمی کمک خواهد کرد که برای از بین بردن پوست شل شکم ضروری است. اما برای رسیدن به نتایج خوب، به صبر و شکیبایی نیاز خواهید داشت.

۴- هیدراته بمانید

نوشیدن آب، پوست شما را هیدراته نگه می دارد و آن را ارتجاعی تر می کند. آب به بدن شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند. علاوه بر این، به کاهش احتباس آب در ناحیه شکم کمک خواهد کرد که ممکن است پوست شل شکم را کمتر در معرض دید قرار دهد. اگر تا به حال نوشیدنی H20 مصرف نکرده اید، اکنون زمان شروع آن است.

حتما بخوانید: روش کوچک کردن شکم بعد از زایمان (بهترین ورزشها و تغذیه)

۵- هفته ای یکبار لایه برداری کنید

با لایه برداری هفتگی پوست کشیده شده، به ترمیم و جوان سازی پوست خود کمک کنید. لایه برداری به از بین بردن لایه ی سلولهای مرده پوست کمک می کند و باعث رشد و بهبودی لایه های عمیق تر پوست (که علائم کشش در آنجا تشکیل می شود) می گردد.

۶- وزنه بزنید

بسیاری از مادران از ارتباط بین بلند کردن وزنه و سفت شدن پوست اطلاعی ندارند. آنها از “بزرگ شدن” عضلاتشان می ترسند که تمرین کنند، اما چیزی که بسیاری از خانمها آن را درک نمی کنند این است که تمرین به قدرت در واقع به بهبود تن عضلات کمک خواهد کرد و منجر به لاغری می شود. در نتیجه متابولیسم افزایش پیدا می کند و روند لاغری سریعتر می شود. قرار گرفتن عضله در زیر پوست شل می تواند به تقویت و سفت شدن ناحیه ی شکم کمک کند. قسمت خوب این مسئله اینجاست که هرچه عضله بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری می سوزانید. بلند کردن وزنه باعث بهبود ترکیب بدن (درصد عضله بیشتر نسبت به چربی بدن) می شود و با بهبود ترکیب بدن، چربی ها نه تنها در طول کمر و زیر پوست شل، بلکه در کل بدن نیز کمتر می شوند.

۷- اهمیت کورتیزول را در نظر بگیرید

هورمون ها نقش زیادی در کاهش چربی و سفت شدن عضلات بدن دارند. پوست شل در واقع چربی اضافی بدن است که در زیر شکم ذخیره می شود. وقتی پس از بارداری پوست شل می شود، هورمون کورتیزول نقش بزرگی ایفا می کند. کورتیزول یک هورمون کاتابولیک است (باعث تحلیل عضلات می شود). تحلیل ماهیچه ها منجر به کاهش ظرفیت متابولیک و افزایش ذخیره چربی می شود. کورتیزول به عضلات قوی آسیب می رساند و باعث از بین رفتن شکل و فرم آنها می شود.

هنگامی که سطح کورتیزول برای مدت طولانی بالا رود، بدن شما می تواند مواد غذایی را به عنوان چربی ذخیره کند و از سوزاندن چربی های بیشتر امتناع ورزد. در اصل بدن در مصرف سوخت صرفه جویی می کند. برای برخی از خانم ها، این کاهش مصرف سوخت درست روی شکم آنها ظاهر می شود و ظاهراً مانند شل شدن پوست پس از بارداری است.

حتما بخوانید: علایم افسردگی شدید در زنان و همه نکات مهم که باید بدانید!

۸- لوسیون و کرم های حاوی ویتامین استفاده کنید

برای اطمینان از هیدراته نگه داشتن پوست داخل شکم، می توانید از کرم ها و لوسین های حاوی ویتامین استفاده کنید. نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که لوسیون و کرم های ویتامین ممکن است به آبرسانی و بهبود ظاهر لایه های بیرونی پوست کمک کنند.

بر روی پوست خود از لوسیون هایی که حاوی کلاژن و همچنین حاوی ویتامین های E ، A ، C و K برای تقویت پوست است، استفاده کنید. هنگام استفاده از لوسیون، پوست را ماساژ دهید. ماساژ باعث بهبود جریان خون به ناحیه می شود که باعث سفت شدن پوست می گردد. یک یا دو بار در روز لوسیون را روی پوست شل شکم ماساژ دهید.

۹- ترماژ

ترماژ، یکی از کارآمدترین روش های سفت کردن شکم بعد از بارداری است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، می توانیم از برخی روشهای درمانی غیر تهاجمی بی نقص استفاده کنیم که می توانند به محکم تر شدن پوست بعد از بارداری کمک کنند و منجر به شکل گیری سریعتر عضلات شوند!

ترماژ از انرژی فرکانس رادیویی برای سفت کردن و تقویت پوست شل اطراف شکم استفاده می کند. نکته جالب در مورد ترمیم این است که بدون آسیب رساندن به لایه های بیرونی پوست، لایه های زیر پوستی را ترمیم می کند.

حتما بخوانید: کوچک شدن سینه بعد از شیردهی: همه نکات مهم که باید بدانید!

این روش با انقباض فیبرهای کلاژن موجود کار می کند و رشد کلاژن جدید و قوی تر را تحریک می کند. نتیجه ی آن سفت شدن و لیف پوست شکم است زیرا منجر به جوان سازی لایه های عمیق تر پوست می شوند. با درمان ترماژ می توانید نتایج اولیه را بلافاصله مشاهده کنید، زیرا فیبرهای کلاژن منقبض می شوند و مرحله دوم مربوط به بازسازی کلاژن است که طی شش تا نه ماه آینده پیشرفت می کند. اطلاعات کامل راجب ترماژ در اینجا

چه مدت طول می کشد تا پوست شکم سفت شود؟

سرعت و درجه انتقال به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای برخی افراد، ممکن است فقط چند ماه طول بکشد در حالی که برای سایرین ممکن است بیشتر طول بکشد. چند عامل مؤثر عبارتند از:

  • اندازه شکم قبل از بارداری
  • میزان افزایش وزن در دوران بارداری
  • سطح فعالیت در دوران بارداری
  • ساختار استخوان ها
  • ژنتیک

حتی اگر بعد از فعالیت و استفاده از روش های مختلف هم قادر به سفت کردن پوست شکم نشدید، نگران نباشید زیرا حفظ یک سبک زندگی سالم و داشتن سلامتی و خوشبختی مهمتر از سفت شدن پوست شکم و داشتن اندامی فوق العاده است. نظر شما چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا