نکات سلامتی مادران

بارداری بعد از 40 سالگی (10 باور اشتباه، ریسک ها و نکات سلامت نوزاد)

bestkid b

درباره سن مناسب بارداری حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. احتمالا شما هم در شبکه های اجتماعی سلبریتی هایی را دیده اید که در 40 سالگی و حتی بعد از آن باردار می شوند و اظهار می کنند که بارداری و وضع حمل خیلی خوب و راحتی هم داشته اند. ولی آیا واقعا بارداری در چنین سنی به همین راحتی هاست؟ اگر می خواهید بدانید بارداری در سنین بالای چهل سال با چه ریسک هایی همراه است و چه نکاتی را باید مد نظر داشت، مطلب امروز ما را از دست ندهید.

آیا بارداری بعد از 40 سالگی کاملا بی خطر است؟

چیزی که خیلی از خانمها نمی دانند این است که باردار شدن در دهه 40 زندگی آنقدرها هم که تصور می شود و به نظر می رسد راحت نیست. بسیاری از خانمها در این سن به خاطر ناباروری با روش هایی مثل فرزندخواندگی یا استفاده از تخمک اهدایی صاحب فرزند می شوند. بارداری در سن بالا به همان اندازه که خوشحال کننده و مسرت بخش است، نگرانی های خاص خودش را هم دارد.

ما روی صدها خانمی که بر ناباروری غلبه کرده اند و الان صاحب نوزاد شده اند تحقیق کرده ایم و الان می خواهیم اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم که بسیار مهم و کلیدی هستند. خیلی از خانمها آرزو می کنند ای کاش قبل از باردار شدنشان کسی بود تا چنین مواردی را به آنها گوشزد کند. پس اگر شما هم در پروسه تلاش برای باردار شدن هستید و 40 سال یا بیشتر سن دارید، حتما این موارد را به خاطر داشته باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

شانس بارداری در هر سن

  • بین 25 تا 29 سالگی: از اواسط 20 سالگی، به ویژه از 25 سالگی تا حدود 34 سالگی، شانس لقاح به 86 درصد کاهش می ‌یابد. همچنین احتمال سقط جنین کمی بیشتر از زمانی است که در اوایل دهه 20 زندگی تان هستید.
  • بین 30 تا 34 سالگی : شما هنوز شانس بالایی برای باردار شدن دارید، اما احتمال سقط جنین تان هم بیشتر است. تا زمانی که بیش از یک سال برای بارداری تلاش نکرده باشید، نیازی به امتحان کردن درمان ‌های باروری ندارید.
  • بین 35 تا 39 سالگی: شانس تان در این دوره هنوز خوب است، به خصوص قبل از رسیدن به 37 سالگی. با این حال به نظر می رسد که 35 سالگی برای اکثر زنان سنی است که در آن باروری کاهش می ‌یابد. دلیل اصلی این امر کاهش کیفیت تخمک است. با این که ممکن است هنوز تعداد زیادی تخمک تولید کنید، آن ها احتمالا نقص های کروموزومی دارند که زنده ماندن شان را کاهش می ‌دهد. این مسئله شما را در معرض خطر بارداری غیر طبیعی‌، باردار شدن نوزاد مبتلا به سندرم داون یا سقط جنین قرار می ‌دهد.
  • بین 40 تا 44 سالگی : کیفیت و کمیت تخمک شما هم چنان با افزایش سن کاهش می ‌یابد. در این سن، شما با چالش ‌هایی روبرو هستید که باردار شدن و ماندن را سخت ‌تر می‌ کند .
  • 45 و بالاتر : احتمال باردار شدن شما در این سن بیشتر از 3 یا 4٪ نیست . با این حال باردار شدن به لطف وجود فناوری های کمک باروری در هیچ سنی غیر ممکن نیست.

10 باور غلط درباره بارداری در 40 سالگی

1- باردار شدن در 40 سالگی آسان است و همیشه اتفاق می افتد

وقتی به سن چهل سالگی می رسید، در هر ماه فقط 5% احتمال برای بارداری تان وجود دارد (در مقایسه با 30 سالگی که شانس بارداری شما در هر ماه 20% است). با اینکه در 40 سالگی هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد، اما خانمها باید بدانند که با ارزش ترین و غیرقابل برگشت ترین عامل موثر در باردار شدن شما، زمان است.

دلیل این مساله تا حد زیادی به خاطر کاهش کیفیت تخمک است. این کاهش کیفیت از اوایل دهه 30 زندگی یک خانم شروع می شود و در اواخر 30 سالگی او سرعت بیشتری پیدا می کند.

2- همیشه مقصر اصلی مشکلات بارداری خانمها هستند

خانمها و آقایان 20 ساله از شانس مساوی برای مشکلات ناباروری برخوردارند. یعنی اگر شما و همسرتان 20 ساله هستید و با ناباروری مواجه شده اید، احتمال اینکه مشکل از سمت شما یا همسرتان باشد پنجاه پنجاه است. اما در زوج هایی که سن خانم در اواخر 30 یا 40 سالگی قرار دارد، احتمال ناباروری به دلیل افت کیفیت تخمک به طور چشمگیری از سمت زن کاهش پیدا می کند.

آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته برای والدین)

3- سلبریتی ها و افراد مشهور خیلی راحت در سن بالا باردار می شوند. آنها حتی در 46 سالگی صاحب فرزند می شوند!

لیست بلند بالا و بی انتهایی از مادران مشهور وجود دارد که در دهه 40 زندگی شان بچه دار شده اند. هالی بری (Halle Berry) در 46 سالگی، کلی پرستون (Kelly Preston) در 47 سالگی، و جینا دیویس (Geena Davis) در 48 سالگی صاحب دوقلو شدند.

با اینکه از نظر آماری بعید است که بعضی از این سلبریتی ها بتوانند بدون هیچ نوع کمک و درمانی در سنین بالا صاحب فرزند بشوند؛ اما در هر حال مهمترین نکته این است که هیچ وقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. گاهی اوقات بعضی از سلبریتی ها تجربیات و مشکلاتی که در این دوره پیش آمد را با شما در میان می گذارند، ولی اکثر آنها چنین کاری نمی کنند و در نتیجه شما فقط روی خوش ماجرا را می بینید و تصور می کنید که بارداری در چنین سن و سالی واقعا خیلی راحت است.

4- یک خانم فقط با استفاده از تخمک های خودش می تواند بچه دار شود

این هم یکی دیگر از تصورات اشتباه است. طبق تحقیقات انجام شده، خانمهای 40 ساله ای که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند، فقط 25% این شانس را دارند که با تخمک های خودشان باردار شوند. این عدد در 43 سالگی به 10% کاهش می یابد و در سن 44 سالگی به 1.6% می رسد.

خبر خوب برای خانمهایی که قادر به استفاده از تخمک هایشان نیستند این است که زنان در هر سنی می توانند با تخمک اهدایی باردار شوند. تقریبا 45% خانمهایی که در سن 40 سالگی با تخمک اهدایی باردار می شوند با موفقیت زایمان می کنند. این رقم در مقایسه با خانمهای جوانتری که با تخمک های خودشان باردار شده اند بیشتر است. ضمنا میزان موفقیت در بارداری، برای کسانی که از تخمک اهدایی استفاده می کنند با افزایش سن آنها کاهش پیدا نمی کند و یک خانم در هر سنی از شانس بالایی برای بارداری با تخمک اهدایی برخوردار است.

5- هنگام تلاش برای بارداری، سن آقا اهمیتی ندارد

سن عامل مهمی هم برای خانمها و هم برای آقایان است. یکی از تحقیقات انجام شده در مجله Nature نشان می دهد که بین سن پدر و افزایش خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم و اسکیزوفرنی ارتباط مستقیمی وجود دارد که به گفته کارشناسان ممکن است همین مساله یکی از عوامل افزایش ابتلای کودکان به اوتیسم در سال های اخیر باشد.

البته احتمال افزایش ابتلای جنین به مشکلات پزشکی با افزایش سن پدر بسیار کم است. احتمال ابتلای کودک به اوتیسم در جمعیت عمومی 1 در 150 است که این احتمال در صورتی که پدر بالای 50 سال سن داشته باشد به 1 در 100 می رسد. با افزایش سن خانمها، احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی مثل سندروم داون در نوزاد بیشتر می شود. این ناهنجاری ها معمولاً به دلیل کاهش کیفیت تخمک ناشی از افزایش سن رخ می دهند.

حتما بخوانید: لباسهای مورد نیاز نوزاد کدامند؟ چطور انتخاب خوبی داشته باشیم؟

شانس ابتلای نوزاد یک خانم 25 به سندروم داون 1 در 1000 است، اما این شانس در یک فرد 44 ساله که از تخمک های خودش برای باردار شدن استفاده کرده 1 در 30 می شود.

6- اگر سالم باشیم و تناسب اندام داشته باشیم، بارداری در 40 سالگی هیچ مشکلی نخواهد داشت

بیایید این باور را هم بررسی کنیم. خب، شما یوگا می کنید، دوی ماراتن می روید، غذای ارگانیک می خورید و سایز بدنتان هم عالی و مناسب است؛ ولی آیا تخمدان های شما هم یوگا انجام می دهند؟ حقیقت این است با اینکه تغذیه با مواد مغذی و حفظ وزن در محدوده سالم باعث افزایش شانس بارداری می شود و به تعادل اختلالات تخمک گذاری کمک می کند، اما روی تخمدانها و سلامت تخمک‌ های شما تاثیری ندارد. پس این باور غلط را کنار بگذارید.

7- فقط اگر یائسه شوم نمی توانم بچه دار بشوم

تقریباً یک مرحله 10 ساله قبل از یائسگی وجود دارد که پیش از توقف کامل چرخه قاعدگی رخ می دهد که به نام شروع یائسگی شناخته می شود. در این دوران، کیفیت تخمک زنان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و شانس باردار شدنشان به شدت پایین می آید. از طرف دیگر، احتمال سقط جنین برای کسانی که در این دوران باردار می شوند هم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. پس فقط خود یائسگی نیست که شانس بارداری شما را کاهش می دهد.

برای خانمهایی که در دوره شروع یائسگی (10 سال قبل از یائسگی کامل) قرار دارند، بارداری همچنان امکان پذیر است، ولی به این بستگی دارد که بدن شما در فرایند پیش از یائسگی در چه وضعیتی قرار دارد. برای افزایش شانس موفقیت و صرفه جویی در زمان، هر دو طرف باید آزمایش اولیه باروری انجام بدهند.

چگونگی صحبت با نوزاد (22 ترفند عالی)

8- کمتر احتمال دارد که خانمهای مسن دو قلو باردار شوند

با کمال تعجب باید بگوییم که اتفاقا برعکس! شانس دو قلو زایی در خانمهای مسن بالاتر است. با افزایش سن یک زن، هورمون محرک فولیکول در بدون او افزایش می یابد. FSH (هورمون محرک فولیکول) وظیفه تولید تخمک در داخل تخمدان ها دارد. این تخمک ها بعد از ساخته شدن در تخمدان، در لوله های فالوپ رها می شوند. اگر میزان هورمون محرک فولیکول در بدن خانم بالا باشد، دو یا چند تخمک آزاد می شود و همین مساله منجر به دوقلو شدن جنین می شود.

در حالت عادی، احتمال دو قلو شدن جنین برای یک خانم 25 ساله 1 در 80 است که این احتمال در یک خانم 42 ساله به 1 در 40 افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، میزان بالای FSH با کاهش شانس بارداری همراه است. در چنین شرایطی فولیکول ها بیشتر کار می کنند و تخمک های بیشتری را برای جبران کاهش باروری آزاد می کنند.

9- خانواده من سابقه باروری داشته اند، پس نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد

یک عامل ژنتیکی در عملکرد تخمدان وجود دارد که باعث می شود بین توانایی مادر و مادربزرگ شما برای بارداری در سنین بالا ارتباط و همبستگی وجود داشته باشد. اما این عامل تاثیر خیلی کمی دارد و اصلا نمی تواند اطمینان قابل توجهی به شما بدهد. از طرف دیگر، اگر در خانواده شما سابقه یائسگی زودرس وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکل برای بارداری در 40 سالگی برای شما بیشتر می شود.

یادتان باشد که پتانسیل باروری و تولید تخمک برای هر کسی یک ویژگی فردی مخصوص به خودش است. اگر مادربزرگ شما آخرین نوزادش را در 43 سالگی به دنیا آورده و مادر شما تا 41 سالگی نابارور بوده، این مسائل شانس شما را برای بارداری بیشتر یا کمتر نمی کند.

10- بچه دار شدن با تخمک اهدایی شما را از نظر بیولوژیکی مادر نمی کند

این تصور کاملا غلط است. اهدا کننده تخمک یک اهداکننده ژنتیکی است که سلول تخمک و نیمی از دی ان ای (DNA) مورد نیاز برای تشکیل جنین را در اختیار می گذارد، اما خانمی که حامل جنین است محیط زیستی لازم برای رشد جنین را فراهم می کند. در واقع خانمی که قصد بچه دار شدن دارد مادر واقعی آن نوزاد خواهد بود نه اهدا کننده تخمک. مادر شدن یک انتخاب آگاهانه است و به اینکه جنین چگونه شکل گرفته یا به دنیا آمده است ارتباطی ندارد.

مزایای بچه دار شدن پس از 40 سالگی

بسیاری از زنان پس از 40 سالگی یک یا چند نوزاد به دنیا می آورند. باردار شدن پس از عبور از 40 سالگی می تواند شگفت انگیز باشد و برای بسیاری از زوج ها تصمیم بزرگی است.

بیشتر زوج ها به دلایل مختلف ترجیح می دهند تا دیرتر بچه دار شوند. گاهی اوقات این امر بدین دلیل است که آنها می خواهند از سن 20 تا 30 سالگی خود بیشترین استفاده را ببرند و خود را برای بچه دار شدن در 40 سالگی بیشتر آماده کنند.

چه چیزی نوزاد را خوشگل می کند؟ (10 غذا)

احتمالا پس از 40 سالگی، وضعیت مالی شما بهتر از گذشته است و بنابراین بار مالی بچه دار شدن را کمتر احساس خواهید کرد. علاوه بر این ممکن است در مکان و موقعیت بهتری برای نگهداری از کودک (مانند خانه امن، تحصیلات خوب، فعالیت ها و سرگرمی های مختلف) باشید. این در حالیست که در گذشته قادر به تامین آنها نبودید.

از نظر احساسی هم ممکن است آمادگی بیشتری برای بارداری و زایمان و همچنین تربیت فرزند داشته باشید. این می تواند بر فرزندان شما تاثیر مثبت داشته باشد و زندگی بهتر، احساس امنیت و حمایت بیشتری در آنها ایجاد کند. همه ی این موارد، سلامت روانی آنها را در سال های بعد زندگی تضمین می کنند.

اگر شما در گذشته تجربه زایمان سخت یا خطرناکی داشته اید، اغلب می توانید با گذشت زمان تمام آن تجربیات تلخ را فراموش کنید که این امر خطر و عوارض کمتری را برای مادر و نوزاد در پی دارد. به همین دلیل بهترین تصمیم عاقلانه برای این خانم ها این است که قبل از بارداری مجدد، کمی صبر کنند.

زنان بالای 40 سال به احتمال زیاد از یک متخصص برای نظارت بر سلامتی خود و فرزندشان استفاده می کنند و همین امر می تواند بارداری آنها را ایمن تر و بیخطرتر کند.

مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد سالم)

مادران بالای 40 سال معمولا نوزادان بزرگتری به دنیا می آورند و رحم آنها می تواند مواد مغذی بیشتری برای تغذیه نوزادان خود تولید کند.

اگر قصد دارید با استفاده از IVF بچه دار شوید، به احتمال زیاد بیش از یک نوزاد خواهید داشت. اگر برای اولین بار است که باردار می شوید، تجربه ی داشتن بیش از 1 فرزند، بسیار شگفت انگیز است زیرا این آخرین شانس شما برای بارداری است.

بارداری بعد از 40 سالگی: 7 نکته تکمیلی برای سلامت نوزاد

زنان بالای 40 سالی که تصمیم به بارداری می گیرند، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای حفظ سلامتی خود و فرزندشان در دوران بارداری انجام دهند. نکاتی که به حفظ سلامتی این مادران و فرزندانشان کمک می کنند عبارتنداز:

1- اگر می خواهید شانس باروری خود را پس از 40 سالگی افزایش دهید، باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است غذاهای سالم بخورید و یک مکمل ویتامین پریناتال را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2- مراقب هرگونه تغییر در بدن خود باشید، بطور منظم برای معاینه باروری به پزشک مراجعه کنید و مراقب سلامت کلی خود باشید.

3- خوردن مشروب و سیگار کشیدن، شانس باروری را کاهش می دهند بنابراین زنان مسنی که می خواهند شانس بارداری خود را بالا ببرند، باید این عادات را برای همیشه ترک کنند.

4- اگرچه ورزش کردن برای حفظ سلامتی لازم است اما انجام تمرینات بسیار سخت و بلند کردن وزنه های سنگین، می تواند احتمال ناباروری بعد از 40 سالگی را بالا ببرد.

5- زنانی که با مشکل بارداری روبرو هستند، می توانند به کلینیک های درمان ناباروری مراجعه کنند و آزمایشات لازم را انجام دهند. پزشک در برخی موارد، درمان هایی مانند IVF را توصیه می کند.

6- اگر می خواهید بعد از 40 سالگی باردار شوید، توصیه می شود که وزن خود را در حد نرمال نگه دارید. بالا بودن میزان چربی های بدن یا کاهش بیش از حد آن می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. بهترین گزینه داشتن وزن ثابت و سالم تا حد ممکن است.

در ادامه بخوانید: ۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

7- طب سوزنی نیز می تواند کمک بزرگی به بارداری کند زیرا جریان خون را در ناحیه لگن یکسان می کند. مطالعات نشان داده اند که با استفاده از طب سوزنی، شانس بچه دار شدن با روش IVF افزایش می یابد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا