نکات سلامتی مادران

آلرژی در بارداری علت و 7 درمان خانگی موثر

bestkid b

احتقان و گرفتگی بینی، خارش چشم، عطسه و… همگی علائم حساسیت های فصلی آزاردهنده ای هستند که تحمل آنها بخصوص در دوران بارداری مشکل است. در واقع در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن برای دو نفر کار می کند و همین امر می تواند موجب تشدید علائم آلرژی شود.

ابتلا به آلرژی در دوران بارداری شایع است و حدود یک چهارم از زنان باردار را مبتلا می کند. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات منشا گرفتگی بینی و عطسه ها، تنها احتقان بینی ناشی از بارداری است و به آلرژی ارتباطی ندارد. برای تفکیک این دو موضوع از هم، بهتر است که با علائم آلرژی دوران بارداری آشنا شوید. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد آلرژی دوران بارداری، علائم و راه های درمان خانگی آن آورده شده است.

آیا احتمال ابتلا به آلرژی در دوران بارداری وجود دارد؟

بله آلرژی می تواند در دوران بارداری ایجاد می شود. اگرچه آلرژی در دوران بارداری شایع است اما معمولا کوتاه مدت است. بسیاری از زنان، علائم آلرژی را برای اولین بار در دوران بارداری تجربه می کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آیا آلرژی می تواند بر بارداری و جنین تاثیر بگذارد؟

درصورت ابتلا به آلرژی هم می توان بارداری ایمن و سالمی داشت. در حقیقت حتی در صورت ابتلا به حساسیت هم جای فرزند شما کاملا امن است!

علائم خود را با پزشک درمیان بگذارید و هیچ دارویی را بدون نسخه مصرف نکنید حتی اگر قبل از بارداری به طور منظم از آن دارو استفاده می کردید (مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بی خطر است اما برخی دیگر اینطور نیست).

حرکت زیاد جنین نشانه چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

همچنین سعی کنید تا آنجا که ممکن است از آلرژن ها یا محرک های آلرژی شناخته شده دوری کنید.

آیا حقیقت دارد که آلرژی در دوران بارداری بدتر می شود؟

حدود یک سوم از بیماران مبتلا به آلرژی، علائم خفیف و کوتاه مدتی را در دوران بارداری تجربه می کنند، یک سوم از آنها هیچ تغییری در علائم خود تجربه نمی کند و مابقی با تشدید علائم مواجه می شوند.

علائم آلرژی در دوران بارداری

اگر به تب یونجه (رینیت) مبتلا هستید، به احتمال زیاد با علائم زیر روبرو خواهید شد:

  • عطسه (که یکی از علائم شایع آلرژی است)
  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • خارش پوست، چشم و یا دهان

بروز تب یونجه بیشتر در آغاز فصل بهار و همچنین در تابستان و اوایل پاییز شایع است. با این حال از آنجاییکه حساسیت به عوامل مختلفی وابسته است، معمولاً از الگوی قابل پیش بینی پیروی نمی کند.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

به عنوان مثال کپک، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی می توانند در هر زمان از سال، باعث بروز واکنش های آلرژیک شوند.

آیا مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری بیخطر است؟

در مورد مصرف داروهای بیخطر در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر قبل از بارداری به طور منظم از داروهای تجویزی، بدون نسخه یا هومیوپاتی استفاده می کردید هم نباید بدون مشورت با پزشک، دارویی مصرف کنید. علائم خود را با پزشک درمیان بگذارید تا درصورت لزوم، داروهای مناسبی برای شما تجویز شود.

نحوه اجتناب از آلرژی در دوران بارداری

آیا برای درمان آلرژی در دوران بارداری گزینه دیگری به جز مصرف دارو وجود دارد؟ بطور کلی پیشگیری بهتر از درمان است. به این ترتیب می توانید از روش های زیر برای پیشگیری یا کاهش علایم آلرژی استفاده کنید:

  • از افراد سیگاری فاصله بگیرید. دود می تواند آلرژی را تشدید کند و قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری هم برای شما و هم برای جنین مضر است.
  • اگر به گرده گل حساسیت دارید، در فصل های گرده افشانی در خانه بمانید. اگر مجبور هستید بیرون بروید، توصیه می شود عینک آفتابی بزنید تا آلرژن ها از چشم های شما دور بمانند. هنگام بازگشت به خانه، کفش ها را خارج از خانه قرار دهید، دست ها و صورت را تمیز کنید و لباس هایتان را عوض کنید تا از آوردن گرده به خانه خودداری کنید. دوش گرفتن و تمیز کردن موها قبل از خواب نیز می تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند.
  • اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، فردی را برای نظافت خانه استخدام کنید. برای جلوگیری از پراکنده شدن گرد و غبار در محیط خانه، از جاروبرقی، دستمال مرطوب یا بخارشوی استفاده کنید. یک پارچه میکروفایبر بهتر از یک گردگیر معمولی است. همچنین از رفتن به قسمت های مرطوب خانه مانند اتاق زیر شیروانی، زیرزمین و سایر مناطق مرطوب خودداری کنید.

اگر با وجود رعایت موارد فوق همچنان به آلرژی مبتلا شدید، توصیه می کنیم که بجای مصرف دارو، از درمان های خانگی زیر استفاده کنید. این درمان های خانگی بیخطر هستند و می توانند به تسکین علائم آلرژی کمک کنند.

4 دلیل سردی بدن در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

7 درمان خانگی موثر

1- یک دستگاه بخور بخرید

هوای حاوی رطوبت بیشتر، می تواند به تسکین ناراحتی و علائم حساسیت کمک کند. حساسیت موجب گرفتگی بینی، آبریزش چشم، خارش گلو و ملتهب و خشک شدن مجاری بینی می شود. استفاده از دستگاه بخور می تواند به کاهش التهاب کمک کند و موجب تسکین سریع بافت های بینی شود. اما توجه داشته باشید که نباید از دستگاه بخور بیش از حد استفاده کنید چون برخی از عوامل آلرژی زا مانند کنه های گرد و غبار و کپک در محیط های مرطوب رشد می کنند. بنابراین میزان رطوبت خانه را دائما اندازه گیری کنید. در نهایت دستگاه بخور را به طور مرتب تمیز کنید، فیلترها را طبق دستورالعمل سازنده تعویض کنید و از آب مقطر استفاده نمایید.

2- استنشاق بخار اکالیپتوس را امتحان کنید

اکالیپتوس به عنوان تسکین دهنده ی طبیعی گرفتگی بینی و احتقان قفسه سینه شناخته می شود. استنشاق بخار اکالیپتوس به شل شدن مخاط کمک می کند و یک داروی موثر برای درمان احتقان و ناراحتی سیستم تنفسی فوقانی است. برای انجام اینکار یک یا دو قطره از عصاره ی اکالیپتوس را در یک کاسه آب گرم بریزید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید و بخور دهید.

استفاده از دیگر روغن های ضروری یا مخلوط چند روغن مانند اسطوخودوس و نعناع هم می تواند قبل از خواب مفید باشند. علاوه بر این می توانید این روغن های ضروری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و مقداری از آن را روی شقیقه های خود بمالید تا سردرد شما تسکین پیدا کند و راحتتر نفس بکشید. فقط مطمئن شوید که استفاده از کدام روغن های ضروری در دوران بارداری بیخطر هستند. به همین منظور توصیه می شود قبل از انجام اینکار ابتدا با پزشک مشورت کنید.

3. مجاری بینی را مرطوب کنید

استفاده از یک اسپری بینی سالین (آب نمک) که بدون نسخه هم در دسترس می باشد، می تواند مجاری بینی تحریک شده را تسکین دهد و آنها را هیدراته کند، علاوه بر این می تواند مواد محرک و حساسیت زا را از سینوس ها خارج کند، حفره های خشک بینی را پاک کند و احتقان را از بین ببرد.

اگر دوست ندارید از اسپری بینی استفاده کنید، می توانید از آب گرم هم برای مرطوب کردن مجاری بینی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که از آب استریل استفاده کنید و از این روش به طور موقت استفاده کنید. علاوه بر این می توانید با افزودن یک چهارم نمک به 220 گرم آب ولرم یا گرم، محلول نمک را در خانه بسازید.

4- آب کافی بنوشید

در اینجا ما توصیه می کنیم که هر چه بیشتر و بیشتر آب بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به هیدراته نگه داشتن دهان، گلو و بینی شما کمک کند. این امر به تسکین ناراحتی های ناشی از حساسیت کمک می نماید.

دلیل تنگی نفس در بارداری، درمان خانگی و زمان مراجعه به پزشک

5- در غذاهای خود از زردچوبه استفاده کنید

زردچوبه یک ادویه ی فوق العاده است که حاوی کورکومین می باشد و می تواند به کاهش علائم احتقان و آلرژی کمک کند. علاوه بر این کورکومین یک آنتی اکسیدان است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک نماید.

6- شب ها از چسب بینی (نازال استریپ) استفاده کنید

بسیاری از مردم در شب گرفتگی بینی بیشتری را تجربه می کنند که می تواند منجر به مختل شدن خواب شود. داشتن خواب شبانه ی باکیفیت در دوران بارداری مشکل تر می شود. استفاده از چسب بینی باعث باز شدن مجاری بینی می شود و موجب می گردد در زمانی که دچار احتقان شده اید و بینی شما ملتهب شده است نیز به راحتی نفس بکشید.

7- برای کاهش علائم الرژی، روزانه یک قاشق چایخوری سرکه سیب بخورید

سرکه ی سیب یک داروی طبیعی است و فقط در طولانی مدت و با استفاده ی مداوم تاثیرات خود را نشان می دهد. از آنجاییکه سرکه سیب قلیایی است، تصور می شود که تولید مخاط را کاهش می دهد، سیستم لنفاوی را تمیز می کند، تعادل PH بدن را بازیابی می کند و می تواند به تسکین آلرژی نیز کمک کند. اگرچه تاکنون هیچ مطالعه ای این نظریه را اثبات نکرده است اما سرکه سیب برای مقابله با سوزش سر دل که یک علامت رایج در دوران بارداری است، بسیار مفید است بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد.

دلیل ورم پا در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

توجه: اطلاعات ارایه شده در این مطلب جایگزین مشاوره ی پزشکی نیست و توصیه می شود که در صورت داشتن علائم آلرژی، به پزشک مراجعه نمایید. اگر در معرض ابتلا به آلرژی یا درد و فشار در سینوس ها هستید، با پزشک خود یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما در نظر بگیرند.

منبع1 منبع2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا