نکات سلامتی مادران

دلیل تنگی نفس در بارداری، درمان خانگی و زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

با پیشرفت بارداری ممکن است حتی با کمترین تحرک جسمی، احساس تنگی نفس کنید. اما دلیل آن چیست؟ هورمون های بارداری مانند بسیاری از مشکلات بارداری، عامل اصلی این وضعیت هستند. در این مطلب در مورد علل تنگی نفس در بارداری و روش های برطرف کردن آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده شده است. پس با ما همراه باشید.

آیا تنگی نفس در دوران بارداری طبیعی است؟

اگرچه نفس تنگی خفیف می تواند کمی آزار دهنده باشد، اما کاملا طبیعی است. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، در مورد سلامتی فرزندتان اصلا نگران نباشید چون جنین اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق جفت دریافت می کند و این وضعیت برای او خطرناک نیست.

تنگی نفس از چه زمانی شروع می شود؟

به طور کلی تنگی نفس اغلب در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود. این وضعیت در سه ماهه سوم و با ادامه رشد جنین، ممکن است تشدید پیدا کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

4 دلیل سردی بدن در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

چه عواملی باعث تنگی نفس در دوران بارداری می شود؟

هورمون های بارداری مغز را تحریک می کنند تا دفعات و عمق تنفس را افزایش دهند. همین امر موجب افزایش اکسیژن رسانی به جنین در حال رشد می شود. این هورمون ها همچنین مویرگ های دستگاه تنفسی را متورم می کند و عضلات ریه ها و لوله های برونش را شل می کنند و باعث می شوند که احساس تنگی نفس داشته باشید.

در اواخر بارداری، رحم در حال رشد، به دیافراگم فشار می آورد. با این کار ریه های شما فشرده می شوند و توانایی آنها برای انبساط کامل هنگام نفس کشیدن محدود می شود. همین امر باعث می شود که حتی در زمان بالا رفتن از پله ها، احساس کنید که به اندازه ی یک کیلومتر دویده اید!

راه های طبیعی برطرف کردن تنگی نفس در بارداری چیست؟

اگرچه از بین بردن کامل تنگی نفس در دوران بارداری امکانپذیر نیست اما از راه های زیر می توانید از شدت این وضعیت بکاهید و آن را کنترل کنید:

  • تا می توانید صاف بایستید. وضعیت مناسب بدنی موجب می شود که فضای کافی در اختیار ریه ها قرار بگیرد و تنفس شما آسانتر شود. صاف ایستادن موجب کاهش فشار بر دیافراگم می شود.
  • به پهلوی چپ بخوابید. این بهترین وضعیت، برای گردش خون در بدن است.
  • فعالیت های روزمره خود را ادامه دهید و در صورت امکان، ورزش کنید (ورزش های بارداری را تحت نظر افراد آموزش دیده انجام دهید). فقط زیاده روی نکنید و خیلی به خودتان فشار وارد نکنید.
  • قرار گرفتن روی سطح شیب دار (مانند بالش) در دوران بارداری باعث کاهش فشار بر روی ریه ها می شود.
  • سعی کنید از افزایش وزن بیش از حد در بارداری جلوگیری کنید. چاقی موجب تشدید تنگی نفس می شود.
  • آرام باشید و از قرار گرفتن در وضعیت های استرس آور و تنش زا بپرهیزید.
  • با قرار دادن دست ها بالای سر و کشیدن نفس عمیق، فضای بیشتری به ریه ها بدهید.
  • تکنیک های تنفسی را یاد بگیرید و روش کشیدن نفس های عمیق را تمرین کنید.
  • از انجام کارهای شدید و پرتحرکی که موجب تشدید تنگی نفس می شوند، بپرهیزید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از مصرف قند، نمک و چربی زیاد در بارداری (که موجب افزایش وزن می شوند) بپرهیزید. مصرف غذاهای سرشار از آهن را فراموش نکنید.
  • آب کافی بنوشید چون کمبود آب بدن می تواند موجب تنگی نفس شود. از مصرف الکل، قهوه و نوشابه در دوران بارداری بپرهیزید.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

تنگی نفس در بارداری چه زمانی به اتمام می رسد؟

در پایان بارداری و پس از فارغ شدن، فضای کافی در اختیار ریه ها قرار می گیرد و تنگی نفس به اتمام می رسد.

چه زمانی لازم است در مورد تنگی نفس در بارداری، به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بطور مداوم تنگی نفس دارید، با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات نفس نفس زدن در دوران بارداری می تواند به دلیل کم خونی و کاهش گلبول های قرمز حامل اکسیژن باشد. بنابراین ممکن است لازم باشد که پزشک، سطح آهن خون را بررسی کند. در صورت ابتلا به آسم نیز با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تنفس برای شما خیلی سخت است و به نظر می رسد لب ها یا نوک انگشتان تان مایل به آبی شده است یا اگر در ناحیه ی قفسه سینه احساس درد می کنید و تپش قلب دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع

حرکت زیاد جنین نشانه چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا