نکات سلامتی مادران

دلیل ورم پا در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

bestkid b

شکم تنها جایی از بدن نیست که در دوران بارداری ورم می کند. در این دوران ممکن است ورم خفیفی در کل بدن بوجود بیاید. این ورم به خصوص به دلیل قوانین جاذبه، در پاها و مچ پا بیشتر از دیگر اعضای بدن دیده می شود.

میزان ورم بدن در طی ساعات مشخصی مانند شب ها، بیشتر می شود و در برخی آب و هوا مانند هوای گرمتر، نیز تشدید پیدا می کند.

دلیل تنگی نفس در بارداری، درمان خانگی و زمان مراجعه به پزشک

در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد علل ایجاد کننده ی ورم پا در بارداری و ترفندهای ساده ی درمان آن در اختیار شما قرار داده شده است. پس با ما همراه باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ورم پاها در بارداری، از چه زمانی شروع می شود؟

ادم یا ورم پا و مچ پا، حدود سه چهارم زنان باردار را درگیر می کند. این وضعیت می تواند از هفته 22 تا 27 بارداری شروع شود و احتمالاً تا زمان زایمان، باقی میماند.

چه عواملی باعث ورم مچ پا و پا در دوران بارداری می شود؟

ورم پا و مچ پا در دوران بارداری هنگامی اتفاق می افتد که مایعات بدن برای پرورش جنین در حال رشد افزایش میابد و به این ترتیب در این دوران، بدن آب بیشتری در خود نگه می دارد. از طرف دیگر، رحم در حال رشد، به سیاهرگ ناحیه ی لگن و سیاهرگ زیرین (واقع در سمت راست بدن) که خون را از اندام های تحتانی به قلب برمی گرداند، فشار می آورد. این فشار باعث کندتر شدن جریان بازگشت خون از پاها و تجمع آن می گردد که در نهایت منجر به ورود مایعات از وریدها به دورن بافت پا و مچ پا می شود.

این باعث می شود که شما ورم آزاردهنده ای را در ناحیه ی پا و مچ پا تجربه کنید که گاهی اوقات در دست ها هم دیده می شود. اگر افزایش وزن در دوران بارداری سریعتر اتفاق بیفتد، ممکن است ورم بیشتری در ناحیه ی پاها مشاهده کنید.

آیا ورم پا و مچ پا در بارداری خطرناک است؟

ورم خفیف پاها و مچ پا بخصوص در ساعات مشخصی از روز کاملا طبیعی ست و هیچ خطری بهمراه ندارد.

ورم متوسط نیز معمولا نرمال و بیخطر است و از هر 4 زن باردار، 3 نفر را درگیر می کند.

اما توجه داشته باشید که اگر دست ها یا صورت تان هم پف کرده است یا ورم، در طول روز همچنین ادامه دارد (و در طول شب بهبود نمی یابد)، با پزشک خود تماس بگیرید.

4 دلیل سردی بدن در بارداری و کارهایی که باید انجام دهید

ورم بیش از حد می تواند یکی از علائم پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی علاوه بر ایجاد ورم، با علائم مختلف دیگری مانند افزایش فشار خون، افزایش سریع وزن و دفع پروتئین در ادرار نیز همراه است. اگر در ویزیت های پزشک، فشار خون و ادرار شما نرمال باشد، جای نگرانی نیست.

ورم پاها در موارد نادر، می تواند نشاندهنده ی ترومبوز ورید عمقی (DVT) باشد. این یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی ست که هنگام تشکیل لخته خون در رگ های عمیق پایین پا رخ می دهد.

ورم ناشی از ترومبوز ورید عمقی فقط یک پا را تحت تأثیر قرار می دهد (معمولاً پای چپ) و ممکن است باعث احساس سنگینی یا درد شود که با ایستادن تشدید پیدا می کند. همچنین موجب قرمز یا گرم شدن پوست می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دلیل دیگر تنگ شدن کفش ها در بارداری، رشد پاها است…

علاوه بر ورم پا و مچ پا، عامل دیگر تنگ شدن کفش ها در بارداری این است که رباط های پاها نیز مانند بقیه رباط های بدن، به خاطر ترشح هورمون ریلکسین شل می شوند و همین امر باعث گسترش استخوان ها می شود.

بنابراین ممکن است احساس کنید که کفش های قبلی تان تنگ شده است. این ورم معمولا پس از چند ماه از بین می رود و در حالت معمول، پس از کاهش وزن، به وضعیت عادی خود بر می گردد.

غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

نحوه جلوگیری و درمان ورم پاها در دوران بارداری

برای کاهش و جلوگیری از ورم پا و مچ پا در بارداری، می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

  • از ایستادن ها یا نشستن های طولانی مدت اجتناب کنید. اگر زیاد روی پاهایتان می ایستید، یک صندلی کنار خود قرار دهید و هر چند دقیقه یکبار استراحت کنید. اگر زیاد نشسته اید، حداقل به ازای هر ساعت، 5 دقیقه پیاده روی کنید.
  • پاهای خود را بالا بگیرید. در صورت امکان هنگام نشستن، پاهای خود را در وضعیت بالاتری قرار دهید. برای اینکار می توانید پاها را روی یک چهارپایه یا یک میز کوچک قرار دهید.
  • به پهلو بخوابید. سعی کنید در دوران بارداری به پهلو بخوابید (ترجیحاً سمت چپ). این باعث می شود که کلیه ها به دفع مواد زاید کمک کنند و ورم را کاهش دهند.
  • تحرک داشته باشید. ورزش های مناسب بارداری مانند پیاده روی را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید (پیاده روی باعث جریان پیدا کردن خون در بدن و جلوگیری از تجمع آن می شود). علاوه بر این می توانید با اجازه ی پزشک تان، شنا را امتحان کنید (فشار آب، مایعات موجود در بافت ها را به داخل رگ ها هل می دهد. پس از آن مایعات به کلیه ها می روند و در نهایت دفع می شوند).
  • از پوشیدن شلوارها و جوراب های کش دار بسیار تنگ خودداری کنید. شما باید کاری کنید که خون و مایعات بدن تا آنجا که ممکن است آزادانه در بدن جریان داشته باشند (جوراب هایی که در اطراف مچ پاها یا روی ساق پا، علامت های تورفتگی برجای می گذارند، بسیار محکم هستند و موجب تشدید ورم پاها می شوند).
  • کفش های راحت بپوشید. پوشیدن کفش های راحت را بخصوص در بیرون از خانه جدی بگیرید. پوشیدن کفش های استاندارد و سبک موجب می شود که ورم پاها بهبود پیدا کند و درد پاها و کمر تسکین یابد. هنگامی که به خانه رسیدید، به یک جفت دمپایی نرم بپوشید.
  • از ساپورت های بارداری استفاده کنید. پوشیدن این ساپورت ها موجب می شود که خون در اطراف مچ پا تجمع پیدا نکند. این ساپورت ها را صبح ها پس از بیدار شدن از خواب بپوشید تا ورم روزانه پاها کاهش پیدا کند و بتوانید کارهای خود را راحت تر انجام دهید.
  • آب زیادی بنوشید. به نظر می رسد که نوشیدن مایعات زیاد برای خارج ساختن مایعات اضافی از بدن کار درستی نباشد اما نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز به شما کمک می کند تا سدیم اضافی از سیستم بدن تان پاک شود و سایر مواد زائد از بدن خارج شوند و ورم پاها به حداقل برسد.
  • نمک را در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از حد نمک یا قطع کامل آن از رژیم غذایی، ورم را افزایش می دهد. بنابراین مصرف نمک را در حد اعتدال نگه دارید و از افراط و تفریط بپرهیزید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. در دوران بارداری از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنید تا ورم پاهایتان نیز به حداقل برسد.
  • از انداختن پاها روی هم یا نشستن به حالت ضربدری بپرهیزید.

ورم پاها و مچ پا و بطور کلی ورم بدن در بارداری، یک عارضه ی موقتی ست که پس از زایمان از بین می رود. بنابراین اجازه ندهید که این وضعیت موجب ناراحتی یا خجالت شما بشود. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، با استفاده از ترفندهای ارایه شده در این مطلب، ورم را به حداقل برسانید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

منبع

حرکت زیاد جنین نشانه چیست؟ چه زمانی خطرناک است؟

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا