آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

ورزش در خانه کودکان (۴ راه تشویق آنها و ۱۲ فعالیت بسیار مفید)

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن، به ویژه برای کودکان در حال رشد است. فعال بودن نه تنها سلامت جسمی کودک را بهبود می بخشد بلکه مزایای شناختی و عاطفی بسیاری از جمله بهبود توجه و بهزیستی ذهنی نیز برای آنها بهمراه دارد.

توصیه می شود کودکان زیر ۶ سال به طور مرتب در طول روز فعال باشند و کودکان و نوجوانان بزرگتر روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. مدارس و کلاس های ورزشی می توانند فعالیت بدنی را در کودکان ترغیب کنند اما دانستن چگونگی ترغیب بچه ها به ورزش در خانه می تواند کاری چالش برانگیز باشد.

حتما بخوانید: ۱۵ روش آموزش مسئولیت پذیری کودکان در دوران مدرسه+ فواید

در این مطلب راهکارهای ترغیب کودک به ورزش کردن در خانه ذکر شده است. علاوه بر این، ۱۲ فعالیت بدنی که می توانید بهمراه فرزندتان در خانه انجام دهید نیز آورده شده است. پس اگر می خواهید فرزندتان را به داشتن فعالیت و تحرک بدنی بیشتر وادار کنید، در این مطلب با ما همراه شوید.

۴ راه برای ترغیب کودکان به افزایش فعالیت بدنی در خانه:

۱- هدف را تعیین کنید

در مورد فواید فعالیت بدنی با فرزند خود صحبت کنید و از هدفی که دوست دارید به آن برسید، بهره بگیرید. دستیابی به اهداف کوچک و پیشرونده می تواند به ایجاد انگیزه در کودک برای داشتن تحرک بیشتر کمک کند و در نهایت به عادات سالم طولانی مدت منجر شود.

فعالیت بدنی در کودک می تواند به شکل های مختلف و در عین حال ساده مانند پیاده روی روزانه، دوچرخه سواری، توپ بازی و… باشد. شما می توانید ورزش های آنلاین متناسب با سن و قدرت فرزندتان را در اینترنت پیدا کنید و مطابق با آنها پیش بروید. علاوه بر این برای تشویق کودک به ادامه ی کار، یک چارت یا نمودار روزانه در خانه تهیه کنید و میزان پیشرفت را به او نشان دهید. این به ایجاد انگیزه ی بیشتر در کودک کمک می کند.

۲- خلاق باشید

جهت سرگرم کردن ورزش برای کودکان، تنوع و خلاقیت بسیار مهم است. از فرزند خود بپرسید که کدام فعالیت ها را بیشتر دوست دارد و با انتخاب فعالیت مورد علاقه، ورزش را برای او به یک تجربه ی لذت بخش تبدیل کنید. هر روز یک یا چند فعالیت متنوع مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، رقصیدن، دویدن، یوگا، بازی در خارج از خانه، تمرینات وزنه برداری یا موارد دیگر را امتحان کنید.

انتخاب فعالیت را هر روز به عهده ی یکی از اعضای خانواده بگذارید یا تمرینهای مختلف را روی کاغذ بنویسید و آنها را بصورت تصادفی از ظرف بیرون بیاورید. اینکار باعث ایجاد انگیزه و تنوع می شود.

حتما بخوانید: روش تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ نکته ساده

۳- به منابع آنلاین مراجعه کنید

استفاده زیاد از وسایل الکترونیک از جمله تبلت، لب تاب و موبایل اغلب می تواند مانعی برای فعالیت بدنی بخصوص در کودکان باشد اما در صورت استفاده ی صحیح می تواند یکی از بهترین منابع یافتن طیف گسترده ای از فعالیت های بدنی در خانه باشد. Josh Adams (مدیر موسسه ی سلامت کودکان) می گوید: “منابع ورزشی زیادی در اینترنت وجود دارد و بنابراین والدین می توانند از این فناوری ها برای کمک به حرکت و ورزش کودکان استفاده کنند.”

پس ورزش های خانوادگی و متناسب با سن متنوعی وجود دارد. علاوه بر این شما می توانید با توجه به سن و وضعیت فرزندتان، نوع فعالیت بدنی مناسب را برای او انتخاب کنید و خود نیز فرزندتان را همراهی نمایید.

۴- ورزش را در اولویت خانواده قرار دهید

اگر واقعاً می خواهید فرزندتان را به حرکت و ورزش ترغیب کنید، بهترین راه برای انجام این کار این است که خودتان برای کودک یک الگو باشید. Josh Adams می گوید: “مهمترین فاکتوری که بر سلامت و فعالیت کودکان تأثیر می گذارد، نحوه ی عملکرد خانواده ی آنهاست. بنابراین سعی کنید به همراه فرزندتان فعال باشید نه اینکه انتظار داشته باشید آنها به تنهایی این کار را انجام دهند.”

یک پیاده روی خانوادگی ترتیب دهید یا دوچرخه سواری کنید، توپ بازی کنید یا یک کلیپ یوگا از اینترنت دانلود کنید. هنگامی که فرزند شما هدفی را تعیین می کند، هدف خود را نیز هم راستا با آن تعیین کنید تا از گزینه های سالم الگو بگیرید. فعال بودن در کنار هم نه تنها برای سلامتی کل اعضای خانواده مفید است بلکه زمان ارزشمندی برای برقراری ارتباط دوستانه نیز فراهم می کند.

حتما بخوانید: استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

۱۲ فعالیت ورزشی داخل خانه که می توانید همراه فرزندتان انجام دهید

تمرین با بچه ها برای داشتن فعالیت بدنی کار پیچیده ای نیست. در حقیقت حتی می تواند سرگرم کننده هم باشد! در اینجا به ۱۲ تمرینی که می توانید با فرزندان خود در خانه خود انجام دهید می پردازیم.

۱-پیروی از رهبر

یکی از بازی‌ های پرتحرک و ساده که در خانه قابل انجام است، انتخاب کردن یک رهبر در خانه است. روش انجام این بازی به این صورت است که ابتدا فردی به عنوان رهبر انتخاب می ‌شود و کودکان دیگر باید دقیقا کارهای او را مانند پریدن، دویدن، شکلک در آوردن و… تقلید کنند و شخصی که به اشتباه کاری را انجام دهد، بازنده است. افزایش تحرک و هیجان در کودکان و افزایش اعتماد به نفس و انرژی مثبت در آنها، از مهم ترین مزیت های این بازی است.

۲- بازی راه رفتن خرسی

مانند خرس، چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و بهمراه فرزندتان در طول خانه مسابقه دهید. با تقلید صدای خرس و حالات آن، هیجان بیشتری به بازی وارد کنید.

حتما بخوانید: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان (همراه با فیلم آموزشی)

۳- حرکت پرش ستاره

بچه ها این بازی را دوست دارند! انجام این حرکت به این صورت است که ابتدا بایستید و کمی پایین بروید و با حالت انفجاری بالا بپرید. هنگام پرش دست ها و پاهای خود را کاملا باز کنید تا در هوا مانند یک “X” بزرگ به نظر برسید. در اوج پرش حتماً فریاد بزنید “من یک ستاره هستم!”

۴- حرکت شنا

حرکت شنا یک ورزش فوق العاده و پرتحرک برای کودکان است. روش انجام آن به اینصورت است که چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، دستان خود را کمی باز تر از عرض شانه قرار دهید. پاهای خود را به عقب بکشید به طوری که روی دست و انگشتان خود تعادل برقرار کنید. بدن خود را در یک خط مستقیم از سر تا انگشتان پا نگه دارید بدون اینکه کمر یا پشت را قوس دهید.

قبل از شروع حرکت، شکم خود را منقبض کرده و با کشیدن شکم به داخل، مرکز بدن خود را منقبض کنید، سپس بدن خود را پایین بیاورید و آرنج خود را به آرامی تا زاویه ی ۹۰ درجه خم کنید و در این حین عمل دم و بازدم انجام دهید و در نهایت به حالت اول باز گردید. این ورزش را با دفعات کم شروع کنید و بصورت روزنه تعداد آن را افزایش دهید.

حتما بخوانید: طریقه رفتار با کودک حرف گوش نکن (۱۲ ترفند کاملا موثر)

۵- صندلی موزیکال

اگر تعداد شما در خانه بیشتر از ۳ یا ۴ نفر است و دوست دارید با بازی و آهنگ، کودک را سرگرم و پرتحرک کنید، می ‌توانید از بازی هیجان‌انگیز صندلی بازی استفاده کنید چون این بازی مورد علاقه ی اکثر کودکان است. برای انجام این بازی، موزیک را پخش کنید و از افراد بخواهید دور صندلی ‌ها (تعداد صندلی ها بسته به تعداد افراد دارد) شروع به حرکت کنند. با توقف آهنگ باید روی نزدیک ‌ترین صندلی بنشینند. در نهایت کسی که صندلی برای نشستن نداشته باشد بازنده است.

۶- بولینگ

به سادگی می توانید در خانه با فرزندتان بولینگ بازی کنید. این یک بازی هیجان انگیز و پرتحرک برای کودکان است. اگر بولینگ ندارید، می توانید به راحتی از چند بطری نوشابه و یک توپ استفاده کنید.

۷- اسکوات

اسکوات حرکتی ست که عضلات چهار سر ران، عضلات پست و باسن و همچنین شکم را هدف قرار می دهد. این حرکت برای عضله سازی و تقویت عضلات پای کودک فوق العاده است. برای انجام این کار میله را در حالت تعادل بگیرید و کاملاً صاف در زیر میله قرار بگیرید. عضلات شکم و لگن را منقبض کنید. سپس پایین رفتن را شروع کنید بصورتیکه پاها باید کمی به سمت بیرون باشد. بدن را به آرامی به پایین بیاورید و به خم شدن زانو ها ادامه دهید. لگن را به سمت عقب ببرید تا ران ها موازی با زمین قرار بگیرند. زانو زاویه ۹۰ درجه و بدن شما در این حالت باید در زاویه ۴۵ درجه قرار گرفته باشد.

۸- بالا آوردن پاها در حالت خوابیده

روی زمین دراز بکشید و بدون اینکه پاها خم شوند، آنها را از زمین بلند کنید. سعی کنید پاها را کاملا مستقیم و رو به بالا نگه دارید. این عمل موجب تقویت عضلات تحتانی شکم کودک می شود. مواظب باشید که این حرکت موجب فشار روی کمر نشود.

حتما بخوانید: تاثیر بارفیکس در افزایش قد کودکان و نوجوانان (تحقیقات جدید)

۹- حرکت لانج

برای انجام این حرکت بر روی زانوهای خود کمی پایین بیایید. ستون فقرات را طوری بکشید که زانو، باسن و شانه در یک راستا قرار بگیرند. پای چپ را جلو بیاورید. زانوی خود را به گونه ای قرار دهید که پاشنه پا زیر زانو باشد. پای راستتان را عقب ببرید و به طور کامل زیر باسن خود قرار دهید. در این حالت کشکک زانو نزدیک به سطح زمین قرار می ‌گیرد و پنجه را روی زمین قرار دهید. هر دو پا باید حدود ۹۰ درجه خم شده شود.

قفسه سینه خود را مستقیم و بالا نگه دارید بطوری که دقیقا در بالای باسن قرار بگیرد. سرتان را بالا نگه دارید. سپس پاشنه ‌ی پای جلوی خود را محکم روی زمین قرار دهید تا در موقعیت صحیح قرار بگیرد. این حرکت برای تقویت عضلات کودکان و افزایش قدرت پاها فوق العاده است. بهتر است برای ایجاد انگیزه در کودک، خود نیز بهمراه او این حرکت را انجام دهید.

۱۰- حرکت پلانک

برای انجام حرکت پلانک ساده، آرنج مستقیما در موازات شانه روی زمین قرار می گیرد تا با زمین زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد. وضعیت پشت صاف را حفظ کنید و ستون فقرات را در حالت خنثی قرار دهید، توجه کنید که اجازه ندهید باسن خمیده شود. این وضعیت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس دوباره تکرار کنید. برای تفریح بیشتر​​، از کوچکترین فرزند خود بخواهید که روی پشت شما بنشیند و ببیند قدرتتان چقدر است.

۱۱- حرکت پروانه

پروانه زدن یک حرکت سرگرم کننده و ساده برای کودکان است. اگر این ورزش بدرستی انجام گیرد، موجب افزایش ضربان قلب کودک می شود.

۱۲- ورزش قایق

این وضعیت به استحکام ستون فقرات کودکان کمک می‌ کند. وضعیت قایق نوعی ورزش قدرتی است و به استقامت بدن کمک می‌ کند، بنابراین یکی از ورزش‌ های مناسب برای کودکان بخصوص در خانه به حساب می ‌آید. برای انجام این ورزش، لازم است کودک روبه‌ روی فرد دیگری بنشیند سپس کف پاهایش را به کف پای طرف مقابل بچسباند. پس از آن دست‌ های همدیگر را بگیرند، به‌ گونه ای که پاها در بین دست‌ ها قرار داشته باشد و کمی زانوها را خم کنند.

حتما بخوانید: بهترین ویتامین ها برای افزایش قد (کودکان و نوجوانان)

می توانید زمان مشخصی از روز را به انجام این تمرینات ورزشی در خانه اختصاص دهید. اگر فرزندتان از کودکی ورزش کند، اینکار به یک عادت در بزرگسالی تبدیل خواهد شد و به این ترتیب یک سبک زندگی سالم را در پیش خواهد گرفت.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن