آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

بهترین ویتامین ها برای افزایش قد نوجوانان+ 5 مواد معدنی مکمل

bestkid b

همه ما می دانیم که ویتامین ها برای داشتن بدن سالم ضروری هستند و از این رو داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای همه توصیه می شود. اما آیا می دانستید ویتامین هایی وجود دارند که به رشد قد کمک می کنند؟

ژنتیک تنها عامل تعیین کننده رشد قد نیست. برای رشد و نمو سالم، سیستم اسکلتی نه تنها به ژنهای خوب بلکه به تغذیه مناسب نیز احتیاج دارد.

حتما بخوانید: افزایش قد در نوجوانی به چه عواملی بستگی دارد؟ (جدیدترین تحقیقات)

در این مقاله لیست کامل ویتامین های افزایش دهنده ی قد و همچنین منابع غذایی غنی از آن ویتامین ها را برای شما آورده ایم. بنابراین، نگرانی های خود را از بین ببرید و یک رژیم غذایی حاوی ویتامین را برای رشد و سلامت فرزند خود شروع کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ویتامین ها: عامل مهم و تاثیر گذار بر افزایش قد

برای رشد سالم، سیستم اسکلتی بدن نه تنها به ژنتیک بلکه به ریز مغذی ها هم بستگی دارد:

  • ویتامین های محلول در چربی D و K از جذب و متابولیسم بهینه مواد معدنی تشکیل دهنده بافت استخوان، مانند کلسیم و فسفر حمایت می کنند.
  • ویتامین های A و E با بهبود جذب کلسیم و کمک به شکل گیری استئوبلاست، تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهند. در نتیجه این ویتامین های محلول در چربی به استخوان ها این امکان را می دهند تا از حداکثر مواد معدنی برای رشد استفاده کنند.
  • ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C، خاصیت ویتامین D را تقویت کرده و به سنتز کلاژن کمک می کند. ویتامین های B6 ، B9 و B12 با سم زدایی از استخوان و بافت همبند، از آنها در برابر سمیت هموسیستئین محافظت می کنند. این ویتامین های محلول در آب به طور نامحدود کار می کنند و استخوان و بافت همبند را سالم و بادوام می کنند.

ویتامین ها: رشد کودک و نوجوان خود را از طریق رژیم غذایی تقویت کنید

منابع غذایی زیر می توانند ریز مغذی های مورد نیاز بدن نوجوان را فراهم کنند:

  • سبزیجات تقریباً حاوی تمام مواد مورد نیاز سیستم اسکلتی بدن به خصوص ویتامین های K، E، A، C، B6، B9 و همچنین بسیاری از مواد معدنی است.
  • میوه ها و انواع توت ها هر دو منبع سرشار از ویتامین C هستند و می توانند ویتامین های A ، B6 و B9 را تأمین کنند.
  • آجیل و دانه ها منبع خوبی از ویتامین های B6 و B9، منیزیم و روی و همچنین ویتامین E و مس هستند.
  • غلات کامل هم منابع خوب دیگری از کلسیم، فسفر، منیزیم، روی، مس، منگنز و ویتامین های B6 و B9 هستند.
  • لبنیات ارگانیک منبع خوبی از ویتامین های B12 و A و همچنین کلسیم، فسفر، منیزیم و روی است. علاوه بر این می تواند ویتامین D را تأمین کند اما آفتاب بهترین منبع این ویتامین است.
  • همچنین چای منبع خوبی از سیلیس است. چای سیاه سرشار از منگنز است.

ویتامین های مورد نیاز برای رشد قد

در زیر برخی از ویتامین های ضروری برای افزایش قد ذکر شده است:

۱- ویتامین B1:

گفته می شود ویتامین B رشد بدن را تقویت کرده و به بلند تر شدن قد کمک می کند. بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنیم، غنی از ویتامین B هستند. از فواید دیگر این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب این ویتامین برای دستگاه گوارش نیز مفید است.
  • خونرسانی به اندامها را تأمین می کند، بنابراین به رشد مناسب بدن کمک می کند.
  • همچنین به حفظ عملکرد صحیح قلب و سیستم عصبی کمک می کند.
  • برخی منابع مهم حاوی ویتامین B1، بادام زمینی، سویا، برنج و گوشت هستند.
  • ویتامین B یکی از بهترین ویتامین های تقویت کننده قد است که به شما در افزایش قد کمک می کند.

ویتامین B در غذاهایی مانند مرغ و نان، لوبیای سویا و غیره به وفور دیده می شود که باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۲- ویتامین D:

ویتامین D برای افزایش قد مفید است. این مهمترین ویتامینی است که به استخوانها کمک می کند تا بلند و قوی باشند. تابش نور خورشید ویتامین D لازم را برای بدن فراهم می کند.

  • اگر بدن مقدار ویتامین D را دریافت نکند، دندانها و استخوانها ضعیف می شوند.
  • نور خورشید منبع مهمی است که حاوی ویتامین D می باشد. علاوه بر آن شما می توانید با مصرف گوجه فرنگی، سیب زمینی، شیر، مرکبات و گل کلم در رژیم غذایی خود، میزان مصرف ویتامین D را افزایش دهید.
  • ویتامین D این امکان را برای شما فراهم می کند که به قد مورد نظر خود برسید.
  • ویتامین D همچنین به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند، که در افزایش قد نقش دارند.
  • ویتامین D بهترین ویتامین رشد قد برای بزرگسالان است. ویتامین D همچنین به پیشگیری از ریزش مو کمک می کند. مصرف مکمل های ویتامین D به رشد موهای سالم کمک می کند.

ماهی های چرب مانند ماهی تن، ماهی سالمون و ماهی خال مخالی منابع خوبی برای ویتامین D هستند. کبد گاو، پنیر و زرده تخم مرغ را هم می توانید به عنوان منبع ویتامین D مصرف کنید.

۳- ویتامین C:

ویتامین C به اسید اسکوربیک نیز معروف است و در بسیاری از میوه های مرکبات به وفور دیده می شود. آنها کمک می کنند تا سموم از بدن خارج شوند و بدن را ایمن نگه دارد. این ویتامین همچنین جزء ویتامین های رشد قد برای بزرگسالان محسوب می شود. علاوه بر این به تقویت رشد دندان ها و استخوان ها کمک می کند و آنها را تقویت می کند.

  • ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های خوب است و بنابراین از بروز بیماری مربوط به رشد در سنین جوانی جلوگیری می کند.
  • گوجه فرنگی، مرکبات، سیب زمینی و انواع توت ها منبع غنی این ویتامین هستند.
  • ما در مورد اهمیت ویتامین C برای بدن بسیار زیاد شنیده ایم. ویتامین C به تقویت استخوان های بدن کمک می کند. این یکی از بهترین ویتامین ها برای افزایش قد است.

گواوا، گریپ فروت، کیوی و پرتقال سرشار از ویتامین C هستند. روزانه از این مواد غذایی بخورید تا افزایش قابل توجهی در قد داشته باشید.

حتما بخوانید: بلند قد شدن جنین: عوامل تاثیرگذار، تاثیر وراثت و بهترین راهکارها

۴- ویتامین B2:

این یکی از محبوب ترین ویتامین های تقویت کننده قد است. ویتامین B2 در سبزیجات برگدار بسیار فراوان است و بهترین راه برای خوردن آن، استفاده از این سبزیجات در سالاد است.

  • ریبوفلاوین نام شناخته شده دیگری از ویتامین B2 است.
  • این ویتامین به رشد ناخن ها، استخوان ها، پوست و مو کمک می کند.
  • برای افزایش محتوای ریبوفلاوین در بدن، علاوه بر مصرف سبزیجات سبز و برگ دار، از ماهی، شیر و تخم مرغ هم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

ویتامین B2 در سبزیجات برگ دار وجود دارد. آنها انرژی لازم را به بدن شما می دهند و به عنوان ویتامین افزایش دهنده ی قد و به عنوان مکمل های ضروری هستند. این احتمالاً یکی از بهترین ویتامین ها برای رشد قد است.

۵- ویتامین B کمپلکس:

ویتامین B کمپلکس نقش های مختلفی را در رشد بدن نوجوان ایفا می کند. یازده ویتامین وجود دارد، که ویتامین B کمپلکس را تشکیل می دهند و به بدن سازی کمک می کند. از بین آنها، ویتامین B 12 یا کوبالامین ماده ای است که بدون آسیب رساندن به استخوان ها و بافت ها باعث افزایش قد بدن می شود. متخصصان مراقبت از نوجوان ، مکمل های خوب ویتامین B را برای کمک به قد بلند تر شدن نوجوانان تجویز می کنند.

۶- ویتامین F:

ویتامین F حاوی چربی های غیر اشباع پلی و دیگر مواد مورد نیاز برای تشکیل سلول ها، بازسازی استخوان ها و پیشگیری از ضعف بدن است. با این حال، ویتامین F همچنین برای سرعت بخشیدن به روند رشد بچه ها کارآمد است. غذاهای دریایی را به فرزندان خود بدهید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و میوه هایی مانند کلزا نیز به رشد نوجوانان کمک می کنند.

۷- ویتامین K:

برای رشد مناسب استخوان، به کلسیم نیاز دارید. مطالعات متعددی نشان داده اند که ویتامین K رشد مناسب بدن را حفظ و به آن کمک می کند. برای جلوگیری از فرسایش استخوان، کودکان باید از مواد مغذی حاوی ویتامین K استفاده کنند و از این طریق رشد قد را افزایش دهند.

۸- ویتامین A

ویتامین A که به عنوان رتینول نیز شناخته می شود، ویتامین دیگری است که باعث افزایش قد می شود. این ویتامین استخوان ها را می سازد، دندان ها را قوی می کند و موجب رشد سلول های جدید برای رشد استخوان ها، می شود. ویتامین A را می توانید از شیر، ماست، جگر، گوشت گاو، سالمون و سبزیجات سبز دریافت کنید.

بهترین مواد معدنی برای رشد قد در نوجوانان

کلسیم: کلسیم یک ماده معدنی برای رشد مجدد استخوان است که در بدن نوجوانان برای رشد و نمو مناسب به مقدار کافی مورد نیاز است. فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر هم به تقویت سلامت استخوان و رشد بدن کمک می کند.

منیزیم: منیزیم با تقویت استخوان ها، ساختمان عضلانی بدن را تقویت می کند. منیزیم به همراه فسفر به افزایش مداوم رشد بدن کمک می کند.

فسفر: فسفر به همراه کلسیم برای تقویت استخوان ها و بافت های بدن لازم است. به هضم ویتامین ریبوفلاوین کمک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین از تاخیر در رشد نوجوانان جلوگیری می کند.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

روی: نوجوانانی که به دلیل کوتاهی قد ناراضی هستند باید از مواد معدنی مانند روی استفاده کنند. روی رشد استخوان را مجدداً آغاز می کند. این ماده ی معدنی در صدف، تخم مرغ و گوشت قرمز موجود است.

بورون: بور منبع خوبی برای تعادل میزان ویتامین D در بدن است. از آنجا که ویتامین D به جذب کلسیم غذاها کمک می کند، شما باید رژیم غذایی حاوی بور مانند بادام، لوبیا، کلم بروکلی، هویج، سیب و زردآلو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

حرف آخر…

مصرف غذای سالم و سرشار از ویتامین، به تنهایی موجب قد بلندتر شدن نوجوان نمی شود. این رژیم غذایی باید با ورزش همراه باشد. ما همیشه باید خود را برای چندین ورزش مانند شنا، ایروبیک، دو و میدانی و دیگر ورزشهایی که موجب رشد استخوان ها و افزایش متابولیسم در بدن و تقویت قد می شود، آماده کنیم. بدن در سنین جوانی به ویتامین ها پاسخ می دهد تا فرد قد بلندتر شود. آنها برای رژیم غذایی روزمره شما ضروری هستند.

حتما بخوانید: رشد قد در پسران تا چه سنی ادامه دارد؟ (جدیدترین تحقیقات)

ویتامین های ذکر شده، برای بلند شدن قد مورد نیاز هستند اما به تنهایی کافی نیستند. برای دستیابی به افزایش قد، ضروری است که ویتامین ها را در کنار مواد معدنی ضروری مانند کلسیم در رژیم غذایی خود وارد کنید.

ویدیوی ۵ ماده غذایی افزایش قد

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا